Hoewel de naam duidelijk de methodologie definieert, is het nog steeds de moeite waard om dieper op het onderwerp in te gaan om te ontdekken wanneer en hoe je je kunt voorbereiden op First Click testing. Vandaag in ons artikel laten we je dat zien en aan het einde zullen we ook enkele interessante tools aanbevelen om je te helpen bij het uitvoeren van First Click testing!
First Click Testing – inhoudsopgave:
- Wat is First Click testing?
- Wanneer First Click testing gebruiken in UX-onderzoek?
- Hoe First Click testing uitvoeren?
- Tools om te helpen met First Click test
- Samenvatting
Wat is First Click testing?
First click tests zijn een snelle onderzoeksmethode die je kunt toepassen op elk product met een interface – inclusief een website, app of mobiele site. De functie is om te beoordelen of de geplande navigatie en linkstructuur effectief is in het helpen van gebruikers om de site te navigeren en de informatie en elementen te vinden die ze nodig hebben.
Het hele idee is vrij eenvoudig: tijdens de test laat je deelnemers een model of ontwerp van de site zien en vraag je hen op welke plek ze zouden klikken om een bepaalde taak uit te voeren. Door de eerste geklikte plaatsen te analyseren, kunnen we antwoorden krijgen op relevante vragen zoals:
- Welke knoppen, inhoud en andere navigatie-elementen vinden gebruikers het meest intuïtief?
- Welke navigatie-elementen negeren, vermijden of gebruiken ondervraagde gebruikers verkeerd?
- Waar is de beste plek om bepaalde knoppen, iconen, menu’s en andere navigatie-elementen te plaatsen?
- Wat is het meest optimale pad om een bepaalde taak te voltooien en hoe ondersteunt of verstoort jouw project dat pad?
De resultaten van een first-click test nemen vaak de vorm aan van een heatmap (ook wel een “click map” of “dark map” genoemd), die de meest voorkomende kliklocaties illustreert. Vervolganalyses van waar gebruikers klikten, helpen te begrijpen of het geteste ontwerp een optimale gebruikerservaring biedt.
Je vraagt je misschien af waarom een eerste klik zo cruciaal is dat we er een heel artikel aan wijden. Dit komt omdat het het algehele succes van de sessie bepaalt. Een goed uitgevoerde eerste klik is een sleutelaspect van het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke en functionele site. Omgekeerd, wanneer de eerste klik mislukt, volgt de rest van de sessie vaak. Gebruikers zijn ongeveer twee keer zo waarschijnlijk om het hele proces te voltooien als ze die eerste klik goed krijgen!
Wanneer First Click testing gebruiken in UX-onderzoek?
Aangezien first-click tests relatief snel en goedkoop zijn, kunnen ze voorkomen in een breed scala aan projecten en situaties. Bovendien vereist de informatie die in de tests wordt verzameld geen diepgaande analyse en kan er snel corrigerende actie worden ondernomen. Ze zullen effectief blijken te zijn in bijna elke fase van productontwikkeling, evenals na de lancering – om het product en de functionaliteit te verbeteren. Het is vermeldenswaard dat first-click tests goed zullen werken, niet alleen voor websites, maar ook voor elk ander product met een gebruikersinterface.
Hoe de First Click testing uitvoeren?
Een first-click test is relatief eenvoudig te plannen en te ontwerpen, en vereist alleen de voorbereiding van twee basis-elementen: de pagina die getest wordt, een screenshot of blauwdruk, en de inhoud van de taken die je op die pagina wilt testen.
Begin met het creëren en opschrijven van de taken (onderzoeks-scenario). Bepaal welk element van de site je wilt bestuderen en analyseren, en bepaal vervolgens het beste pad om deze taak uit te voeren (bijvoorbeeld, je wilt bestuderen waar gebruikers informatie zoeken over de openingstijden van de hotline van de bank, in welk geval het beste pad om de taak uit te voeren, bijvoorbeeld, is om op het tabblad “contact” op de homepage te klikken).
Observeer tijdens de studie waar gebruikers klikken en noteer hoe lang het hen kostte om te klikken. Als het de gebruiker enkele seconden kost om zulke basisinformatie als de openingstijden van de hotline te vinden – betekent dit dat de informatie verborgen is, te weinig op de pagina is uitgelicht of dat de ontworpen informatiearchitectuur niet volledig intuïtief is.
Let ook op de gebruiker tijdens de test – meer specifiek, hun niveau van vertrouwen en het niveau van moeilijkheid dat ze ervaren met de taak. Helaas heb je niet altijd de mogelijkheid om first-click tests in real-time te observeren, en dus inzicht te krijgen in de gedachten en het gedrag van de deelnemers. Als je daarentegen wel de kans hebt om ze tijdens de tests te observeren, let dan op verschillende elementen:
- Observeer de gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal van de proefpersonen tijdens de test,
- Stel deelnemers aanvullende vragen (bijv. waarom klikten ze op die specifieke plek, waarom twijfelden ze voordat ze klikten, waarom veranderden ze van gedachten over klikken),
- Zodra er geklikt is, zeg niet of het de juiste plek was, omdat deelnemers zich onbelemmerd moeten voelen en moeten geloven dat er geen goede of foute antwoorden zijn – dit zal ervoor zorgen dat ze zich zo natuurlijk mogelijk gedragen
De antwoorden die je krijgt op deze aanvullende, vervolgvragen kunnen net zo waardevol zijn als de kwantitatieve gegevens die tijdens de test zijn verzameld (met betrekking tot wanneer en waar die eerste klik plaatsvond). Als je echter op afstand test, kun je een automatiseringstool of enquêtes tijdens de test toepassen – om aanvullende informatie van testers te verkrijgen.
Tools om te helpen met First-Click testing
Als je first-click tests persoonlijk kunt observeren, is het mogelijk om klikken handmatig bij te houden, maar de meest efficiënte (en ook de meest nauwkeurige) optie is om een van de vele beschikbare tools te gebruiken om ze vast te leggen:
UsabilityHub is een remote platform voor gebruikersonderzoek dat functies voor first-click testing biedt, evenals bijvoorbeeld voorkeurstests, waar we over schreven in het artikel “Wanneer en hoe een voorkeurstest uit te voeren?”
Optimal Workshop biedt tools voor het uitvoeren van verschillende UX-onderzoeks-methoden, waaronder card sorting, tree testing of online kwantitatieve enquêtes. Hun first-click testing tool heet Chalkmark.
UserZoom’s kliktestfunctie stelt je in staat om op afstand kliktests uit te voeren op een breed scala aan projectvarianten, vervolgvragen te stellen en de resultaten op heatmaps te visualiseren.
Useberry biedt remote UX-testtools voor verschillende gebruikerstestmethoden – inclusief alleen first-click testing.
Proven by Users is een gebruikersonderzoeksplatform dat je in staat stelt om veel aspecten van je project te testen. Het biedt tools voor first-click testing, maar omvat ook card sorting, tree testing, enquêtes en vele andere methoden.
UXTweak biedt een verscheidenheid aan UX-testtools, waaronder tools voor first-click testing.
HotJar stelt je in staat om het gebruikersgedrag op een live website te volgen en te analyseren – met heatmaps voor visualisatie en remote opnames van gebruikersgedrag.
Samenvatting
Samenvattend is first-click testing een snelle, eenvoudige en relatief goedkope methode om een productinterface te begrijpen en te verbeteren. Je kunt het toepassen in veel fasen van een project en snel vragen beantwoord krijgen. Vergeet niet, de eerste correcte klik verdubbelt de kans op algehele voltooiing! Daarom, door de eerste klik te testen en te optimaliseren, verdubbel je het succes van je gebruikersinterface – en dus het hele eindproduct.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
UX research:
- Wat is UX-onderzoek?
- Soorten UX-onderzoek
- Wat zijn onderzoeksvragen en hoe schrijf je ze?
- Hoe kunnen we onze verzamelde klantgegevens benutten?
- Waarom zijn stakeholderinterviews cruciaal voor het ontwerpproces?
- Hoe maak je een goed UX-onderzoeksplan?
- Hoe kan pilot testing de UX-onderzoek verbeteren?
- Hoe kies je een onderzoeksmethode?
- Werving van deelnemers voor UX-studies
- Screener-enquête voor UX-onderzoek
- UX-onderzoek met kinderen
- Onderzoeks- en ontdekkingsmethoden
- UX Onderzoeksprikkels
- Kanalen en tools voor het vinden van UX-onderzoeksdeelnemers
- Wat is evaluatief onderzoek?
- Wat is card sorting in UX?
- Wat is etnografisch onderzoek?
- Wat zijn focusgroepen in onderzoek?
- Hoe voer je gebruikersinterviews uit?
- Wat is deskresearch?
- Hoe voer je gebruikerstests uit?
- Wat is A/B-testen in UX?
- Eyetracking in UX-testen
- Wat is boomtesten?
- Eerste klik testen
- Wat is taak-analyse in UX-onderzoek?
- Evaluatie van emoties in UX
- Continue Onderzoek in UX
- Klantreiskaart – wat is het en hoe maak je het?