Welke mogelijkheden biedt ChatGPT voor marktonderzoek?

ChatGPT voor marktonderzoek is een echte schat voor elke marketeer. Hoewel er veel gespecialiseerde tools op de markt zijn die kunstmatige intelligentie gebruiken voor marktonderzoek, is het de moeite waard om met ChatGPT te beginnen om de diversiteit en reikwijdte van zijn mogelijkheden te begrijpen. Dus, hoe werkt ChatGPT voor marktonderzoek en welke functies kun je gebruiken? Hier zijn de vijf belangrijkste mogelijkheden:

  • het analyseren van grote tekstdatasets – het systeem kan in enkele seconden voorbereide sets van tweets, berichten, opmerkingen, artikelen en rapporten analyseren, op zoek naar trends, gedrags patronen, meningen en klantvoorkeuren,
  • het creëren van enquêtes en onderzoeksinterviews – wanneer de juiste vraag wordt gesteld, genereert ChatGPT boeiende onderzoeks vragen die zijn afgestemd op de behoeften van het bedrijf,
  • assistentie bij klantsegmentatie – wanneer je ChatGPT een dataset van klanten geeft, helpt het je gebruikers te groeperen in samenhangende segmenten op basis van demografische kenmerken, levensstijlen, aankoopgewoonten, evenals andere categorieën die je misschien niet hebt opgemerkt,
  • het genereren van nauwkeurige consumenten persona’s – ChatGPT analyseert klantgegevens en kan helpen bij het creëren van precieze en levendige profielen van ideale klanten op basis van die informatie,
  • concurrentieanalyse en identificatie van marktkansen – wanneer het de nodige informatie over het bedrijf krijgt, zal ChatGPT zeer nuttig zijn bij het zoeken naar niches waar concurrenten mogelijk niet aanwezig zijn, en kansen voor ontwikkeling voorstellen.

Het zal cruciaal zijn om ChatGPT toegang te geven tot bedrijfsgegevens. Met de gratis versie van ChatGPT kun je alleen de gegevens in het chatvenster plakken, wat geen zeer handige oplossing is. Bovendien staat het slechts een zeer beperkte hoeveelheid informatie toe. Het bijvoegen van bestanden aan de aanvraag is alleen mogelijk met een ChatGPT Plus-abonnement. Hoewel het $20 per maand kost, is het moeilijk om een betere investering te vinden.

ChatGPT voor het analyseren van consumententrends en behoeften

Een extra voordeel van de betaalde versie van ChatGPT is de mogelijkheid om toegang te krijgen tot het internet. Een van de belangrijkste voordelen van ChatGPT is de mogelijkheid om snel en grondig consumententrends te analyseren. ChatGPT voor marktonderzoek analyseert onder andere:

  • artikelen en blogposts – zowel die opgeslagen in zijn “geheugen,” wat betekent die gepubliceerd in 2023, als die die op internet te vinden zijn, waardoor ChatGPT huidige blogberichten kan bekijken en interessante signalen kan opvangen met betrekking tot marktveranderingen,
  • sectorrapporten – het systeem verwerkt ook gegevens uit analytische rapporten die beschikbaar zijn onder een open licentie om het beeld van consumententrends aan te vullen.
  • klantmeningen – verzameld van sociale media en portals met beoordelingen.

Op basis hiervan trekt het conclusies over:

  • consumententrends – het kan de vraag beantwoorden welke producten, diensten en levensstijlen aan populariteit winnen of verliezen,
  • klantbehoeften – door klantbeoordelingen te analyseren, haalt ChatGPT voor marktonderzoek de belangrijkste behoeften, problemen en barrières naar voren die het waard zijn om met een aanbod aan te pakken.

ChatGPT voor marktonderzoek is onschatbare ondersteuning bij het identificeren van marktkansen en het aanpassen van aanbiedingen aan veranderende klantvoorkeuren. Het kan ook helpen bij het voorspellen van toekomstig gedrag. Je moet echter voorzichtig zijn. Als ChatGPT voor marktonderzoek niet over voldoende gedetailleerde gegevens beschikt, kan het hallucineren en overtuigende maar onjuiste informatie geven.

ChatGPT als een tool voor marktsegmentatie

Marktsegmentatie is de basis van effectieve targeting in marketingactiviteiten. ChatGPT kan uiterst nuttig blijken bij het identificeren en analyseren van klantsegmenten.

Dit systeem is in staat om zowel demografische gegevens (leeftijd, geslacht, opleiding, woonplaats) als informatie over klantgedragingen, houdingen en levensstijlen te verwerken. Op basis hiervan worden doelgroepen met vergelijkbare kenmerken en vereisten gecreëerd.

ChatGPT blijkt zeer effectief te zijn in marktonderzoek door:

  • de klantenbasis te sorteren in coherente segmenten met behulp van beschikbare gegevens,
  • gemeenschappelijke kenmerken onder klanten binnen de aangewezen segmenten te identificeren,
  • unieke namen toe te wijzen aan segmenten die hun kenmerken weerspiegelen,
  • de grootte en richtingen van segmentontwikkeling in de toekomst te voorspellen.

Deze nauwkeurige segmentatie maakt meer gerichte aanbiedingen en communicatie mogelijk.

chatgpt for market research

Bron: DALL·E 3, prompt: Marta M. Kania (https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/)

Hoe samen te werken met ChatGPT voor marktonderzoek om nieuwe zakelijke kansen te identificeren?

Een van de meer intrigerende vaardigheden van ChatGPT is marktanalyse en de identificatie van onbenutte niches waar groeipotentieel sluimert. Hoe kan deze mogelijkheid worden geactiveerd?

Allereerst is het waardevol om het systeem te “voeden” met zo breed mogelijke kennis over jouw sector, concurrenten en klanten – hoe meer gegevens, hoe beter de resultaten. Om het potentieel van ChatGPT voor marktonderzoek op dit gebied te benutten, is het raadzaam om:

  • ChatGPT te vragen om een analyse van concurrentieacties en identificatie van gebieden waar hun activiteit minimaal is,
  • rechtstreeks te vragen naar het identificeren van marktniches en klantsegmenten wiens behoeften momenteel niet worden vervuld,
  • een vraag te stellen over innovatieve productformaten of klantenservice methoden die concurrenten nog niet gebruiken.

Op basis hiervan zou kunstmatige intelligentie specifieke aanbevelingen moeten genereren met betrekking tot ontwikkelingsrichtingen, zakelijke kansen en potentiële “witte vlekken” op de markt. Het is raadzaam om deze inzichten verder te verkennen via traditioneel consumentenonderzoek.

Hoe kan ChatGPT voor marktonderzoek de targeting verbeteren?

Het bereiken van de juiste doelgroep is de basis van effectieve online reclame. ChatGPT biedt interessante mogelijkheden voor het verbeteren van de targeting van online campagnes. Het kan onder andere nauwkeurig:

  • doelgroepen analyseren op basis van demografische kenmerken, interesses of aankoopintenties,
  • helpen bij het identificeren van de meest veelbelovende publiekssegmenten,
  • profielen genereren van representatieve gebruikers binnen specifieke doelgroepen,
  • de meest effectieve reclamekanalen en -formaten voor een gegeven segment voorstellen, en
  • de afstemming van specifieke advertenties op de voorkeuren van hun publiek evalueren, en mogelijke wijzigingen voorstellen.

Dankzij dit zul je in staat zijn om de kansen te maximaliseren om reclameboodschappen aan geïnteresseerde doelgroepen te leveren. Bovendien stelt ChatGPT je in staat om deze aannames snel te verifiëren door monsters van gerichte advertenties te genereren, samen met aanbevelingen over wat te verbeteren in hun inhoud, graphics en kanaalkeuze. Een dergelijke voorlopige optimalisatie van de boodschap vóór de campagne verhoogt de effectiviteit aanzienlijk.

Wat zijn de beperkingen van ChatGPT in de context van marktonderzoek?

Hoewel de voordelen van ChatGPT voor marktonderzoek onbetwistbaar zijn, is het essentieel om je bewust te zijn van bepaalde beperkingen van deze tool:

  • het is voornamelijk afhankelijk van het analyseren van bestaande gegevens, wat het werkelijke marktbeeld kan vervormen,
  • de kwaliteit van de antwoorden van ChatGPT hangt af van de hoeveelheid en betrouwbaarheid van de gegevens die het “gevoerd” krijgt; hoe meer echte consumenteninzichten, hoe beter de resultaten,
  • sommige nuances in klantgedrag kunnen moeilijk te interpreteren zijn op basis van droge gegevens; menselijke intuïtie en direct contact met de consument komen in zulke gevallen van pas.

Daarom is het cruciaal om met ChatGPT voor marktonderzoek te werken – het combineren van ChatGPT met gegevens verkregen uit traditionele consumentenonderzoeksmethoden, primair marktonderzoek en persoonlijke observaties om de meest uitgebreide begrip van de situatie te bereiken.

Als het niet ChatGPT is, wat dan?

Als marketeers ChatGPT voor marktonderzoek niet willen of kunnen gebruiken vanwege regelgevende redenen, zijn er alternatieve op kunstmatige intelligentie gebaseerde tools:

  • Hotjar – het is een suite van tools voor het analyseren van gebruikersgedrag. Functies zoals websitebezoekopnames, heatmaps of enquêtes maken het mogelijk om interacties met de site te volgen. Deze gegevens stellen je in staat om knelpunten, problemen met de gebruikerservaring en gebieden die optimalisatie vereisen te identificeren,
  • Google Trends – de gratis tool van Google die de interesse en populariteit van zoekwoorden, zinnen, onderwerpen in de loop van de tijd en locatie analyseert. Het is een geweldige bron om consumententrends, seizoensgebondenheid van zoekopdrachten, fasen van groei of afname in de vraag naar bepaalde producten te observeren,
  • chatgpt for market research

    Bron: GoogleTrends (https://trends.google.com/trends/)

  • Gephi – een open-source platform dat bekend staat als de “Photoshop van gegevens,” het wordt gebruikt voor de visualisatie en analyse van sociale netwerken, verbindingen tussen mensen en merken. De tool stelt je in staat om invloedrijke knooppunten (individuen), communicatiekanalen en groepsindelingen te identificeren. Deze waardevolle kennis wordt bijvoorbeeld gebruikt in sociale mediastrategieën.
chatgpt for market research

Bron: Gephi (https://gephi.org/features/)

Samenvatting. Belangrijkste voordelen en uitdagingen van het gebruik van ChatGPT voor marktonderzoek

ChatGPT voor marktonderzoek is een robuust analytisch hulpmiddel met groot potentieel op het gebied van marketingstudies. De belangrijkste voordelen van het gebruik van ChatGPT zijn de mogelijkheid om uitgebreide en multidimensionale analyses van datasets uit te voeren, waardoor onverwachte inzichten worden onthuld. Bovendien biedt het waardevolle ondersteuning bij het identificeren van marktkansen en bedreigingen.

Tegelijkertijd is het de moeite waard om te onthouden dat er bepaalde beperkingen zijn bij het gebruik van ChatGPT en andere AI-tools, zoals het risico van oversimplificaties, onjuiste interpretaties van gegevens of een gebrek aan direct contact met de markt. Dit zijn echter risico’s die ook optreden bij menselijke data-analyse.

Een slimme integratie van informatie van ChatGPT met de resultaten van je eigen veldonderzoek is de sleutel tot het maximaliseren van de waarde die kunstmatige intelligentie kan bieden voor strategische zakelijke besluitvorming. Dit biedt een enorme kans voor hedendaagse marktonderzoekers.

chatgpt for market research

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

AI in business:

  1. 6 geweldige ChatGTP-plug-ins die je leven gemakkelijker zullen maken
  2. Navigeren door nieuwe zakelijke kansen met ChatGPT-4
  3. 3 geweldige AI-schrijvers die je vandaag moet uitproberen
  4. Synthetische acteurs. Top 3 AI video generators
  5. Wat zijn de zwakke punten van mijn zakelijke idee? Een brainstormsessie met ChatGPT
  6. ChatGPT in het bedrijfsleven gebruiken
  7. Nieuwe diensten en producten die met AI werken
  8. Geautomatiseerde sociale media berichten
  9. Het inplannen van sociale media berichten. Hoe kan AI helpen?
  10. De rol van AI in zakelijke besluitvorming
  11. Zakelijke NLP vandaag en morgen
  12. AI-ondersteunde tekstchatbots
  13. AI-toepassingen in het bedrijfsleven - overzicht
  14. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 2)
  15. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 1)
  16. Wat is de toekomst van AI volgens het McKinsey Global Institute?
  17. Kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven - Inleiding
  18. Wat is NLP, of natuurlijke taalverwerking in het bedrijfsleven
  19. Google Translate vs DeepL. 5 toepassingen van machinevertaling voor bedrijven
  20. Automatische documentverwerking
  21. De werking en zakelijke toepassingen van voicebots
  22. Virtuele assistent technologie, of hoe te praten met AI?
  23. Wat is Business Intelligence?
  24. Hoe kan kunstmatige intelligentie helpen bij BPM?
  25. Creatieve AI van vandaag en morgen
  26. Kunstmatige intelligentie in contentbeheer
  27. De kracht van AI in muziekcreatie verkennen
  28. 3 nuttige AI grafisch ontwerptools. Generatieve AI in het bedrijfsleven
  29. AI en sociale media - wat zeggen ze over ons?
  30. Zal kunstmatige intelligentie bedrijfsanalisten vervangen?
  31. AI-tools voor de manager
  32. De toekomstige arbeidsmarkt en opkomende beroepen
  33. RPA en API's in een digitaal bedrijf
  34. Nieuwe interacties. Hoe verandert AI de manier waarop we apparaten bedienen?
  35. Multimodale AI en de toepassingen ervan in het bedrijfsleven
  36. Kunstmatige intelligentie en het milieu. 3 AI-oplossingen om je te helpen een duurzaam bedrijf op te bouwen.
  37. AI-inhoudsdetectoren. Zijn ze het waard?
  38. ChatGPT vs Bard vs Bing. Welke AI-chatbot leidt de race?
  39. Is chatbot AI een concurrent van Google zoekopdracht?
  40. Effectieve ChatGPT-prompts voor HR en Werving
  41. Prompt engineering. Wat doet een prompt engineer?
  42. AI en wat nog meer? Toptechnologietrends voor bedrijven in 2024
  43. AI en bedrijfsethiek. Waarom je zou moeten investeren in ethische oplossingen
  44. Meta AI. Wat moet je weten over de door AI ondersteunde functies van Facebook en Instagram?
  45. AI-regulering. Wat moet je weten als ondernemer?
  46. 5 nieuwe toepassingen van AI in het bedrijfsleven
  47. AI-producten en -projecten - hoe verschillen ze van andere?
  48. AI als een expert in jouw team
  49. AI-team vs. rolverdeling
  50. Hoe kies je een carrièreveld in AI?
  51. AI in HR: Hoe wervingsautomatisering HR en teamontwikkeling beïnvloedt
  52. AI-ondersteunde procesautomatisering. Waar te beginnen?
  53. 6 meest interessante AI-tools in 2023
  54. Wat is de AI-maturiteitsanalyse van het bedrijf?
  55. AI voor B2B-personalisatie
  56. ChatGPT-toepassingen. 18 voorbeelden van hoe je je bedrijf in 2024 kunt verbeteren met ChatGPT
  57. AI Mockup-generator. Top 4 tools
  58. Microlearning. Een snelle manier om nieuwe vaardigheden te leren
  59. De meest interessante AI-implementaties in bedrijven in 2024
  60. Welke uitdagingen brengt het AI-project met zich mee?
  61. Top 8 AI-tools voor bedrijven in 2024
  62. AI in CRM. Wat verandert AI in CRM-tools?
  63. De EU AI-wet. Hoe reguleert Europa het gebruik van kunstmatige intelligentie
  64. Top 7 AI websitebouwers
  65. No-code tools en AI-innovaties
  66. Hoeveel verhoogt het gebruik van AI de productiviteit van je team?
  67. Hoe ChatGTP te gebruiken voor marktonderzoek?
  68. Hoe de reikwijdte van je AI-marketingcampagne te verbreden?
  69. AI in transport en logistiek
  70. Welke zakelijke pijnpunten kan AI oplossen?
  71. Hoe koppel je een AI-oplossing aan een zakelijk probleem?
  72. Kunstmatige intelligentie in de media
  73. AI in bankieren en financiën. Stripe, Monzo en Grab
  74. AI in de reisindustrie
  75. Hoe AI de geboorte van nieuwe technologieën bevordert
  76. AI in e-commerce. Overzicht van wereldwijde leiders
  77. Top 4 AI afbeeldingscreatietools
  78. Top 5 AI-tools voor data-analyse
  79. De revolutie van AI in sociale media
  80. Is het altijd de moeite waard om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan het productontwikkelingsproces?
  81. 6 grootste zakelijke blunders veroorzaakt door AI
  82. AI-strategie in uw bedrijf - hoe bouw je het op?
  83. Beste AI-cursussen – 6 geweldige aanbevelingen
  84. Social media luisteren optimaliseren met AI-tools
  85. IoT + AI, of hoe energie kosten in een bedrijf te verlagen
  86. AI in logistiek. 5 beste tools
  87. GPT Store – een overzicht van de meest interessante GPT's voor bedrijven
  88. LLM, GPT, RAG... Wat betekenen AI-acroniemen?
  89. AI-robots – de toekomst of het heden van het bedrijfsleven?
  90. Wat zijn de kosten van het implementeren van AI in een bedrijf?
  91. Wat doen specialisten in kunstmatige intelligentie?
  92. Hoe kan AI helpen in de carrière van een freelancer?
  93. Automatiseren van werk en het verhogen van de productiviteit. Een gids voor AI voor freelancers
  94. AI voor startups – beste tools
  95. Een website bouwen met AI
  96. Elf Labs en wat nog meer? De meest veelbelovende AI-startups
  97. OpenAI, Midjourney, Anthropic, Hugging Face. Wie is wie in de wereld van AI?
  98. Synthetische gegevens en het belang ervan voor de ontwikkeling van uw bedrijf
  99. Top AI-zoekmachines. Waar te zoeken naar AI-tools?
  100. Video AI. De nieuwste AI video generators
  101. AI voor managers. Hoe AI je werk gemakkelijker kan maken
  102. Wat is er nieuw in Google Gemini? Alles wat je moet weten
  103. AI in Polen. Bedrijven, vergaderingen en conferenties
  104. AI-kalender. Hoe optimaliseer je je tijd in een bedrijf?
  105. AI en de toekomst van werk. Hoe bereidt u uw bedrijf voor op verandering?
  106. AI-stemklonen voor bedrijven. Hoe maak je gepersonaliseerde stemberichten met AI?
  107. "We zijn allemaal ontwikkelaars". Hoe kunnen burgerontwikkelaars uw bedrijf helpen?
  108. Feitencontrole en AI-hallucinaties
  109. AI in werving – wervingsmaterialen stap voor stap ontwikkelen
  110. Sora. Hoe zullen realistische video's van OpenAI het bedrijfsleven veranderen?
  111. Midjourney v6. Innovaties in AI-beeldgeneratie
  112. AI in MKB's. Hoe kunnen MKB's concurreren met giganten met behulp van AI?
  113. Hoe verandert AI influencer marketing?
  114. Is AI echt een bedreiging voor ontwikkelaars? Devin en Microsoft AutoDev
  115. Beste AI-chatbots voor e-commerce. Platforms
  116. AI-chatbots voor e-commerce. Casestudy's
  117. Hoe blijf je op de hoogte van wat er gaande is in de AI-wereld?
  118. AI temmen. Hoe de eerste stappen te zetten om AI in uw bedrijf toe te passen?
  119. Perplexity, Bing Copilot of You.com? Vergelijking van AI-zoekmachines
  120. AI-experts in Polen
  121. ReALM. Een baanbrekend taalmodel van Apple?
  122. Google Genie — een generatief AI-model dat volledig interactieve werelden uit afbeeldingen creëert
  123. Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf
  124. LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie
  125. AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven
  126. Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen?
  127. Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het veranderingen in bedrijven te stimuleren?
  128. De rol van AI in contentmoderatie