Wat is de conversieratio in e-commerce? Hoe kun je deze verhogen en betere resultaten behalen uit je marketinginspanningen? Misschien is de meest nauwkeurige en professionele indicator om de effectiviteit en winstgevendheid van marketingactiviteiten te bepalen de conversieratio. Hoe kan deze worden benut om de strategie te optimaliseren die wordt gebruikt om klanten te bereiken? Wat is de conversieratio? En hoe begin je met het benutten van het potentieel?

Conversieratio in e-commerce. Inhoudsopgave:

  1. Conversieratio in e-commerce – wat is het?
  2. Hoe bereken je de conversieratio in e-commerce?
  3. Wat is een goede conversieratio?
  4. Optimalisatie van de conversieratio: kun je conversies effectief verbeteren?
  5. Samenvatting

Conversieratio in e-commerce – wat is het?

Wat is een conversie?

Om het onderwerp conversieratio in meer detail te bespreken, laten we eerst bespreken wat een conversie is. Volgens de definitie is een conversie een klantinteractie met een advertentie of productinformatie (bijv. klikken op een link, video-inhoud bekijken), gevolgd door een actie waar de adverteerder om geeft – een online aankoop, het maken van een telefoongesprek of het achterlaten van hun contactinformatie (bijv. registreren op de site of inschrijven voor een nieuwsbrief).

Waar komt de conversieratio vandaan?

De conversieratio is niets meer dan het aantal conversies gedeeld door het aantal totale interacties met een advertentie op hetzelfde moment.

Bijvoorbeeld, een conversieratio van 5% betekent dat voor elke 1000 interacties, 50 mensen een actie zullen ondernemen waar de adverteerder om geeft.

Waarom is de conversieratio in e-commerce belangrijk?

Het is een belangrijke parameter omdat de overgrote meerderheid van de reclamecampagnes en affiliateprogramma’s betaalt voor het aantal conversies – dat wil zeggen, het aantal klikken, weergaven van het reclame materiaal of andere soorten interactie.

Het volgen van de conversieratio stelt je in staat om te beoordelen of de uitgaven aan marketingactiviteiten de verwachte resultaten opleveren en of het de moeite waard is om door te gaan met de gekozen strategie. Dit zal je reclamebeslissingen nauwkeuriger en productiever maken.

Hoe bereken je de conversieratio in e-commerce?

Hoewel termen als conversie of conversieratio ingewikkeld kunnen klinken, is het niet bijzonder moeilijk om te berekenen – vooral als je er een beetje oefening in krijgt. Gezien hoe belangrijk deze factor is om het meeste uit het geld dat je in marketing investeert te halen, loont het om het regelmatig te berekenen.

conversieratio infographic Wat betekent dat in de praktijk?

Wat is een goede conversieratio?

Het hangt van veel variabelen af. Wat betreft de conversieratio in e-commerce, hangt veel af van de sector waarin je opereert, de bron van je bestellingen, evenals de locatie van de markt waarin je opereert. Zo zijn de meest effectieve advertenties die geplaatst zijn op affiliate sites, thematische blogs en discussieforums – hier kan de ratio volgens sommige gegevens zelfs bijna 5,5% zijn. Technische en inhoudelijke bronnen die je producten aanbevelen, worden daarom zeer goed ontvangen door klanten.

Conversieratio in e-mailmarketing

De resultaten die worden behaald met e-mailmarketing zijn iets lager, hoewel het verschil niet significant is – sommige studies geven een bereik aan tussen 5 en 5,5%. De meest voorkomende manier om klanten te bereiken is via nieuwsbrieven of door gebruik te maken van de database van bestaande klanten.

Conversieratio behaald met organisch verkeer

De klassieke acquisitie van klanten via het zogenaamde organische verkeer, dat wil zeggen via de aanwezigheid in zoekresultaten, is niet een van de meest effectieve manieren om hoge conversies te behalen. In dit geval spreken bronnen over de conversieratio die rond de 2% oscilleert, wat geen indrukwekkend resultaat is. Bovendien moet je lang wachten op de resultaten en kan de concurrentie echt enorm zijn.

Conversieratio in sociale media

De laagste conversieratio’s komen voor in het geval van sociale media en oscilleren tussen 0,7 en 1,7%. Ongetwijfeld worden de beste resultaten behaald door Facebook, dat zowel het grootste als het duurste van alle mogelijke sociale media is.

Optimalisatie van de conversieratio: kun je conversies effectief verbeteren?

Het is duidelijk dat niet alleen de bron van interactie invloed heeft op de conversie – het is mogelijk om de ratio te optimaliseren. Het is de moeite waard om na te denken over aspecten zoals functionaliteit, grafisch ontwerp of de inhoud die op de website is opgenomen – als het gemakkelijk te gebruiken is en de website er aantrekkelijk uitziet, nemen de kansen om een bezoek precies volgens ons plan af te ronden aanzienlijk toe. Daarom is het zo belangrijk om de conversie voortdurend te monitoren en de effecten van alle genomen acties en aangebrachte wijzigingen bij te houden.

Manieren om de conversieratio in e-commerce te verbeteren zijn onder andere:

  • het plaatsen van uitgebreide en interessante productbeschrijvingen,
  • het uitbreiden van het aanbod van geaccepteerde betalingen,
  • constante analyse van de markt en klantvraag,
  • A/B-testen,
  • zoekwoordselectie,
  • klantgerichte oproep tot actie.

Samenvatting

De conversieratio is een zeer effectieve manier om te berekenen of de middelen die aan reclame zijn besteed de verwachte resultaten opleveren.

De berekening ervan stelt je in staat om beschikbare bronnen van verworven interacties te vergelijken en, rekening houdend met de prijs van elk van hen, de optimale oplossing te kiezen.

Een hoge conversie betekent een hoge winstgevendheid van je winkel of bedrijfswebsite. Het is dus zeker de moeite waard om aandacht te besteden aan dit onderwerp.

Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →