Duidelijke en eenvoudige taal kenmerkt Scrum-termen en jargon en fungeert als de basis voor communicatie en snelle teamprestaties tijdens het proces van projectontwikkeling. Daarom hebben we de meest essentiële uitleg van de belangrijkste begrippen van Scrum in de volgende woordenlijst verzameld om je kennis te laten maken met het onderwerp dat een aanzienlijke betekenis heeft gekregen in de moderne bedrijfsmanagementmethodologie.

Woordenlijst van Scrum-termen – inhoudsopgave:

  1. Scrum basisprincipes
  2. Rollen in Scrum
  3. Scrum-artikelen en hun componenten
  4. Scrum-evenementen en hun componenten

Scrum basisprincipes

Scrum een soort teamwerkmanagementsysteem gericht op het ontwikkelen van producten en werken volgens een gedefinieerd schema. Het proces is opgedeeld in korte Iteraties en Sprints – periodes van cyclische prestaties die hieronder in de woordenlijst precies zijn gedefinieerd. De term “scrum” is afgeleid van rugby, waar het een bepaalde teamformatie beschrijft, maar het eerste gebruik als een projectmanagementraamwerk behoort tot de twee Japanners Hirotaka Takeuchi en Ikujiro Nonaka. Ze wilden het belang van teamwork in het proces van projectmanagement benadrukken.

scrum termen

Scrum Waarden – De 5 waarden die ten grondslag liggen aan Scrum zijn:

  1. Toewijding aan werk
  2. Focus op doel
  3. Openheid voor verandering
  4. Respect
  5. Moed om problemen op te lossen

Empirisme – het minimaliseren van planning en aannames ten gunste van het vertrouwen op ervaring, observatie en experimentatie.

Zelfmanagement – een kenmerk van het Scrum Team, wat betekent dat de leden zelf beslissingen nemen over welke taken ze moeten uitvoeren, wanneer en hoe.

Scrum - een woordenlijst van basisbegrippen, rollen en noties

Rollen in Scrum

Scrum Team – een zelfsturend team bestaande uit de Scrum Master, Product Owner en Ontwikkelaars, ook wel bekend als het Ontwikkelteam.

Product Owner – een klantvertegenwoordiger binnen het Scrum Team. Degene die verantwoordelijk is voor het maximaliseren van de waarde van het product door zorg te dragen voor het Doel en de implementatie ervan door het Ontwikkelteam.

Scrum Master – een coach en leider van het Ontwikkelteam, verantwoordelijk voor het juiste begrip van Scrum en het handelen volgens de principes ervan.

Ontwikkelaar – elk lid van het Ontwikkelteam, ongeacht professionele specialisatie. Een persoon die verantwoordelijk is voor het mede-creëren van een nuttige Increment in elke Sprint.

Ontwikkelteam– een interdisciplinair team bestaande uit alle Ontwikkelaars die betrokken zijn bij het creëren van een Product.

Stakeholder – een persoon die geen deel uitmaakt van het Scrum Team en belang heeft bij het creëren van het best mogelijke Product. Binnen het Scrum Team wordt hij/zij vertegenwoordigd door de Product Owner en neemt deel aan de Sprint Review.

Scrum - een woordenlijst van basisbegrippen, rollen en noties

Scrum-artikelen en hun componenten

Artikelen – Product Backlog, Sprint Backlog, Increment en hun componenten. Ze zijn een afspiegeling van de huidige voortgang van de ontwikkeling van het Product in relatie tot het Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing.

Product Backlog – een gestructureerde lijst van werk dat nodig is om een specifiek Product te creëren, d.w.z. om het Productdoel te bereiken. De Product Owner beheert het.

Sprint Backlog – een gestructureerde lijst van werk dat nodig is om de functionaliteit van het Product te leveren zoals gedefinieerd door het Sprintdoel. Het wordt beheerd door het Ontwikkelteam.

Increment – compleet en waardevol werk uitgevoerd door Ontwikkelaars in één Sprint. De som van alle Increments creëert het Product.

User Story – een beschrijving van een gedeeltelijke functionaliteit van een product vanuit het perspectief van de klant. Het neemt de vorm aan van “Als [gebruikertype], wil ik [wat te doen?] omdat [waarom?].”

Definitie van Voltooiing – geplaatst in de Product Backlog, een duidelijke en transparante beschrijving van de verwachte staat van het Product na de voltooiing van de Increment. Het beschrijft het werk dat in de Increment is gedaan.

Scrum - een woordenlijst van basisbegrippen, rollen en noties

Scrum Evenementen en hun componenten

Evenementen – een bijeenkomst die betrekking heeft op het werk van het Scrum Team, de planning of feedback. Deze omvatten Sprint, Sprint Planning, Daily Scrum, Sprint Review, Sprint Retrospective samen met hun componenten.

Sprint – een terugkerend evenement waarbij gewerkt wordt aan een nieuwe versie van een product. Het vindt één of twee keer per maand plaats. Het dient als een “container” voor andere Scrum-evenementen en activiteiten.

Sprint Planning – een Scrum Team-bijeenkomst waar al het werk dat in de volgende Sprint moet worden gedaan, wordt geselecteerd uit de Product Backlog. Het duurt maximaal 8 uur.

Daily Scrum – een dagelijkse bijeenkomst van het Ontwikkelteam waar taken voor een bepaalde dag worden gepland. Het duurt maximaal 15 minuten en vindt altijd op dezelfde plaats en tijd plaats.

Sprint Review – een evenement dat de voltooide Sprint samenvat in termen van het Productdoel. Voor het Scrum Team en Stakeholders. Het doel is om de Increment te evalueren en de Product Backlog bij te werken. Duurt 4 uur of minder.

Sprint Retrospective – een evenement dat de voltooide Sprint samenvat in termen van hoe het Scrum Team werkt. Het doel is om de prestaties van het Scrum Team te verbeteren. Duurt 3 uur of minder.

Productdoel – een beschrijving van het toekomstige Product waaraan het Scrum Team werkt. De Product Backlog bevat het geschreven blauwdruk met instructies over hoe het Productdoel te bereiken.

Sprintdoel – het werk dat binnen één Sprint moet worden gedaan, uitgedrukt als een zakelijk doel. Het biedt consistentie in het werk van het Ontwikkelteam.

Burn-down chart – toont de hoeveelheid werk die is gepland in de Sprint of Product Backlog in relatie tot de tijd die resteert om het te voltooien.

Team Velocity – een indicator om te bepalen hoeveel van de Product Backlog incrementeel is geworden tijdens één Sprint.

Scrum - een woordenlijst van basisbegrippen, rollen en noties

Lees ook:Hoe grote problemen in projectmanagement aan te pakken

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter en Linkedin.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →