Chatbot AI als concurrent van Google zoekopdracht – inhoudsopgave:
- Hoe verandert chatbot AI de manier waarop we browsen?
- Functievergelijkingen: chatbot AI vs. Google Zoeken
- Snelheid en beschikbaarheid van informatie: chatbot AI vs. Google
- Personalisatie van zoekresultaten door chatbot AI. Kansen en bedreigingen
- Hoe gaan chatbot AI's om met complexe en ambiguë vragen?
- De toekomst van zoeken: zal chatbot AI domineren?
Hoe verandert chatbot AI de manier waarop we browsen?
AI-chatbots, zoals ChatGPT gemaakt door OpenAI en zijn nauwe verwanten van Microsoft – Bing, Google Bard of Claude van Anthropic, beschikbaar in sommige landen, veranderen de benadering van informatiezoektocht. In plaats van zoekwoorden in te typen en honderden links te doorbladeren, kunnen we gewoon een vraag stellen.
Bijvoorbeeld, we kunnen het zoekwoord, “energie besparen,” dat in de zoekmachine van Google is getypt, vervangen door een vraag en AI-chat, “Wat zijn de beste manieren om je elektriciteitsrekening te verlagen?” en onmiddellijk een specifiek antwoord ontvangen dat door AI is gegenereerd.
AI-chatbots zijn niet alleen in staat om de kennis die ze hebben geleerd in een oogwenk te verwerven, maar ook:
- informatie op het internet te zoeken – dat wil zeggen, de taak van een zoekmachine uit te voeren,
- ze met elkaar te vergelijken – bijvoorbeeld om hun betrouwbaarheid te bevestigen,
- de belangrijkste feiten samen te vatten – zodat we bijvoorbeeld, op basis van de samenvatting, het artikel kunnen kiezen waarvan de inhoud ons het meest interesseert.
Het meest opvallende is dat AI-chatbots een interactieve conversatie kunnen hebben, zodat je de resultaten kunt verfijnen door meer vragen te stellen en gepersonaliseerd advies en ideeën te ontvangen.
Functievergelijkingen: chatbot AI vs. Google Search
Het vergelijken van specifieke chatbots met Google Search onthult zowel gemeenschappelijke kenmerken als significante verschillen tussen hen.
De meest populaire ChatGPT in de gratis versie en Claude kunnen tekstantwoorden genereren op vragen in natuurlijke taal en eenvoudige gesprekken voeren. Ze indexeren echter geen websites of geven directe links zoals Google.
Zoekproblemen worden anders behandeld door Bing en Bard, twee AI-chatbots die toegang hebben tot het internet.
In Bing typ je gewoon een query in, waaruit de zoekmachine woorden en sleutelzinnen “vissend” haalt en het internet doorzoekt naar de informatie die je nodig hebt. Op basis hiervan genereert het een tekstantwoord met links naar informatiebronnen.

Bron: Bing (https://www.bing.com/)
Google Bard genereert eerst een antwoord met de kennis die het heeft. Pas na het klikken op de “G” knop, Google het, onder de AI-chatverklaring begint de zoekopdracht met browsen. In sommige situaties markeert Bard in het groen de informatie in het antwoord die het tijdens de zoektocht heeft kunnen bevestigen. In andere gevallen vraagt het om zoekzinnen, waarvan het klikken je naar de Google-zoekmachine leidt.
De zoekmachine van Google zelf biedt daarentegen geavanceerde zoekopdrachten voor specifieke sites en online bronnen met opties voor filteren, locatie, enz. Het toont ook informatie in de vorm van grafieken (Knowledge Graph) en maakt het mogelijk om naar afbeeldingen en video’s te zoeken. Terwijl de manier waarop informatie wordt weergegeven dynamisch verandert en Google Search steeds vaker antwoorden op vragen weergeeft zonder dat het nodig is om links te openen, genereert het geen volledige tekstantwoorden zoals chatbots dat doen.

Bron: Google (www.google.pl)
Snelheid en beschikbaarheid van informatie: AI-chatbots vs. Google
Het belangrijkste voordeel van chatbots is de directe toegang tot informatie. Dit komt omdat ze het potentieel hebben om informatie sneller te leveren dan Google Search. Vraag ze gewoon een vraag om meteen een antwoord te krijgen, zonder te wachten op een pagina die laadt of door meerdere links te bladeren.
Natuurlijk is de kennisbasis van Google veel breder, aangezien het miljarden webpagina’s indexeert. Chatbots hebben echter steeds grotere databases en referenties, en hun antwoorden kunnen volledig voldoende zijn voor veel populaire gebruikersvragen. Minimale inspanning om gepersonaliseerde informatie te bereiken is hun grote voordeel.
Personalisatie van zoekresultaten door chatbot AI. Kansen en bedreigingen
AI-chatbots kunnen eerdere gesprekken analyseren en resultaten afstemmen op een specifieke gebruiker. Aan de ene kant is het een goede kans:
- antwoorden op vragen weer te geven die passen bij zelfs de niet volledig uitgesproken intentie van de vraagsteller,
- Personalisatie van de vorm van het antwoord, zoals de lengte of toon, evenals de inhoud – als ik vraag naar restaurants in de omgeving, en de AI-chatbot weet dat ik veganistisch ben, zal het restaurants voorstellen die veganistische opties aanbieden,
- vriendelijke vorm van interactie vaak doordrenkt met humor, evenals
- De mogelijkheid om zelfs een lange draad over een enkel onderwerp voort te zetten en gemakkelijk terug te keren naar het lopende gesprek.
Helaas brengt de personalisatie van zoekresultaten door AI-chatbots ook risico’s met zich mee:
- selectieve inhoudsfiltering – bijvoorbeeld het weergeven van nieuws niet alleen op basis van een analyse van onze voorkeuren, maar ook op basis van de afstemming op het beleid van een land,
- Het risico van het creëren van “informatie-bubbels” – dat wil zeggen, de chatbot vertelt ons wat we al weten, wat het onze vrienden heeft verteld, of wat het dacht dat we graag zouden horen,
- het promoten van geselecteerde producten of inhoud – op basis van het combineren van onze voorkeuren met de doelgroep van de adverteerder,
- het beperken van de verscheidenheid aan informatiebronnen – dat wil zeggen, suggereren wat we al aandacht aan hebben besteed.
Bijvoorbeeld, een chatbot die een vakantie adverteert, kan alleen aanbiedingen van specifieke reisbureaus tonen, andere uitsluitend achterlaten. Dergelijke personalisatie kan ook bepaalde inhoud volledig uit het zicht van onze onderneming laten verdwijnen. Bijvoorbeeld, als we regelmatig de website van ons eigen bedrijf bezoeken, kan een chatbot ons verbergen… het bestaan van concurrenten. Daarom is de transparantie van hun werking een belangrijk onderwerp.
Hoe gaan chatbot AI om met complexe en ambiguë vragen?
AI-chatbots hebben soms moeite met het beantwoorden van complexere en ambiguë vragen die begrip van de relatie tussen verschillende concepten vereisen. Ze begrijpen vaak de context of nuance niet, waardoor hun antwoorden soms onjuist of onvolledig zijn. Daarom geldt: hoe preciezer de vraag, hoe beter het antwoord van de chatbot. Ze worden echter steeds beter in het beantwoorden van dergelijke vragen. Bijvoorbeeld, na het typen van een woord met een typefout, vraagt Bing een aanvullende vraag:
- Vraag, “Wat is de aquarelle techniek?”
- Het antwoord van Bing: “Had je een aquareltechniek in gedachten?”
Tegelijkertijd, als een vraag uit verschillende onderling verbonden threads bestaat, zoekt Bing ze als afzonderlijke zinnen en consolideert ze vervolgens in een tekstantwoord.
De toekomst van zoeken: zullen AI-chatbots domineren?
AI-chatbots presteren veel beter dan zoekmachines op kwesties die subjectieve beoordeling, advies of voorspelling van gevolgen vereisen.
Hun ontwikkeling in deze richting kan de grootste voordelen opleveren. Het is echter het meest waarschijnlijk dat AI-chatbots in de nabije toekomst een aanvulling zullen zijn in plaats van een vervanging voor traditionele zoekmachines. We hebben hun vergelijking in de onderstaande tabel opgenomen:
Begrip van natuurlijke taal | Ja | Ja, maar in beperkte mate |
Gepersonaliseerde zoekresultaten | Ja | Ja, maar in beperkte mate |
Mogelijkheid om de verkregen resultaten te verfijnen | Ja | Niet |
Zoeksnelheid | Afhankelijk van de gekozen chatbot, enkele tot meerdere seconden | Snel, maar soms kan het enkele seconden duren |
Snelheid van het krijgen van een nauwkeurig antwoord op een vraag | Zodra de zoekresultaten verschijnen | Na zelfstandig het juiste antwoord in de resultaten te vinden |
De sterke punten van AI-chatbots zijn snelheid, gemak en de mogelijkheid om antwoorden in natuurlijke taal te genereren – geschreven of gesproken. Maar zoekmachines zullen nog steeds nodig zijn bij het zoeken naar specifieke sites of online bronnen.
