Je hoeft geen enorme fotostudio te hebben of voor een foto-agentschap te werken om geld te verdienen met fotografie. Er zijn andere, eenvoudigere manieren om dit te doen – bijvoorbeeld, het verkopen van foto’s online. Waar precies en hoe kun je geld verdienen met foto’s?
Foto’s verkopen op het internet – inhoudsopgave:
- Afbeeldingsbanken
- Hoe geld te verdienen met foto’s?
- Foto’s online verkopen – seizoensgebondenheid en trends
- Waar moet je op letten?
- Hoeveel geld kun je verdienen met stock?
De groeiende populariteit van zelfpublicatie en contentmarketing betekent dat steeds meer mensen online op zoek zijn naar kwaliteitsafbeeldingen. Dit omvat zeker bloggers of andere auteurs, evenals ontwerpers of ondernemers. Foto’s zelf worden tegenwoordig niet alleen op websites gebruikt. In e-books, sociale media, blogs, posters, flyers, nieuwsbrieven, rapporten, verkoopaanbiedingen en nog veel meer. Het is de moeite waard om van deze trend te profiteren en foto’s te verkopen in bijvoorbeeld stockdiensten.
Afbeeldingsbanken
Stocksites, of zogenaamde afbeeldingsbanken, zijn momenteel zeer populair. Dit zijn plaatsen op het internet waar je foto’s kunt kopen en verkopen. Alles wat je hoeft te doen is een account aanmaken bij een van hen, je foto’s uploaden en ze van de juiste beschrijvingen voorzien. Dan hoef je alleen maar te wachten tot klanten ze beginnen te downloaden en kopen.
Hoe geld te verdienen met foto’s?
Niet alle afbeeldingen die naar afbeeldingsbanken worden gestuurd, worden geaccepteerd. Niet allemaal zijn ze populair bij klanten.
In het begin moet je zorgvuldig door de stockafbeeldingen in afbeeldingsbanken bladeren. Stocks moeten technisch correct zijn – de juiste contrast, diepte, kader hebben. Daarnaast adviseert Yuri Arcurs, die een van de hoogst verdienende stockfotografen ter wereld is, de zogenaamde icoon-effect te behouden bij het maken van foto’s. Wat betekent dit?
De foto moet duidelijk en specifiek zijn, zonder onnodige elementen op de voorgrond of achtergrond; duidelijk een situatie weergeven, zelfs wanneer de foto is verkleind tot thumbnailformaat.
Foto’s online verkopen – seizoensgebondenheid en trends
Bij het verkopen van stock is het ook voordelig om je aanbiedingen af te stemmen op de heersende trends, zodat zoveel mogelijk kopers de afbeelding kunnen vinden die ze nodig hebben – op een tijd en voor een doel dat hen uitkomt.
Photolia.co.uk adviseert zijn verkopers om vaak naar de kalender te kijken: “Bepaalde thema’s verkopen seizoensgebonden (vakanties, lente, enz.), volgens feestdagen of speciale dagen. Bijvoorbeeld, afbeeldingen van kerstversieringen verkopen het beste zes tot twee weken voor kerst, dus het is een goed idee om ze op dat moment te verzenden.” Daarnaast raden ze aan om de laatste advertenties, tijdschriften en gadget- of lifestyle-sites te volgen om op de hoogte te blijven.
Een tip om op te letten is op zoek te gaan naar een niche. Met andere woorden, vind een onderwerp dat nog niet eerder is gefotografeerd, zodat er geen concurrentie is, of een onderwerp dat zelden wordt gefotografeerd – en fotografeer het beter dan anderen. Dit kunnen foto’s zijn van oude autointerieurs, foto’s van bordspellen, kerkcamera’s, materialen.
“Het is goed om te proberen een niche te vinden die kan worden ingevuld. Bijvoorbeeld, etnische diversiteit is een zeer aansprekend onderwerp”, adviseert Photolia. “De wereld wordt steeds globaler en de vraag naar foto’s van verschillende etniciteiten zal groeien.” Onlangs is er ook een groeiende vraag naar stock in videoformaat geweest.
Je hebt niet altijd een enorme studio en ingewikkelde apparatuur nodig om een onderwerp te fotograferen. Soms hoef je zelfs je huis niet te verlaten – alles wat je nodig hebt is een beetje slimheid: Om een concertfoto te maken, hoef je niet naar een concert te gaan. Alles wat je nodig hebt is een groep mensen die doen alsof ze een menigte zijn en het juiste perspectief”, adviseert Yuri Arcurs.
Zoals je kunt zien, zijn er behoorlijk wat mogelijkheden. Het loont om op zoek te gaan naar een niche, maar vergeet natuurlijk niet dat de meest verkochte stock in afbeeldingsbanken nog steeds universele afbeeldingen zijn, zodat ze in veel verschillende situaties en industrieën kunnen worden gebruikt.
Waar moet je op letten bij het publiceren van stock?
Bij het publiceren van stock is het essentieel om voorzichtig te zijn met intellectuele eigendomsrechten en het gebruik van afbeeldingen. In het geval van foto’s van mensen, moet je toestemming hebben voor het publiceren van de afbeelding (immers, de foto kan op verschillende manieren worden gebruikt, bijvoorbeeld in een artikel over een gênante ziekte of op een politieke poster).
De afbeeldingsbank kan ook je afbeelding afwijzen als deze een bedrijfslogo, winkelbord, beschermde architectuur, handelsmerk, enz. bevat.
Een ander probleem betreft cultuur en gewoonten in verschillende landen. Een opgestoken duim op een foto betekent dus niet altijd dat het oké is of dat je “een voet aan de grond krijgt” – in sommige landen wordt dit gebaar als zeer vulgair beschouwd. Hetzelfde geldt voor het overwinning gebaar, of de kenmerkende “V”.
Over liften gesproken: het is goed om te onthouden dat niet alle landen links verkeer hebben. Dus niet alle afbeeldingen passen in een artikel met de titel “Nieuwe verkeersregels voor Engelsen vanaf maart”.
Een hoogwaardige, professionele foto ondertekend als een “gentleman”, waarin een man de hand van een vrouw kust, kan ook niet noodzakelijkerwijs een hit worden – deze gewoonte wordt tegenwoordig meestal alleen door Polen beoefend. Voor Kroaten is het iets ronduit walgelijk.
En als je van plan bent culinaire foto’s aan de oosterse markt te verkopen, onthoud dan dat het in India en Indonesië niet is toegestaan om voedsel met de linkerhand aan te raken. Het is de moeite waard om dergelijke details te onthouden.
Hoeveel geld kun je verdienen met je stock?
De prijzen voor stock variëren van enkele centen tot een paar of zelfs een tiental euro’s. Het hangt allemaal af van de grootte, kwaliteit en specificiteit van een bepaalde afbeelding, evenals van het licentie- of afrekenmodel. Een deel van de inkomsten gaat naar de auteur van de afbeelding (meestal van 20% tot 60% van de verkoop), en een deel gaat naar de garant, dat wil zeggen de eigenaar van de dienst.
Het verkopen van foto’s op het internet kan worden beschouwd als een vorm van aanvullende, passieve of zelfs hoofdinkomen. Volgens verschillende referenties en forums variëren de gemiddelde maandelijkse inkomsten van stockfoto-auteurs van $200 tot $500/maand, maar sommige fotografen verdienen niets.
Het levende bewijs dat het mogelijk is om behoorlijk wat geld te verdienen met het verkopen van stock is de eerder genoemde Yuri Arcurs. Yuri verkoopt momenteel meer dan 400.000 foto’s per jaar – alleen al in januari 2008 verdiende hij $64.000.
Er is geen tekort aan plaatsen om je stockfoto’s op het internet te verkopen. De meest populaire afbeeldingsbanken zijn Adobe Stock, iStock, Shutterstock en Stocksy. Er zijn ook sites zoals Envato Market of andere sites waar we over schreven, waar je je foto’s kunt verkopen. Voordat je beslist over een specifieke, bestudeer je de regels en prijslijsten daar zorgvuldig om de beste optie voor jou te kiezen.
Word lid van onze Facebook-gemeenschap zodat we in contact kunnen blijven!
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.