Vandaag de dag presenteren ontwikkelaars van AI-inhoudsdetectoren deze als hulpmiddelen om authenticiteit te waarborgen. De vraag is, zijn ze het vertrouwen en de investering waard? In dit artikel bekijken we hoe AI-inhoudsdetectoren werken, waarom ze mogelijk uitsterven, welke uitdagingen ze met zich meebrengen en de ethische dilemma’s die ze oproepen.

AI-inhoudsdetectoren

AI-inhoudsdetectoren zijn gebaseerd op taalmiddelen die vergelijkbaar zijn met die welke worden gebruikt om AI-inhoud te genereren. Ze kunnen worden onderverdeeld in diegenen wiens taak het is om de oorsprong van afbeeldingen, teksten en muziek die met de steun van kunstmatige intelligentie zijn gegenereerd, te controleren. Elk type “AI-detector” werkt iets anders, maar geen van hen kan met absolute zekerheid onderscheid maken tussen door mensen gemaakte en door AI gegenereerde inhoud.

AI-gegenereerde afbeeldingsdetectoren spelen een steeds belangrijkere rol vanwege de kracht van de media om nepnieuws te genereren. Ze analyseren anomalieën, onderscheidende stijlen en patronen, en zoeken naar tekenen die zijn achtergelaten door modellen zoals DALL-E.

Opvallend onder de detectoren die worden gebruikt om afbeeldingen te identificeren, is de “AI or Not” tool van Optic, die gebruikmaakt van afbeeldingsdatabases die zijn gegenereerd door Midjourney, DALL-E en Stable Diffusion. Hoewel de resultaten onzeker zijn, is het een stap in de richting van het ontwikkelen van nauwkeurigere identificatiemethoden in de toekomst.

AI-inhoudsdetectoren

Bron: AI or Not (https://www.aiornot.com/)

Achter de werking van AI-detectoren die AI-gegenereerde teksten herkennen, staan geavanceerde algoritmen die de structuur en woordkeuze van de tekst analyseren en vervolgens AI-specifieke patronen herkennen. Ze maken gebruik van:

  • classifiers – een algoritme dat tekst classificeert en stijl, toon en grammatica controleert. Bijvoorbeeld, een productbeschrijving die bij elk product van zijn type zou kunnen passen, kan worden geclassificeerd als een AI-creatie,
  • embeddings – numerieke representaties van woorden die machines in staat stellen de context van hun gebruik te begrijpen. Het is dankzij hen dat het programma “begrijpt” dat een tekst met een eentonige selectie van woorden het werk van AI kan zijn,
  • perplexity – wat een maat is voor de onvoorspelbaarheid van een tekst. Teksten geschreven door mensen hebben de neiging een hogere perplexiteit te hebben, hoewel teksten die inherent eenvoudig, utilitair in typische vorm, of geschreven door buitenlanders zijn, ten onrechte als AI-gegenereerd kunnen worden geclassificeerd,
  • diversiteit – deze factor beschrijft de variabiliteit in zinslengte en -structuur. Mensen hebben de neiging om meer gevarieerde teksten te schrijven dan kunstmatige intelligentie.

De hierboven genoemde elementen worden samen gebruikt door AI-inhoudsdetectoren om te beoordelen of we te maken hebben met door mensen gemaakte of door machines gemaakte tekst.

Waarom AI-inhoudsdetectoren gebruiken?

AI-inhoudsdetectoren werken in verschillende gebieden – van onderwijs tot marketing en werving. Hier zijn de belangrijkste redenen om ze als hulpmiddel te gebruiken bij evaluatie, maar niet als definitief bewijs of de inhoud is gegenereerd:

  • Identificatie van AI-aangepaste foto’s van bekende mensen – om te detecteren of de foto een echte situatie afbeeldt,
  • Voorkomen van desinformatie – In de context van het bestrijden van desinformatie helpen effectieve AI-inhoudsdetectoren sociale media-moderatoren bij het detecteren van verspreiding van valse informatie om repetitieve inhoud die door bots is gegenereerd te identificeren en te elimineren,
  • Beperken van de publicatie van teksten van lage waarde – AI-inhoudsdetectoren kunnen uitgevers helpen teksten te verwerpen die generieke informatie bevatten die is gegenereerd door ChatGPT, Bing of Bard na het typen van een eenvoudige zoekopdracht.

Het is echter de moeite waard om te onthouden dat de oorsprong van de tekst niet de basis is voor Google’s verlaging van de ranking van een site. De blog van Google’s Search Center stelt dat het voor Google essentieel is om “kwaliteitsinhoud te belonen, ongeacht hoe deze is gemaakt […]. Automatisering wordt al lang gebruikt om nuttige inhoud te genereren, zoals sportuitslagen, weersvoorspellingen en transcripties. AI kan nieuwe niveaus van expressie en creativiteit openen en een belangrijk hulpmiddel zijn ter ondersteuning van de creatie van geweldige webinhoud.”

Onbetrouwbaarheid van AI-inhoudsdetectoren. Realiteit of mythe?

Hoewel AI-inhoudsdetectoren alomtegenwoordig zijn, kan hun effectiviteit twijfelachtig zijn. De belangrijkste problemen zijn:

  • lage efficiëntie bij het detecteren van AI-inhoud,
  • problemen met valse positieven, evenals
  • moeilijkheden bij het aanpassen van detectoren aan snel diversifiërende en verbeterende nieuwe AI-modellen.

Tests uitgevoerd door OpenAI toonden aan dat hun classifier GPT-gegenereerde tekst slechts 26% van de tijd herkende. Een interessant voorbeeld van de onbetrouwbaarheid van generators kan worden gezien in een experiment uitgevoerd door TechCrunch, dat aantoonde dat de GPTZero-tool vijf van de zeven AI-gegenereerde teksten correct identificeerde. Terwijl de OpenAI-classifier er slechts één identificeerde.

AI-inhoudsdetectoren

Bron: GPTZero (https://gptzero.me/)

Bovendien bestaat het risico van een valse positieve, dat wil zeggen, het identificeren van tekst geschreven door een mens als AI-gegenereerd. Bijvoorbeeld, het begin van het tweede hoofdstuk van Miguel de Cervantes’ Don Quichot werd door de OpenAI-detector gemarkeerd als waarschijnlijk geschreven door kunstmatige intelligentie.

Hoewel fouten in de analyse van historische literaire teksten kunnen worden behandeld als een amusante curiositeit, wordt de situatie ingewikkelder wanneer we detectoren willen gebruiken als hulpmiddelen voor het evalueren van teksten. De Amerikaanse Grondwet werd door ZeroGPT gemarkeerd als 92,15% geschreven door kunstmatige intelligentie. En volgens een studie gepubliceerd door onderzoekers van de Stanford Universiteit, werden 61% van de TOEFL-essays geschreven door niet-native Engelssprekende studenten geclassificeerd als AI-gegenereerd. Helaas zijn er geen gegevens over hoe hoog het percentage teksten is dat ten onrechte als positief is geclassificeerd in andere talen.

Een ander probleem is de wijziging van classificatie bij volgende runs van de detector. Dit komt omdat het vaak voorkomt dat een detector zoals ZeroGPT of Scribbr de classificatie van tekstfragmenten verandert, die het de ene keer als AI-gegenereerd markeert en de andere keer als door mensen geschreven.

AI-inhoudsdetectoren

Bron: Scribbr (https://www.scribbr.com/ai-detector/)

AI-afbeelding- en videodetectoren worden voornamelijk gebruikt om deepfakes en andere AI-gegenereerde inhoud te identificeren die kunnen worden gebruikt om desinformatie te verspreiden.

Huidige detectietools zoals Deepware, Illuminarty en FakeCatcher bieden geen testresultaten over hun betrouwbaarheid. In de juridische context van het detecteren van AI-gegenereerd visueel materiaal zijn er initiatieven om watermerken toe te voegen aan AI-afbeeldingen. Dit is echter een zeer onbetrouwbare manier – je kunt eenvoudig een afbeelding zonder watermerk downloaden. Midjourney hanteert een andere benadering van watermerken, waarbij het aan de gebruikers wordt overgelaten om te beslissen of ze een afbeelding op deze manier willen watermerken.

