Onderzoek de markt en concurrentie – inhoudsopgave:
Hoe de marktvraag te controleren?
Je hebt een bedrijfsidee, de middelen om het van de grond te krijgen, en de vastberadenheid om je eigen bedrijf te runnen – dit is een goed begin. Maar het is niet genoeg. Uiteindelijk is de sleutel tot een succesvol bedrijf het voldoen aan de behoeften van je klanten. En het internet is het beste hulpmiddel om ze te onderzoeken.
Als internetgebruiker weet je de kracht van het web. Ten minste één keer heb je online recensies van een restaurant dat je van plan was te bezoeken of een onbekende winkel die een speciale promotie heeft voor het parfum waar je naar op zoek bent. Het is ook de gemakkelijkste plek om een topgewaardeerde loodgieter, kinderarts, enz. te vinden. Dus je weet dat potentiële klanten online informatie zoeken over producten en diensten. Neem een voorbeeld aan hen, maar draai de rollen om!
Sociale media
Sociale media zijn een goudmijn van kennis over bedrijven en potentiële klanten, zelfs als je doelgroep ouderen zijn, van wie velen niet weten hoe ze het web moeten navigeren. Vergeet niet dat senioren vaak zelf geen boodschappen doen, maar dat hun families dat voor hen doen. Hoe sociale media te gebruiken voor marktonderzoek?
Vraag gewoon wat mensen missen in een bepaalde sector en wat hen dwarszit. Ga naar plekken waar je veel mensen online kunt vinden. Bezoek forums, sluit je aan bij gemeenschapsgroepen op Facebook en stel vragen in de reacties op YouTube of TikTok. Natuurlijk moeten dit geen willekeurige plaatsen zijn. Kies ze op basis van je doelgroep. Een bar openen? Bezoek gemeenschapsgroepen in je stad en ontdek wat ze missen op de voedselmarkt. Misschien suikervrije taarten, glutenvrije gerechten, vegetarische opties, minder pizza en meer lokale keuken.
Enquêtes
Het verzamelen van informatie uit online forums en gemeenschapsgroepen vereist dat je alle informatie daarna op één plek verzamelt. Dit kan tijdrovend zijn, vooral als je een groot aantal vragen hebt. Een handige alternatieve is om op dezelfde plaatsen om een korte enquête te vragen. Zelfs in dit stadium kun je vermelden dat je van plan bent een nieuw bedrijf te openen en respondenten een korting op toekomstige diensten aanbieden om hen aan te moedigen de enquête in te vullen.
Google Enquêtes kunnen hier van pas komen. Dit hulpmiddel is vrij populair, dus mensen hebben meestal geen problemen met het gebruik ervan. In het formulier kun je potentiële klanten vragen wat ze missen in een bepaalde markt, welke prijzen zij passend vinden voor een bepaald goed of dienst, enz. Zorg ervoor dat je een vraag over geslacht en leeftijd in de enquête opneemt. Deze gegevens zijn nuttig voor jou om de gewoonten van consumenten uit een bepaalde groep te bepalen.
Nichemarkt
Op basis van de verkregen informatie, probeer je eigen markt niche te vinden. Wat is het? De term verwijst naar een smal segment van de markt dat niet is bevredigd. Bijvoorbeeld, als er veel restaurants in je stad zijn, maar geen van hen glutenvrije gerechten aanbiedt, dan zou jouw niche mensen met coeliakie zijn.
Marktniche verwijst naar specifieke behoeften, aangezien algemene meestal worden vervuld. Kappers bieden meestal af en toe opsteekkapsels, knipbeurten en kleuring aan, maar niet iedereen kan dreadlocks vlechten. Natuurlijk zullen er veel minder klanten zijn voor de laatste diensten dan voor de eerste, maar onthoud – deze klanten zijn in staat om vele mijlen te reizen om te krijgen wat ze zoeken. En ze zijn enthousiast om hun vrienden te vertellen over het vinden van een plek die deze diensten aanbiedt!
Hoe een concurrentieanalyse uit te voeren?
Het is een goed idee om informatie over de verwachtingen van je klanten te vergelijken met gegevens over je concurrenten en hun aanbiedingen. Hoe ga je dit aanpakken?
- Vind je concurrenten
- Stel de criteria vast
- Communicatiekanalen – promoot je grootste concurrent zichzelf met grappige video’s op TikTok of met flyers?
- Transparantie van aanbiedingen – biedt je concurrent een specifieke prijslijst of individuele prijsstelling? Geeft het de exacte reikwijdte van zijn diensten aan? Heeft het een website en sociale media? Hoe zien ze eruit?
- Klantbeoordelingen – ongeacht of een bedrijf online of ter plaatse opereert, er zullen altijd meningen over zijn op het internet. Dit geldt niet alleen voor zijn klanten, maar ook voor zijn werknemers. Eerlijke woorden van werknemers kunnen veel nuttige informatie onthullen over de fouten die door een bepaalde ondernemer zijn gemaakt.
- Online beschikbaarheid – als je sterke concurrent niet online aanwezig is, kun je met een van de twee situaties te maken hebben. Je hebt ofwel je niche gevonden, of je publiek gebruikt simpelweg het internet niet. Ontdek dit!
- Marketinginspanningen – volg de eerdere advertenties, promoties en kortingen van je concurrenten. Ontdek welke goed werden ontvangen en welke niet.
Maak een lijst van je concurrenten. Als je van plan bent om producten online te verkopen, dan is de gemakkelijkste manier om dit te doen door een specifieke productgroep in een zoekmachine in te voeren. Bereid een tabel voor met twee groepen bedrijven, die hoog in de zoekresultaten staan, en die een paar zoekpagina’s verderop verschijnen. Deze informatie zal nuttig zijn voor de latere analyse van je marketingstrategie.
Elke sector heeft zijn eigen regels. Verschillende criteria zijn relevant voor softwareontwikkelaars en andere voor doe-het-zelf sieradenverkopers. Er zijn echter gemeenschappelijke elementen die altijd in een concurrentieanalyse moeten worden opgenomen:
Samenvatting
Vergeet niet dat je zowel concurrentieanalyse als marktonderzoek regelmatig moet blijven doen, zelfs nadat je je bedrijf bent gestart. Het is een goed idee om af en toe bij te houden wat je concurrenten doen en een nieuwe niche te vinden. De behoeften van consumenten kunnen heel snel veranderen, net als de leidende trends. Regelmatige analyse kan je helpen om “in bedrijf te blijven” en nog meer gevestigd te raken in de markt.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.