In het artikel van vandaag zullen we het hebben over de prioritering van projecten. Is het belangrijker om aan een risicovol project te beginnen dat snel een grote winst kan opleveren? Of is het belangrijker om de ontwikkeling van oplossingen te voltooien die mogelijk lagere maar langdurige winsten zullen opleveren en zich in de laatste fasen van implementatie bevinden? Veel organisaties hebben talrijke projecten die gelijktijdig plaatsvinden. Hoe ga je aan de slag met het prioriteren ervan met beperkte middelen?

Prioritering van projecten – inhoudsopgave:

  1. Prioritering van projecten – inleiding
  2. De Eisenhower Matrix
  3. moSCoW
  4. DICE
  5. Prioritering van projecten – samenvatting

Prioritering van projecten – inleiding

In de volgende tekst kijken we naar de meest populaire methoden die het besluitvormingsproces voor de prioritering van projecten vergemakkelijken – zowel die welke onafhankelijk worden uitgevoerd als die behoren tot een programma of portfolio van projecten. We zullen de Eisenhower-matrix bespreken, die niet alleen wordt toegepast om projecten te prioriteren, maar ook de taken die daarin worden uitgevoerd. We zullen ook een nadere blik werpen op de veelgebruikte MoSCoW-methode, ontwikkeld door Dai Clegg, evenals het DICE-model dat in het midden van de jaren ’90 bij de Boston Consulting Group is uitgevonden.

De Eisenhower Matrix

De Eisenhower-matrix maakt het mogelijk om projecten te prioriteren door ze te plaatsen in een ruimte die wordt gedefinieerd door twee assen – wat urgent is en wat belangrijk is. Er is een veelgebruikte grafiek om ze weer te geven:

Prioritering van projecten grafiek

moSCoW

Oracle werd de pionier in het toepassen van de MoSCoW-techniek. Het wordt ook genoemd als een effectief prioriteringsschema in de nieuwste Project Management Body of Knowledge (PMBOK) naast multi-criteria-analyse. Het verdeelt projecten in vier categorieën:

  • Must-haves – dat wil zeggen, projecten die moeten worden voltooid omdat ze cruciaal zijn voor de werking van het bedrijf; deze behoren tot projecten zoals het opzetten van beveiliging en het definiëren van toegangsrechten in de cloud van het bedrijf, het voorbereiden van financiële overzichten en rapporten voor een investeerder, of het implementeren van oplossingen bij een belangrijke klant,
  • Should-want – dat wil zeggen, die moeten worden geïmplementeerd, omdat het negeren ervan de prestaties van het bedrijf zou kunnen verslechteren; dit kan bijvoorbeeld het verhuizen van het hoofdkantoor naar een handiger locatie zijn, of het betreden van een nieuw verkoopplatform dat aan populariteit wint,
  • Could-have – dat wil zeggen, projecten die “als de tijd het toelaat” moeten worden geïmplementeerd omdat ze waarschijnlijk een positieve invloed op het bedrijf zullen hebben; een voorbeeld van een project in deze categorie kan deelname aan een branche-evenement zijn, of het voorbereiden van een wedstrijd voor aannemers,
  • Will not have – dat wil zeggen, die in de toekomst kunnen worden geïmplementeerd, maar momenteel niet op de prioriteitenlijst staan.

DICE

De DICE-methode vertaalt de prioriteiten die aan projecten zijn toegewezen in numerieke waarden en komt voor in meer dan 1.000 grote organisaties wereldwijd. De DICE-acroniem bestaat uit de volgende componenten:

  1. D (Duur) – de duur van het project, waaraan de volgende waarden zijn toegewezen:
    • 1 – wanneer het project minder dan 2 maanden duurt
    • 2 – wanneer het project 2-4 maanden duurt
    • 3 – wanneer het project 4-8 maanden duurt
    • 4 – wanneer het project meer dan 8 maanden duurt
  2. I (Team Performance Integrity) – het vermogen van het team, met bijzondere nadruk op de Projectmanager, om het project succesvol uit te voeren, dat punten van waarde krijgt:
    • 1 – zeer goed
    • 2 – goed
    • 3 – gemiddeld
    • 4 – laag
  3. C (Commitment) – ondersteuningsniveaus, bestaande uit twee componenten
    • C1 – zichtbare ondersteuning van het project door de sponsor of de raad van bestuur
    • C2 – ondersteuning van mensen die door de uitvoering van het project worden beïnvloed, waarbij de volgende waarden overeenkomen met elk van hen:
    • 1 – duidelijk gecommuniceerde ondersteuning
    • 2 – redelijk duidelijke ondersteuning
    • 3 – neutrale houding
    • 4 – duidelijke weerstand
  4. E (Inspanning) – de inspanning die nodig is om het project uit te voeren, bovenop de dagelijkse taken van het runnen van het bedrijf, waarbij de waarden er als volgt uitzien:
    • 1 – minder dan 10% extra circulatie
    • 2 – 10-20% extra circulatie
    • 3 – 20-40% extra circulatie
    • 4 – meer dan 40% extra circulatie

De waarde van DICE wordt berekend met behulp van de volgende formule: D + (2 x I) + (2 x C1) + C2 + E

Afhankelijk van de score kun je de kans bepalen of het geplande project succesvol zal zijn, en dus of het de moeite waard is om hoog op de prioriteitenlijst te plaatsen:

  • 7 – 14 – winzone – het project heeft een zeer goede kans op uitvoering
  • 14 – 17 – gevarenzone – het project heeft enige kans op succes
  • boven 17 – wanhoopzone – de uitkomst van het project is moeilijk te voorspellen of het project zal waarschijnlijk niet slagen.
Prioritering van projecten

Prioritering van projecten – samenvatting

De beschreven methoden voor projectprioritering zijn natuurlijk niet altijd beschikbaar voor projectselectie en -rangschikking. Veel organisaties passen geen geformaliseerde prioriteringsmethoden zoals DICE toe, en in sommige gevallen is de mening van een individu die uitsluitend door zijn eigen meningen wordt geleid, beslissend. Echter, vooral wanneer verschillende kritieke en risicovolle projecten tegelijkertijd worden overwogen om te starten of voort te zetten, is het de moeite waard om prioriteringstools te gebruiken.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

The most important questions

  1. Welke andere projectprioriteringsmethoden zijn gebruikelijk in het bedrijfsleven?

    Onder andere methoden die populair zijn voor bedrijven die meerdere projecten gelijktijdig uitvoeren, is het de moeite waard om Q-sort te vermelden. Het houdt in dat projecten in paren worden geëvalueerd op basis van één specifiek criterium. Bijvoorbeeld, het beantwoorden van de vraag welk van de twee projecten belangrijker zal zijn voor de organisatie om uit te voeren. Dit stelt je in staat om ze van meest belangrijk naar minst belangrijk te sorteren.

  2. Kan ik de Eisenhower-matrix gebruiken om taken in een project te prioriteren?

    Ja, de matrix is populair bij het prioriteren van taken in de projectachterstand, bijvoorbeeld bij het werken in Scrum of Scrumban.

Getting started with project management:

  1. Wat is projectmanagement?
  2. Wat is een project?
  3. Prioritering van projecten
  4. Gebieden van projectactiviteit
  5. Definitie van succes in projectmanagement
  6. Waarom projectmanagementsoftware gebruiken?
  7. Overzicht van projectmanagementsoftware
  8. Projectlevenscyclus
  9. Projectdoel. Wat is het en hoe definieer je het goed?
  10. Wat is de projectvisie voor?
  11. Projectinitiatie fase - waar op te letten?
  12. Het domein van planning in projectmanagement
  13. Wat is een projectschema en waarvoor dient het?
  14. Hoe gebruik je mijlpalen in een project?
  15. Projectfalen. 5 redenen waarom projecten falen
  16. Belang van projectafsluiting
  17. Projectuitvoering
  18. Projectmanagementmethoden
  19. Soorten projecten
  20. Meest nuttige vaardigheden van een projectmanager
  21. Hoe word je projectmanager?
  22. Hoe bereid je een succesvol projectcontingentieplan voor?
  23. 5 boeken die elke projectmanager zou moeten lezen
  24. Hoe stel je een projectteam samen?
  25. Werkstructuur - hoe werk te delegeren in een project?
  26. De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van de Projectmanager
  27. Hoe projecten te beheren?
  28. Hoe kies je de beste projectmanagementsoftware?
  29. Hoe een team te leiden tijdens hybride werk?
  30. Uitdagingen waarmee projectmanagers te maken krijgen bij het werken met een team
  31. Soorten projectvergaderingen
  32. 4 voorbeelden van projecten
  33. Hoe een overtuigende te schrijven
  34. Haalbaarheidsstudie – kunnen we dit project implementeren?
  35. Hoe definieer je de reikwijdte van een project en voorkom je scope creep?
  36. Risicoanalyse in projecten en hulpmiddelen om dit te vergemakkelijken
  37. Hoe maak je een projectbudget?
  38. Tijdbeheer in projecten
  39. Wat is een belanghebbendenregister?
  40. Gantt-diagram in projectmanagementplanning
  41. Hoe maak je een projectrisicoregister?
  42. Bronnen en gebieden van verandering in het project
  43. Projectmanagement veranderingsmodellen
  44. Projectmarketing
  45. Projectrisicbeheersstrategieën
  46. Hoe maak je een projectcharter?