In de post van vandaag zullen we ons richten op de meest voorkomende uitdagingen waarmee Product Owners worden geconfronteerd. We zullen je ook vertellen hoe je je kunt voorbereiden op situaties waarin deze fouten van de Product Owner het vaakst voorkomen.
Fouten van de Product Owner – inhoudsopgave:
- Wat er mis kan gaan tussen de Product Owner en de Klant
- Uitdagingen waarmee de Product Owner wordt geconfronteerd met betrekking tot de rest van het Scrum Team
- Samenvatting
Wat er mis kan gaan tussen de Product Owner en de Klant
De Product Owner is de persoon die persoonlijk verantwoordelijk is voor de mislukkingen van het Scrum Team. Vanwege deze positie, die verder gaat dan de activiteiten van het team, wordt aangenomen dat de Product Owner de enige wringbare nek is. Met andere woorden, het is de Product Owner die het meest lijdt wanneer het Scrum Team het verkeerd doet. Dus hoe ga je om met problematische situaties wanneer ze zich voordoen of nog beter, hoe voorkom je dat ze überhaupt gebeuren?
Om dat punt te beantwoorden, hebben we een duidelijke en diepgaande analyse gegeven van enkele grote fouten van Product Owners en Klanten in de onderstaande tabel, samen met een gedetailleerde bespreking van elk.
Fout | Gecreëerd probleem | Suggesties voor een oplossing |
---|---|---|
Onvermogen om te prioriteren | Niet-geoptimaliseerde Product Backlog, vervaging van het Productdoel | Luisteren, vragen stellen, onderhandelen over het Productdoel met de klant, zorgvuldig de resultaten van de onderhandeling verwerken |
Gebrek aan assertiviteit | Te veel taken voor het Scrum Team om te voltooien | Realistisch denken, de capaciteiten van het team kennen en onthouden |
Onvoldoende zakelijke vaardigheden | Risico op verlaging van de zakelijke waarde van het Product dat door het Scrum Team is gecreëerd | Continue leren en verwerven van zakelijke competenties |
Onvermogen om te prioriteren
De fout van niet weten hoe te prioriteren is de ondergang van veel Product Owners. Waarom is taakprioritering een kerncompetentie? Omdat wanneer alles even belangrijk wordt, het Productdoel verdwijnt. Dat is het beoogde effect van de activiteit van het Scrum Team.
Het probleem begint al tijdens de eerste gesprekken met klanten over het Productdoel. De klant wil meestal dat al zijn ideeën zo snel en goedkoop mogelijk worden gerealiseerd. De taak van de Product Owner is om een lijst van prioriteiten op te stellen. Zijn taak is om een lijst van duidelijke en haalbare verwachtingen op te stellen, gerangschikt van de belangrijkste naar de minst belangrijke, op basis van ongestructureerde klantverwachtingen.
Het probleem met prioritering ontstaat meestal uit misverstanden over de verwachtingen van de klant. Het verschijnt wanneer de Product Owner niet in staat is om informatie over de werkelijke Productdoelen van de Klant te extraheren. Dat is het antwoord op de vraag aan welke behoeften het product moet voldoen.
Dus hoe bescherm je jezelf tegen deze fout? Ten eerste – luister aandachtig naar de klant. Ten tweede, leer vragen te stellen over het Doel en hoe elke productfunctie werkt. Ten derde – onderhandel en beperk de te bereiken Doelen. En hiervoor heb je assertiviteit nodig.
Wanneer de Product Owner een lijst van taken heeft, zijn er bewezen methoden om hun voortgang en uitwerking te verbeteren. Bijvoorbeeld, het gebruik van de zogenaamde Eisenhower-matrix om taken te prioriteren op basis van belangrijkheids- en urgentiecriteria.
Gebrek aan assertiviteit van de Product Owner
Het probleem dat nauw verband houdt met het onvermogen om te prioriteren is het gebrek aan assertiviteit. Dit resulteert in onjuist geprioriteerde taken en leidt tot blokkering van de realisatie van het Productdoel door het te belasten met te veel taken. Daarom is het vermogen om nee te zeggen tegen de klant cruciaal.
De assertiviteit van de Product Owner moet gebaseerd zijn op drie pijlers:
- kennis van de capaciteiten van het team,
- kennis van de oplossingen die door het team worden gebruikt en ontwikkeld,
- bewustzijn van hun rol en waarde op basis van hun plaats in het Scrum Team.
Daarom is een van de belangrijkste manieren om assertiviteitsproblemen te voorkomen dat de Product Owner dagelijks met het Scrum Team werkt. Dit zal hem helpen realistische overtuigingen op te bouwen over de tijd en het vermogen om de ideeën van de Klant te implementeren.
Onvoldoende zakelijke vaardigheden
De volgende fout die we willen bespreken is het gebrek aan juiste zakelijke kwalificaties. De sterke punten van deze Product Owners zijn meestal gespecialiseerde kwalificaties. Hun competenties zijn meer gerelateerd aan het gebied van het Ontwikkelteam dan aan de business. Er is dus een gebrek aan goed gevestigde, praktische kennis over de concurrentie, over de regels van de markt en de eindklant van het product dat door het Scrum Team is gecreëerd.
Er is geen eenvoudige remedie voor, aangezien het zich kan voordoen in zeer specifieke situaties. Zeker, echter, is een goede aanpak voor een Product Owner om dit te erkennen en te blijven leren en ervaring en zakelijke competenties op te doen.
Uitdagingen waarmee de Product Owner wordt geconfronteerd met betrekking tot de rest van het Scrum Team
Het vermogen om taken te prioriteren, de assertiviteit van de Product Owner en zijn hoge zakelijke vaardigheden zijn de noodzakelijke voorwaarden voor het creëren van een voorbeeldige Product Backlog, de langetermijnbasis van het Scrum Team. Als de Backlog niet consistent en nauwkeurig is uitgewerkt, zullen de problemen in de relatie tussen de Product Owner en de Klant zich vertalen naar de relatie tussen de Product Owner en andere leden van het Scrum Team. En op hun beurt beïnvloeden ze direct de effectiviteit van het Scrum Team. Welke andere valkuilen wachten de Product Owner in zijn relaties met de andere leden van het Scrum Team?
Om het gemakkelijker te maken, hebben we de problemen tussen de Product Owner en het Scrum Team in een tabel gepresenteerd. Hieronder vind je een gedetailleerde bespreking van elk probleem en suggesties voor oplossingen.
Fout | Gecreëerd probleem | Suggesties voor een oplossing |
---|---|---|
Onvoldoende charisma | Ontwikkelteam voert geen taken uit die in de Backlog zijn opgenomen, de mening van de Product Owner wordt uitgedaagd | Autoriteit opbouwen op basis van soft skills en kennis |
Onvoldoende gespecialiseerde vaardigheden | Misverstand van de dagelijkse operaties en capaciteiten van het Ontwikkelteam | Orientatie op de specialiteiten van teamleden, evenals het verwerven van kennis over het expertisegebied van het Team |
Afhankelijkheid | Verdunning van verantwoordelijkheid | Empowerment |
Onvoldoende charisma
Op dagelijkse basis is het de taak van de Product Owner om de richtlijnen van de Klant te coördineren met de manier waarop ze door het Ontwikkelteam worden geïmplementeerd. Dit vereist ongetwijfeld de juiste autoriteit, luistervaardigheden en charisma.
Het probleem van onvoldoende autoriteit kan niet van de ene op de andere dag worden opgelost. Het vereist langdurig werk aan soft skills. En ook het verwerven van kennis over de reikwijdte van taken en vaardigheden van andere teamleden.
Onvoldoende gespecialiseerde vaardigheden
Zoals we in het artikel dat de vraag beantwoordt Wie is een Product Owner? hebben geschreven, is de rol van een Product Owner niet strikt technisch. Echter, het kennen van de basis van gespecialiseerde vaardigheden van de leden van het Ontwikkelteam kan de autoriteit van een Product Owner aanzienlijk vergroten.
Onvoldoende kwalificaties in het expertisegebied van het team kunnen niet alleen problemen met het charisma en de autoriteit van de Product Owner genereren. De fout om niet geïnteresseerd te zijn in waar de leden van het Ontwikkelteam zich in specialiseren en de basis van hun competenties kan grappige situaties opleveren, maar ook situaties met desastreuze zakelijke en interpersoonlijke gevolgen.
Daarom, om ervoor te zorgen dat het Scrum Team producten van de beste kwaliteit levert, moet de Product Owner een grondig begrip van het product hebben. Het zou niet moeilijk moeten zijn om de juiste kwalificatie te krijgen, gezien dat de Product Owner deel uitmaakt van een team van professionals. Zij kunnen niet alleen uitleggen, maar ook suggesties doen over waar kennis over hun vakgebied te verkrijgen.
Afhankelijkheid
De Product Owner moet in staat zijn om onafhankelijk beslissingen te nemen. Natuurlijk is de sleutelkwestie om de voorwaarden van het Scrum Team te kennen en voortdurend te communiceren met het Ontwikkelteam. Echter, het is de Product Owner die verantwoordelijk wordt gehouden voor de effectiviteit van zijn of haar acties. Om deze reden moeten de Product Owners hun autoriteit opbouwen en verantwoordelijkheid nemen voor de beslissingen die ze nemen. De uiteindelijke beslissing over de richting van het team, prioritering en acceptatie van taken behoort tot hen.
Samenvatting
We hebben de meest voorkomende fouten van de Product Owner ontdekt. De rol van een Product Owner is geen gemakkelijke. Daarom is het, wanneer je deze rol op je neemt, de moeite waard om je voor te bereiden op de problemen die anderen op hun pad zijn tegengekomen.
Problemen in de klantrelatie ontstaan meestal uit een gebrek aan assertiviteit, onvermogen om te prioriteren en onvoldoende zakelijke vaardigheden.
Fouten van de Product Owner die tijdens het werk met de rest van het Scrum Team ontstaan, zijn het gevolg van gebrek aan onafhankelijkheid en onvoldoende charisma van de persoon die de rol van Product Owner op zich heeft genomen. Een andere reden kan betrekking hebben op het gebrek aan gespecialiseerde vaardigheden en de onwil-of gebrek aan tijd om de kennis uit te breiden.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Linkedin en Twitter.
Caroline Becker
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Scrum Guide:
- Glossarium van basisbegrippen, rollen en noties
- Wat is Scrum?
- Scrum waarden
- Hoe implementeer je Scrum in jouw bedrijf?
- Scrum Team - wat is het en hoe werkt het?
- Wie is een Product Owner?
- De meest voorkomende fouten van de Product Owner
- Wie is de Scrum Master?
- De meest voorkomende fouten van de Scrum Master
- Welke statistieken en metrics moet de Scrum Master bijhouden?
- Ontwikkelteam in Scrum
- De meest voorkomende fouten van ontwikkelaars
- Scrum-artikelen
- Schaalbare Scrum
- Sprint Backlog
- Wat is de Product Backlog?
- Wat zijn User Stories?
- Het creëren van de beste User Story met INVEST
- De meest voorkomende fouten bij User Stories
- Gebruikersverhaal Acceptatiecriteria
- Schatting en Story Points in Scrum
- Planning Poker
- Team Schatting Spel
- Definiëren van Incremente
- Scrum evenementen
- Wat is een Burndown Chart?
- Voordelen en nadelen van de burndown-grafiek
- Kanban-borden in Scrum en Scrumban
- Snelheid in Scrum - Snelheid van het Ontwikkelteam
- Dagelijkse Scrum
- Sprintplanning
- Sprint Review
- Wat is een Sprint Retrospective?
- Veelvoorkomende fouten tijdens een Sprint Retrospective
- Product Backlog verzorging
- Hoe maak je een burndown-grafiek en hoe interpreteer je deze?
- Wat is een Sprint in Scrum?
- Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master
- Scrum Team Verbintenissen - Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing