Hoe verandert chatbot AI de manier waarop we browsen?

AI-chatbots, zoals ChatGPT gemaakt door OpenAI en zijn nauwe verwanten van Microsoft – Bing, Google Bard of Claude van Anthropic, beschikbaar in sommige landen, veranderen de benadering van informatiezoektocht. In plaats van zoekwoorden in te typen en honderden links te doorbladeren, kunnen we gewoon een vraag stellen.

Bijvoorbeeld, we kunnen het zoekwoord, “energie besparen,” dat in de zoekmachine van Google is getypt, vervangen door een vraag en AI-chat, “Wat zijn de beste manieren om je elektriciteitsrekening te verlagen?” en onmiddellijk een specifiek antwoord ontvangen dat door AI is gegenereerd.

AI-chatbots zijn niet alleen in staat om de kennis die ze hebben geleerd in een oogwenk te verwerven, maar ook:

  • informatie op het internet te zoeken – dat wil zeggen, de taak van een zoekmachine uit te voeren,
  • ze met elkaar te vergelijken – bijvoorbeeld om hun betrouwbaarheid te bevestigen,
  • de belangrijkste feiten samen te vatten – zodat we bijvoorbeeld, op basis van de samenvatting, het artikel kunnen kiezen waarvan de inhoud ons het meest interesseert.

Het meest opvallende is dat AI-chatbots een interactieve conversatie kunnen hebben, zodat je de resultaten kunt verfijnen door meer vragen te stellen en gepersonaliseerd advies en ideeën te ontvangen.

Functievergelijkingen: chatbot AI vs. Google Search

Het vergelijken van specifieke chatbots met Google Search onthult zowel gemeenschappelijke kenmerken als significante verschillen tussen hen.

De meest populaire ChatGPT in de gratis versie en Claude kunnen tekstantwoorden genereren op vragen in natuurlijke taal en eenvoudige gesprekken voeren. Ze indexeren echter geen websites of geven directe links zoals Google.

Zoekproblemen worden anders behandeld door Bing en Bard, twee AI-chatbots die toegang hebben tot het internet.

In Bing typ je gewoon een query in, waaruit de zoekmachine woorden en sleutelzinnen “vissend” haalt en het internet doorzoekt naar de informatie die je nodig hebt. Op basis hiervan genereert het een tekstantwoord met links naar informatiebronnen.

chatbot AI

Bron: Bing (https://www.bing.com/)

Google Bard genereert eerst een antwoord met de kennis die het heeft. Pas na het klikken op de “G” knop, Google het, onder de AI-chatverklaring begint de zoekopdracht met browsen. In sommige situaties markeert Bard in het groen de informatie in het antwoord die het tijdens de zoektocht heeft kunnen bevestigen. In andere gevallen vraagt het om zoekzinnen, waarvan het klikken je naar de Google-zoekmachine leidt.

De zoekmachine van Google zelf biedt daarentegen geavanceerde zoekopdrachten voor specifieke sites en online bronnen met opties voor filteren, locatie, enz. Het toont ook informatie in de vorm van grafieken (Knowledge Graph) en maakt het mogelijk om naar afbeeldingen en video’s te zoeken. Terwijl de manier waarop informatie wordt weergegeven dynamisch verandert en Google Search steeds vaker antwoorden op vragen weergeeft zonder dat het nodig is om links te openen, genereert het geen volledige tekstantwoorden zoals chatbots dat doen.

chatbot AI

Bron: Google (www.google.pl)

Snelheid en beschikbaarheid van informatie: AI-chatbots vs. Google

Het belangrijkste voordeel van chatbots is de directe toegang tot informatie. Dit komt omdat ze het potentieel hebben om informatie sneller te leveren dan Google Search. Vraag ze gewoon een vraag om meteen een antwoord te krijgen, zonder te wachten op een pagina die laadt of door meerdere links te bladeren.

Natuurlijk is de kennisbasis van Google veel breder, aangezien het miljarden webpagina’s indexeert. Chatbots hebben echter steeds grotere databases en referenties, en hun antwoorden kunnen volledig voldoende zijn voor veel populaire gebruikersvragen. Minimale inspanning om gepersonaliseerde informatie te bereiken is hun grote voordeel.

Personalisatie van zoekresultaten door chatbot AI. Kansen en bedreigingen

AI-chatbots kunnen eerdere gesprekken analyseren en resultaten afstemmen op een specifieke gebruiker. Aan de ene kant is het een goede kans:

  • antwoorden op vragen weer te geven die passen bij zelfs de niet volledig uitgesproken intentie van de vraagsteller,
  • Personalisatie van de vorm van het antwoord, zoals de lengte of toon, evenals de inhoud – als ik vraag naar restaurants in de omgeving, en de AI-chatbot weet dat ik veganistisch ben, zal het restaurants voorstellen die veganistische opties aanbieden,
  • vriendelijke vorm van interactie vaak doordrenkt met humor, evenals
  • De mogelijkheid om zelfs een lange draad over een enkel onderwerp voort te zetten en gemakkelijk terug te keren naar het lopende gesprek.

Helaas brengt de personalisatie van zoekresultaten door AI-chatbots ook risico’s met zich mee:

  • selectieve inhoudsfiltering – bijvoorbeeld het weergeven van nieuws niet alleen op basis van een analyse van onze voorkeuren, maar ook op basis van de afstemming op het beleid van een land,
  • Het risico van het creëren van “informatie-bubbels” – dat wil zeggen, de chatbot vertelt ons wat we al weten, wat het onze vrienden heeft verteld, of wat het dacht dat we graag zouden horen,
  • het promoten van geselecteerde producten of inhoud – op basis van het combineren van onze voorkeuren met de doelgroep van de adverteerder,
  • het beperken van de verscheidenheid aan informatiebronnen – dat wil zeggen, suggereren wat we al aandacht aan hebben besteed.

Bijvoorbeeld, een chatbot die een vakantie adverteert, kan alleen aanbiedingen van specifieke reisbureaus tonen, andere uitsluitend achterlaten. Dergelijke personalisatie kan ook bepaalde inhoud volledig uit het zicht van onze onderneming laten verdwijnen. Bijvoorbeeld, als we regelmatig de website van ons eigen bedrijf bezoeken, kan een chatbot ons verbergen… het bestaan van concurrenten. Daarom is de transparantie van hun werking een belangrijk onderwerp.

Hoe gaan chatbot AI om met complexe en ambiguë vragen?

AI-chatbots hebben soms moeite met het beantwoorden van complexere en ambiguë vragen die begrip van de relatie tussen verschillende concepten vereisen. Ze begrijpen vaak de context of nuance niet, waardoor hun antwoorden soms onjuist of onvolledig zijn. Daarom geldt: hoe preciezer de vraag, hoe beter het antwoord van de chatbot. Ze worden echter steeds beter in het beantwoorden van dergelijke vragen. Bijvoorbeeld, na het typen van een woord met een typefout, vraagt Bing een aanvullende vraag:

  • Vraag, “Wat is de aquarelle techniek?”
  • Het antwoord van Bing: “Had je een aquareltechniek in gedachten?”

Tegelijkertijd, als een vraag uit verschillende onderling verbonden threads bestaat, zoekt Bing ze als afzonderlijke zinnen en consolideert ze vervolgens in een tekstantwoord.

De toekomst van zoeken: zullen AI-chatbots domineren?

AI-chatbots presteren veel beter dan zoekmachines op kwesties die subjectieve beoordeling, advies of voorspelling van gevolgen vereisen.

Hun ontwikkeling in deze richting kan de grootste voordelen opleveren. Het is echter het meest waarschijnlijk dat AI-chatbots in de nabije toekomst een aanvulling zullen zijn in plaats van een vervanging voor traditionele zoekmachines. We hebben hun vergelijking in de onderstaande tabel opgenomen:

Functie
Chatbot AI
Google Search
Begrip van natuurlijke taalJaJa, maar in beperkte mate
Gepersonaliseerde zoekresultaten JaJa, maar in beperkte mate
Mogelijkheid om de verkregen resultaten te verfijnen JaNiet
Zoeksnelheid Afhankelijk van de gekozen chatbot, enkele tot meerdere secondenSnel, maar soms kan het enkele seconden duren
Snelheid van het krijgen van een nauwkeurig antwoord op een vraag Zodra de zoekresultaten verschijnenNa zelfstandig het juiste antwoord in de resultaten te vinden

De sterke punten van AI-chatbots zijn snelheid, gemak en de mogelijkheid om antwoorden in natuurlijke taal te genereren – geschreven of gesproken. Maar zoekmachines zullen nog steeds nodig zijn bij het zoeken naar specifieke sites of online bronnen.

De sleutel tot de ontwikkeling van chatbots zal de vermindering van hallucinaties zijn, dat wil zeggen, het genereren van antwoorden die plausibel maar onjuist zijn. Vragen van transparantie en controle over hun werking zijn ook cruciaal.

chatbot AI

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

AI in business:

  1. 6 geweldige ChatGTP-plug-ins die je leven gemakkelijker zullen maken
  2. Navigeren door nieuwe zakelijke kansen met ChatGPT-4
  3. 3 geweldige AI-schrijvers die je vandaag moet uitproberen
  4. Synthetische acteurs. Top 3 AI video generators
  5. Wat zijn de zwakke punten van mijn zakelijke idee? Een brainstormsessie met ChatGPT
  6. ChatGPT in het bedrijfsleven gebruiken
  7. Nieuwe diensten en producten die met AI werken
  8. Geautomatiseerde sociale media berichten
  9. Het inplannen van sociale media berichten. Hoe kan AI helpen?
  10. De rol van AI in zakelijke besluitvorming
  11. Zakelijke NLP vandaag en morgen
  12. AI-ondersteunde tekstchatbots
  13. AI-toepassingen in het bedrijfsleven - overzicht
  14. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 2)
  15. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 1)
  16. Wat is de toekomst van AI volgens het McKinsey Global Institute?
  17. Kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven - Inleiding
  18. Wat is NLP, of natuurlijke taalverwerking in het bedrijfsleven
  19. Google Translate vs DeepL. 5 toepassingen van machinevertaling voor bedrijven
  20. Automatische documentverwerking
  21. De werking en zakelijke toepassingen van voicebots
  22. Virtuele assistent technologie, of hoe te praten met AI?
  23. Wat is Business Intelligence?
  24. Hoe kan kunstmatige intelligentie helpen bij BPM?
  25. Creatieve AI van vandaag en morgen
  26. Kunstmatige intelligentie in contentbeheer
  27. De kracht van AI in muziekcreatie verkennen
  28. 3 nuttige AI grafisch ontwerptools. Generatieve AI in het bedrijfsleven
  29. AI en sociale media - wat zeggen ze over ons?
  30. Zal kunstmatige intelligentie bedrijfsanalisten vervangen?
  31. AI-tools voor de manager
  32. De toekomstige arbeidsmarkt en opkomende beroepen
  33. RPA en API's in een digitaal bedrijf
  34. Nieuwe interacties. Hoe verandert AI de manier waarop we apparaten bedienen?
  35. Multimodale AI en de toepassingen ervan in het bedrijfsleven
  36. Kunstmatige intelligentie en het milieu. 3 AI-oplossingen om je te helpen een duurzaam bedrijf op te bouwen.
  37. AI-inhoudsdetectoren. Zijn ze het waard?
  38. ChatGPT vs Bard vs Bing. Welke AI-chatbot leidt de race?
  39. Is chatbot AI een concurrent van Google zoekopdracht?
  40. Effectieve ChatGPT-prompts voor HR en Werving
  41. Prompt engineering. Wat doet een prompt engineer?
  42. AI en wat nog meer? Toptechnologietrends voor bedrijven in 2024
  43. AI en bedrijfsethiek. Waarom je zou moeten investeren in ethische oplossingen
  44. Meta AI. Wat moet je weten over de door AI ondersteunde functies van Facebook en Instagram?
  45. AI-regulering. Wat moet je weten als ondernemer?
  46. 5 nieuwe toepassingen van AI in het bedrijfsleven
  47. AI-producten en -projecten - hoe verschillen ze van andere?
  48. AI als een expert in jouw team
  49. AI-team vs. rolverdeling
  50. Hoe kies je een carrièreveld in AI?
  51. AI in HR: Hoe wervingsautomatisering HR en teamontwikkeling beïnvloedt
  52. AI-ondersteunde procesautomatisering. Waar te beginnen?
  53. 6 meest interessante AI-tools in 2023
  54. Wat is de AI-maturiteitsanalyse van het bedrijf?
  55. AI voor B2B-personalisatie
  56. ChatGPT-toepassingen. 18 voorbeelden van hoe je je bedrijf in 2024 kunt verbeteren met ChatGPT
  57. AI Mockup-generator. Top 4 tools
  58. Microlearning. Een snelle manier om nieuwe vaardigheden te leren
  59. De meest interessante AI-implementaties in bedrijven in 2024
  60. Welke uitdagingen brengt het AI-project met zich mee?
  61. Top 8 AI-tools voor bedrijven in 2024
  62. AI in CRM. Wat verandert AI in CRM-tools?
  63. De EU AI-wet. Hoe reguleert Europa het gebruik van kunstmatige intelligentie
  64. Top 7 AI websitebouwers
  65. No-code tools en AI-innovaties
  66. Hoeveel verhoogt het gebruik van AI de productiviteit van je team?
  67. Hoe ChatGTP te gebruiken voor marktonderzoek?
  68. Hoe de reikwijdte van je AI-marketingcampagne te verbreden?
  69. AI in transport en logistiek
  70. Welke zakelijke pijnpunten kan AI oplossen?
  71. Hoe koppel je een AI-oplossing aan een zakelijk probleem?
  72. Kunstmatige intelligentie in de media
  73. AI in bankieren en financiën. Stripe, Monzo en Grab
  74. AI in de reisindustrie
  75. Hoe AI de geboorte van nieuwe technologieën bevordert
  76. AI in e-commerce. Overzicht van wereldwijde leiders
  77. Top 4 AI afbeeldingscreatietools
  78. Top 5 AI-tools voor data-analyse
  79. De revolutie van AI in sociale media
  80. Is het altijd de moeite waard om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan het productontwikkelingsproces?
  81. 6 grootste zakelijke blunders veroorzaakt door AI
  82. AI-strategie in uw bedrijf - hoe bouw je het op?
  83. Beste AI-cursussen – 6 geweldige aanbevelingen
  84. Social media luisteren optimaliseren met AI-tools
  85. IoT + AI, of hoe energie kosten in een bedrijf te verlagen
  86. AI in logistiek. 5 beste tools
  87. GPT Store – een overzicht van de meest interessante GPT's voor bedrijven
  88. LLM, GPT, RAG... Wat betekenen AI-acroniemen?
  89. AI-robots – de toekomst of het heden van het bedrijfsleven?
  90. Wat zijn de kosten van het implementeren van AI in een bedrijf?
  91. Wat doen specialisten in kunstmatige intelligentie?
  92. Hoe kan AI helpen in de carrière van een freelancer?
  93. Automatiseren van werk en het verhogen van de productiviteit. Een gids voor AI voor freelancers
  94. AI voor startups – beste tools
  95. Een website bouwen met AI
  96. Elf Labs en wat nog meer? De meest veelbelovende AI-startups
  97. OpenAI, Midjourney, Anthropic, Hugging Face. Wie is wie in de wereld van AI?
  98. Synthetische gegevens en het belang ervan voor de ontwikkeling van uw bedrijf
  99. Top AI-zoekmachines. Waar te zoeken naar AI-tools?
  100. Video AI. De nieuwste AI video generators
  101. AI voor managers. Hoe AI je werk gemakkelijker kan maken
  102. Wat is er nieuw in Google Gemini? Alles wat je moet weten
  103. AI in Polen. Bedrijven, vergaderingen en conferenties
  104. AI-kalender. Hoe optimaliseer je je tijd in een bedrijf?
  105. AI en de toekomst van werk. Hoe bereidt u uw bedrijf voor op verandering?
  106. AI-stemklonen voor bedrijven. Hoe maak je gepersonaliseerde stemberichten met AI?
  107. "We zijn allemaal ontwikkelaars". Hoe kunnen burgerontwikkelaars uw bedrijf helpen?
  108. Feitencontrole en AI-hallucinaties
  109. AI in werving – wervingsmaterialen stap voor stap ontwikkelen
  110. Sora. Hoe zullen realistische video's van OpenAI het bedrijfsleven veranderen?
  111. Midjourney v6. Innovaties in AI-beeldgeneratie
  112. AI in MKB's. Hoe kunnen MKB's concurreren met giganten met behulp van AI?
  113. Hoe verandert AI influencer marketing?
  114. Is AI echt een bedreiging voor ontwikkelaars? Devin en Microsoft AutoDev
  115. Beste AI-chatbots voor e-commerce. Platforms
  116. AI-chatbots voor e-commerce. Casestudy's
  117. Hoe blijf je op de hoogte van wat er gaande is in de AI-wereld?
  118. AI temmen. Hoe de eerste stappen te zetten om AI in uw bedrijf toe te passen?
  119. Perplexity, Bing Copilot of You.com? Vergelijking van AI-zoekmachines
  120. AI-experts in Polen
  121. ReALM. Een baanbrekend taalmodel van Apple?
  122. Google Genie — een generatief AI-model dat volledig interactieve werelden uit afbeeldingen creëert
  123. Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf
  124. LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie
  125. AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven
  126. Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen?
  127. Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het veranderingen in bedrijven te stimuleren?
  128. De rol van AI in contentmoderatie