Weet je wat de zogenaamde boomtest is? Lees ons artikel, waarin we je deze methode introduceren. Goed uitgevoerde boomtests stellen je in staat om de architectuur van je site te verbeteren en een gebruiksvriendelijker, intuïtief eindproduct te creëren – en als resultaat, een positieve impact te hebben op de algehele gebruikerservaring.

Wat is boomtesten? – inhoudsopgave:

  1. Wat is Boomtesten?
  2. Boomtesten vs Kaartsorteren en Eerste Klik testen
  3. Wanneer pas je Boomtesten toe?
  4. Nadelen van Boomtesten
  5. Hoe voer je Boomtesten uit
  6. Samenvatting

Wat is Boomtesten?

Boomtesten betekent het beoordelen van de architectuur van een ontworpen website of applicatie – in het bijzonder het menu – dat wil zeggen, een soort “vertakking” van tabbladen en subpagina’s in het product (vandaar de naam die verwijst naar een boom). Deze methode is relatief eenvoudig uit te voeren en je kunt het vroeg in het ontwikkelingsproces toepassen om later veel tijd en moeite te besparen. Boomtesten stelt je in staat om de feedback te krijgen die je nodig hebt om een functionele website of applicatie te ontwerpen die een menu heeft.

Boomtesten vs Kaartsorteren en Eerste Klik testen

Boomtesten wordt soms ook wel “achterwaarts kaartsorteren” genoemd en lijkt tot op zekere hoogte op Eerste Klik Testen, dus het is moeilijk om het te beschrijven zonder eerst andere methoden te bespreken. Let echter op dat deze oplossingen sterk met elkaar verbonden zijn en op het eerste gezicht vrij vergelijkbaar lijken, maar ze hebben heel verschillende functies in UX-ontwerp.

Eerste klik testen houdt in dat proefpersonen een taak krijgen – bijvoorbeeld het zoeken naar openingstijden op de website van een winkel – en dat wordt geregistreerd of de eerste plaats waar een gebruiker op klikt de juiste weg is voor die taak. Niet klikken op de juiste plaats of te lang doen over het vinden van informatie zal suggereren dat er iets mis is met de lay-out van onze site. Ofwel is de site-architectuur niet-intuïtief of is het ontwerp van de site verwarrend of afleidend op een bepaalde manier. Het kan ook betekenen dat de juiste plek om te klikken per ongeluk verborgen of verduisterd is. Eerste klik tests kunnen plaatsvinden zowel wanneer je een nieuw ontwerp wilt onderzoeken als om mogelijke problemen in een bestaand ontwerp te onderzoeken.

Aan de andere kant, kaartsorteren houdt in dat de deelnemer een groep kaarten (papier of elektronisch op een computerscherm) krijgt, elk met een specifieke slogan/categorie/woord. We vragen de proefpersonen vervolgens om de kaarten te sorteren en ze op de meest logische en betekenisvolle manier te groeperen. Hoewel deze methode verschillende mogelijke toepassingen heeft, wordt deze vaak gebruikt als de eerste stap in het ontwerpen van de structuur van een website of applicatie.

Met een basisbegrip van kaartsorteren en eerste klik testen, kunnen we verder gaan met een bredere discussie over boomtesten. Boomtesten houdt in dat de deelnemers de architectuur van de site te zien krijgen en hen wordt gevraagd waar ze zouden klikken om een bepaald doel te bereiken (een opgelegde taak). Echter, in tegenstelling tot eerste klik testen, eindigt het niet op deze fase. De tester moet het hele pad volgen, van de eerste pagina tot de laatste klik. Het is belangrijk om te onthouden dat het correct uitvoeren van de eerste klik geen garantie voor succes biedt – de gebruiker kan nog steeds verdwalen voordat hij de taak voltooit. Een verkeerd ingedeelde paginstructuur resulteert in het verlies van gebruikers.

Een ander belangrijk verschil tussen boomtesten en eerste klik testen is dat de primer alleen de structuur van een pagina dekt, niet de inhoud of lay-out. Tijdens eerste klik testen kunnen ongeldige klikken bijvoorbeeld voortkomen uit te grote of te kleine knoppen, hun onjuiste plaatsing of verkeerde kleur – zelfs als de basisarchitectuur van de pagina correct is. Bij boomtesten zijn geen van deze variabelen relevant, omdat de deelnemers de volledige lay-out van de pagina niet zien, maar alleen een diagram dat toont welke koppen welke subkoppen zullen bevatten.

Boomtesten wordt vaak achterwaarts kaartsorteren genoemd omdat beide methoden zich zeer nauw richten op de architectuur van de site en zijn vertakkende “boom” van opties – of menu’s. Bij kaartsorteren vraag je gebruikers om “bomen” voor je te creëren, die je verder test (boomtesten).

boomtesten

Wanneer pas je Boomtesten toe?

Je kunt het heel vroeg in het ontwerpproces uitvoeren, aangezien de site – of zelfs een schets ervan – nog niet hoeft te bestaan. Alles wat nodig is voor de test is een “boom” die in een eerder stadium is voorbereid, zoals bij het sorteren van kaarten met gebruikers. Als de boom de test niet doorstaat, is het probleem relatief eenvoudig en vooral goedkoop op te lossen, aangezien je niet ver terug in het proces hoeft te gaan.

Houd er rekening mee dat er in de UX-industrie geen enkel ideaal proces of richtlijnen zijn voor de methoden die je elke keer op een project moet gebruiken. Het hangt allemaal af van jouw situatie, jouw tijd en menselijke middelen, jouw budget en de reikwijdte van het project zelf. We moeten methoden kiezen afhankelijk van het probleem, wat we onderzoeken en wat we willen bereiken en verbeteren in het product.

Als je echter aan een meer uitgebreide site werkt – die een menu en ten minste verschillende subpagina’s zal bevatten, is het de moeite waard om specifiek aan de architectuur te werken. Het sorteren van de tabbladen door gebruikers, gecombineerd met een daaropvolgende boomtest, stelt je in staat om een intuïtieve, gebruiksvriendelijke en duidelijke site-architectuur voor te bereiden, wat resulteert in een duidelijke interface die eenvoudig te navigeren is.

Nadelen van de boomtestmethode

Boomtesten richt zich alleen op de architectuur van de site – wat van onschatbare waarde kan zijn voor een UX-ontwerper, omdat als de test een probleem onthult, we precies weten waar het ligt. Veel andere dingen kunnen echter ook misgaan in het ontwerp, dus gebruik niet alleen boomtesten. Om de bruikbaarheid van het hele product te waarborgen, heb je ook informatiebronnen nodig over andere aspecten van het ontwerp en de functionaliteit ervan. Een ander potentieel nadeel van boomtesten kan zijn dat, vanwege het geautomatiseerde en afstandsproces, het moeilijk is om kwalitatieve gegevens te verkrijgen die de oorzaken van problemen kunnen pinpointen.

Hoe voer je een boomtest uit?

  1. Ontwerp de test
  2. Het testen van een boom is logistiek vrij eenvoudig, omdat het geen verplaatsing, het verzamelen van materialen of het coördineren van meer mensen vereist. Alles wat je in de voorbereiding hoeft te doen, is je test ontwerpen.

  3. Kies de tools
  4. Hoewel het mogelijk is om boomtesten uit te voeren met een handgetekende sitekaart en een notitieblok, wordt de meeste testing online gedaan met behulp van gespecialiseerde tools. Ze stellen je in staat om categorieën en subcategorieën in te voeren (over het algemeen alle menu-vertakkingselementen), waaruit een klikbare boom wordt gemaakt, aangepast voor testen.

    De deelnemers krijgen een link naar de test en voeren de toegewezen taken uit. Ze kunnen dit doen in een ongecontroleerde omgeving, in het comfort van hun eigen huis met een privécomputer, of in een gecontroleerde omgeving waar de hele test kan worden geobserveerd. De tool houdt bij waar deelnemers klikken, hoe lang het duurt, de volgorde waarin ze elk object/element aanklikken en hoeveel van hen op de juiste plaatsen klikken.

  5. Creëer de boom
  6. Natuurlijk moet je de boom ontwerpen en beslissen welk deel je wilt proberen voordat je de test uitvoert – als je site erg complex en uitgebreid is, hoef je niet alle paden in één keer te proberen. Je kunt een A/B-test uitvoeren en twee verschillende bomen tegelijkertijd beoordelen – om te evalueren welke beter werkt. Vergeet echter niet om beide versies niet aan dezelfde tester te tonen.

  7. Schrijf opdrachten
  8. Bij het voorbereiden van taken voor je steekproefgroep, probeer ze niet te gemakkelijk te maken, “vind de openingstijden van de winkel.” Vergeet niet om dezelfde formulering als de antwoordsleutel te vermijden. Tweede, de tester moet in dezelfde stemming en dezelfde situatie zijn als de echte gebruiker – de geest werkt anders afhankelijk van of de persoon een test oplost of probeert een echt levensprobleem op te lossen. Geef de tester een realistisch scenario in plaats van één eenvoudige testvraag.

    Maak ook geen scenario’s die te ingewikkeld zijn: laat irrelevante details weg die verwarrend kunnen zijn. Houd er rekening mee dat veel deelnemers gewoon door de vragen zullen bladeren in plaats van ze zorgvuldig met begrip te lezen, en daardoor de extra details kunnen verwarren met het centrale punt van de taak. Eén of twee zinnen zijn voldoende.

    Dezelfde test kan – en moet inderdaad – verschillende taken bevatten om een groter en gedetailleerder beeld te krijgen van of de boom werkt zoals gepland. Houd echter niet meer dan 10 opdrachten aan, zodat de hele test niet te lang duurt en de tester niet te veel vermoeid raakt. Als je van plan bent om meer dan 10 taken te testen, plan dan meer dan één test. Je zult nooit alles kunnen testen, elk mogelijk pad op de pagina, dus concentreer je op de elementen die het belangrijkst zijn voor de bruikbaarheid van het product, en die waarvan je vermoedt dat ze een specifiek probleem kunnen zijn.

Samenvatting

Boomtesten heeft het voordeel ten opzichte van de meeste andere tests dankzij de moderne tools die op de markt beschikbaar zijn, omdat ze eenvoudig te bereiden en uit te voeren zijn. We geloven dat we erin zijn geslaagd om boomtesten voor te stellen als een nuttige, goedkope en eenvoudige methode voor ontwerpevaluatie. Houd er echter rekening mee dat het niet in elke situatie zal werken en – als een principe van de meeste UX-onderzoeks-methoden – moet worden aangevuld met andere tests voor betrouwbaardere resultaten en een breder begrip van de problemen waarmee gebruikers worden geconfronteerd.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →