Enquêteonderzoek is een goed gevestigde, populaire UX-onderzoeks-methode. In dit artikel leer je over de voordelen en beperkingen ervan en zie je hoe je een enquête goed voorbereidt met enkele online tools die we aanbevelen. Met onze tips zul je zeker een degelijke enquête opstellen, een vruchtbare vragenlijststudie uitvoeren en waardevolle gegevens verkrijgen.

Enquêteonderzoek — inhoudsopgave:

  1. Wat is enquêteonderzoek?
  2. Wanneer pas je enquêteonderzoek toe?
  3. Voordelen en beperkingen van enquêteonderzoek
  4. Voorbereiding van een enquête en het uitvoeren van de vragenlijst
  5. Samenvatting

Wat is enquêteonderzoek?

Enquêteonderzoek is een populaire kwantitatieve UX-onderzoeks-methode waarbij respondenten anoniem antwoorden geven op vragen. Het proces van het opstellen van enquêtes, publiceren en verzamelen van gegevens zou voor een UX-onderzoeker niet veel moeilijkheden moeten opleveren. Momenteel zijn er veel gratis sjablonen online beschikbaar die het proces vergemakkelijken.

Enquêteonderzoek helpt de indrukken van gebruikers van het bestudeerde product te verifiëren—en zo hun problemen te identificeren. Vergeet echter niet dat vragenlijsten alleen trends en algemene zorgen identificeren. In de meeste gevallen vereisen vragenlijsten verder kwalitatief onderzoek, zoals één-op-één interviews, focusgroepen of andere methoden die zijn afgestemd op iemands behoeften en mogelijkheden.

Wanneer gebruik je enquêtes in UX-onderzoek?

Enquêteonderzoek heeft diverse toepassingen. Onder andere zijn ze handig als je:

  • wilt weten wat de mening is van een grote groep over een bepaald onderwerp
  • geïnteresseerd bent in de demografische diversiteit van onze respondenten
  • wilt diagnosticeren wat de algemene trends of problemen van onze gebruikers zijn
  • geen tijd, menselijke middelen, budget of capaciteit hebt voor meer betrokken onderzoeksmethoden
  • statistische gegevens nodig hebt op basis van een grote groep mensen (bijvoorbeeld om aan belanghebbenden voor te leggen en hen te overtuigen van het belang van een kwestie)

Enquêtes verbeteren vooral de initiële fase van het UX-onderzoeksproces, omdat ze snel gegevens leveren over de vraag of een bepaalde stelling bevestigd of weerlegd moet worden. Ze helpen bij het onderzoeken van algemene trends en gedragingen om verder onderzoek te sturen. Ze onthullen de zorgen van gebruikers om aan te geven welke richting het projectteam moet inslaan bij verder onderzoek en het project als geheel.

Voordelen en beperkingen van enquêteonderzoek

Enquêteonderzoek heeft een eerlijke hoeveelheid vrienden en vijanden. Hun onbetwiste voordeel is betrouwbaarheid en snelheid, omdat je in situaties die onmiddellijke beslissingen vereisen, meningen kunt verkrijgen. Ze zijn snel, goedkoop en niet veeleisend—het meest problematische deel is zeker hun voorbereiding, het stellen van de juiste vragen, ervoor zorgen dat ze gemakkelijk te begrijpen zijn en dat ze binnen de optimale lengte van het hele formulier blijven. Een enquêteonderzoek stelt je in staat om een grote hoeveelheid gegevens in een relatief korte tijd te verzamelen, wat een solide basis biedt voor verder onderzoek, verdieping en analyse van de door respondenten aangekaart kwesties.

Enquêtes zijn ook relatief eenvoudig uit te voeren. Het werven van deelnemers is niet moeilijk (zolang onze doelgroep geen zeer specifieke niche is) – het is bijvoorbeeld voldoende om een link naar een online enquête te delen in een Facebookgroep of deze per e-mail naar een database van contacten (klanten) te sturen. Een ander onbetwistbaar voordeel van enquêtes, vanuit het perspectief van de respondenten, is de geringe inspanning die ze vereisen.

Mensen vullen de enquête met weinig moeite in: ze doen dit thuis of zelfs onderweg (op een mobiel apparaat) en het invullen duurt meestal niet langer dan 15 minuten. Bovendien zijn dergelijke studies anoniem, waardoor de respondent zijn of haar eerlijke mening kan geven zonder angst voor oordeel (wat vaak een probleem is voor gebruikers, bijvoorbeeld bij één-op-één interviews of focusgroepen).

Ondanks de vele voordelen is enquêteonderzoek niet de ideale onderzoeksmethode en zal het niet in elke situatie werken. Bijvoorbeeld, wanneer we niet geïnteresseerd zijn in het bestuderen van trends, maar bijvoorbeeld in houdingen en motivaties – dan zullen individuele diepte-interviews veel beter werken. Enquêtes bieden zeer algemene gegevens, dus als we de gebruikers in detail willen leren kennen, zijn enquêtes niet voldoende.

De anonimiteit van een enquête – gezien als een voordeel vanuit het perspectief van de deelnemer – kan onderzoekers soms in verwarring brengen, omdat het respondenten een zorgeloze, veilige gevoel geeft. Met straffeloosheid kunnen ze sommige vragen overslaan, beledigende, onwaarachtige of spottende antwoorden geven. Dit verlengt de analyse van de enquêtegegevens, omdat het in eerste instantie verplicht om zorgvuldig antwoorden te selecteren die waardevol zijn in de context van ons project.

enquêteonderzoek

Voorbereiding van de enquête en het uitvoeren van de vragenlijst

Bij de voorbereiding van een enquête is het een goed idee om de onderzoeksdoelen al te specificeren en de algemene gebied/probleem dat we willen bestuderen te kennen – de enquête is bedoeld om onze stelling te testen. We moeten ook een breed beeld van onze persona hebben voorbereid – wie is onze ideale gebruiker, wat is hun leeftijd, locatie, onderscheidende kenmerken, gedragingen en problemen.

Allereerst ontwerp je een set vragen – je enquête moet voornamelijk gesloten vragen bevatten (gemakkelijker voor de respondent om te selecteren, en sneller voor de UX-onderzoeker om te analyseren). Semi-open en open vragen moeten met mate komen en de gesloten vragen in balans houden. Let op dat je de enquête kort houdt. Let op de formulering van de vragen en antwoorden – lange, verwarrende vragen met tegenstrijdigheden kunnen deelnemers in het begin afschrikken, of afleiding veroorzaken en valse antwoorden genereren. In beide gevallen eindig je met verstoorde of onvoldoende gegevens. Kies voor eenvoudige taal en laat gespecialiseerde vocabulaire achterwege. Een goede oplossing is om een pilotstudie uit te voeren, wat een algemene steekproef van de daadwerkelijke enquête is. Dit helpt je te controleren of je vragen en antwoorden door de respondenten worden begrepen.

Je kunt persoonlijk enquêteren, hoewel de huidige technologieën de afstandsmodus bevorderen (let op dat persoonlijk goed kan werken, bijvoorbeeld bij het enquêteren van ouderen die niet goed bekend zijn met computers en de online tools die nodig zijn om te reageren). De enquête zelf kan eenvoudig worden gemaakt met behulp van online tools – de meest gebruikte is Google Forms. Alles wat je nodig hebt is een gratis Google-account om eenvoudig en intuïtief een enquête te maken, voorwaarden toe te voegen (bijvoorbeeld verplichte antwoordselectie, tot 3 antwoorden selecteren uit een keuze van opties, enz.), een link naar de enquête te genereren en deze te delen met deelnemers met een verzoek om deze in te vullen. De antwoorden van de respondenten worden in realtime bijgewerkt (waarvan wij, als eigenaren van het blad, een voorvertoning hebben) en Google Forms biedt eenvoudige data-analyse door automatisch grafieken te genereren uit de verzamelde antwoorden. Andere populaire (maar betaalde) tools en platforms voor het maken van enquêtes zijn Typeform, Interquest en Surveymonkey.

Elke enquête heeft een metric die aan het begin moet worden geplaatst (vragen over leeftijd, geslacht, woonplaats, opleiding, enz. (afhankelijk van onze vereisten) om een filter te bieden om alleen mensen te classificeren die in de doelgroep voor de daadwerkelijke enquête passen.

Aan het einde van het formulier is het gebruikelijk om een open vraag te plaatsen om te vragen of de respondent opmerkingen heeft over de studie of de enquête zelf, misschien iets anders om toe te voegen. Je kunt waardevolle inzichten krijgen – vaak schrijven gebruikers dingen die wij als onderzoekers niet eens hadden kunnen bedenken. Het is ook een plek waar ze fouten en moeilijkheden bij het invullen van de enquête kunnen melden, en ons kunnen informeren als bijvoorbeeld een vraag onbegrijpelijk was of er een technische fout is opgetreden. Dit helpt het risico op soortgelijke fouten in de toekomst te minimaliseren en het perspectief van de respondent beter te begrijpen.

Vragen voor de enquête opstellen:

  • Formuleer specifieke vragen en antwoorden
  • Schrijf eenvoudig en to the point
  • Stem vragen af op het profiel van de respondent (vragen gericht op een groep nicheprofessionals en andere gericht op middelbare scholieren zullen anders klinken)
  • Vergeet niet metrics en filtervragen toe te voegen
  • Volg het principe van “minder is meer” – de betere keuze zal zijn om een kortere enquête te maken (dit vermindert de tijd die respondenten nodig hebben om deze in te vullen, waardoor het gemakkelijker wordt om de verzamelde resultaten te analyseren)
  • Vraag de deelnemers om opmerkingen, algemene indrukken of andere feedback over de vragen. Laat ook wat ruimte voor eventuele aanvullende input voor hen.

Samenvatting

Enquêtes – goed voorbereid en uitgevoerd – vormen een nuttige onderzoeksmethode in het UX-proces. De eenvoud van hun voorbereiding en de relatief lage kosten van uitvoering hebben ervoor gezorgd dat enquêtes al lange tijd zeer populair zijn. Houd echter in gedachten dat ze niet in elke situatie zullen werken en vergezeld moeten gaan van andere, bij voorkeur kwalitatieve onderzoeksmethoden. Vergeet niet – een enquête beantwoordt de “wat”, terwijl een individueel interview ons de “waaroms” vertelt.

Lees ook: Hoe kies je een onderzoeksmethode?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →