Elk Scrum Artefact creëert een bepaalde verplichting van het Scrum Team. Het Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing beschrijven de toekomstige staat van het Product. Dit zijn de intenties of verplichtingen van het Scrum Team. Echter, elke verplichting van het Scrum Team dekt een andere scope en tijdschaal.
Verplichting van het Scrum Team – inhoudsopgave:
Inleiding
Het Productdoel werd pas toegevoegd aan de officiële Scrum Guide in de versie van 2020. Het wordt daar gedefinieerd als een verplichting van het Scrum Team voor de uiteindelijke vorm van het Product. Het wordt gemaakt door het Scrum Team en opgeschreven in de Product Backlog.
Het Productdoel voegde zich dus bij de eerder bestaande Doelen in Scrum: Het Sprintdoel, dat betrekking heeft op de Sprint Backlog, en de Definitie van Voltooiing, die de verplichting van het Scrum Team is om de Increment te leveren volgens afgesproken richtlijnen.
De makers van Scrum besloten dus om de volgende verbindingen te maken:
Verplichtingen zijn ontworpen om de focus van het Scrum Team te versterken. Het biedt het team een duidelijk doel en horizon voor het hele project, één Sprint en een Increment.
Ze moeten allemaal rekening houden met de Productvisie en het langetermijn strategische doel. De Visie is geen verplichting van het Scrum Team, maar eerder de horizon van al zijn aspiraties. Het helpt bij het formuleren van de Doelen dienovereenkomstig. Het kan als volgt worden geformuleerd:
Productvisie: De wereldleider worden in magische handel en diensten.
In de onderstaande tekst zullen voorbeelden van subdoelen verwijzen naar dit voorbeeld van de Productvisie.
Productdoel
Het Productdoel is een beschrijving van het toekomstige Product waaraan het Scrum Team werkt van het begin tot het einde van het project. De weg naar het bereiken van het Productdoel is opgeschreven in de Product Backlog.
Een Scrum Team kan slechts één Productdoel tegelijk. Om het te veranderen, moet het Scrum Team het ofwel voltooien of opgeven.
Een goede formulering van het Productdoel hangt af van de industrie waarin het Scrum Team werkt. Maar in alle gevallen moet het Doel indringend, duidelijk geformuleerd en relevant zijn. Met andere woorden, het moet de belangrijkste prestatie beschrijven die de Productvisie dichter bij realisatie brengt.
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
Productdoel 1: De eerste online winkel voor magische accessoires ter wereld openen.
Productdoel 2: Een 24/7 vliegende bezemservice creëren.
Sprintdoel
Een Sprintdoel is een beschrijving van het werk dat binnen een Sprint zal worden gedaan. Het wordt uitgedrukt in de vorm van een Zakelijk Doel om consistentie in het werk van het Ontwikkelteam te waarborgen. En ook om de Focus te vergroten – een van de kernwaarden van Scrum.
De voltooiing van Productdoel 1 dat we hierboven hebben voorgesteld, kan worden onderverdeeld in de volgende Sprintdoelen:
Sprintdoel 1.1: Een marktonderzoek onder tovenaars uitvoeren naar de vraag naar magische accessoires
Sprintdoel 1.2: Een lijst van leveranciers en productbeschikbaarheid samenstellen
Sprintdoel 1.3: Een winkelwebsite creëren
Voor Productdoel 2, zouden de Sprintdoelen er als volgt uit kunnen zien:
Sprintdoel 2.1: Een geschikte locatie voor het eerste servicepunt vinden
Sprintdoel 2.2: Wervingscampagne voor servicetechnici uitvoeren
Sprintdoel 2.3: Een lokale marketingcampagne lanceren
Elk Sprintdoel is gedefinieerd en besproken door het Scrum Team tijdens Sprint Planning, wat we in detail bespreken in dit artikel. Een Sprint Planning evenement kan niet worden voltooid zonder het Doel voor de volgende Sprint te definiëren.
Definitie van Voltooiing
De Definitie van Voltooiing is een andere gedetailleerde verplichting van het Scrum Team. In tegenstelling tot Product- en Sprintdoelen is het formeel van aard.
Het bestaat meestal uit een lijst van kwaliteitscriteria die moeten worden vervuld door het Product om de Increment als voltooid te beschouwen. Dankzij de Definitie van Voltooiing kunnen leden van het Scrum Team en elke Stakeholder gemakkelijk zien w welke wijzigingen en verbeteringen aan het Product zijn aangebracht door een bepaalde Increment.
Voor Sprintdoel 1.1: Onderzoek de tovenaarsmarkt naar de vraag naar magische accessoires, zou een criterium voor de Increment kunnen zijn: De resultaten van het onderzoek van actieve tovenaars in het magische forum samenstellen. De definitie voor het voltooien van deze increment zou als volgt kunnen zijn:
Definitie van Incrementale Voltooiing 1.1:
- Elk van de tovenaars gaf uitgebreide antwoorden op de vragen
- Minimaal 80% van de tovenaars is actief
- De resultaten van de studie zijn ingevoerd in een magische bullet-database
De definitie van voltooiing kan ook verwijzen naar kwaliteitsnormen die door de organisatie zijn gedefinieerd. Dan wordt het niet vrij vastgesteld door het Scrum Team. De minimale vereisten worden vastgesteld door de externe eisen van de organisatie.
Echter, de Definitie van Voltooiing verschilt van de acceptatiecriteria waar we over schreven in de tekst over User Stories. Verwijzend naar het voorbeeld van Definitie van Voltooiing 1.1, zouden de acceptatiecriteria als volgt kunnen worden geformuleerd:
Acceptatiecriterium 1.1:
- Schatte het percentage tovenaars dat bereid zal zijn om een online winkel te gebruiken
- Identificeer welke accessoires het populairst zijn onder hen
- Bepaal welk budget uw potentiële klanten hebben
Het acceptatiecriterium verwijst dus naar de uitvoering van de taak zoals deze door de klant wordt waargenomen.
Verplichting van het Scrum Team – samenvatting
De verplichtingen van het Scrum Team zijn het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie van Voltooiing. Deze stellen het Scrum Team in staat om gefocust te blijven terwijl ze aan gedetailleerde taken werken. Ze stellen het Scrum Team in staat om de vraag te beantwoorden wat de belangrijkste prestatie zal zijn vanuit het perspectief van de Product Backlog, Sprint Backlog en Increment.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Caroline Becker
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Scrum Guide:
- Glossarium van basisbegrippen, rollen en noties
- Wat is Scrum?
- Scrum waarden
- Hoe implementeer je Scrum in jouw bedrijf?
- Scrum Team - wat is het en hoe werkt het?
- Wie is een Product Owner?
- De meest voorkomende fouten van de Product Owner
- Wie is de Scrum Master?
- De meest voorkomende fouten van de Scrum Master
- Welke statistieken en metrics moet de Scrum Master bijhouden?
- Ontwikkelteam in Scrum
- De meest voorkomende fouten van ontwikkelaars
- Scrum-artikelen
- Schaalbare Scrum
- Sprint Backlog
- Wat is de Product Backlog?
- Wat zijn User Stories?
- Het creëren van de beste User Story met INVEST
- De meest voorkomende fouten bij User Stories
- Gebruikersverhaal Acceptatiecriteria
- Schatting en Story Points in Scrum
- Planning Poker
- Team Schatting Spel
- Definiëren van Incremente
- Scrum evenementen
- Wat is een Burndown Chart?
- Voordelen en nadelen van de burndown-grafiek
- Kanban-borden in Scrum en Scrumban
- Snelheid in Scrum - Snelheid van het Ontwikkelteam
- Dagelijkse Scrum
- Sprintplanning
- Sprint Review
- Wat is een Sprint Retrospective?
- Veelvoorkomende fouten tijdens een Sprint Retrospective
- Product Backlog verzorging
- Hoe maak je een burndown-grafiek en hoe interpreteer je deze?
- Wat is een Sprint in Scrum?
- Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master
- Scrum Team Verbintenissen - Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing