Maar in het geval van de populairste videosite moet je nadenken over een andere zeer belangrijke kwestie, namelijk de thumbnail op YouTube. In grote mate is het dit element dat bepaalt of jouw materiaal interesse zal wekken. Hier zijn enkele van de meest essentiële tips die je in gedachten moet houden bij het uploaden van een nieuwe video naar je YT-kanaal.

YouTube-thumbnail – wat is het?

Een YouTube-thumbnail is een kleine afbeelding (slechts 1280×720 pixels groot) die op twee plaatsen wordt weergegeven waar een YT-gebruiker begint met het zoeken naar interessante inhoud – ofwel op de homepage van je kanaal boven de videotitel of naast de videotitel op de zoekresultatenpagina. Het is dus het eerste element dat een potentiële kijker tegenkomt, aangezien graphics altijd sneller de aandacht trekken dan alleen tekst.

Dit wordt bevestigd door onderzoek van Curata, dat aantoont dat het opnemen van een afbeelding in een artikel de doorklikpercentages met 47% verhoogt in vergelijking met artikelen die alleen tekst bevatten. Een soortgelijk principe geldt voor video’s op YT – we kijken eerst naar de thumbnail, een visuele weergave van wat we in de video zullen zien, en pas daarna naar de titel. Om deze reden moet je deze kleine afbeelding op de juiste manier ontwerpen.

5 Tips voor een Perfecte YouTube-thumbnail

Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat de afbeelding die je maakt de aandacht van gebruikers trekt en hen naar de videopagina laat gaan? Hier is onze lijst met de 5 belangrijkste overwegingen voor YT-thumbnails:

  1. Zorg voor consistentie met het onderwerp van de video – de afbeelding moet laten zien waar de video die je hebt geüpload over gaat, het kan niet los daarvan staan. Dit komt omdat als je het niet coherent houdt, je misschien iemand die geïnteresseerd is in het onderwerp niet op de thumbnail laat klikken en de beschrijving laat lezen. Uiteindelijk zullen ze de video al in eerste instantie afwijzen omdat deze niet aansluit bij hun behoeften of interesses.
  2. Denk aan grafische elementen – de thumbnail moet opvallend zijn om de kijker aan te moedigen om te klikken en de video te bekijken. Probeer dus een aantrekkelijke graphic of foto te vinden of maak er zelf een, denk daarbij aan het gebruik van verschillende kleuren, contrasten en andere visuele elementen. Aan de andere kant, als je regelmatig een kanaal beheert en dezelfde sjabloon voor elke video gebruikt (bijv. alleen met je foto, zonder extra grafische elementen) en je ziet dat zo’n oplossing werkt, focus dan meer op de inhoud.
  3. Bied pakkende tekst aan – terwijl je het principe van minimalisme in gedachten houdt, aangezien te veel inhoud een afschrikwekkend effect heeft op de internetgebruiker. Het is het beste om eenvoudige, korte zinnen of woorden te kiezen die gemakkelijk te begrijpen zijn. Zorg er ook voor dat het lettertype groot genoeg is om goed weer te geven, zelfs op kleinere schermen.
  4. Vergeet je logo of kanaalnaam niet – je moet je ook bewust zijn van de zogenaamde “vloek van kennis”, dat is de verkeerde veronderstelling dat een externe gebruiker precies weet wie jij (jouw merk) of jouw bedrijf is. Toch kun je (bijvoorbeeld via zoekresultaten) een volledig onwetende persoon bereiken. Door je logo of kanaalnaam te gebruiken, vergroot je de merkherkenning als onderdeel van het opbouwen van merkbewustzijn onder YouTube-gebruikers.
  5. Focus op de kracht van emotie – de thumbnail moet emotie oproepen (bijv. vreugde, nieuwsgierigheid, intrige of interesse), aangezien het de gevoelens zijn die het beste een potentiële kijker aanmoedigen om te klikken. Je kunt proberen humoristische of verrassende elementen te gebruiken om het te laten opvallen tussen de talloze andere video’s die op het platform beschikbaar zijn.

Wat moet je nog meer in gedachten houden bij het maken van een thumbnail voor YouTube?

Wanneer je aan een thumbnail voor je YouTube-video werkt, zorg er dan voor dat je ook professionele tools gebruikt. Belangrijk is dat je geen professionele grafisch ontwerper hoeft te zijn om het goed vanaf nul te creëren (bijvoorbeeld met Photoshop). Je kunt ook oplossingen voor leken gebruiken (zoals het zeer populaire Canva, bijvoorbeeld), de beste sjabloon voor jou kiezen en deze aanpassen aan jouw behoeften. Dat is echter nog niet alles – zodra je één versie hebt gemaakt, plan dan ook een andere en pas ze vervolgens om en om toe, om te controleren welke je betere resultaten oplevert in termen van het trekken van de aandacht van de kijker.

Dit soort A/B-testen zal je heel snel laten zien welke creaties interessanter zijn voor je abonnees. Misschien stellen ze je in staat om de meest geschikte versie te vinden en zo je resultaten te verbeteren.

thumbnail

YouTube-thumbnail – samenvatting

Als je een eigen of een bedrijfs YouTube-kanaal beheert, onderschat dan niet het belang dat een thumbnail die aansluit bij het onderwerp van de video en visueel aantrekkelijk is, kan hebben. Vergeet niet dat dit het eerste element is dat je potentiële kijker zal zien. Hij of zij zal het hoogstwaarschijnlijk gebruiken om te beoordelen of het de moeite waard is om verder te gaan en de creatie die je hebt gemaakt te bekijken, wat consequent invloed zal hebben op het aantal weergaven, reacties, opmerkingen of abonnementen. Door meer zorg te besteden aan de gebruikerservaring op dit niveau, kun je betere resultaten verwachten in je marketinginspanningen. Volg onze beste tips bij het uploaden van meer video’s naar YouTube, en je zult heel snel een significante verandering in kijkcijfers zien.

Lees ook: Bedrijfsevenementplanning in 6 stappen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →