Scrum en Kanban zijn teamworkmethoden die veel overeenkomsten delen. Er zijn echter ook verschillen die we vandaag willen bespreken. Kanban-borden worden ook vaak overgenomen door Scrum-teams. Dit komt omdat ze zeer praktisch zijn in het visualiseren van teamwork en de voortgang ervan. Door het beste van beide methoden te combineren, ontstond er een techniek genaamd Scrumban. Het is populair in projecten die productontwikkeling combineren met servicelevering, waar lange sprints en relatief formele Scrum-vergaderingen niet altijd geschikt zijn.

Scrumban en Kanban-borden in Scrum – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Kanban vs Scrum
  3. Kanban-borden in Scrum
  4. Scrumban
  5. Samenvatting

Inleiding

Kanban is een methode die in Japan is ontwikkeld. Het ontstond in de jaren 50 en was voornamelijk een hulpmiddel voor het beheren van continue productie op een manier die geen voorraden en overschotten creëert, maar middelen voortdurend verwerkt. In het begin van de 21e eeuw werd Kanban aangepast aan de behoeften van softwareontwikkeling door David J. Anderson.

Kanban vs Scrum

De algemene werkwijze in Kanban verschilt van Scrum voornamelijk door een minder formele aanpak. In Kanban zijn er niet zo gedetailleerde richtlijnen over bijvoorbeeld werken in sprints, de rollen van Product Owner, Scrum Master en Development Team. Dit is mogelijk omdat Kanban zich richt op de continuïteit van taken zoals het leveren van een specifiek type service, die meer herhaalbaar zijn en geen complexe planning vereisen.

Echter, het doel en de werkwijzen zijn vergelijkbaar. Het doel van Kanban is om het hoogste kwaliteitsproduct op tijd aan de klant te leveren. De principes met betrekking tot de werkwijzen die gemeenschappelijk zijn voor beide methoden kunnen als volgt worden geformuleerd:

  1. Het werk moet soepel verlopen en zonder enige stilstand – in Scrum wordt dit bereikt door de continue opvolging van sprints, terwijl in Kanban het werk continu is door de soepele stroom van taken. Ze vormen een wachtrij, waaruit de ontwikkelaars een paar taken kiezen (trekken) om te voltooien.
  2. Het team moet zich alleen op geselecteerde taken concentreren – met behulp van Kanban-terminologie moet het team “het werk in uitvoering verminderen”. In Scrum is het equivalent hiervan User Stories die uit de Product Backlog worden gekozen om in de Sprint Backlog te worden geplaatst.
  3. De voortgang van taken moet zichtbaar zijn voor alle betrokkenen – in Kanban worden ze gevisualiseerd door borden, die ook vaak worden gebruikt in Scrum-teams.

Kanban-borden in Scrum

Een Kanban-bord is een veelgebruikt hulpmiddel voor het visualiseren van teamwork. Het is een tabel met verschillende kolommen. In elke kolom staan taken met een bepaalde status. De categorisering van taken is gebaseerd op een eenvoudige regel: een kaart met een beschrijving van de taak – of het virtuele equivalent ervan – wordt in een van de kolommen geplaatst. De minimale versie van Kanban-borden bevat drie kolommen:

  • Te doen
  • In uitvoering
  • Voltooid – naar de laatste kolom gaan de taken die voldoen aan de Definitie van Voltooiing, waarover we hier hebben geschreven.

Hieronder vindt u een voorbeeld van een kanban-bord van een alles-in-één projectmanagementsysteemFirmbee.com

Kanban-borden in Scrum en Scrumban

Gewoonlijk zijn er meer kolommen. Als er meer taken te voltooien zijn, is er meestal een extra kolom met de titel “geselecteerd voor voltooiing” tussen de “te voltooien” en “in uitvoering” kolommen. Terwijl de “te doen” kolom dient als de Product Backlog, waarover we hier hebben geschreven, dient de “geselecteerd voor voltooiing” kolom als de Sprint Backlog, die we in detail beschrijven in dit artikel.

De tweede veelvoorkomende toevoeging is een “onder review” kolom of “voor goedkeuring”. Deze wordt meestal ingevoegd tussen de kolommen met de “in uitvoering” taken en de “voltooide” taken. Het bevat taken die door het Development Team zijn voltooid en wachten op goedkeuring van de Product Owner. De taak van de Product Owner is om te controleren of ze voldoen aan de acceptatiecriteria en de definitieve goedkeuring van de Klant te verkrijgen. In deze situatie worden alleen de uiteindelijk geaccepteerde taken naar de laatste kolom verplaatst.

Scrumban

Vanwege de enorme populariteit van Scrum en Kanban is hun hybride ontstaan, die het beste van beide werkwijzen combineert. Scrumban werkt het beste in organisaties die de creatie van producten verbinden met de levering van diensten, vaak met de implementatie van het product bij de klant. Door de vermindering van vergaderingen en communicatie kan het team groter zijn.

Scrumban legt minder nadruk op de metrics die vaak in Scrum worden gebruikt, zoals de Burndown Chart. Echter, het gebruikt de Scrum-pijlers van de noodzaak voor continue verbetering van het werkproces en het aanpassen ervan aan de omstandigheden en behoeften van de klant.

Bij het werken in Scrumban is het werk echter niet verdeeld in sprints. Scrum-vergaderingen worden elke 3, 6 of 12 maanden gehouden.

De planning van het werk volgt het “On-Demand” principe, dat wil zeggen, zoals het zich voordoet. User Stories worden direct in de eerste kolom van het Kanban-bord geplaatst met “te doen” taken. Zo dient het als de Sprint Backlog, waarover we in meer detail hebben geschreven in dit artikel. Zoals in de Sprint Backlog worden de meest urgente taken bovenaan de to-do-lijst geplaatst. Voor complexere projecten kan de Project Manager echter een aparte to-do-lijst bijhouden die overeenkomt met de Product Backlog, waaruit hij of zij selecteert welke taken in de eerste kolom moeten worden geplaatst.

Bij het verplaatsen van taken van de eerste naar de tweede kolom geldt de “Pull” regel. Dit betekent dat taken niet aan een specifieke ontwikkelaar worden gedelegeerd. Elke persoon kiest een taak uit de wachtrij en voert deze onafhankelijk uit.

Het aantal taken dat in de middelste kolom, “te voltooien”, wordt geplaatst, is meestal beperkt afhankelijk van de grootte van het team, zodat, indien mogelijk, iedereen zich met slechts één taak tegelijk bezighoudt.

kanban

Samenvatting

Scrum en Kanban, hoewel gebruikt voor vergelijkbare doeleinden, zijn verschillende manieren van werken. Scrum werkt het beste in creatieve, innovatieve projecten die door kleine Scrum-teams worden uitgevoerd. Kanban daarentegen is gecreëerd om te opereren in een continue en stilstandvrije omgeving om vergelijkbare diensten te leveren. Scrum gebruikt vaak Kanban-borden als een methode om het werk dat wordt gedaan te visualiseren. De combinatie van beide resulteerde in Scrumban, dat het beste werkt als een kader voor organisaties die hun producten verkopen en op basis daarvan diensten aan de klant leveren.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →