Een Ontwikkelteam in Scrum is een interdisciplinair groep bestaande uit alle mensen die betrokken zijn bij het creëren van een Product. In het artikel van vandaag zullen we kijken naar welke kenmerken het moet hebben. We zullen ook de samenstelling en verantwoordelijkheden van een Ontwikkelteam overwegen dat in staat is om effectief zijn Doelstellingen te bereiken.
Ontwikkelteam in Scrum – inhoudsopgave:
- Kenmerken van het Ontwikkelteam
- Ontwikkelteam
- Verantwoordelijkheden van het Ontwikkelteam
- Samenvatting
Kenmerken van het Ontwikkelteam
Het Ontwikkelteam dat werkt volgens de Scrum-principes is een onafhankelijke groep specialisten. Het maakt geen gebruik van de ondersteuning van externe specialisten of onderaannemers. Maar wat bepaalt dat het Team goed is afgestemd om het Doel te bereiken? En welke verantwoordelijkheden zijn inbegrepen in de taken van een Ontwikkelteam – ongeacht zijn specialisatie?
Om effectief te zijn, moet een Ontwikkelteam ten minste drie kenmerken hebben: het vermogen om zelforganiserend te zijn, de drang om te groeien, en interdisciplinariteit.
Zelforganisatie
Wanneer we het hebben over Scrum Team, waarvan het Ontwikkelteam een onderdeel is, gebruiken we de term ”zelfbeheer”. Dit betekent zelfbeheer op organisatieniveau. Het Scrum Team als geheel beslist niet alleen wie het werk zal doen en hoe, maar ook waarop ze zullen werken. In een Scrum Team behoort een groot deel van de managementtaken tot de Product Owner en Scrum Master.
Daarom is in het geval van een Ontwikkelteam zelforganisatie belangrijker dan zelfbeheer. Het verwijst naar het plannen van verantwoordelijkheden, dat wil zeggen, zelf beslissen wie bepaalde taken zal uitvoeren, wanneer en hoe.
De drang naar ontwikkeling
Een belangrijke eigenschap van een effectief Team is de drang naar groei. De manier waarop de taken die voor hen zijn gesteld worden uitgevoerd, moet ambitieus zijn. Dit komt niet alleen voort uit de individuele aanleg en houding van elk lid van het Ontwikkelteam. Het verhogen van competentie en inspanning wordt ook aangemoedigd door de atmosfeer in het Team, die het als geheel definieert.
Interdisciplinariteit
Interdisciplinariteit van het Team betekent dat zijn leden samen alle vaardigheden moeten hebben die nodig zijn om waardevolle Incrementen in elke Sprint te creëren. Het betekent ook dat elk lid van het Team de taken uitvoert die nodig zijn voor die Sprint. Iedereen doet wat nodig is om het Doel te bereiken. Zelfs als dat betekent dat ze nieuwe taken op zich moeten nemen buiten de expertise van de Ontwikkelaar. Het is een fout om rigide vast te houden aan je professionele competenties of rol.
Ontwikkelteam
Volgens de Scrum Guide is het maximale aantal Ontwikkelaars acht. Zo’n kleine samenstelling moedigt communicatie en openheid aan, omdat Teamleden de kans hebben om elkaar te leren kennen. Echter, het Team mag niet kleiner zijn dan drie personen. Het moet groot genoeg zijn om zichtbare vooruitgang in elk Sprint te boeken.
Ontwikkelaars binnen Scrum worden mensen met een breed scala aan vaardigheden en verantwoordelijkheden. In geen geval is de naam gereserveerd voor mensen die programmeren. Dus kan het Team programmeurs en ontwerpers, onderzoekers en analisten, testers en wetenschappers, evenals andere specialisten omvatten.
Er is geen hiërarchie onder Ontwikkelaars. Daarom gebruiken ze geen professionele of wetenschappelijke titels.
Een belangrijke aanname over de samenstelling van het Ontwikkelteam is dat het een eenheid is. Daarom mogen kleinere teams die aan andere Doelen werken niet van het team worden gescheiden.
Verantwoordelijkheden van het Ontwikkelteam
De verantwoordelijkheden van het Ontwikkelteam kunnen worden verdeeld in drie gebieden. Dit zijn:
- Taken plannen
- Werken aan het product
- Verbeteren van de samenwerking binnen het Team
Taken plannen
Het plannen van taken is een verplichting die alle Scrum-gebaseerde Ontwikkelteams moeten vervullen. Het bestaat uit het creëren van een Sprintplan en het plaatsen ervan in een Sprint Backlog, wat we in een apart artikel zullen beschrijven. Het belangrijkste is dat het Ontwikkelteam hier samen aan werkt. Op deze manier kan elke Ontwikkelaar realistisch bepalen hoeveel taken er in een bepaalde Sprint moeten worden gedaan. Op de lange termijn stelt dit het Team in staat om een constant tempo te behouden en nauwkeuriger te plannen.
Het is even essentieel om de vinger aan de pols te houden, dat wil zeggen, het plan dagelijks aan de realiteit aan te passen. Als er problemen ontstaan, kan het nodig zijn om te veranderen: de taken te reorganiseren, het werk anders te verdelen, of met de Scrum Master te praten over opkomende moeilijkheden.
Werken aan het product
De vormen van werken aan een Product kunnen dramatisch variëren, afhankelijk van het gebied waarin een bepaald Ontwikkelteam opereert. Algemeen gesproken is het doel dat in elke Sprint moet worden bereikt, het creëren van een Increment, dat wil zeggen, een zakelijke waardevolle Productfunctie.
Het is nuttig om hier direct te spreken en de volgende regel toe te passen:
Wanneer je aan een Product werkt, moet je het achterlaten in een staat die niet alleen verbeterd is, maar niet minder af is dan de vorige versie.
Het toepassen van dit principe betekent dat het Team als geheel verantwoordelijk is voor het Increment. Als een Ontwikkelaar taken slordig uitvoert, waardoor de kwaliteit van het Product verslechtert, moet iemand anders het werk voor hen doen. Aan de andere kant, als een Ontwikkelaar bugs in het Product tegenkomt, moeten ze deze zelf oplossen of de buginformatie doorgeven aan iemand die dat kan. We zullen in een apart artikel meer schrijven over het werken aan Product Increment binnen een Sprint.
Verbeteren van de samenwerking in het Team
Werken aan de manier waarop het Team functioneert, gaat over het voortdurend verbeteren van de efficiëntie en effectiviteit van individuele Ontwikkelaars.
Het is echter ook, of misschien vooral, werk aan de communicatie tussen Ontwikkelaars. De verbetering bestaat uit het uitwerken van oplossingen die een efficiënte en nauwkeurige taakverdeling mogelijk maken. En ook het oefenen van vaardigheden:
- kritiseer oplossingen, niet mensen – het veranderen van de taal die we gebruiken om werk te beschrijven leidt tot een verandering van houding en verbeterde samenwerking
- afstand nemen van je ideeën – dit maakt humor en eerlijkere feedback mogelijk
- vertrouwen opbouwen – dankzij vertrouwen kunnen er veel meer innovatieve ideeën door Ontwikkelaars worden voorgesteld zonder angst voor negatieve reacties uit de omgeving
Het verbeteren van de samenwerking in het Team wordt bereikt door voortdurende reflectie op hoe het Team werkt en het geven van feedback tijdens de Scrum Evenementen die in dit artikel worden beschreven.
Samenvatting
In het artikel van vandaag presenteren we de kenmerken, samenstelling en verantwoordelijkheden van een Scrum Ontwikkelteam. Interdisciplinariteit, zelforganisatie en de wens naar ontwikkeling kenmerken dit kleine team. En continue verbetering van teamwerk en effectief werken aan het Product – dit zijn de taken die elk Ontwikkelteam moet vervullen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Caroline Becker
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Scrum Guide:
- Glossarium van basisbegrippen, rollen en noties
- Wat is Scrum?
- Scrum waarden
- Hoe implementeer je Scrum in jouw bedrijf?
- Scrum Team - wat is het en hoe werkt het?
- Wie is een Product Owner?
- De meest voorkomende fouten van de Product Owner
- Wie is de Scrum Master?
- De meest voorkomende fouten van de Scrum Master
- Welke statistieken en metrics moet de Scrum Master bijhouden?
- Ontwikkelteam in Scrum
- De meest voorkomende fouten van ontwikkelaars
- Scrum-artikelen
- Schaalbare Scrum
- Sprint Backlog
- Wat is de Product Backlog?
- Wat zijn User Stories?
- Het creëren van de beste User Story met INVEST
- De meest voorkomende fouten bij User Stories
- Gebruikersverhaal Acceptatiecriteria
- Schatting en Story Points in Scrum
- Planning Poker
- Team Schatting Spel
- Definiëren van Incremente
- Scrum evenementen
- Wat is een Burndown Chart?
- Voordelen en nadelen van de burndown-grafiek
- Kanban-borden in Scrum en Scrumban
- Snelheid in Scrum - Snelheid van het Ontwikkelteam
- Dagelijkse Scrum
- Sprintplanning
- Sprint Review
- Wat is een Sprint Retrospective?
- Veelvoorkomende fouten tijdens een Sprint Retrospective
- Product Backlog verzorging
- Hoe maak je een burndown-grafiek en hoe interpreteer je deze?
- Wat is een Sprint in Scrum?
- Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master