Er wordt aangenomen dat je veel van een persoon kunt afleiden door het gedrag van hun ogen te observeren. In de context van UX-onderzoek zijn ogen ook een geweldige bron van kennis over hoe mensen informatie verzamelen en wat hun acties en beslissingen beïnvloedt. Tegenwoordig kunnen we de nieuwste technologieën toepassen om veel waardevolle inzichten in menselijk gedrag te verzamelen door oogbewegingen te volgen. Lees het artikel om te leren hoe eyetracking werkt en waar het allemaal om draait.

Eyetracking in UX-testen – inhoudsopgave:

  1. Wat is eyetracking?
  2. Waaruit bestaat eyetracking?
  3. Hoe eyetracking op te nemen in gebruiksvriendelijkheidstests?
  4. Samenvatting

Wat is eyetracking?

Eyetracking is een technologie die oogbewegingen registreert en onderzoekers in staat stelt te achterhalen waar een persoon naar kijkt, naar wat of hoe lang. Dankzij een dergelijke visualisatie kunnen we de exacte paden zien die het oog van een gebruiker op een pagina volgt. Eyetracking wordt in UX-onderzoek vaak gebruikt in gebruiksvriendelijkheidstests omdat het ons in staat stelt te ontdekken hoe gebruikers pagina’s scannen, welke elementen hun aandacht het meest trekken en welke over het hoofd worden gezien.

Eyetracking is de enige methode om het visuele gedrag van een gebruiker objectief en nauwkeurig vast te leggen en te analyseren. Dit helpt bij het opsporen van gebruiksvriendelijkheidsproblemen zonder in te grijpen in het natuurlijke gedrag van de gebruiker. Met deze methodologie kun je live zien wat de gebruiker ziet en onmiddellijk begrijpen waar deze problemen zich voordoen.

Hoe werkt eyetracking?

De oogtracker richt licht op het oog, en sensoren registreren de richting van de reflectie van het hoornvlies. Tegelijkertijd maakt de camera meerdere beelden van het oog van de gebruiker met een zeer hoge resolutie. De positie van het oog wordt vele malen per seconde gedocumenteerd.

Eyetracking-tools genereren interessante visualisaties die het ontwerpproces kunnen bevorderen. Door eyetracking-visualisaties te analyseren, kunnen productontwerpers beter begrijpen hoe mensen de inhoud en individuele interface-elementen waarnemen en begrijpen. De meest populaire visualisaties zijn heatmaps en kijkpunten-diagrammen. Een heatmap is een weergave van de locatie waar de deelnemer naar keek. Het wordt gemaakt op basis van fixaties – de plaatsen waar deelnemers zich op concentreren en het langst naar kijken.

De meeste eyetracking-tools kunnen niet alleen de meest bekeken gebieden tonen, maar ook fixatiepunten combineren om het exacte pad te tonen dat het oog van een deelnemer volgt wanneer hij naar een bepaalde pagina kijkt. Kijkpuntdiagrammen stellen de onderzoeker in staat te zien welke elementen op de pagina de interesse van de deelnemer wekten, evenals de volgorde waarin ze deze zagen.

eyetracking

Hoe eyetracking op te nemen in gebruiksvriendelijkheidstests?

Het lijkt misschien dat er geen betere manier is om UX te testen dan het te zien door hun ogen. Om echter het meeste uit eyetracking te halen, zijn er een paar basisdingen om in gedachten te houden.

  1. Overweeg andere mogelijke testmethoden
  2. Eyetracking-onderzoeken vereisen helaas veel tijd. Je moet deelnemers werven, de testomgeving voorbereiden en de tijd nemen om de resultaten na de test te analyseren. Daarom, wanneer je de reikwijdte van je onderzoek bepaalt, begin dan niet meteen met eyetracking. Overweeg of je goedkopere, eenvoudigere testmethoden kunt gebruiken. Voor veel projecten kunnen goedkope methoden zoals gebruikersonderzoeken of A/B-testen voldoende waardevolle informatie opleveren die het projectteam helpt om weloverwogen beslissingen te nemen.

  3. Identificeer het doel van de test en selecteer geschikte deelnemers voor de test
  4. Net als bij andere gebruiksvriendelijkheidstests is het erg belangrijk om te bepalen welke vragen je wilt beantwoorden. Met een doel voor ogen kun je de taken definiëren die de deelnemers tijdens de test uitvoeren. Bepaal wie je doelgebruiker is en wie je zal helpen om de antwoorden te krijgen.

  5. Werv voldoende testdeelnemers
  6. Je moet het aantal testdeelnemers kiezen op basis van de aard van de tests en je individuele doel. Voor de opnames die je handmatig wilt analyseren, zijn 5 deelnemers voldoende voor kwalitatieve eyetracking-tests. Voor het creëren van waardevolle heatmaps en kijkpaden (diagrammen), die automatisch worden geanalyseerd, wordt aanbevolen om minstens 39 deelnemers uit te nodigen.

  7. Selecteer een testomgeving
  8. Bepaal of je je eigen eyetracking-team wilt opzetten of de test wilt uitbesteden aan een extern bedrijf. Bepaal waar de test zal plaatsvinden en bereid de omgeving voor – zorg voor de juiste apparatuur, het nodige personeel voor de test, zorg voor het comfort van de deelnemers en stilte tijdens de test.

  9. Een retrospectieve herhaling van de blik
  10. Na het voltooien van de test is het raadzaam om de deelnemers te interviewen en enkele vervolgvragen aan de enquête te stellen. We moedigen je ook aan om de proefpersonen te vragen naar hun emoties en gevoelens met betrekking tot het uitvoeren van de verschillende taken tijdens de test.

  11. Gebruik eyetracking niet als vervanging voor andere testtools
  12. Je moet je ervan bewust zijn dat eyetracking geen vervanging is voor andere methoden voor gebruiksvriendelijkheidstests. Vergeet niet dat eyetracking meer een kwantitatieve test is dan een kwalitatieve. Eyetracking-gegevens zullen je zeker helpen te begrijpen dat gebruikers meer tijd besteden aan het focussen op een bepaald element – terwijl het je niet zal vertellen waarom dit gebeurt. Kwalitatieve informatie kan alleen worden verkregen door gebruikers te interviewen.

    Samenvatting

    Eyetracking is nog steeds een relatief nieuwe technologie die de manier waarop we digitale producten creëren zou kunnen veranderen. De mogelijkheid om de natuurlijke interactie van een gebruiker met een product te zien, stelt onderzoekers in staat om echte gebruiksvriendelijkheidsproblemen te identificeren. Juiste toepassing – samen met andere complementaire onderzoeks- en testmethoden – kan eyetracking zeer waardevolle informatie bieden om ontwerpbeslissingen te informeren en de gebruikerservaring van een product te verbeteren.

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

    Klaudia Kowalczyk

    Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

    View all posts →