Categories: BlogE-commerce

Hoe te verkopen op Shopify? – Producten toevoegen, marketing en verkopen in het buitenland

Een winkel opzetten op Shopify is slechts het eerste deel van het maken van verkopen op dit platform. De volgende stappen hebben betrekking op het toevoegen van producten en het kiezen van de juiste manier om een winkel te promoten en te marketen. Hoe verkoop je op Shopify? Laten we het uitzoeken!

Hoe verkoop je op Shopify? – inhoudsopgave:

  1. Producten toevoegen
  2. Persoonlijke verkoop
  3. Marketing en promoties
  4. Shopify Inbox
  5. Analyse
  6. Verkopen in het buitenland
  7. Dynamische aankoopvervullingsknoppen

Producten toevoegen

1. Producten handmatig toevoegen

Om een product toe te voegen, ga je naar het administratiepaneel en klik je op “Producten“. Een lijst met tabbladen zal dan alle producten, voorraad, bestellingen, verzendingen, collecties en cadeaubonnen uitbreiden. Om door te gaan met het toevoegen van een product, klik je op “Product toevoegen“.

De pagina voor het toevoegen van een product verschijnt. Je moet de informatie verstrekken over:

  • titel,
  • productbeschrijving – deze moet trefwoorden bevatten die het voor kopers gemakkelijker maken om het aanbod te vinden. Het is de moeite waard om in te zetten op unieke inhoud, niet gekopieerd van fabrikanten. Een goede beschrijving moet alle noodzakelijke informatie en parameters bevatten die de gebruiker aanmoedigen om een aankoop te doen en eventuele vragen die hij heeft beantwoorden,
  • multimedia – foto’s/video’s moeten de hoogst mogelijke kwaliteit hebben. Vergeet de alternatieve teksten niet, die een betere positionering in zoekmachines beïnvloeden,
  • prijs (optionele prijs voor en na korting),
  • de kosten van het vervaardigen van het product (de koper zal dit bedrag niet zien),
  • SKU-nummer en hoeveelheid producten,
  • bepalen of het een fysiek of digitaal product is,
  • het gewicht van het product specificeren,
  • optioneel varianten verstrekken.

Aan de rechterkant van het venster heeft de verkoper ruimte om informatie in te voeren over:

  • leveranciers,
  • producttype,
  • collecties,
  • tags.

Het voorbereide productaanbod kan worden bekeken voordat het wordt gepubliceerd.

2. Producten toevoegen met een .csv-bestand

Shopify stelt je in staat om al je producten in één keer te importeren met behulp van een .csv-bestand. Ga hiervoor naar het tabblad “Producten” en druk op “Importeren” in de rechterbovenhoek. Er verschijnt dan een venster waarin je het juiste bestand kunt uploaden. De verkoper heeft de optie om een voorbeeld .csv-bestand te downloaden.

Het voorbeeldbestand is beschikbaar in het Engels. Shopify heeft een speciale gids voorbereid die elke regel van het blad uitlegt, zodat de verkoper geen twijfels heeft over wat in te voeren. De gids is beschikbaar via deze link.

3. Shopify Collecties

Shopify categoriseert producten per collectie. Een dergelijke procedure helpt klanten om aanbiedingen te zoeken op basis van categorieën, zoals dameskleding, uitverkoop, feestdecoraties, enz. De verkoper heeft twee soorten collecties beschikbaar:

  • automatische collectie – de verkoper gebruikt de selectiecriteria (maximaal 60) en bepaalt of de producten aan al deze criteria moeten voldoen of slechts aan enkele. Wanneer de eigenaar een nieuw product toevoegt, wordt het automatisch toegewezen aan de collectie waarvan het aan de voorwaarden voldoet. Het nadeel van deze oplossing is dat het niet mogelijk is om een product uit een collectie te verwijderen – dit kan worden omzeild door de details van dit item te bewerken zodat het niet aan de voorwaarden voldoet,
  • handmatige collectie – deze methode vereist meer werk, omdat het toevoegen en verwijderen van producten handmatig moet gebeuren.

Om een collectie te maken, ga je naar het tabblad “Producten” in het administratiepaneel → “Collecties” en druk je in de rechterbovenhoek op de knop “Collectie maken“.

Persoonlijke verkoop

Shopify POS is een applicatie die je in staat stelt om producten persoonlijk te verkopen. Je kunt het gebruiken om te verkopen op verschillende locaties, zoals kantoorboekhandels, markten, enz. Door Shopify en Shopify POS te synchroniseren, is het mogelijk om bestellingen en voorraad over alle verkoopkanalen te volgen. Voor persoonlijke verkopen heb je de juiste apparatuur nodig. Winkels in de VS, Canada, VK, Ierland of Oostenrijk kunnen een dergelijk apparaat rechtstreeks bij Shopify kopen.

Marketing en promoties

Het ontwikkelen van het juiste marketingplan kan helpen om het verkeer en de conversies in de winkel te verhogen. De eigenaar kan het volgende implementeren om meer gebruikers te bereiken:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO) – dit omvat de laadsnelheid van de pagina, responsiviteit, product- en categoriebeschrijvingen (met trefwoorden), linken en het invullen van de meta titel en meta beschrijving.
  • Promotie op sociale media – het opzetten van accounts op sociale mediaplatforms stelt je in staat om je aanbod te tonen, vertrouwen te wekken bij potentiële klanten en je merkimago op te bouwen. Shopify geeft je de mogelijkheid om je winkel te verbinden met Facebook, Instagram en Pinterest, zodat je rechtstreeks via sociale media kunt verkopen. Producten die via sociale media worden gekocht, verminderen automatisch de voorraad in de winkel, zodat de verkoper dit niet handmatig hoeft te controleren. Sociale mediaprofielen zijn ook een goede plek om contact te maken met klanten en hun vragen te beantwoorden.
  • Betaalde advertenties – de verkoper kan gebruikmaken van betaalde vormen van reclame, zoals Google Merchant Center (advertenties gepresenteerd via bijvoorbeeld een afbeelding), Google Ads (handig voor bijvoorbeeld display- en remarketingcampagnes) en Facebook Ads center (betaalde Facebook-advertenties).
  • Promoties – de verkoper kan ervoor kiezen om promoties te lanceren, zoals snelle verkopen of seizoensgebonden verkopen. Het is ook mogelijk om kortingen aan te bieden en deze te beheren vanuit het administratiepaneel → “Kortingen“.

Onder Administratiepaneel → “Marketing” is het mogelijk om marketingcampagnes en automatisering te creëren. Een marketingcampagne bestaat uit een (of meer) marketingactiviteiten, zoals reclame en contentmarketing. Met behulp van marketingactiviteiten in Shopify is het mogelijk om ze als concepten op te slaan. Automatisering kan helpen om nieuwe gebruikers te vangen die de winkel hebben bezocht, maar ook om bestaande klanten te bereiken (bijvoorbeeld via e-mailmarketing). Campagnes en automatisering zijn beschikbaar voor degenen met een Shopify Basic-plan of hoger.

Shopify Inbox

Shopify Inbox is een applicatie die je in staat stelt om chat aan je online winkel toe te voegen. Op deze manier krijgen klanten de mogelijkheid om berichten naar de verkoper te sturen tijdens het winkelen. Deze app brengt op één plek alle messengers samen waarmee shoppers contact kunnen opnemen (bijvoorbeeld Facebook Messenger), zodat de eigenaar alle berichten vanuit één plek kan beheren. De app is beschikbaar op de internetwebsite en kan worden gedownload op Android- en iOS-mobiele apparaten.

Analyse

Er is een “Analytics“-tabblad in het administratiepaneel, waarmee de verkoper toegang krijgt tot de analyses en rapporten van Shopify. Het type hangt af van het abonnementsplan dat de winkel eigenaar heeft aangeschaft. Elk pakket geeft toegang tot informatie over:

  • gemiddelde orderwaarde,
  • conversieratio,
  • het aantal bestellingen en verkopen,
  • de meest weergegeven producten en bezochte pagina’s,
  • aantal sessies per bron, locatie, apparaat,
  • percentage terugkerende klanten.

Met de bovenstaande gegevens kan de winkel eigenaar organiseren en sorteren op tijdsinterval en periodespecificaties maken. De informatie die via analyses wordt verzameld, kan helpen om de winkel te optimaliseren, te diagnosticeren welke problemen klanten ondervinden en te begrijpen welke verkeersbron het meest effectief is. De verkoper kan ook externe analysetools instellen, zoals Google Analytics.

Verkopen in het buitenland

Shopify Markets heeft een wereldwijde reikwijdte. De eerste stap is om je doelmarkten te identificeren. Het is de moeite waard om de eenvoud van zakendoen in deze markten, de grootte van de markt en het rendement op investering te overwegen. Het is goed om shoppers in staat te stellen aankopen te doen in hun lokale taal en valuta en om automatisch douanekosten te berekenen zodat klanten niet worden verrast door extra kosten. Shopify heeft een apart e-book voorbereid om verkopers te helpen bij het begrijpen van grensoverschrijdende verkopen.

Dynamische aankoopvervullingsknoppen

Dynamische aankoopvervullingsknoppen zijn nuttig voor shoppers die snel een aankoop willen doen. Een dergelijke optie verkort het aankoopproces omdat het de winkelwagentje overslaat. De knop is zichtbaar naast “Voeg toe aan winkelwagentje“. Het kan alleen worden gebruikt voor een enkele productvariant, bijvoorbeeld, een klant kan de dynamische knop gebruiken om twee gouden armbanden te kopen, maar zal niet één gouden armband en de andere zilveren kopen.

Twee soorten dynamische knoppen zijn beschikbaar:

  • zonder branding – de knop zegt “koop nu“. Door erop te klikken, slaat de klant het winkelwagentje over en gaat verder met het voltooien van de Shopify-aankoop,
  • met branding – het logo van een derde partij die de versnelde aankoopvervulling ondersteunt, zoals Amazon Pay, Google Pay, Apple Pay, Shop Pay en Venmo, is op de knop geplaatst. Dergelijke knoppen worden alleen aan de klant weergegeven als de verkoper de versnelde aankoopmethode van het derde bedrijf in de betalingsinstellingen heeft ingeschakeld.

Hoe verkoop je op Shopify? – Samenvatting

Een juiste productopzet en goed gekozen marketing beïnvloeden zowel conversies als verkeer naar de online winkel. De meeste van de vandaag beschreven methoden vereisen geen extra financiële uitgaven, zodat beginners de aanbevolen praktijken kunnen implementeren zonder zich zorgen te maken over het budget.

Nu weet je hoe je op Shopify kunt verkopen. Bekijk andere verkoopplatforms zoals Etsy, Ebay of Amazon.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

2 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

4 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

5 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

7 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

9 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

11 hours ago