Wat zijn de kenmerken van de creatieve industrie?

De creatieve industrie omvat alle gebieden van kunst en design. Het omvat onder andere:

  • Beeldende kunst – van olieverfschilderijen tot fotografie tot het creëren van iconen voor apps,
  • Film – van een flashy commercial van een paar seconden tot volledige Hollywoodproducties,
  • Literatuur – dat wil zeggen, schrijven in welke vorm dan ook,
  • Muziek – van de jingles die we onmiddellijk associëren met onze favoriete YouTube-kanalen tot symfonische muziek,
  • Game design.

Mensen die in de creatieve industrie werken, worden voornamelijk gekenmerkt door handmatige en technische vaardigheden die verband houden met hun beroep. Maar ook creativiteit, verbeeldingskracht en het vermogen om innovatief te denken. Artistieke gevoeligheid is ook belangrijk.

De verdiensten in de creatieve industrie variëren sterk en zijn afhankelijk van het beroep, de ervaring en de reputatie van de betreffende maker. Een beginnende computer graphic designer of copywriter kan ongeveer $1.000 per maand verdienen, terwijl een gerespecteerde architect met vele jaren ervaring – zelfs tienduizenden. Zal generatieve AI deze cijfers veranderen?

De impact van AI op de creatieve industrie

De stijging in populariteit van kunstmatige intelligentie roept gemengde gevoelens op bij kunstenaars. Enerzijds vrezen ze dat hun werk geautomatiseerd zal worden en AI de rol van de maker zal overnemen. Aan de andere kant zien ze het als een hulpmiddel om hun werk gemakkelijker te maken en hun mogelijkheden uit te breiden.

Potentiële bedreigingen van AI zijn voornamelijk:

  • Risico van technologische werkloosheid – AI kan sommige specialisten vervangen, zoals grafisch ontwerpers die conceptuele schetsen voorbereiden of webdesigners,
  • Uniformiteit van kunst – algoritmen zijn gebaseerd op bestaande kunstwerken, waardoor ze creativiteit kunnen beperken en vergelijkbare werken kunnen bevorderen,
  • Auteurschapkwesties – volgens de wet is het vrij problematisch om te bepalen wie de maker is van een AI-gegenereerd werk. Momenteel zijn er geen duidelijke regels over kwesties met betrekking tot generatieve AI.

Echter, AI biedt ook nieuwe mogelijkheden, zoals:

  • het genereren van frisse inspiratie – AI-modellen kunnen niet-voor de hand liggende ideeën en associaties aan kunstenaars voorstellen, evenals helpen bij het analyseren van stijl. In het geval van schrijven zal ChatGPT hier goed functioneren in de rol van een kritische redacteur, terwijl in het geval van afbeeldingen de “beschrijf” functie beschikbaar in Midjourney,
  • het automatiseren van eenvoudige taken – AI kan talloze schetsen of 2D-ontwerpen creëren op basis van een verbale beschrijving, selectief kleuren matchen met merkkleuren, of “face swaps” uitvoeren – het verwisselen van het gezicht van een model in verschillende afbeeldingen, enz.
  • nieuwe kunstvormen – met de vergemakkelijkte creatie van 3D-modellen op basis van 2D-graphics, biedt AI de mogelijkheid om werken te creëren en te presenteren in VR/AR-technologieën.

De impact van AI op de creatieve industrie is dus duidelijk noch positief, noch negatief. Door technologie zal de manier waarop we werken zeker veranderen – het zal de mogelijkheid vereisen om in woorden te beschrijven wat we willen bereiken. Dat wil zeggen, bijvoorbeeld, een bredere kennis van de geschiedenis van literatuur of kunst om de stijl die we willen als inspiratie te definiëren. Tegelijkertijd zullen er nieuwe uitdagingen zijn, zoals een veel moeilijker begin voor aspirant-vertegenwoordigers van de creatieve industrie.

AI-tools voor afdelingen in de creatieve industrie

Vanwege de onvermijdelijke verwevenheid van creatie met generatieve kunstmatige intelligentie, is het logisch om de manier waarop je werkt vanaf het begin van je loopbaan op AI-tools te baseren. Hoewel ze zich snel ontwikkelen, worden nieuwe industriestandaarden al langzaam duidelijk.

Teksten – ondersteuning voor copywriters en contentmanagers

Het primaire hulpmiddel ter ondersteuning van het werk van schrijvers in de creatieve industrie zijn drie chatrooms

  • ChatGPT van OpenAI,
  • Google Bard, en
  • Claude van Anthropic is beschikbaar voor degenen in de VS en het VK.

Dit zijn de meest veelzijdige oplossingen op basis van de nieuwste taalmodellen (LLM), die, na het typen van de juiste prompt, niet alleen de creatie van meerdere versies van reclame-slogans mogelijk maken, maar ook een conceptartikel. Het meest interessante is dat ze kunnen veranderen in een kritische redacteur die fouten in de gemaakte tekst kan aanwijzen en waardevolle wijzigingen en verbeterpunten kan voorstellen.

Naast het sterke trio van chatbots, is er echter een hele reeks meer gespecialiseerde tools om het schrijven te ondersteunen. Hier zijn enkele daarvan:

  • Copy.ai – genereert automatisch productbeschrijvingen, advertenties en andere teksten op basis van zoekwoorden,
  • creatieve industrie
  • Rytr – kant-en-klare sjablonen en richtlijnen voor het schrijven van verschillende soorten content.
  • creatieve industrie
  • Jasper – een schrijfassistent om te helpen bij het creëren van content in verschillende talen.
  • creatieve industrie
Afbeeldingen – AI-ondersteuning voor grafisch ontwerpers en ontwerpers

Grafisch ontwerpers en ontwerpers hebben een scala aan tools om uit te kiezen waarmee ze snel schetsen kunnen maken. Van bijzonder belang zijn:

  • DALL-E 2 – een gratis tool van OpenAI die afbeeldingen genereert op basis van tekstbeschrijvingen en je in staat stelt een breder kader voor een geüpload foto te genereren,
  • creatieve industrie
  • Midjourney – creëert indrukwekkende illustraties, graphics en conceptschetsen, helaas is het alleen beschikbaar voor abonnees,
  • creatieve industrie
  • Canva – een zeer populair grafisch ontwerpprogramma met AI-ondersteunde functies.
  • creatieve industrie
Video’s – videocontent met de hulp van AI

Ook hebben videomakers in de creatieve industrie veel om uit te kiezen. Hier is het aanbod diverser, bijvoorbeeld:

  • Synthesia – stelt je in staat om avatars te “animeren” om zakelijke videopresentaties aantrekkelijker te maken,
  • creatieve industrie
  • Runway – een platform voor het creëren van realistische video’s bestaande uit gegenereerde, consistente beelden en geluiden op basis van ingevoerde tekst. Je kunt aangepaste scenario’s maken of gebruik maken van kant-en-klare sjablonen.
  • creatieve industrie
  • Descript – bewerkt video-opnamen op basis van audio-transcriptie.
  • creatieve industrie

Hoe zullen creatieve beroepen er in de toekomst uitzien?

In het perspectief van een paar jaar zou AI het werk in de creatieve industrie volledig kunnen transformeren. Hoewel dat zeer riskant is gezien het tempo van de ontwikkeling van generatieve AI, laten we enkele scenario’s voor de toekomst verkennen:

  • gedeeltelijke automatisering – AI neemt eenvoudige taken op zich, zoals het verwerken van foto’s of het maken van schetsen, terwijl mensen zich richten op conceptueel werk en het verfijnen van de richting van de kunstmatige intelligentie.
  • nieuwe professionele rollen – er zullen posities zijn zoals “AI-trainer,” die kunstmatige intelligentiemodellen leert door aan te geven welke implementaties beter zijn en welke slechter; welke beter bij de beschrijving passen en welke niet,
  • de toename van het belang van zachte vaardigheden – kwaliteiten zoals creativiteit, empathie en redeneren zullen nog belangrijker worden dan voorheen, aangezien handmatige vaardigheden secundair zullen worden in de creatieve industrie,
  • fusie van geest en machine – dit is de meest sci-fi visie, volgens welke, om het potentieel van AI te realiseren, mensen zullen leren om op een “algoritmische” manier te denken, en commerciële brein-machine interfaces zullen beginnen te ontstaan, die niet-verbale communicatie mogelijk maken,
  • nieuwe vormen van kunst – met de hulp van kunstmatige intelligentie zullen volledig nieuwe artistieke genres en stijlen worden gecreëerd, en commercieel gebruik van de content zal gebaseerd zijn op volledige personalisatie van content, of “creatie op aanvraag.”

De toekomst zal uitwijzen welk scenario zich ontvouwt. Waarschijnlijk zullen de creatieve industrieën een evolutie in plaats van een revolutie zien. Toch zal het cruciaal zijn voor kunstenaars om zich open te stellen voor nieuwe technologieën en te leren ze te benutten. Dan zal AI geen vijand, maar een bondgenoot worden in het creëren van inspirerende werken.

creatieve industrie

Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →