Waaruit bestaat e-mailmarketing en waarvoor zijn e-mailmarketingplatforms nodig?

E-mailmarketing is een gebied van de reclame- en promotieactiviteiten van een bedrijf dat inhoudt dat berichten worden verzonden naar specifieke groepen ontvangers die zijn afgestemd op hun behoeften en interesses. Het vormt dus een van de communicatiekanalen die door bedrijven in verschillende sectoren worden gebruikt om onder andere producten of diensten te promoten, klanten op te leiden of relaties met ontvangers op te bouwen. Het omvat belangrijke processen zoals:

  • het creëren van een database – dat wil zeggen, het verzamelen van contacten van mensen die akkoord gaan met het ontvangen van berichten van uw bedrijf (bijvoorbeeld na het downloaden van een publicatie, als onderdeel van het aanmelden voor een nieuwsbrief bij het eerste bezoek aan de site, om een kortingscode voor aankopen te ontvangen),
  • segmentatie van de lijst van ontvangers – mensen in de database worden verdeeld in groepen op basis van geselecteerde criteria (inclusief gedrag, demografie en winkelvoorkeuren), wat het mogelijk maakt om meer gepersonaliseerde (d.w.z. op maat gemaakte) berichten naar specifieke ontvangers te sturen,
  • inhoudcreatie – de verzonden berichten kunnen informatie bevatten over nieuwe producten, speciale aanbiedingen, nieuws uit de sector en tips (afhankelijk van de gediagnosticeerde behoeften van de klant en het gebied waarin u opereert), maar er moet voor worden gezorgd dat ze op een interessante en nuttige manier worden gepresenteerd,
  • automatisering – het gebruik van het juiste e-mailmarketingplatform maakt het mogelijk om veel processen te automatiseren, zoals het verzenden van welkomstberichten, reageren op specifieke acties van abonnees of campagnes op basis van de klantlevenscyclus,
  • analyse en optimalisatie – dankzij analysetools kunt u het openen van berichten, klikken, conversieratio’s en andere statistieken volgen om uw campagnes op basis daarvan te optimaliseren en uw strategie aan te passen om betere resultaten te behalen (volgens uw doel).

De beste e-mailmarketingplatforms

Een bijzonder interessant aspect van de kwestie is automatisering, die meestal wordt uitgevoerd bij het gebruik van gespecialiseerde tools zoals e-mailmarketingplatforms.Er zijn verschillende oplossingen op de markt beschikbaar die zowel met deze functie in gedachten zijn ontwikkeld, als die deze vorm van automatisering aanbieden als slechts een van de beschikbare opties. Hieronder bespreken we 3 van de meest populaire tools die u kunt gebruiken om uw processen te stroomlijnen.

  1. MailChimp
  2. Mailchimp is ongetwijfeld een van de bekendste e-mailmarketingplatforms – voornamelijk omdat het geschikt is voor bedrijven met elk budget. Het biedt een gebruiksvriendelijke wizard voor het ontwerpen van nieuwsbrieven (met de drag&drop-functie), en tegelijkertijd biedt het ook verschillende kant-en-klare sjablonen, die het proces van het voorbereiden van berichten voor verzending veel gemakkelijker maken.

    Bovendien biedt het tools voor het segmenteren van de lijst van ontvangers, het automatiseren van campagnes (het verzenden van gepersonaliseerde berichten op basis van de acties van klanten) en het analyseren van resultaten. Tegelijkertijd is het beschikbaar in een beperkte gratis versie (de mogelijkheid om slechts 1.000 e-mails per maand te verzenden), wat een voldoende pakket is voor kleine bedrijven of bedrijven die het programma voor interne doeleinden gebruiken (bedrijfsnieuwsbrief).

  3. GetResponse
  4. GetResponse is een e-mailmarketingplatform dat zeer vergelijkbaar is met Mailchimp qua functies. Dit komt omdat u met GetResponse gepersonaliseerde berichten kunt verzenden op basis van de acties van uw klanten en volgens de segmentatie die u heeft uitgevoerd, terwijl u ook gedetailleerde analytische rapporten ontvangt. Deze oplossing onderscheidt zich echter door het volgende:

  • een gratis pakket om het bedrijf van de grond te krijgen (2.500 nieuwsbrieven per maand, maximaal 500 abonnees),
  • plannen met verlaagde prijzen (30 of zelfs 50%) voor stichtingen en niet-gouvernementele organisaties (NGO’s),
  • de aanbieding uitbreiden met onder andere het creëren van landingspagina’s, het toevoegen van formulieren en pop-ups, of het houden van webinars (één tool voor meerdere doeleinden),
  • gratis spamcontroles,
  • een gratis proefperiode van 30 dagen.
  • Freshmail
  • Freshmail is een van de e-mailmarketingplatforms met veel mogelijkheden. U kunt berichten maken (ofwel zelf of met behulp van kant-en-klare sjablonen, waarvan er meer dan 200 zijn), ontvangers segmenteren of berichten afstemmen op het aankooptraject van de klant, om er maar een paar te noemen. Freshmail heeft ook de functionaliteit om A/B-tests uit te voeren (het vergelijken van berichtvarianten om de variant te kiezen die het beste werkt). Wat kenmerkt Freshmail nog meer? Net als bij GetResponse kunt u profiteren van een gratis proefperiode (van 14 dagen).

    Na die tijd kunt u overstappen op een plan afhankelijk van het aantal ontvangers. Bovendien biedt het bedrijf boven de 50.000 ontvangers individuele contractvoorwaarden, naast de standaard beschikbare plannen.

    E-mailmarketingplatforms – samenvatting

    Elk e-mailmarketingplatform dat hierboven is besproken, biedt vergelijkbare functies en ervaringen, ondersteunt bedrijven in verschillende sectoren met automatisering, maar heeft unieke mogelijkheden en voordelen die het onderscheiden van de concurrentie.

    Het is dus de moeite waard om even de tijd te nemen om elk platform uit te proberen (vooral als ze een gratis proefperiode aanbieden) en te zien welke het beste voor u werkt. Bij het nemen van uw uiteindelijke beslissing moet u – naast de functionaliteit en intuïtiviteit van de tool – uw individuele behoeften, de grootte van uw bedrijf, uw marketingdoelen of uw potentieel voor het verzamelen van contacten (d.w.z. de aard van uw sector – meer of minder niche), onder andere factoren in overweging nemen. We hopen dat het nu niet moeilijk zal zijn!

    Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

    Zofia Lipska

    Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

    View all posts →

    Zofia Lipska

    Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

    Share
    Published by
    Zofia Lipska

    Recent Posts

    De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

    Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

    2 hours ago

    Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

    In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

    3 hours ago

    Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

    Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

    5 hours ago

    Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

    Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

    9 hours ago

    Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

    Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

    11 hours ago

    Hoe vind je een copywriter?

    Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

    13 hours ago