In het artikel van vandaag behandelen we het onderwerp Schatting en Story Points in Scrum. Het maken van schattingen in Scrum helpt om de complexiteit en de tijd die nodig is om taken te voltooien te voorspellen. Door het verleden te analyseren, voorspelt het hele Scrum Team gezamenlijk wat de toekomst in petto heeft.

Daarom geldt: hoe ervaren het Scrum Team is, hoe nauwkeuriger hun schattingen zijn. Het team werkt ook samen om de geschatte tijd voor het voltooien van de taken tijdens de Sprint Planning vast te stellen, met in gedachten dat het geen definitieve verplichting is, maar een voorspelling. De nauwkeurigheid ervan hangt af van talrijke variabelen die voortdurend onvoorspelbare veranderingen en onverwachte omstandigheden ondergaan. Gelukkig omvat de Scrum-methodologie technieken en tools om een zekere mate van zekerheid te faciliteren, en vandaag zullen we deze in detail bespreken, zodat je ze meteen kunt begrijpen en toepassen!

Story Points en Schatting in Scrum – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Het Belang van Story Points in Scrum
  3. Relatieve schattingstechnieken
  4. Samenvatting

Inleiding

Bij elke Sprint Planning presenteert de Product Owner nieuwe User Stories aan het team. De Product Owner selecteert ze uit de Product Backlog voor implementatie in de volgende Sprint. Vervolgens schatten de leden van het Scrum Team gezamenlijk de werklast die nodig is om deze nieuwe batch taken te voltooien. Dit soort toewijzing is een schatting, een schatting van vereisten.

Het lijkt erop dat de eenvoudigste manier is om de tijd die nodig is om de taak te voltooien in uren of dagen te definiëren. Echter, praktijk en onderzoek dat sinds de jaren 1940 is uitgevoerd, bewijzen het tegendeel. Mensen zijn niet in staat om de tijd die nodig is om zelfs zeer goed gedefinieerde taken te voltooien nauwkeurig te schatten. Bovendien hangt het aantal uren dat nodig is om een taak te voltooien af van wie de taak uitvoert en wat er – of niet – eerder is gedaan. Daarom gebruikt Scrum doorgaans eenheden die Story Points worden genoemd.

Het Belang van Story Points in Scrum

Elk Development Team past de waarde van een Story Point in de praktijk toe door te putten uit ervaring en de grootte van individuele taken, dat wil zeggen, volgens het principe van empirisme. Meestal selecteert de Scrum Master tijdens de Sprint Planning een of meer voorbeelden van voltooide User Stories, die dienen als een referentiepunt voor het bepalen van de waarde van de User Stories die ontwikkeld moeten worden.

Daarom kun je geen waarden in Story Points toekennen zonder de context. Als bijvoorbeeld de eerste taak een waarde van 10 krijgt, zullen de daaropvolgende taken ertegen worden geëvalueerd als groter of kleiner. Op deze manier zijn binnen een Scrum Team-project alle taken in de Product Backlog met elkaar verbonden. Dit betekent dat vergelijkbare taken uitgevoerd door één Development Team een vergelijkbaar aantal punten zullen ontvangen.

story points

Story Points zijn relatieve eenheden. Dit betekent dat:

  1. De waarde van Story Points heeft alleen betrekking op de taken die door een bepaald Scrum Team worden uitgevoerd. Story Points beschrijven de snelheid van voltooiing van de taken van één team. Met andere woorden, een User Story die door Team A op 10 Story Points wordt geschat, kan door Team B op 50 worden geschat. Dit komt omdat, zoals we al zeiden, hun waarde relatief wordt berekend ten opzichte van andere taken die door dat team zijn uitgevoerd, en hun ervaring met vergelijkbare taken.
  2. De waarde van Story Points die in één Sprint zijn voltooid, kan niet de basis zijn voor het vergelijken van de prestaties van twee Scrum Teams. Om fouten in het beheer van Scrum-projecten te voorkomen, is het belangrijk om te onthouden dat de snelheid van een Development Team, uitgedrukt in Story Points die in één Sprint zijn voltooid, niet kan worden gebruikt om de prestaties van twee Teams te vergelijken. Dit komt omdat ze hetzelfde werk in parallelle Sprints kunnen doen, waarvan het ene Team op 10 en het andere op 50 Story Points heeft geschat.

Het moet ook niet vergeten worden dat de schatting veel onbekende elementen bevat en is gemaakt op basis van onvolledige gegevens. Om deze reden kunnen de voorspellingen van zelfs een zeer ervaren Scrum Team soms heel anders zijn dan de werkelijke inspanning die nodig is om een User Story te voltooien.

Relatieve schattingstechnieken

Wat zijn de meest effectieve schattingstechnieken in Scrum? Er is geen one-size-fits-all methode die voor elk team werkt.

Onder de schattingstechnieken binnen agile methodologieën zijn de meest voorkomende:

  • Planning Poker. Deze meest populaire relatieve methode maakt gebruik van een kaartspel om de hoeveelheid werk te berekenen die nodig is om een taak te voltooien. De gedetailleerde regels en het proces zullen we in een apart artikel behandelen.
  • Team Estimation Game. Deze houdt in dat de uitvoering van User Stories in een gegeven Sprint wordt toegewezen met de juiste numerieke waarden die zijn geselecteerd uit de Fibonacci-reeks. We hebben hier ook een apart artikel aan gewijd.

Scrum daarentegen verwerpt de klassieke Absolute Estimation manier van de traditionele projectmanagementmethodologie. De manier waarop het taken schat, is door van tevoren de persoon-maanden, duur en kosten van het hele project te definiëren. Dit is een lang proces, moeilijk te implementeren, en vereist de deelname van experts die de rationale en de gedragscode vaststellen, maar geen actie ondernemen om de taken uit te voeren waarvan ze de waarde hebben geschat. Met andere woorden, het is niet alleen vervelend, maar ook zeer inefficiënt.

Estimation and Story Points in Scrum

Story Points en Schatting – Samenvatting

Schatting is een zeer belangrijke vaardigheid die alle volwassen Scrum Teams kenmerkt. Het schatten van de hoeveelheid tijd en moeite die nodig is om individuele taken te voltooien, is de belangrijkste focus geworden van veel relatieve schattingstechnieken zoals Planning Poker of Team Estimation Game.

User Stories met Story Points is weer een andere efficiënte meettechniek die we hebben beschreven, hopelijk met handige tools voor onze lezers. Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat hun cijfers alleen betrekking hebben op de bepaalde taken die door het Scrum Team worden uitgevoerd. Daarom kan het aantal Story Points niet de basis worden voor het vergelijken van de snelheid van verschillende Development Teams.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →