Voorkeurtesten is een populaire UX-onderzoeks methode. De sleutel tot het succes ligt in een goed begrip en zorgvuldige voorbereiding. Wanneer en hoe voer je voorkeurtesten uit? Hoe verschillen ze van A/B-testen? Hoe kunnen ze het eindproduct functioneel en visueel verbeteren? Lees verder om erachter te komen!

Wanneer en hoe voorkeurtesten uit te voeren? – inhoudsopgave:

  1. Wat zijn voorkeurstests?
  2. Kwalitatieve vs. kwantitatieve voorkeurstests
  3. Wanneer voorkeurstests uit te voeren?
  4. Voorkeurtesten vs A/B-testen?
  5. Hoe voorkeurstests uit te voeren?
  6. Samenvatting

Wat zijn voorkeurstests?

Voorkeurtesten is een onderzoeksmethode waarbij verschillende (meestal twee tot drie) ontwerpopties met testpersonen worden gedeeld en hen wordt gevraagd naar hun voorkeuren – welk ontwerp ze beter vinden en waarom. In tegenstelling tot andere tests richt voorkeurtesten zich specifiek op de visuele aspecten van producten en ontwerpen. Deze studie kan je helpen meer te leren over de gebruiker en hun perceptie van het merk, en ontdekken welke gevoelens en emoties ze hebben. Voorkeurstests stellen je ook in staat om een ontwerp te evalueren op basis van de visuele aantrekkingskracht, merkconsistentie en algehele geloofwaardigheid.

Voorkeurtesten zijn handig in UX, omdat het onderzoekers en ontwerpers directe inzichten geeft in de smaken van gebruikers en informatie over wat ze van verschillende ontwerpen (visueel) denken. Als gevolg hiervan stelt de methode belangrijke beslissingen in een vroeg stadium van het ontwerpproces mogelijk en bespaart het bedrijf onnodige investeringen van tijd en energie in een ontwerp dat waarschijnlijk niet aantrekkelijk zal zijn voor de eindgebruiker.

Voorkeurtesten hebben als doel te begrijpen wat visueel aantrekkelijk is voor de doelgebruiker en waarom. De resultaten van de testen kunnen in veel fasen van het ontwerpproces worden gebruikt, van de algemene planning van kleurenschema’s of hiërarchieën op een pagina tot specifieke beslissingen zoals lettertype- en pictogramselectie.

Kwalitatieve vs. kwantitatieve voorkeurstests

We kunnen onderscheid maken tussen kwalitatieve en kwantitatieve voorkeurstests. Kwalitatieve tests nemen meestal de vorm aan van een interview, waarbij we de gebruiker verschillende versies van het product tonen en hen vervolgens vragen welke ze het leukst vinden. Kwalitatieve tests onderzoeken ook de indrukken en houdingen van de gebruiker ten opzichte van elk van de getoonde ontwerpen, en stellen hen in staat niet alleen te antwoorden welke ontwerp ze het leukst vinden, maar ook “waarom deze?”

Kwantitatieve voorkeurstests kunnen de vorm aannemen van een enquête waarin gebruikers hun voorkeur voor een ontwerp selecteren en welke houding ze ten opzichte van elk hebben. Dit stelt feedback van een veel grotere enquêtegroep mogelijk dan kwalitatieve tests, wat resulteert in een grotere zekerheid dat de resultaten kunnen worden gegeneraliseerd naar alle gebruikers. Kwantitatieve voorkeurtesten zijn geschikt wanneer het ontwerp relatief eenvoudig is en niet tal van screenings bevat, en wanneer het bedrijf de redenen kent waarom gebruikers de ene versie meer dan de andere verkiezen.

Wanneer voorkeurstests uit te voeren?

Je kunt voorkeurstests op verschillende momenten in het ontwerpproces uitvoeren. Ze komen echter meestal vroeg in de ontwerpfase om initiële feedback van gebruikers te krijgen, zelfs voordat het bedrijf tijd en geld in het project investeert. Op deze manier kan worden bepaald welke richting kosteneffectiever is en waarom.

Bedrijven die geen product vanaf nul bouwen, maar van plan zijn een bestaande oplossing opnieuw te ontwerpen, kunnen een voorkeurstest uitvoeren om hun ontwerp te vergelijken met de concurrentie.

Voorkeurtesten vs A/B-testen?

In de eenvoudigste termen – A/B-testen worden later uitgevoerd wanneer het uiteindelijke ontwerp bijna klaar is en gebruikers er live mee kunnen interageren, terwijl voorkeurtesten vroeg in het proces worden uitgevoerd – op een prototype, model of zelfs een schets van het ontwerp. Voorkeurtesten gaat over het begrijpen welke ontwerpen een gebruiker verkiest en waarom – voordat het product af is.

Een ander belangrijk verschil is dat A/B-tests afhankelijk zijn van KPI’s (Key Performance Indicators). Ze helpen bepalen hoe verschillende variaties het gedrag van gebruikers en het behalen van bedrijfsdoelen beïnvloeden. Als voorbeeld besluit een bedrijf dat het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief in zijn online winkel wil verhogen om de CTA-knop A/B te testen, waarbij wordt onderzocht welke kleur van het item meer conversies genereert.

voorkeurtesten

Hoe voorkeurstests uit te voeren?

  1. Onderzoekdoelen definiëren
  2. Net als bij andere methoden is het belangrijkste om de doelstellingen en onderzoeksvragen te definiëren en deze op een prominente plaats op te schrijven en aan de testdeelnemers voor te leggen. Is de prioriteit om te begrijpen welke ontwerpvariant gebruikers verkiezen? Is het doel om te ontdekken hoe ze elk project individueel waarnemen?

    Het is ook de moeite waard om te bepalen wat voor soort feedback het bedrijf wil – kwalitatief of kwantitatief. Je moet er ook voor zorgen dat alle ontwerpopties functioneel zijn.

  3. Bepaal hoe je reacties meet
  4. De inzichten die deelnemers delen, kunnen variëren afhankelijk van of er kwalitatieve of kwantitatieve tests zijn uitgevoerd. Hier zijn enkele mogelijkheden:

    • Open vragen – op deze manier kunnen deelnemers hun keuzes toelichten, bijv. Welk ontwerp heeft je voorkeur? Waarom vind je het leuk? Was de informatie op deze pagina duidelijk en begrijpelijk voor jou? Hoe gemakkelijk was het voor jou om door dit scherm te navigeren? Wat vind je leuk aan het ontwerp van deze site?
    • Gesloten lijst van bijvoeglijke naamwoorden – met specifieke bijvoeglijke naamwoorden tot hun beschikking, bijv. klassiek, minimalistisch, elegant, kunnen deelnemers deze toewijzen aan de geëvalueerde ontwerpen.
    • Vraag om de varianten in 3-5 woorden te beschrijven (bijvoeglijke naamwoorden).
    • Numerieke evaluatie – helpt bepalen welk ontwerp het beste bepaalde mer karakteristieken vertegenwoordigt.

    Deelnemers aan de voorkeurstest (net als andere onderzoeksmethoden in UX) zijn meestal beleefd en onthouden zich meestal van directe kritiek op het ontwerp, zelfs als ze expliciet worden aangemoedigd om genadeloos eerlijk te zijn. Om deze reden is het soms beter om indirecte methoden te gebruiken om de werkelijke redenen voor de keuze van het ene product boven de andere te achterhalen.

  5. Verzamel testdeelnemers
  6. Volgens de algemene principes van onderzoek met gebruikers is het noodzakelijk om testpersonen te vinden die de doelklanten zo nauwkeurig mogelijk weerspiegelen. Afhankelijk van het gestelde doel kunnen dit huidige klanten zijn (als het bedrijf hen de context van gebruik wil laten begrijpen) of mensen die niet met het product zijn verbonden (als de studie frisse inzichten moet opleveren, zonder vooringenomenheid).

    Voordat je gaat werven, moet je het aantal deelnemers bepalen (20-30 respondenten worden aanbevolen), de methode om hen te bereiken en een mogelijke incentive voor deelname aan de studie.

  7. Voer een voorkeurstest uit
  8. Voordat je met de test begint, is het een goed idee om het hele proces en de verwachtingen aan de deelnemers uit te leggen. De test moet niet alleen ontwerpen tonen, maar ook vervolgvragen stellen. Dit helpt de onderzoeker te achterhalen waarom de deelnemers voor een bepaalde optie hebben gekozen en hoe het prototype kan worden verbeterd door rekening te houden met hun voorkeuren.

  9. Analyseer de resultaten van de voorkeurstests
  10. Het uitvoeren van tests zonder de resultaten te analyseren, levert het bedrijf niet veel informatie op, dus sla deze stap niet over. Voor kwalitatieve tests, groepeer vergelijkbare reacties en vind de resulterende patronen. Bij kwantitatieve tests is het de moeite waard om het meest favoriete antwoord te extraheren. Als het verschil echter niet duidelijk genoeg is, test dan opnieuw op een herzien ontwerp.

Samenvatting

Voorkeurtesten zijn het waard om vroeg in het ontwerpproces uit te voeren, omdat ze kunnen helpen ontwerpen op basis van gebruikersvoorkeuren in plaats van persoonlijke gissingen. Bovendien is deze oplossing gemakkelijker te implementeren en minder kostbaar dan A/B-testen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →