Ongeacht hoe we hybride werk bekijken, worden we vaak geconfronteerd met een uitdaging – hoe een team te beheren wanneer sommige mensen op kantoor zijn en anderen op afstand werken, en hun verhoudingen voortdurend veranderen.

Hybride werk – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Communicatie in een hybride team
  3. Effectieve uitwisseling van informatie
  4. Technische ondersteuning van het werk van het team
  5. Relaties onderhouden
  6. Samenvatting

Inleiding

Het beheren van een projectteam dat in hybride modus werkt, is moeilijker dan werken op afstand of op locatie. Immers, hoe te superviseren wanneer sommige teamleden op kantoor werken en anderen op afstand?

De Projectmanager staat voor verschillende belangrijke uitdagingen. Deze omvatten:

  • de regels voor communicatie in het team definiëren
  • een soepele uitwisseling van informatie waarborgen
  • technologische ondersteuning voor mensen buiten het kantoor
  • relaties onderhouden.

Communicatie in een hybride team

Om effectief te werken in een hybride model, moet je de regels voor communicatie definiëren. Wanneer het niet genoeg is om de persoon aan het naastgelegen bureau om zijn of haar mening over jouw werk te vragen, is het de moeite waard om afspraken te maken om verschillende tools voor specifieke doeleinden te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld een korte vraag via chat sturen, e-mail gebruiken voor meer uitgebreide zaken en een videoconferentie houden om complexe onderwerpen te bespreken die de betrokkenheid van meerdere mensen vereisen.

Met een nieuw team is het ook een goed idee om ervoor te zorgen dat iedereen weet:

  • Wat de verantwoordelijkheden van elke persoon zijn,
  • Hoe andere teamleden te contacteren, en
  • Wat de verwachtingen zijn voor de frequentie van communicatie?

Hiervoor kun je statussen in een bedrijfschat gebruiken of een contactbord maken in een projectmanagementtool. Het is ook de moeite waard om het onderwerp communicatie kort te bespreken tijdens een van de projectvergaderingen.

Effectieve uitwisseling van informatie

Als de regels voor communicatie zijn gedefinieerd, is het tijd om na te denken over de inhoud ervan. Het is een goed idee om ervoor te zorgen dat informatie wordt gedeeld en dat iedereen in het team toegang heeft tot middelen om hun werk te doen.

Met specifieke software, zoals Firmbee, kun je gemakkelijk de volgende problemen oplossen:

  • toewijzing van taken,
  • uitwisseling van informatie over de huidige status van het project,
  • data voor projectvergaderingen vaststellen, of
  • resultaten van projectmonitoring delen.

De Projectmanager moet ervoor zorgen dat informatie beschikbaar is voor iedereen, ongeacht waar ze werken. Dit geldt vooral voor degenen die aan gedeelde bestanden werken, die, wanneer ze op locatie werken, mogelijk op servers zijn opgeslagen die gebruik op afstand verhinderen. Je moet misschien nadenken over cloudoplossingen, of anders de taken die je uitvoert plannen.

hybride werk

Technische ondersteuning van het werk van het team

Een belangrijk aspect van succesvolle werking in het hybride model is het opzetten van de technische voorwaarden voor ononderbroken werking. De basisvoorwaarden zijn:

  • hoogwaardige internetverbinding
  • computer of laptop en
  • software die nodig is om hun werk te doen.

De Projectmanager moet ervoor zorgen dat alle medewerkers die op afstand werken de juiste tools, apparatuur en toegang tot het bedrijfsnetwerk hebben.

Relaties onderhouden

Het onderhouden van relaties binnen het team wordt vaak verwaarloosd, maar is net zo belangrijk als technische ondersteuning en communicatie die direct verband houdt met de uitvoering van het project. In het hybride model hebben medewerkers die op kantoor aanwezig zijn echter geen tijd om interpersoonlijke contacten op te bouwen.

Wanneer het merendeel van het werk op afstand is, plant elke projectdeelnemer bij een bezoek aan het hoofdkantoor van het bedrijf de vergaderingen individueel. Soms blijkt dat ze gedurende de dag met alle collega’s en externe experts die bij de taken betrokken zijn, vergaderen. Als gevolg hiervan is er niet genoeg tijd om het team te ontmoeten, dat in theorie alleen samenwerkt op het hoofdkantoor van het bedrijf.

Daarom zijn de risico’s die gepaard gaan met hybride werk:

  • de opsplitsing van teams,
  • het verminderen van het gevoel van teambezit van het project en
  • gebrek aan emotionele betrokkenheid bij het bedrijf.

Het zijn niet alleen degenen die op afstand werken die zich geïsoleerd kunnen voelen van de rest van het team. Daarom is het zo cruciaal om te zorgen voor een goede sfeer tijdens het samenwerken. Een remedie voor de kwalen van het “hybride” kan bestaan uit regelmatige groepsprojectvergaderingen, aangevuld met individuele gesprekken met medewerkers.

Samenvatting

Het leiden van een projectteam dat in hybride modus werkt, vereist dat de Projectmanager communicatie regels definieert en zorgt voor een soepele uitwisseling van informatie. Het is ook essentieel om teambanden te onderhouden, door tijd en ruimte te bieden voor vergaderingen, zowel in de digitale omgeving als op kantoor.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

The most important questions

  1. Welke specifieke tools en technologieën kunnen je helpen om je team te beheren tijdens een hybride operatie?

    Projectmanagementsoftware, zoals Firmbee, is handig voor het beheren van het team tijdens hybride werk. Het stelt je in staat om de voortgang van het werk te volgen en te communiceren met teamleden op één plek. Een andere nuttige tool is videoconferentiesoftware, zoals Zoom, Skype, MS Teams of Google Meet, die direct contact met teamleden mogelijk maakt, zelfs als ze op afstand werken. Daarnaast kunnen cloudgebaseerde bestanden en drive-sharingportals zoals Google Drive of Dropbox nuttig zijn voor het delen en toegankelijk maken van teambronnen. Bovendien zijn er ook oplossingen om de beveiliging van gedeelde inhoud te verbeteren.

Getting started with project management:

  1. Wat is projectmanagement?
  2. Wat is een project?
  3. Prioritering van projecten
  4. Gebieden van projectactiviteit
  5. Definitie van succes in projectmanagement
  6. Waarom projectmanagementsoftware gebruiken?
  7. Overzicht van projectmanagementsoftware
  8. Projectlevenscyclus
  9. Projectdoel. Wat is het en hoe definieer je het goed?
  10. Wat is de projectvisie voor?
  11. Projectinitiatie fase - waar op te letten?
  12. Het domein van planning in projectmanagement
  13. Wat is een projectschema en waarvoor dient het?
  14. Hoe gebruik je mijlpalen in een project?
  15. Projectfalen. 5 redenen waarom projecten falen
  16. Belang van projectafsluiting
  17. Projectuitvoering
  18. Projectmanagementmethoden
  19. Soorten projecten
  20. Meest nuttige vaardigheden van een projectmanager
  21. Hoe word je projectmanager?
  22. Hoe bereid je een succesvol projectcontingentieplan voor?
  23. 5 boeken die elke projectmanager zou moeten lezen
  24. Hoe stel je een projectteam samen?
  25. Werkstructuur - hoe werk te delegeren in een project?
  26. De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van de Projectmanager
  27. Hoe projecten te beheren?
  28. Hoe kies je de beste projectmanagementsoftware?
  29. Hoe een team te leiden tijdens hybride werk?
  30. Uitdagingen waarmee projectmanagers te maken krijgen bij het werken met een team
  31. Soorten projectvergaderingen
  32. 4 voorbeelden van projecten
  33. Hoe een overtuigende te schrijven
  34. Haalbaarheidsstudie – kunnen we dit project implementeren?
  35. Hoe definieer je de reikwijdte van een project en voorkom je scope creep?
  36. Risicoanalyse in projecten en hulpmiddelen om dit te vergemakkelijken
  37. Hoe maak je een projectbudget?
  38. Tijdbeheer in projecten
  39. Wat is een belanghebbendenregister?
  40. Gantt-diagram in projectmanagementplanning
  41. Hoe maak je een projectrisicoregister?
  42. Bronnen en gebieden van verandering in het project
  43. Projectmanagement veranderingsmodellen
  44. Projectmarketing
  45. Projectrisicbeheersstrategieën
  46. Hoe maak je een projectcharter?