Mensen zijn een belangrijke bijdrage aan de vorm en het succes van een startup. De out-of-the-box structuur betekent dat de betrokken mensen niet beperkt kunnen worden tot rigide aangewezen posities. Het wordt een noodzaak om een flexibeler aanpak te hanteren voor het werk dat aan hen is opgedragen. Dit is de reden waarom startup-oprichters actiever op zoek zijn naar creatieve partners die geloven in de missie van hun bedrijf, in plaats van louter werknemers die top-down opdrachten volgen. Hoe vind je de juiste mensen bij het werven voor een startup? Lees verder en ontdek het.

Werven voor een startup – inhoudsopgave:

  1. Werven voor een startup
  2. Waar kandidaten te zoeken?
  3. Werven voor een startup – samenvatting

Werven voor een startup

De basis van elke startup is een idee. Het is het bedrijfsconcept dat aanleiding geeft tot elk bedrijf, maar geen enkele dergelijke initiatief kan worden uitgevoerd zonder doordachte menselijke tussenkomst. Naarmate je bedrijf groeit, veranderen bepaalde personeelsbehoeften. Daarom is het vanaf de allereerste dagen van het bestaan van je startup de moeite waard om alle aspecten met betrekking tot human resources te analyseren.

In de meeste gevallen begint de activiteit van een startup met de samenwerking van een paar financiers, die het kernteam vormen. De dynamische groei van het bedrijf gaat echter gepaard met nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden. Op een gegeven moment wordt het daarom niet langer mogelijk voor zo’n klein team om ze allemaal het hoofd te bieden.

Het uitbreiden van een team is een natuurlijk proces voor elke startup. Nieuw aangenomen mensen helpen om de belangrijkste doelen te bereiken en brengen vaak ook hun creatieve ideeën in het bedrijf. Om de groei van het bedrijf te behouden, wordt het daarom noodzakelijk om nieuwe wervingsprocessen te openen.

Zelfs voordat je begint met het aannemen van nieuwe mensen, moet je je vereisten duidelijk definiëren. Een goede analyse van de wervingsbehoeften helpt je te bepalen of verdere aanstellingen absoluut noodzakelijk zijn en om te definiëren welke kwaliteiten de potentiële nieuwe collega’s moeten hebben.

Wanneer je de competenties die je zoekt hebt geïdentificeerd, is het tijd om de wervingsstrategie te overwegen die het beste past bij je bedrijfsstructuur. Afhankelijk van de specificaties van de functie kunnen verschillende communicatiemiddelen met de kandidaat worden gebruikt. Een nauwkeurige functiebeschrijving is ook nuttig. Deze moet informatie bevatten over het doel van de functie binnen de startup, de reikwijdte van de taken, vereisten of algemene arbeidsvoorwaarden.

De meeste startups vertrouwen op 3 basis soorten competenties – zakelijk, technisch en grafisch ontwerp. Tegelijkertijd maken innovatieve ideeën en een visie op continue ontwikkeling de vacatures van startups zeer populair onder creatieve kandidaten.

werven voor een startup

Vanwege hun structuur zijn startups op zoek naar onafhankelijke werknemers die aanzienlijke kennis hebben in een specifiek vakgebied en sterk doelgericht zijn. Daarom is het logisch om samen te werken met mensen die potentieel zien in zelfs onconventionele oplossingen.

De dynamiek van verandering in de startupwereld dwingt de betrokken mensen in grote mate om zeer flexibel te zijn in hun acties en veelzijdig in hun benadering van het werk dat ze doen. Werknemers die openstaan voor nieuwe uitdagingen en bereid zijn hun eigen grenzen te verleggen, presteren het beste.

Het zijn de teamleden die de startup echt creëren en invloed hebben op de uiteindelijke vorm ervan. Het is dus vanzelfsprekend dat ze een goed begrip van de doelen moeten hebben en zich moeten identificeren met de missie van het bedrijf als geheel. Als gevolg hiervan zal een team dat uit dergelijke mensen is opgebouwd, onafhankelijker zijn, waardoor het voor hen gemakkelijker wordt om verschillende problemen op te lossen zonder de hulp van hun superieuren.

Waar kandidaten te zoeken?

In het begin is het belangrijkste om ervoor te zorgen dat geen van de mensen die je al in dienst hebt de competenties heeft die je zoekt, die simpelweg niet eerder zijn geïdentificeerd. Als het echter noodzakelijk wordt om extern te werven, is het de moeite waard om je eigen contacten of verwijzingen van vrienden te gebruiken. Op deze manier krijg je toegang tot meer vertrouwde mensen, en het wervingsproces zelf wordt aanzienlijk verkort.

Het is ook mogelijk om meer traditionele wervingskanalen te gebruiken. Veel startups maken hiervoor gebruik van verschillende portals of brancheforums, waar ze vervolgens speciaal ontworpen advertenties plaatsen waarin precies staat welk soort werknemers op dat moment gewenst is.

Echter, ondanks alle voordelen die gepaard gaan met hun innovatie, genieten startups vaak niet veel populariteit. Daarom hebben ze in veel gevallen geen kans om getalenteerde kandidaten aan te trekken met hun eigen merk of prestige. Het is dan de moeite waard om het potentieel van sociale media te benutten, dat vandaag de dag een van de goedkoopste en meest effectieve marketingtools is.

Op deze manier zoeken naar werknemers maakt het mogelijk om hen vertrouwd te maken met de activiteiten van het nieuwe bedrijf op de markt, terwijl open communicatie wordt toegestaan. Als gevolg hiervan worden er nauwere relaties opgebouwd, en getalenteerde kandidaten kunnen zelf op elk moment contact opnemen met de startup met een voorstel voor samenwerking.

Werven voor een startup – samenvatting

De dynamiek van startups vereist dat werknemers zeer flexibel en zelfredzaam zijn. Een team met een goed begrip van de doelen en fundamenten van het bedrijf is de ruggengraat van startups. Tegelijkertijd heeft het feit dat posities minder geformaliseerd en universeler zijn geworden, ervoor gezorgd dat kandidaten eerder sleutelleden van de hele innovatieve gemeenschap worden.

Lees ook: 7 startuprollen uitgelegd.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →