Hoe integreer je AI-projecten effectief in je bedrijfsstrategie?

Onderzoek van Gartner zegt dat tegen 2030, 80% van de projectmanagementtaken door AI zal worden afgehandeld. Hoe het percentage van projecten die AI gebruiken om taken te voltooien eruit zal zien – moet nog blijken. Het is echter al de moeite waard om na te denken over hoe AI in de operationele strategie van een bedrijf kan worden geïntegreerd.

De eerste stap is om het potentieel en de beperkingen van deze technologie te begrijpen. Kunstmatige intelligentie presteert goed in het analyseren van trends en patronen, maar faalt bij zaken zoals meervoudige redenering en morele besluitvorming. Het creëert sensationele visuals, maar om het consequent materialen te laten genereren die passen bij het imago van een merk, is aanzienlijke vaardigheid vereist. Daarom kunnen we bij het starten van een AI-project niet aannemen dat het met een waarschijnlijkheid vergelijkbaar met andere projecten concrete, meetbare resultaten zal opleveren.

Een goed startpunt is daarom om de voor- en nadelen te analyseren:

  • Wat zijn de totale kosten van de verschillende fasen van de implementatie van het AI-project?
  • Welke KPI’s moeten worden gedefinieerd om de zakelijke impact van een AI-project te beoordelen?

Om een geloofwaardig antwoord op deze vragen te krijgen, is het het beste om eenvoudige AI-projecten te selecteren die aanzienlijke waarde bieden, gemakkelijk meetbaar zijn en passen binnen de strategie van het bedrijf. Een startup die koeriersdiensten aanbiedt kan als voorbeeld dienen. Het doel is om de klantenservice te verbeteren en de flexibiliteit van de toeleveringsketen te vergroten. Een eenvoudig maar waardevol AI-project is bijvoorbeeld de implementatie van een chatbot die klantvragen afhandelt. Zo’n virtuele assistent zal meer verzoeken afhandelen dan een traditioneel callcenter, waardoor de klanttevredenheid toeneemt door snelle reacties op vragen en consistente communicatiewaarde. Daarentegen past een geavanceerd systeem dat koeriersroutes optimaliseert bij het doel om de leveringsflexibiliteit te verbeteren, maar is complex en heeft veel hogere risico’s.

Zodra de initiële AI-projecten zijn bepaald, moet de startup de haalbaarheid ervan beoordelen, bijvoorbeeld in termen van het budget waarbinnen het AI-project moet passen.

AI-projectbudgettering. Belangrijke uitdagingen

Het implementeren van een kant-en-klare SaaS- of AI as a Service (AIaaS) oplossing, of zogenaamde “kant-en-klare AI,” heeft veel voordelen. Een daarvan is de voorspelbare kosten van het gebruik van de tool en de relatief gemakkelijk te schatten kosten van de implementatie van een AI-project. Je kunt kiezen uit oplossingen zoals:

  • chatbot voor klantenservice – zoals Intercom Fin, LiveChat van Chatbot.com, Drift of FreshChat,
  • Social media-analyse om het bereik van marketingberichten te vergroten – met Cortex, Buffer of Lately, of
  • bedrijfsdata-analyse met Microsoft Power BI, Tableau, of voor minder complexe taken – Google Bard, dat integreert met Google-documenten.

Voor grootschaligere AI-projecten kunnen de kosten vaak worden onderschat. Vooral als het gaat om de middelen en tijd die nodig zijn voor gegevensverzameling en -voorbereiding. Volgens Arvind Krishna van IBM kan de fase van gegevensvoorbereiding voor AI-leren bijvoorbeeld tot 80% van de duur van een project in beslag nemen.

AI-project

Bron: DALL-E 3, prompt: Marta M. Kania (https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/)

Bovendien, hoe meer we gepersonaliseerde AI-modellen voor een project vereisen, hoe meer kwalitatieve gegevens we moeten verzamelen. Bijvoorbeeld, diepe neurale netwerken voor leren vereisen honderden duizenden voorbeelden. Dit brengt de kosten met zich mee voor het verwerven en schoonmaken van zulke enorme datasets. Gelukkig betekent de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie dat steeds meer AI-projecten kunnen worden geïmplementeerd zonder de noodzaak voor kostbaar leren van een aangepast model.

Desondanks moet een bedrijf dat een AI-project plant niet alleen de ontwikkelingsfase van de oplossing overwegen, maar ook de voorbereiding van gegevens en de voortdurende werking van het systeem, inclusief de kosten van onderhoud, updates of het verzamelen van nieuwe gegevens. Pas dan kun je de werkelijke return on investment in AI beoordelen.

Gegevensbeheerproblemen in AI-projecten. Wat je moet weten

Een belangrijke uitdaging in AI-projecten is data – de beschikbaarheid, hoeveelheid en kwaliteit ervan. Wat te doen? Voordat je met een AI-project begint, moet je:

  • zorgvuldig onderzoeken welke gegevens het bedrijf heeft – in welke vorm ze zijn opgeslagen en waar ze vandaan komen,
  • zorgen voor de infrastructuur en interne processen voor gegevensverwerving ontwikkelen,
  • overwegen externe datasets aan te schaffen of crowdsourcing te gebruiken als ze schaars zijn.

Een veelvoorkomend probleem is dat gegevens verspreid zijn over meerdere systemen en formaten. Het kan een uitdaging zijn om ze samen te voegen, schoon te maken en voor AI-leren voor te bereiden. Een goede praktijk is dat het AI-team nauw samenwerkt met de IT-afdeling of data-analisten. Samen moeten ze ervoor zorgen dat de juiste infrastructuur en gegevensverwervingsprocessen aanwezig zijn.

Technische en beveiligingsuitdagingen in AI-projecten

AI is niet alleen machine learning-algoritmen. Om ze in de praktijk te laten werken, is een hele IT-infrastructuur nodig. Ondertussen kan het integreren van nieuwe AI-systemen met de bestaande systemen van een bedrijf uitdagend zijn. Het vereist vaak aanpassing van oudere bedrijfssystemen, wat voor veel bedrijven aanzienlijke upgradekosten met zich meebrengt.

Bovendien vereisen AI-projecten expertise in data science en data engineering. Ondertussen is er wereldwijd een tekort aan specialisten op dit gebied. Volgens het rapport “Technology Trends Outlook 2023” van McKinsey is de verhouding van vacatures tot beschikbare specialisten 7 tot 100, en de vraag groeit voortdurend.

Het probleem van gegevensbeveiliging is ook niet onbelangrijk. AI-systemen verwerken enorme hoeveelheden gevoelige informatie, die goed beveiligd moet zijn tegen lekken. Ondertussen zijn datalekken de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Dit is daarom een ander belangrijk risico om in gedachten te houden bij de implementatie van AI-projecten.

Belangrijke competenties in AI voor ondernemers. Welke moeilijkheden kun je tegenkomen?

Een veelvoorkomende barrière voor de implementatie van een AI-project kan de beperkte kennis van kunstmatige intelligentie onder managers en zakelijke besluitvormers zijn. Zonder een diepgaand begrip van de mogelijkheden van de technologie is het moeilijk om de haalbaarheid van specifieke projecten te beoordelen en weloverwogen beslissingen te nemen. Daarom is het essentieel om te investeren in het verbeteren van de kennis van managers op het gebied van nieuwe technologieën.

Het bijscholen van huidige medewerkers kan ook helpen. Er wordt steeds vaker gesproken over zogenaamde “burgerdata-analisten” (“Citizen data scientists”). Deze specialisten benutten geavanceerde technologieën om specifieke zakelijke problemen op te lossen waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd. Ze zijn zeer goed op de hoogte van de sector waarin ze werken. Door deel uit te maken van het team dat aan een AI-project werkt, stellen ze AI-specialisten in staat om zich te concentreren op implementatieproblemen door vragen die specifiek zijn voor de sector te beantwoorden.

Naast technische vaardigheden, zoals het evalueren van AI-aanbevelingen en het nemen van beslissingen, zijn ook zachte vaardigheden belangrijk, waaronder leiderschap en strategisch denken. Dit is een andere manier om het tekort aan AI-vaardigheden in bedrijven aan te pakken.

Analyseren van het succes van AI-projecten. Hoe fouten te vermijden bij het meten van ROI?

Er circuleert een ongefundeerd (en waarschijnlijk onwaar) gerucht op het internet dat tot 87% van de AI-projecten nooit de productiefase bereiken. Hoewel we geen toegang hebben gehad tot betrouwbare studies van succesvolle projecten, is een vroege definitie van manieren om succes te meten cruciaal voor het beoordelen van de werkelijke impact van AI-implementatie.

Een goede praktijk hierbij is een kleinschalig experiment. Dit houdt in dat de prestaties van AI worden getest, bijvoorbeeld op een willekeurige steekproef van gebruikers en de resultaten worden vergeleken met een controlegroep die een standaardoplossing gebruikt. Zo’n A/B-test helpt je te verifiëren of het nieuwe AI-systeem de verwachte resultaten kan opleveren, zoals een toename van conversies of klanttevredenheid.

AI-project

Bron: DALL-E 3, prompt: Marta M. Kania (https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/)

A/B-testen is het waard om periodiek te herhalen, zelfs na de implementatie van AI, omdat modellen in nauwkeurigheid en relevantie kunnen verliezen bij het oplossen van problemen. Dit stelt je in staat om snel opkomende anomalieën en de noodzaak om het systeem opnieuw te kalibreren te identificeren, zodat het de verwachte bedrijfsresultaten blijft leveren.

AI-project

Samenvatting

Hoewel AI enorme kansen biedt, brengen projecten op dit gebied aanzienlijke uitdagingen met zich mee. Om succesvol te zijn, moet je de kosten en baten van AI haalbaar beoordelen, zorgen voor gegevensverwerving en -kwaliteit, interne competenties ontwikkelen en inzetten op de geleidelijke implementatie van nieuwe technologieën. Het is ook cruciaal om de tastbare zakelijke impact van implementaties te meten en snel te reageren op opkomende problemen. Pas dan zal AI een verbetering worden in plaats van een bedreiging voor het bedrijf.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

AI in business:

  1. 6 geweldige ChatGTP-plug-ins die je leven gemakkelijker zullen maken
  2. Navigeren door nieuwe zakelijke kansen met ChatGPT-4
  3. 3 geweldige AI-schrijvers die je vandaag moet uitproberen
  4. Synthetische acteurs. Top 3 AI video generators
  5. Wat zijn de zwakke punten van mijn zakelijke idee? Een brainstormsessie met ChatGPT
  6. ChatGPT in het bedrijfsleven gebruiken
  7. Nieuwe diensten en producten die met AI werken
  8. Geautomatiseerde sociale media berichten
  9. Het inplannen van sociale media berichten. Hoe kan AI helpen?
  10. De rol van AI in zakelijke besluitvorming
  11. Zakelijke NLP vandaag en morgen
  12. AI-ondersteunde tekstchatbots
  13. AI-toepassingen in het bedrijfsleven - overzicht
  14. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 2)
  15. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 1)
  16. Wat is de toekomst van AI volgens het McKinsey Global Institute?
  17. Kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven - Inleiding
  18. Wat is NLP, of natuurlijke taalverwerking in het bedrijfsleven
  19. Google Translate vs DeepL. 5 toepassingen van machinevertaling voor bedrijven
  20. Automatische documentverwerking
  21. De werking en zakelijke toepassingen van voicebots
  22. Virtuele assistent technologie, of hoe te praten met AI?
  23. Wat is Business Intelligence?
  24. Hoe kan kunstmatige intelligentie helpen bij BPM?
  25. Creatieve AI van vandaag en morgen
  26. Kunstmatige intelligentie in contentbeheer
  27. De kracht van AI in muziekcreatie verkennen
  28. 3 nuttige AI grafisch ontwerptools. Generatieve AI in het bedrijfsleven
  29. AI en sociale media - wat zeggen ze over ons?
  30. Zal kunstmatige intelligentie bedrijfsanalisten vervangen?
  31. AI-tools voor de manager
  32. De toekomstige arbeidsmarkt en opkomende beroepen
  33. RPA en API's in een digitaal bedrijf
  34. Nieuwe interacties. Hoe verandert AI de manier waarop we apparaten bedienen?
  35. Multimodale AI en de toepassingen ervan in het bedrijfsleven
  36. Kunstmatige intelligentie en het milieu. 3 AI-oplossingen om je te helpen een duurzaam bedrijf op te bouwen.
  37. AI-inhoudsdetectoren. Zijn ze het waard?
  38. ChatGPT vs Bard vs Bing. Welke AI-chatbot leidt de race?
  39. Is chatbot AI een concurrent van Google zoekopdracht?
  40. Effectieve ChatGPT-prompts voor HR en Werving
  41. Prompt engineering. Wat doet een prompt engineer?
  42. AI en wat nog meer? Toptechnologietrends voor bedrijven in 2024
  43. AI en bedrijfsethiek. Waarom je zou moeten investeren in ethische oplossingen
  44. Meta AI. Wat moet je weten over de door AI ondersteunde functies van Facebook en Instagram?
  45. AI-regulering. Wat moet je weten als ondernemer?
  46. 5 nieuwe toepassingen van AI in het bedrijfsleven
  47. AI-producten en -projecten - hoe verschillen ze van andere?
  48. AI als een expert in jouw team
  49. AI-team vs. rolverdeling
  50. Hoe kies je een carrièreveld in AI?
  51. AI in HR: Hoe wervingsautomatisering HR en teamontwikkeling beïnvloedt
  52. AI-ondersteunde procesautomatisering. Waar te beginnen?
  53. 6 meest interessante AI-tools in 2023
  54. Wat is de AI-maturiteitsanalyse van het bedrijf?
  55. AI voor B2B-personalisatie
  56. ChatGPT-toepassingen. 18 voorbeelden van hoe je je bedrijf in 2024 kunt verbeteren met ChatGPT
  57. AI Mockup-generator. Top 4 tools
  58. Microlearning. Een snelle manier om nieuwe vaardigheden te leren
  59. De meest interessante AI-implementaties in bedrijven in 2024
  60. Welke uitdagingen brengt het AI-project met zich mee?
  61. Top 8 AI-tools voor bedrijven in 2024
  62. AI in CRM. Wat verandert AI in CRM-tools?
  63. De EU AI-wet. Hoe reguleert Europa het gebruik van kunstmatige intelligentie
  64. Top 7 AI websitebouwers
  65. No-code tools en AI-innovaties
  66. Hoeveel verhoogt het gebruik van AI de productiviteit van je team?
  67. Hoe ChatGTP te gebruiken voor marktonderzoek?
  68. Hoe de reikwijdte van je AI-marketingcampagne te verbreden?
  69. AI in transport en logistiek
  70. Welke zakelijke pijnpunten kan AI oplossen?
  71. Hoe koppel je een AI-oplossing aan een zakelijk probleem?
  72. Kunstmatige intelligentie in de media
  73. AI in bankieren en financiën. Stripe, Monzo en Grab
  74. AI in de reisindustrie
  75. Hoe AI de geboorte van nieuwe technologieën bevordert
  76. AI in e-commerce. Overzicht van wereldwijde leiders
  77. Top 4 AI afbeeldingscreatietools
  78. Top 5 AI-tools voor data-analyse
  79. De revolutie van AI in sociale media
  80. Is het altijd de moeite waard om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan het productontwikkelingsproces?
  81. 6 grootste zakelijke blunders veroorzaakt door AI
  82. AI-strategie in uw bedrijf - hoe bouw je het op?
  83. Beste AI-cursussen – 6 geweldige aanbevelingen
  84. Social media luisteren optimaliseren met AI-tools
  85. IoT + AI, of hoe energie kosten in een bedrijf te verlagen
  86. AI in logistiek. 5 beste tools
  87. GPT Store – een overzicht van de meest interessante GPT's voor bedrijven
  88. LLM, GPT, RAG... Wat betekenen AI-acroniemen?
  89. AI-robots – de toekomst of het heden van het bedrijfsleven?
  90. Wat zijn de kosten van het implementeren van AI in een bedrijf?
  91. Wat doen specialisten in kunstmatige intelligentie?
  92. Hoe kan AI helpen in de carrière van een freelancer?
  93. Automatiseren van werk en het verhogen van de productiviteit. Een gids voor AI voor freelancers
  94. AI voor startups – beste tools
  95. Een website bouwen met AI
  96. Elf Labs en wat nog meer? De meest veelbelovende AI-startups
  97. OpenAI, Midjourney, Anthropic, Hugging Face. Wie is wie in de wereld van AI?
  98. Synthetische gegevens en het belang ervan voor de ontwikkeling van uw bedrijf
  99. Top AI-zoekmachines. Waar te zoeken naar AI-tools?
  100. Video AI. De nieuwste AI video generators
  101. AI voor managers. Hoe AI je werk gemakkelijker kan maken
  102. Wat is er nieuw in Google Gemini? Alles wat je moet weten
  103. AI in Polen. Bedrijven, vergaderingen en conferenties
  104. AI-kalender. Hoe optimaliseer je je tijd in een bedrijf?
  105. AI en de toekomst van werk. Hoe bereidt u uw bedrijf voor op verandering?
  106. AI-stemklonen voor bedrijven. Hoe maak je gepersonaliseerde stemberichten met AI?
  107. "We zijn allemaal ontwikkelaars". Hoe kunnen burgerontwikkelaars uw bedrijf helpen?
  108. Feitencontrole en AI-hallucinaties
  109. AI in werving – wervingsmaterialen stap voor stap ontwikkelen
  110. Sora. Hoe zullen realistische video's van OpenAI het bedrijfsleven veranderen?
  111. Midjourney v6. Innovaties in AI-beeldgeneratie
  112. AI in MKB's. Hoe kunnen MKB's concurreren met giganten met behulp van AI?
  113. Hoe verandert AI influencer marketing?
  114. Is AI echt een bedreiging voor ontwikkelaars? Devin en Microsoft AutoDev
  115. Beste AI-chatbots voor e-commerce. Platforms
  116. AI-chatbots voor e-commerce. Casestudy's
  117. Hoe blijf je op de hoogte van wat er gaande is in de AI-wereld?
  118. AI temmen. Hoe de eerste stappen te zetten om AI in uw bedrijf toe te passen?
  119. Perplexity, Bing Copilot of You.com? Vergelijking van AI-zoekmachines
  120. AI-experts in Polen
  121. ReALM. Een baanbrekend taalmodel van Apple?
  122. Google Genie — een generatief AI-model dat volledig interactieve werelden uit afbeeldingen creëert
  123. Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf
  124. LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie
  125. AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven
  126. Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen?
  127. Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het veranderingen in bedrijven te stimuleren?
  128. De rol van AI in contentmoderatie