De sleutel tot de ontwikkeling van chatbots zal de vermindering van hallucinaties zijn, dat wil zeggen, het genereren van antwoorden die plausibel maar onjuist zijn. Vragen van transparantie en controle over hun werking zijn ook cruciaal.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Robert Whitney
JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.
AI in business:
- 6 geweldige ChatGTP-plug-ins die je leven gemakkelijker zullen maken
- Navigeren door nieuwe zakelijke kansen met ChatGPT-4
- 3 geweldige AI-schrijvers die je vandaag moet uitproberen
- Synthetische acteurs. Top 3 AI video generators
- Wat zijn de zwakke punten van mijn zakelijke idee? Een brainstormsessie met ChatGPT
- ChatGPT in het bedrijfsleven gebruiken
- Nieuwe diensten en producten die met AI werken
- Geautomatiseerde sociale media berichten
- Het inplannen van sociale media berichten. Hoe kan AI helpen?
- De rol van AI in zakelijke besluitvorming
- Zakelijke NLP vandaag en morgen
- AI-ondersteunde tekstchatbots
- AI-toepassingen in het bedrijfsleven - overzicht
- Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 2)
- Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 1)
- Wat is de toekomst van AI volgens het McKinsey Global Institute?
- Kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven - Inleiding
- Wat is NLP, of natuurlijke taalverwerking in het bedrijfsleven
- Google Translate vs DeepL. 5 toepassingen van machinevertaling voor bedrijven
- Automatische documentverwerking
- De werking en zakelijke toepassingen van voicebots
- Virtuele assistent technologie, of hoe te praten met AI?
- Wat is Business Intelligence?
- Hoe kan kunstmatige intelligentie helpen bij BPM?
- Creatieve AI van vandaag en morgen
- Kunstmatige intelligentie in contentbeheer
- De kracht van AI in muziekcreatie verkennen
- 3 nuttige AI grafisch ontwerptools. Generatieve AI in het bedrijfsleven
- AI en sociale media - wat zeggen ze over ons?
- Zal kunstmatige intelligentie bedrijfsanalisten vervangen?
- AI-tools voor de manager
- De toekomstige arbeidsmarkt en opkomende beroepen
- RPA en API's in een digitaal bedrijf
- Nieuwe interacties. Hoe verandert AI de manier waarop we apparaten bedienen?
- Multimodale AI en de toepassingen ervan in het bedrijfsleven
- Kunstmatige intelligentie en het milieu. 3 AI-oplossingen om je te helpen een duurzaam bedrijf op te bouwen.
- AI-inhoudsdetectoren. Zijn ze het waard?
- ChatGPT vs Bard vs Bing. Welke AI-chatbot leidt de race?
- Is chatbot AI een concurrent van Google zoekopdracht?
- Effectieve ChatGPT-prompts voor HR en Werving
- Prompt engineering. Wat doet een prompt engineer?
- AI en wat nog meer? Toptechnologietrends voor bedrijven in 2024
- AI en bedrijfsethiek. Waarom je zou moeten investeren in ethische oplossingen
- Meta AI. Wat moet je weten over de door AI ondersteunde functies van Facebook en Instagram?
- AI-regulering. Wat moet je weten als ondernemer?
- 5 nieuwe toepassingen van AI in het bedrijfsleven
- AI-producten en -projecten - hoe verschillen ze van andere?
- AI als een expert in jouw team
- AI-team vs. rolverdeling
- Hoe kies je een carrièreveld in AI?
- AI in HR: Hoe wervingsautomatisering HR en teamontwikkeling beïnvloedt
- AI-ondersteunde procesautomatisering. Waar te beginnen?
- 6 meest interessante AI-tools in 2023
- Wat is de AI-maturiteitsanalyse van het bedrijf?
- AI voor B2B-personalisatie
- ChatGPT-toepassingen. 18 voorbeelden van hoe je je bedrijf in 2024 kunt verbeteren met ChatGPT
- AI Mockup-generator. Top 4 tools
- Microlearning. Een snelle manier om nieuwe vaardigheden te leren
- De meest interessante AI-implementaties in bedrijven in 2024
- Welke uitdagingen brengt het AI-project met zich mee?
- Top 8 AI-tools voor bedrijven in 2024
- AI in CRM. Wat verandert AI in CRM-tools?
- De EU AI-wet. Hoe reguleert Europa het gebruik van kunstmatige intelligentie
- Top 7 AI websitebouwers
- No-code tools en AI-innovaties
- Hoeveel verhoogt het gebruik van AI de productiviteit van je team?
- Hoe ChatGTP te gebruiken voor marktonderzoek?
- Hoe de reikwijdte van je AI-marketingcampagne te verbreden?
- AI in transport en logistiek
- Welke zakelijke pijnpunten kan AI oplossen?
- Hoe koppel je een AI-oplossing aan een zakelijk probleem?
- Kunstmatige intelligentie in de media
- AI in bankieren en financiën. Stripe, Monzo en Grab
- AI in de reisindustrie
- Hoe AI de geboorte van nieuwe technologieën bevordert
- AI in e-commerce. Overzicht van wereldwijde leiders
- Top 4 AI afbeeldingscreatietools
- Top 5 AI-tools voor data-analyse
- De revolutie van AI in sociale media
- Is het altijd de moeite waard om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan het productontwikkelingsproces?
- 6 grootste zakelijke blunders veroorzaakt door AI
- AI-strategie in uw bedrijf - hoe bouw je het op?
- Beste AI-cursussen – 6 geweldige aanbevelingen
- Social media luisteren optimaliseren met AI-tools
- IoT + AI, of hoe energie kosten in een bedrijf te verlagen
- AI in logistiek. 5 beste tools
- GPT Store – een overzicht van de meest interessante GPT's voor bedrijven
- LLM, GPT, RAG... Wat betekenen AI-acroniemen?
- AI-robots – de toekomst of het heden van het bedrijfsleven?
- Wat zijn de kosten van het implementeren van AI in een bedrijf?
- Wat doen specialisten in kunstmatige intelligentie?
- Hoe kan AI helpen in de carrière van een freelancer?
- Automatiseren van werk en het verhogen van de productiviteit. Een gids voor AI voor freelancers
- AI voor startups – beste tools
- Een website bouwen met AI
- Elf Labs en wat nog meer? De meest veelbelovende AI-startups
- OpenAI, Midjourney, Anthropic, Hugging Face. Wie is wie in de wereld van AI?
- Synthetische gegevens en het belang ervan voor de ontwikkeling van uw bedrijf
- Top AI-zoekmachines. Waar te zoeken naar AI-tools?
- Video AI. De nieuwste AI video generators
- AI voor managers. Hoe AI je werk gemakkelijker kan maken
- Wat is er nieuw in Google Gemini? Alles wat je moet weten
- AI in Polen. Bedrijven, vergaderingen en conferenties
- AI-kalender. Hoe optimaliseer je je tijd in een bedrijf?
- AI en de toekomst van werk. Hoe bereidt u uw bedrijf voor op verandering?
- AI-stemklonen voor bedrijven. Hoe maak je gepersonaliseerde stemberichten met AI?
- "We zijn allemaal ontwikkelaars". Hoe kunnen burgerontwikkelaars uw bedrijf helpen?
- Feitencontrole en AI-hallucinaties
- AI in werving – wervingsmaterialen stap voor stap ontwikkelen
- Sora. Hoe zullen realistische video's van OpenAI het bedrijfsleven veranderen?
- Midjourney v6. Innovaties in AI-beeldgeneratie
- AI in MKB's. Hoe kunnen MKB's concurreren met giganten met behulp van AI?
- Hoe verandert AI influencer marketing?
- Is AI echt een bedreiging voor ontwikkelaars? Devin en Microsoft AutoDev
- Beste AI-chatbots voor e-commerce. Platforms
- AI-chatbots voor e-commerce. Casestudy's
- Hoe blijf je op de hoogte van wat er gaande is in de AI-wereld?
- AI temmen. Hoe de eerste stappen te zetten om AI in uw bedrijf toe te passen?
- Perplexity, Bing Copilot of You.com? Vergelijking van AI-zoekmachines
- AI-experts in Polen
- ReALM. Een baanbrekend taalmodel van Apple?
- Google Genie — een generatief AI-model dat volledig interactieve werelden uit afbeeldingen creëert
- Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf
- LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie
- AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven
- Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen?
- Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het veranderingen in bedrijven te stimuleren?
- De rol van AI in contentmoderatie