Het vermijden van AI-detectie. Is het mogelijk en hoe?

Ondernemers moeten zich ervan bewust zijn dat AI-inhoudsdetectoren geen vervanging zijn voor menselijke kwaliteitsbeoordeling en niet altijd betrouwbaar zijn. Hun praktische onderhoudsproblemen kunnen aanzienlijke moeilijkheden met zich meebrengen, net als het proberen te voorkomen dat je inhoud als AI-gegenereerd wordt geclassificeerd. Vooral wanneer de AI simpelweg een hulpmiddel is in de handen van een professional – dat wil zeggen, het is geen “inhoud gegenereerd door AI”, maar eerder “inhoud die in samenwerking met AI is gecreëerd.”

Het is relatief eenvoudig om iemand toe te voegen aan de gegenereerde materialen, zodat de manier waarop ze zijn gemaakt echt moeilijk te detecteren is. Als de persoon die generatieve AI gebruikt weet welk effect hij wil bereiken, kan hij eenvoudig handmatig de resultaten aanpassen.

De basisvraag ligt in de reden achter onze wens om detectie te vermijden als de inhoud door AI is gegenereerd.

  • Als dit een ethisch probleem is en bijvoorbeeld de auteurschap van gepubliceerde wetenschappelijke onderzoeken betreft – dan moet men vertrouwen op de professionele ethiek van de wetenschapper en het verantwoord gebruik van AI-gebaseerde tools.
  • Als de werkgever wil dat werknemers afzien van het gebruik van AI – dan blijft er een contractuele regeling voor het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie.

Het roept ook de vraag op of we verantwoord gebruik van AI willen bevorderen door middel van verboden en detractors (ZeroGPT en GPTZero!), of door middel van een waardering voor transparantie, vertrouwensopbouw en eerlijk gebruik van geavanceerde technologieën.

AI-inhoudsdetectoren

Bron: ZeroGPT (https://www.zerogpt.com/)

Samenvatting

Het antwoord op de vraag of AI-inhoudsdetectoren het gebruik waard zijn, is verre van duidelijk. AI-inhoudsdetectoren zijn nog in ontwikkeling, en hun toekomst is moeilijk te voorspellen. Eén ding is zeker – ze zullen evolueren samen met de ontwikkeling van AI-technologie. Vooruitgangen in AI, inclusief de toenemende mogelijkheid van taalmiddelen om de schrijfstijl van mensen na te volgen, betekent dat AI-inhouddetectie nog ingewikkelder kan worden. Voor bedrijven is dit een teken om deze ontwikkelingen te volgen en niet alleen op tools te vertrouwen, maar op hun beoordeling van inhoud en de geschiktheid ervan voor het doel waarvoor het is gemaakt. En om de snel ontwikkelende kunstmatige intelligentie verstandig te gebruiken.

AI-inhoudsdetectoren

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

AI in business:

  1. 6 geweldige ChatGTP-plug-ins die je leven gemakkelijker zullen maken
  2. Navigeren door nieuwe zakelijke kansen met ChatGPT-4
  3. 3 geweldige AI-schrijvers die je vandaag moet uitproberen
  4. Synthetische acteurs. Top 3 AI video generators
  5. Wat zijn de zwakke punten van mijn zakelijke idee? Een brainstormsessie met ChatGPT
  6. ChatGPT in het bedrijfsleven gebruiken
  7. Nieuwe diensten en producten die met AI werken
  8. Geautomatiseerde sociale media berichten
  9. Het inplannen van sociale media berichten. Hoe kan AI helpen?
  10. De rol van AI in zakelijke besluitvorming
  11. Zakelijke NLP vandaag en morgen
  12. AI-ondersteunde tekstchatbots
  13. AI-toepassingen in het bedrijfsleven - overzicht
  14. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 2)
  15. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 1)
  16. Wat is de toekomst van AI volgens het McKinsey Global Institute?
  17. Kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven - Inleiding
  18. Wat is NLP, of natuurlijke taalverwerking in het bedrijfsleven
  19. Google Translate vs DeepL. 5 toepassingen van machinevertaling voor bedrijven
  20. Automatische documentverwerking
  21. De werking en zakelijke toepassingen van voicebots
  22. Virtuele assistent technologie, of hoe te praten met AI?
  23. Wat is Business Intelligence?
  24. Hoe kan kunstmatige intelligentie helpen bij BPM?
  25. Creatieve AI van vandaag en morgen
  26. Kunstmatige intelligentie in contentbeheer
  27. De kracht van AI in muziekcreatie verkennen
  28. 3 nuttige AI grafisch ontwerptools. Generatieve AI in het bedrijfsleven
  29. AI en sociale media - wat zeggen ze over ons?
  30. Zal kunstmatige intelligentie bedrijfsanalisten vervangen?
  31. AI-tools voor de manager
  32. De toekomstige arbeidsmarkt en opkomende beroepen
  33. RPA en API's in een digitaal bedrijf
  34. Nieuwe interacties. Hoe verandert AI de manier waarop we apparaten bedienen?
  35. Multimodale AI en de toepassingen ervan in het bedrijfsleven
  36. Kunstmatige intelligentie en het milieu. 3 AI-oplossingen om je te helpen een duurzaam bedrijf op te bouwen.
  37. AI-inhoudsdetectoren. Zijn ze het waard?
  38. ChatGPT vs Bard vs Bing. Welke AI-chatbot leidt de race?
  39. Is chatbot AI een concurrent van Google zoekopdracht?
  40. Effectieve ChatGPT-prompts voor HR en Werving
  41. Prompt engineering. Wat doet een prompt engineer?
  42. AI en wat nog meer? Toptechnologietrends voor bedrijven in 2024
  43. AI en bedrijfsethiek. Waarom je zou moeten investeren in ethische oplossingen
  44. Meta AI. Wat moet je weten over de door AI ondersteunde functies van Facebook en Instagram?
  45. AI-regulering. Wat moet je weten als ondernemer?
  46. 5 nieuwe toepassingen van AI in het bedrijfsleven
  47. AI-producten en -projecten - hoe verschillen ze van andere?
  48. AI als een expert in jouw team
  49. AI-team vs. rolverdeling
  50. Hoe kies je een carrièreveld in AI?
  51. AI in HR: Hoe wervingsautomatisering HR en teamontwikkeling beïnvloedt
  52. AI-ondersteunde procesautomatisering. Waar te beginnen?
  53. 6 meest interessante AI-tools in 2023
  54. Wat is de AI-maturiteitsanalyse van het bedrijf?
  55. AI voor B2B-personalisatie
  56. ChatGPT-toepassingen. 18 voorbeelden van hoe je je bedrijf in 2024 kunt verbeteren met ChatGPT
  57. AI Mockup-generator. Top 4 tools
  58. Microlearning. Een snelle manier om nieuwe vaardigheden te leren
  59. De meest interessante AI-implementaties in bedrijven in 2024
  60. Welke uitdagingen brengt het AI-project met zich mee?
  61. Top 8 AI-tools voor bedrijven in 2024
  62. AI in CRM. Wat verandert AI in CRM-tools?
  63. De EU AI-wet. Hoe reguleert Europa het gebruik van kunstmatige intelligentie
  64. Top 7 AI websitebouwers
  65. No-code tools en AI-innovaties
  66. Hoeveel verhoogt het gebruik van AI de productiviteit van je team?
  67. Hoe ChatGTP te gebruiken voor marktonderzoek?
  68. Hoe de reikwijdte van je AI-marketingcampagne te verbreden?
  69. AI in transport en logistiek
  70. Welke zakelijke pijnpunten kan AI oplossen?
  71. Hoe koppel je een AI-oplossing aan een zakelijk probleem?
  72. Kunstmatige intelligentie in de media
  73. AI in bankieren en financiën. Stripe, Monzo en Grab
  74. AI in de reisindustrie
  75. Hoe AI de geboorte van nieuwe technologieën bevordert
  76. AI in e-commerce. Overzicht van wereldwijde leiders
  77. Top 4 AI afbeeldingscreatietools
  78. Top 5 AI-tools voor data-analyse
  79. De revolutie van AI in sociale media
  80. Is het altijd de moeite waard om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan het productontwikkelingsproces?
  81. 6 grootste zakelijke blunders veroorzaakt door AI
  82. AI-strategie in uw bedrijf - hoe bouw je het op?
  83. Beste AI-cursussen – 6 geweldige aanbevelingen
  84. Social media luisteren optimaliseren met AI-tools
  85. IoT + AI, of hoe energie kosten in een bedrijf te verlagen
  86. AI in logistiek. 5 beste tools
  87. GPT Store – een overzicht van de meest interessante GPT's voor bedrijven
  88. LLM, GPT, RAG... Wat betekenen AI-acroniemen?
  89. AI-robots – de toekomst of het heden van het bedrijfsleven?
  90. Wat zijn de kosten van het implementeren van AI in een bedrijf?
  91. Wat doen specialisten in kunstmatige intelligentie?
  92. Hoe kan AI helpen in de carrière van een freelancer?
  93. Automatiseren van werk en het verhogen van de productiviteit. Een gids voor AI voor freelancers
  94. AI voor startups – beste tools
  95. Een website bouwen met AI
  96. Elf Labs en wat nog meer? De meest veelbelovende AI-startups
  97. OpenAI, Midjourney, Anthropic, Hugging Face. Wie is wie in de wereld van AI?
  98. Synthetische gegevens en het belang ervan voor de ontwikkeling van uw bedrijf
  99. Top AI-zoekmachines. Waar te zoeken naar AI-tools?
  100. Video AI. De nieuwste AI video generators
  101. AI voor managers. Hoe AI je werk gemakkelijker kan maken
  102. Wat is er nieuw in Google Gemini? Alles wat je moet weten
  103. AI in Polen. Bedrijven, vergaderingen en conferenties
  104. AI-kalender. Hoe optimaliseer je je tijd in een bedrijf?
  105. AI en de toekomst van werk. Hoe bereidt u uw bedrijf voor op verandering?
  106. AI-stemklonen voor bedrijven. Hoe maak je gepersonaliseerde stemberichten met AI?
  107. "We zijn allemaal ontwikkelaars". Hoe kunnen burgerontwikkelaars uw bedrijf helpen?
  108. Feitencontrole en AI-hallucinaties
  109. AI in werving – wervingsmaterialen stap voor stap ontwikkelen
  110. Sora. Hoe zullen realistische video's van OpenAI het bedrijfsleven veranderen?
  111. Midjourney v6. Innovaties in AI-beeldgeneratie
  112. AI in MKB's. Hoe kunnen MKB's concurreren met giganten met behulp van AI?
  113. Hoe verandert AI influencer marketing?
  114. Is AI echt een bedreiging voor ontwikkelaars? Devin en Microsoft AutoDev
  115. Beste AI-chatbots voor e-commerce. Platforms
  116. AI-chatbots voor e-commerce. Casestudy's
  117. Hoe blijf je op de hoogte van wat er gaande is in de AI-wereld?
  118. AI temmen. Hoe de eerste stappen te zetten om AI in uw bedrijf toe te passen?
  119. Perplexity, Bing Copilot of You.com? Vergelijking van AI-zoekmachines
  120. AI-experts in Polen
  121. ReALM. Een baanbrekend taalmodel van Apple?
  122. Google Genie — een generatief AI-model dat volledig interactieve werelden uit afbeeldingen creëert
  123. Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf
  124. LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie
  125. AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven
  126. Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen?
  127. Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het veranderingen in bedrijven te stimuleren?
  128. De rol van AI in contentmoderatie