Inleiding tot AI volwassenheidsanalyse

Een AI volwassenheidsanalyse is een diagnostisch hulpmiddel dat helpt bij het beoordelen in hoeverre een organisatie gebruikmaakt van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. De methodologie van de analyse houdt rekening met verschillende factoren, waaronder:

  • het benutten van AI in dagelijkse bedrijfsprocessen — bijvoorbeeld het gebruik van een klantenservice chatbot of een e-commerce aanbevelingssysteem,
  • technologie-infrastructuur — het gebruik van moderne oplossingen zoals cloud computing en machine learning,
  • data-architectuur die in een bedrijf wordt gebruikt — verifiëren of de structuur en kwaliteit van de gegevens geavanceerde analyses mogelijk maken,
  • AI-vaardigheden van medewerkers — controleren of medewerkers de juiste training hebben ontvangen en begrijpen hoe ze kunstmatige intelligentie voor professionele doeleinden kunnen gebruiken,
  • AI-strategie en bedrijfsdoelstellingen — verifiëren of AI deel uitmaakt van de langetermijnplannen van het bedrijf.

Het uitvoeren van een AI volwassenheidsanalyse is vooral belangrijk voor kleine en middelgrote bedrijven die een digitale transformatie met behulp van AI ondergaan of hun huidige implementaties willen verbeteren. Dit komt omdat het helpt specifieke verbeterpunten te identificeren en een strategie te ontwikkelen voor verdere AI-gerelateerde ontwikkeling. Het biedt ook een holistisch inzicht in waar de organisatie zich bevindt in haar AI-implementatie.

Hoe het niveau van AI volwassenheid in uw bedrijf te identificeren?

Er zijn verschillende modellen voor het beoordelen van de volwassenheid van het gebruik van AI door een organisatie. Een van de populairste is een vijfpuntsschaal ontwikkeld door het adviesbureau BCG:

  1. Initiëel. In deze fase is het bedrijf zich bewust van het bestaan van AI-oplossingen, maar mist het AI-implementaties. Het is mogelijk geïnteresseerd in het implementeren van nieuwe oplossingen.
  2. Beheerd. Het bedrijf heeft al zijn eerste concepttests met behulp van AI uitgevoerd.
  3. Geïntegreerd. AI wordt in het bedrijf gebruikt in geselecteerde gebieden, bijvoorbeeld in de marketingafdeling.
  4. Optimaliserend. AI is aanwezig in veel belangrijke bedrijfsprocessen, maar deze zijn niet met elkaar verbonden.
  5. Transformerend. Kunstmatige intelligentie is een essentieel onderdeel van de strategie van het bedrijf en is diep verankerd in de manier waarop het opereert.

Een e-commercebedrijf op volwassenheidsniveau 1 kan bijvoorbeeld AI-conferenties bijwonen, maar test nog geen specifieke oplossingen. Aan de andere kant kan een bedrijf op fase 3 een klantenservice chatbot hebben ingezet, maar geen AI-mogelijkheden in andere gebieden gebruiken.

Door een AI volwassenheidsanalyse test uit te voeren, zoals die beschikbaar is op de website van het Pools Ontwikkelingsfonds (https://pfrsa.pl/siecfirmprzyszloscipfr/test-dojrzalosci-cyfrowej/formularz-badania.html), kunt u precies bepalen waar uw bedrijf staat. Dit helpt u specifieke knelpunten en verbeterpunten met betrekking tot AI te identificeren.

Het begrijpen van de AI-volwassenheid van een organisatie is vooral belangrijk bij het aanvragen van aanvullende middelen en financiering voor bedrijfsverandering.

Belangrijke gebieden voor AI volwassenheidsanalyse – technologie en data

Voor AI om echte zakelijke waarde te leveren, zijn de juiste technologische oplossingen nodig. Belangrijke elementen zijn cloud computing, dedicated architectuur en analysetools die de verwerking en analyse van verzamelde gegevens mogelijk maken.

Een klein marketingbureau dat AI voor de eerste keer test, kan bijvoorbeeld op de cloud vertrouwen. Aan de andere kant zal een groot productiebedrijf dat een brede inzet van AI in veel gebieden plant, op maat gemaakte oplossingen nodig hebben die lokaal (on-premise) werken of gespecialiseerde cloudoplossingen zoals datawarehouses of datamarts.

Het tweede belangrijke analysegebied is toegang tot hoogwaardige, gestructureerde data. Dit is essentieel voor het trainen van algoritmen en het bouwen van AI-modellen.

Voorbeelden van bedrijven die het meest succesvol zijn geweest in het gebruik van hun gegevens om algoritmen te onderwijzen, zijn onder andere:

  • Facebook, dat advertenties target op basis van gebruikersactiviteitsgegevens en de suggesties beheert die verschijnen,
  • Ryanair, wiens prijsalgoritmen historische ticketverkoopgegevens analyseren,
  • Netflix, dat gepersonaliseerde filmaanbevelingen genereert door gegevens over bekeken inhoud te analyseren.

Hier zijn de vragen om u te helpen de volwassenheid van uw bedrijf op het gebied van technologie en data te analyseren:

  1. Wat is de IT-architectuur van het bedrijf?
  2. Wordt cloudtechnologie gebruikt?
  3. Wat voor soort gegevens wordt verzameld?
  4. Is het goed georganiseerd en gelabeld?

Zorg voor uw team – hoe beïnvloeden de vaardigheden van medewerkers de integratie van AI?

Een ander belangrijk gebied van AI volwassenheidsanalyse is het beoordelen van de vaardigheden en het bewustzijn van medewerkers over AI. Volgens de enquête noemt tot 56% van de bedrijven een gebrek aan talent als een belangrijke belemmering voor een grotere adoptie van AI. De hoge kosten van AI-specialisten zijn ook een belangrijke factor.

In een dergelijke situatie is de eenvoudigste oplossing om bestaande medewerkers goed op te leiden via:

Organisatiestrategie en cultuur als fundament voor AI-adoptie

Voor een succesvolle implementatie van AI moet de bedrijfsstrategie en cultuur van een bedrijf het proces ondersteunen. Volgens de BCG-analyse faalt maar liefst 90% van de digitale transformaties (inclusief die op basis van AI) omdat de strategie en cultuur van de organisatie niet op elkaar zijn afgestemd.

Het is dus de moeite waard om de vragen te beantwoorden:

  1. Is de adoptie van AI onderdeel van de strategie en roadmap van het bedrijf?
  2. Welke bedrijfsdoelen moet AI helpen bereiken? Welke problemen moet het oplossen?
  3. Zijn medewerkers open voor het testen en experimenteren met AI? Worden ze beloond voor innovatieve ideeën?

Een goede strategie en een cultuur van innovatie vergroten de kans dat AI daadwerkelijk tastbare zakelijke voordelen begint te leveren.

Wat moet ik doen als ik al weet wat de AI-volwassenheid van mijn bedrijf is?

Als u de AI-volwassenheid van uw bedrijf heeft geanalyseerd, kunt u specifieke doelen en initiatieven stellen om u te helpen naar het volgende niveau te gaan. Als uw productiebedrijf bijvoorbeeld op niveau 2 staat, kunt u een meermaandenproject plannen om een voorspellend onderhoudssysteem voor apparatuur te implementeren. Op dat moment kunt u ook beginnen met het opbouwen van het AI-team van het bedrijf door uw eerste data-analist aan te nemen.

Tegelijkertijd moet u in gedachten houden dat hoe hoger het niveau van AI-volwassenheid dat u wilt bereiken, hoe meer inspanning en investering (menselijk, financieel, tijd) het zal vereisen. Aan de andere kant zijn de potentiële voordelen en concurrentievoordelen die AI kan bieden enorm.

Een hoog niveau van AI-volwassenheid in een organisatie betekent in de eerste plaats:

  • omzetgroei dankzij datagestuurde aanpassing van aanbiedingen en relevantere doelgroep targeting,
  • lagere operationele kosten door procesautomatisering en AI-besluitondersteuning,
  • snellere time-to-market voor nieuwe producten door AI te gebruiken in onderzoek en ontwikkeling,
  • hogere efficiëntie van de toeleveringsketen bereikt met voorspellende analyses,
  • betere klantenservice en grotere klanttevredenheid dankzij AI-chatbots,
  • reputatie als leider in het implementeren van AI-gebaseerde innovaties.

Daarom is het de moeite waard om de inspanning en kosten te maken om naar een hoger niveau van AI-volwassenheid te gaan. Dit zal veel aspecten van de bedrijfsvoering optimaliseren.

AI volwassenheidsanalyse

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

AI in business:

  1. 6 geweldige ChatGTP-plug-ins die je leven gemakkelijker zullen maken
  2. Navigeren door nieuwe zakelijke kansen met ChatGPT-4
  3. 3 geweldige AI-schrijvers die je vandaag moet uitproberen
  4. Synthetische acteurs. Top 3 AI video generators
  5. Wat zijn de zwakke punten van mijn zakelijke idee? Een brainstormsessie met ChatGPT
  6. ChatGPT in het bedrijfsleven gebruiken
  7. Nieuwe diensten en producten die met AI werken
  8. Geautomatiseerde sociale media berichten
  9. Het inplannen van sociale media berichten. Hoe kan AI helpen?
  10. De rol van AI in zakelijke besluitvorming
  11. Zakelijke NLP vandaag en morgen
  12. AI-ondersteunde tekstchatbots
  13. AI-toepassingen in het bedrijfsleven - overzicht
  14. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 2)
  15. Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 1)
  16. Wat is de toekomst van AI volgens het McKinsey Global Institute?
  17. Kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven - Inleiding
  18. Wat is NLP, of natuurlijke taalverwerking in het bedrijfsleven
  19. Google Translate vs DeepL. 5 toepassingen van machinevertaling voor bedrijven
  20. Automatische documentverwerking
  21. De werking en zakelijke toepassingen van voicebots
  22. Virtuele assistent technologie, of hoe te praten met AI?
  23. Wat is Business Intelligence?
  24. Hoe kan kunstmatige intelligentie helpen bij BPM?
  25. Creatieve AI van vandaag en morgen
  26. Kunstmatige intelligentie in contentbeheer
  27. De kracht van AI in muziekcreatie verkennen
  28. 3 nuttige AI grafisch ontwerptools. Generatieve AI in het bedrijfsleven
  29. AI en sociale media - wat zeggen ze over ons?
  30. Zal kunstmatige intelligentie bedrijfsanalisten vervangen?
  31. AI-tools voor de manager
  32. De toekomstige arbeidsmarkt en opkomende beroepen
  33. RPA en API's in een digitaal bedrijf
  34. Nieuwe interacties. Hoe verandert AI de manier waarop we apparaten bedienen?
  35. Multimodale AI en de toepassingen ervan in het bedrijfsleven
  36. Kunstmatige intelligentie en het milieu. 3 AI-oplossingen om je te helpen een duurzaam bedrijf op te bouwen.
  37. AI-inhoudsdetectoren. Zijn ze het waard?
  38. ChatGPT vs Bard vs Bing. Welke AI-chatbot leidt de race?
  39. Is chatbot AI een concurrent van Google zoekopdracht?
  40. Effectieve ChatGPT-prompts voor HR en Werving
  41. Prompt engineering. Wat doet een prompt engineer?
  42. AI en wat nog meer? Toptechnologietrends voor bedrijven in 2024
  43. AI en bedrijfsethiek. Waarom je zou moeten investeren in ethische oplossingen
  44. Meta AI. Wat moet je weten over de door AI ondersteunde functies van Facebook en Instagram?
  45. AI-regulering. Wat moet je weten als ondernemer?
  46. 5 nieuwe toepassingen van AI in het bedrijfsleven
  47. AI-producten en -projecten - hoe verschillen ze van andere?
  48. AI als een expert in jouw team
  49. AI-team vs. rolverdeling
  50. Hoe kies je een carrièreveld in AI?
  51. AI in HR: Hoe wervingsautomatisering HR en teamontwikkeling beïnvloedt
  52. AI-ondersteunde procesautomatisering. Waar te beginnen?
  53. 6 meest interessante AI-tools in 2023
  54. Wat is de AI-maturiteitsanalyse van het bedrijf?
  55. AI voor B2B-personalisatie
  56. ChatGPT-toepassingen. 18 voorbeelden van hoe je je bedrijf in 2024 kunt verbeteren met ChatGPT
  57. AI Mockup-generator. Top 4 tools
  58. Microlearning. Een snelle manier om nieuwe vaardigheden te leren
  59. De meest interessante AI-implementaties in bedrijven in 2024
  60. Welke uitdagingen brengt het AI-project met zich mee?
  61. Top 8 AI-tools voor bedrijven in 2024
  62. AI in CRM. Wat verandert AI in CRM-tools?
  63. De EU AI-wet. Hoe reguleert Europa het gebruik van kunstmatige intelligentie
  64. Top 7 AI websitebouwers
  65. No-code tools en AI-innovaties
  66. Hoeveel verhoogt het gebruik van AI de productiviteit van je team?
  67. Hoe ChatGTP te gebruiken voor marktonderzoek?
  68. Hoe de reikwijdte van je AI-marketingcampagne te verbreden?
  69. AI in transport en logistiek
  70. Welke zakelijke pijnpunten kan AI oplossen?
  71. Hoe koppel je een AI-oplossing aan een zakelijk probleem?
  72. Kunstmatige intelligentie in de media
  73. AI in bankieren en financiën. Stripe, Monzo en Grab
  74. AI in de reisindustrie
  75. Hoe AI de geboorte van nieuwe technologieën bevordert
  76. AI in e-commerce. Overzicht van wereldwijde leiders
  77. Top 4 AI afbeeldingscreatietools
  78. Top 5 AI-tools voor data-analyse
  79. De revolutie van AI in sociale media
  80. Is het altijd de moeite waard om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan het productontwikkelingsproces?
  81. 6 grootste zakelijke blunders veroorzaakt door AI
  82. AI-strategie in uw bedrijf - hoe bouw je het op?
  83. Beste AI-cursussen – 6 geweldige aanbevelingen
  84. Social media luisteren optimaliseren met AI-tools
  85. IoT + AI, of hoe energie kosten in een bedrijf te verlagen
  86. AI in logistiek. 5 beste tools
  87. GPT Store – een overzicht van de meest interessante GPT's voor bedrijven
  88. LLM, GPT, RAG... Wat betekenen AI-acroniemen?
  89. AI-robots – de toekomst of het heden van het bedrijfsleven?
  90. Wat zijn de kosten van het implementeren van AI in een bedrijf?
  91. Wat doen specialisten in kunstmatige intelligentie?
  92. Hoe kan AI helpen in de carrière van een freelancer?
  93. Automatiseren van werk en het verhogen van de productiviteit. Een gids voor AI voor freelancers
  94. AI voor startups – beste tools
  95. Een website bouwen met AI
  96. Elf Labs en wat nog meer? De meest veelbelovende AI-startups
  97. OpenAI, Midjourney, Anthropic, Hugging Face. Wie is wie in de wereld van AI?
  98. Synthetische gegevens en het belang ervan voor de ontwikkeling van uw bedrijf
  99. Top AI-zoekmachines. Waar te zoeken naar AI-tools?
  100. Video AI. De nieuwste AI video generators
  101. AI voor managers. Hoe AI je werk gemakkelijker kan maken
  102. Wat is er nieuw in Google Gemini? Alles wat je moet weten
  103. AI in Polen. Bedrijven, vergaderingen en conferenties
  104. AI-kalender. Hoe optimaliseer je je tijd in een bedrijf?
  105. AI en de toekomst van werk. Hoe bereidt u uw bedrijf voor op verandering?
  106. AI-stemklonen voor bedrijven. Hoe maak je gepersonaliseerde stemberichten met AI?
  107. "We zijn allemaal ontwikkelaars". Hoe kunnen burgerontwikkelaars uw bedrijf helpen?
  108. Feitencontrole en AI-hallucinaties
  109. AI in werving – wervingsmaterialen stap voor stap ontwikkelen
  110. Sora. Hoe zullen realistische video's van OpenAI het bedrijfsleven veranderen?
  111. Midjourney v6. Innovaties in AI-beeldgeneratie
  112. AI in MKB's. Hoe kunnen MKB's concurreren met giganten met behulp van AI?
  113. Hoe verandert AI influencer marketing?
  114. Is AI echt een bedreiging voor ontwikkelaars? Devin en Microsoft AutoDev
  115. Beste AI-chatbots voor e-commerce. Platforms
  116. AI-chatbots voor e-commerce. Casestudy's
  117. Hoe blijf je op de hoogte van wat er gaande is in de AI-wereld?
  118. AI temmen. Hoe de eerste stappen te zetten om AI in uw bedrijf toe te passen?
  119. Perplexity, Bing Copilot of You.com? Vergelijking van AI-zoekmachines
  120. AI-experts in Polen
  121. ReALM. Een baanbrekend taalmodel van Apple?
  122. Google Genie — een generatief AI-model dat volledig interactieve werelden uit afbeeldingen creëert
  123. Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf
  124. LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie
  125. AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven
  126. Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen?
  127. Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het veranderingen in bedrijven te stimuleren?
  128. De rol van AI in contentmoderatie