Wat is emotie-evaluatie in UX-onderzoek en wat houdt het in? Lees het artikel om erachter te komen en het probleem van emoties in UX beter te begrijpen. We zullen ook enkele interessante tools presenteren die nuttig zijn voor het monitoren van gebruikersemoties tijdens tests.

Emotie-evaluatie in UX – inhoudsopgave:

  1. Wat is emotie-evaluatie in UX?
  2. Methoden voor het bestuderen van emoties in UX
  3. Aspecten van emoties volgens Don Norman
  4. Samenvatting

Wat is emotie-evaluatie in UX?

Als we met gebruikerservaring de gehele ervaring van interactie met een website of applicatie bedoelen, moeten we ook rekening houden met de emoties van onze gebruikers. Daarom is het van vitaal belang om de emotionele kant van het product te analyseren en af te stemmen op de eisen van de gebruikers. Om dit te bereiken, moeten we dus de emoties van gebruikers “meten” tijdens UX-studies – vooral tijdens gebruikerstests wanneer ze interactie hebben met het product of prototype. Hoewel emoties onmeetbaar lijken, zijn er tools om dit element van het onderzoeksproces te ondersteunen en de evaluatie van emoties in UX mogelijk te maken.

Methoden voor het bestuderen van emoties in UX

Helaas zijn de meeste methoden voor emotie-evaluatie subjectief en zijn ze afhankelijk van de nauwkeurige rapportage van de onderzoeker over de emotionele toestanden van gebruikers tijdens de interactie met het product. Houd er echter rekening mee dat de deelnemers die deze soort beoordeling ondergaan zich comfortabel moeten voelen tijdens de procedure, wat de onderzoekers dwingt om de testomstandigheden en -schema’s dienovereenkomstig aan te passen en minder formeel te maken.

Er is een speciaal ontwikkeld hulpmiddel voor dit doel, genaamd de User Experience Questionnaire (UEQ). Hiermee kan de onderzoeker een product evalueren via een speciale vragenlijst op het gebied van: aantrekkelijkheid, expressiviteit, efficiëntie, betrouwbaarheid, innovatie en stimulatie. Vergelijkende afbeeldingen zijn een even gebruikelijke methode om de emoties van de deelnemer te meten. Het onderwerp kiest hoe ze zich op een bepaald moment voelen door naar specifieke afbeeldingen of geanimeerde beelden te wijzen. De ontwikkeling van technologie stelt ons in staat om betere en meer autoritatieve oplossingen te bieden. Bijvoorbeeld, de FaceReader-app stelt ons in staat om gezichtsuitdrukkingen direct te lezen en deze toe te wijzen aan een van de zeven basisemoties (waaronder woede, verrassing, neutraliteit, angst, walging, verdriet en vreugde).

Het bestuderen van gebruikers op het niveau van hun micro-expressies kan handig zijn bij het ontwerpen van verkoopprocessen. Bijvoorbeeld, wanneer ze iets niet kunnen vinden terwijl ze producten aan de winkelwagentje toevoegen, kunnen we hun frustratie of woede zien. Micro-expressies zijn echter vaak ambigu omdat ze geen inzicht geven in de bredere context – zoals hun eerdere ervaringen, verwachtingen of gewoonten. Ondanks de verzekeringen om kalm te blijven, kunnen gebruikers door andere gevoelens worden gekweld. Veel van deze zijn moeilijk te verkennen omdat ze in het onbewuste blijven. Onderzoekers en ontwerpers moeten hun best doen om ze te begrijpen, maar het onderwerp moet met voorzichtigheid en onzekerheid worden behandeld.

emotie-evaluatie

Aspecten van emoties volgens Don Norman

Don Norman gelooft dat de activiteit van ontwerpers in brede zin menselijk is, niet alleen hun emoties. We denken echter dat het de moeite waard is om een idee over hen te hebben en tenminste te proberen ze te bestuderen en te analyseren in het UX-proces – soms kunnen de resultaten verbazingwekkend zijn en een zeer nuttige aanwijzing vormen!

Don Norman onderscheidde drie aspecten van emotie in design:

  • Sensory – wanneer er een instinctieve reactie is bij het zien van een object/product, bijv. mooi, kleurrijk, complex. Dit aspect is gebaseerd op zintuiglijke ervaring en zintuigen – het uiterlijk of de geur van het product.
  • Behavioral – omvat de tevredenheid dat een object werkt zoals het zou moeten. Het is functioneel, intuïtief, gemakkelijk te gebruiken, goed ontworpen en praktisch.
  • Reflective – komt voort uit emoties die voortkomen uit de identiteit van de gebruiker: zijn waarden, de manier waarop hij over de wereld denkt, of de betekenis van een bepaald object.

Elk product kan worden geanalyseerd door de prisma van een indruk-gedrag-reflectie matrix. Naast functionele behoeften willen gebruikers ook hun emotionele behoeften bevredigen. Ze kunnen gefrustreerd raken, niet alleen omdat de applicatie niet werkt zoals het zou moeten, maar ook omdat het moeilijk te navigeren is of visueel onaantrekkelijk. Daarom moet het product intuïtief, gemakkelijk te gebruiken, aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Door functionaliteit te combineren met visuele aantrekkingskracht, kunnen we verwachten onze zakelijke doelen te bereiken, terwijl we een positief imago van het merk en het product zelf opbouwen.

Samenvatting

Emotie-evaluatie in UX-onderzoek is een vaak over het hoofd gezien element. Het is echter de moeite waard om emotionele analyse toe te voegen aan het onderzoeksproces om de algehele gebruikerservaring van interactie met ons product beter te begrijpen en producten te creëren die niet alleen efficiënt en nuttig zijn, maar ook aangenaam voor het oog en positieve emoties oproepen. Ondanks de weinige methoden en tools voor het vastleggen van emoties die op de markt beschikbaar zijn, zijn er nog steeds manieren om meer te leren over de emoties van de ondervraagde deelnemers. De eenvoudigste hiervan zou zijn om met gebruikers te praten en hen te vragen hun emoties en de veranderingen in de loop van de tijd te beschrijven – vaak is het de eenvoudigste oplossing die ons de meest interessante informatie biedt.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →