Een winkel opzetten op Shopify is slechts het eerste deel van het maken van verkopen op dit platform. De volgende stappen hebben betrekking op het toevoegen van producten en het kiezen van de juiste manier om een winkel te promoten en te marketen. Hoe verkoop je op Shopify? Laten we het uitzoeken!
Om een product toe te voegen, ga je naar het administratiepaneel en klik je op “Producten“. Een lijst met tabbladen zal dan alle producten, voorraad, bestellingen, verzendingen, collecties en cadeaubonnen uitbreiden. Om door te gaan met het toevoegen van een product, klik je op “Product toevoegen“.
De pagina voor het toevoegen van een product verschijnt. Je moet de informatie verstrekken over:
Aan de rechterkant van het venster heeft de verkoper ruimte om informatie in te voeren over:
Het voorbereide productaanbod kan worden bekeken voordat het wordt gepubliceerd.
Shopify stelt je in staat om al je producten in één keer te importeren met behulp van een .csv-bestand. Ga hiervoor naar het tabblad “Producten” en druk op “Importeren” in de rechterbovenhoek. Er verschijnt dan een venster waarin je het juiste bestand kunt uploaden. De verkoper heeft de optie om een voorbeeld .csv-bestand te downloaden.
Het voorbeeldbestand is beschikbaar in het Engels. Shopify heeft een speciale gids voorbereid die elke regel van het blad uitlegt, zodat de verkoper geen twijfels heeft over wat in te voeren. De gids is beschikbaar via deze link.
Shopify categoriseert producten per collectie. Een dergelijke procedure helpt klanten om aanbiedingen te zoeken op basis van categorieën, zoals dameskleding, uitverkoop, feestdecoraties, enz. De verkoper heeft twee soorten collecties beschikbaar:
Om een collectie te maken, ga je naar het tabblad “Producten” in het administratiepaneel → “Collecties” en druk je in de rechterbovenhoek op de knop “Collectie maken“.
Shopify POS is een applicatie die je in staat stelt om producten persoonlijk te verkopen. Je kunt het gebruiken om te verkopen op verschillende locaties, zoals kantoorboekhandels, markten, enz. Door Shopify en Shopify POS te synchroniseren, is het mogelijk om bestellingen en voorraad over alle verkoopkanalen te volgen. Voor persoonlijke verkopen heb je de juiste apparatuur nodig. Winkels in de VS, Canada, VK, Ierland of Oostenrijk kunnen een dergelijk apparaat rechtstreeks bij Shopify kopen.
Het ontwikkelen van het juiste marketingplan kan helpen om het verkeer en de conversies in de winkel te verhogen. De eigenaar kan het volgende implementeren om meer gebruikers te bereiken:
Onder Administratiepaneel → “Marketing” is het mogelijk om marketingcampagnes en automatisering te creëren. Een marketingcampagne bestaat uit een (of meer) marketingactiviteiten, zoals reclame en contentmarketing. Met behulp van marketingactiviteiten in Shopify is het mogelijk om ze als concepten op te slaan. Automatisering kan helpen om nieuwe gebruikers te vangen die de winkel hebben bezocht, maar ook om bestaande klanten te bereiken (bijvoorbeeld via e-mailmarketing). Campagnes en automatisering zijn beschikbaar voor degenen met een Shopify Basic-plan of hoger.
Shopify Inbox is een applicatie die je in staat stelt om chat aan je online winkel toe te voegen. Op deze manier krijgen klanten de mogelijkheid om berichten naar de verkoper te sturen tijdens het winkelen. Deze app brengt op één plek alle messengers samen waarmee shoppers contact kunnen opnemen (bijvoorbeeld Facebook Messenger), zodat de eigenaar alle berichten vanuit één plek kan beheren. De app is beschikbaar op de internetwebsite en kan worden gedownload op Android- en iOS-mobiele apparaten.
Er is een “Analytics“-tabblad in het administratiepaneel, waarmee de verkoper toegang krijgt tot de analyses en rapporten van Shopify. Het type hangt af van het abonnementsplan dat de winkel eigenaar heeft aangeschaft. Elk pakket geeft toegang tot informatie over:
Met de bovenstaande gegevens kan de winkel eigenaar organiseren en sorteren op tijdsinterval en periodespecificaties maken. De informatie die via analyses wordt verzameld, kan helpen om de winkel te optimaliseren, te diagnosticeren welke problemen klanten ondervinden en te begrijpen welke verkeersbron het meest effectief is. De verkoper kan ook externe analysetools instellen, zoals Google Analytics.
Shopify Markets heeft een wereldwijde reikwijdte. De eerste stap is om je doelmarkten te identificeren. Het is de moeite waard om de eenvoud van zakendoen in deze markten, de grootte van de markt en het rendement op investering te overwegen. Het is goed om shoppers in staat te stellen aankopen te doen in hun lokale taal en valuta en om automatisch douanekosten te berekenen zodat klanten niet worden verrast door extra kosten. Shopify heeft een apart e-book voorbereid om verkopers te helpen bij het begrijpen van grensoverschrijdende verkopen.
Dynamische aankoopvervullingsknoppen zijn nuttig voor shoppers die snel een aankoop willen doen. Een dergelijke optie verkort het aankoopproces omdat het de winkelwagentje overslaat. De knop is zichtbaar naast “Voeg toe aan winkelwagentje“. Het kan alleen worden gebruikt voor een enkele productvariant, bijvoorbeeld, een klant kan de dynamische knop gebruiken om twee gouden armbanden te kopen, maar zal niet één gouden armband en de andere zilveren kopen.
Twee soorten dynamische knoppen zijn beschikbaar:
Een juiste productopzet en goed gekozen marketing beïnvloeden zowel conversies als verkeer naar de online winkel. De meeste van de vandaag beschreven methoden vereisen geen extra financiële uitgaven, zodat beginners de aanbevolen praktijken kunnen implementeren zonder zich zorgen te maken over het budget.
Nu weet je hoe je op Shopify kunt verkopen. Bekijk andere verkoopplatforms zoals Etsy, Ebay of Amazon.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…