Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer advertenties van zowel freelance copywriters als bureaus in de pers en op het internet. Auteurs bieden een grote verscheidenheid aan stijlen en teksttypes. Hoe vind je een kwaliteitscopywriter die al je contentbehoeften kan vervullen? Lees het onderstaande artikel en ontdek het.
Er zijn websites waar copywriters hun advertenties plaatsen. Portals voor freelancers zoals Fiverr en Upwork zijn zulke plaatsen, waar we zonder gedoe copywriters voor ons bedrijf kunnen vinden.
De meeste aanbiedingen komen van beginners – copywriters die hun eerste stappen in het beroep zetten, daarom kunnen we overwegen om elders te zoeken naar iemand met meer ervaring.
Een van de mogelijkheden is om samen te werken met een copywriting bureau. Elk bedrijf van deze status moet hoge kwaliteit van hun diensten waarborgen en comfort en transparantie bieden tijdens het hele proces van samenwerking.
In het geval van goed gevestigde bureaus hebben we de zekerheid dat onze content is gemaakt door een professionele copywriter. We kunnen een bureau kiezen dat het beste aansluit bij onze verwachtingen en contentbehoeften. Goede kwaliteit van de diensten die door bureaus worden geleverd, betekent meestal dat onze kosten hoger zullen zijn dan die van het inhuren van een freelancer.
Om de kosten van tewerkstelling te verlagen, kunnen we besluiten om zelf naar een copywriter te zoeken. Het LinkedIn-portaal kan hierbij helpen. Professionals uit veel sectoren plaatsen daar hun advertenties, ook copywriters. Elk individueel profiel fungeert als een online curriculum vitae. We kunnen gemakkelijk de ervaring en vaardigheden van de persoon die we overwegen in te huren verifiëren.
Via de functies van LinkedIn kan de werkgever: het profiel van de potentiële werknemer bezoeken, de werkgeschiedenis lezen of toegang krijgen tot referenties van vorige werkgevers. Zodra de meest geschikte persoon is gevonden, is het tijd om een direct bericht te schrijven met het aanbod voor samenwerking.
Ervaren copywriters hebben meestal hun eigen websites waar ze hun diensten adverteren. Op die websites kunnen we het portfolio van hun werk bekijken en alle aanbevelingen en referenties lezen.
De gemakkelijkste manier om meer te weten te komen over copywriting professionals is door een algemene internetbrowser te gebruiken. Deze eenvoudige taak zegt veel over de contentoptimalisatie en SEO-vaardigheden van de copywriter. De potentiële copywriter moet goed op de hoogte zijn van SEO-tactieken om ervoor te zorgen dat de content toegankelijk is voor een breder publiek.
Op Facebook zijn er veel groepen gericht op copywriters en creatieve professionals, daarom is het een vrij populaire plek waar bedrijven en individuen hun vacatures publiceren. Daar kunnen we een groot aantal copywriters vinden die zich op verschillende gebieden specialiseren. Het is de moeite waard om voorzichtig te zijn tijdens het zoeken op Facebook, omdat het prijsbereik voor alle daar geadverteerde diensten zeer groot is en de kwaliteit van geschreven teksten ook varieert.
Op Facebook kunnen we zowel ervaren specialisten als complete leken tegenkomen. Toch is er een voordeel aan deze situatie – we kunnen iemand inhuren voor prijzen die lager zijn dan die aangeboden door copywriting bureaus of door copywriters met een sterk persoonlijk merk.
Hoe vind je de beste specialist in copywriting? Niet elke persoon is in staat om goede content te schrijven. Er zijn enkele kenmerken van een goede copywriter waar je op moet letten. Ten eerste moet hij nieuwsgierig zijn en graag veel vragen stellen – goede tekst moet gebaseerd zijn op een sterke basis van uitgebreide kennis met betrekking tot de klant, het bedrijf en het product. Je copywriter moet je kernmarkt begrijpen. Een copywriter die veel vragen stelt over ons merk en onze doelen zal al zijn taken efficiënt en professioneel uitvoeren.
De tweede factor is de kennis. Het belangrijkste element van content schrijven is het onderzoek. Om goede kwaliteit copy te produceren, moet de copywriter veel kennis hebben over het onderwerp en zich bewust zijn van alle gerelateerde kwesties.
De derde eigenschap van een goede copywriter is verbonden met zijn specialisatiegebied – hij moet een specialist in het veld zijn waarover hij schrijft. Copywriting als beroep omvat veel onderwerpen en teksttypes. Om kwaliteitsvolle teksten van je copywriter te krijgen, moet je een persoon kiezen die al een specialist is in het type content dat je nodig hebt. Het zou contraproductief zijn om een creatieve schrijver die zich specialiseert in schoonheid en stijl in te huren om zeer technische teksten over programmeren te produceren.
De volgende eigenschap van een goede copywriter is flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Elk merk heeft een eigen, unieke toon om met zijn publiek te communiceren. De copywriter moet zich bewust zijn van de uniciteit van de boodschappen van elk merk en in staat zijn om zijn eigen schrijfstijl daarop aan te passen. De toon van de merkstem moet consistent en coherent blijven.
En tot slot, een goede copywriter moet een brede kennis hebben van moderne copywriting. Alleen schrijfvaardigheid is misschien niet voldoende. Je copywriter moet content produceren die marketinggedreven is, met een toon die goed is afgestemd op het beoogde publiek. Hij moet alle belangrijke SEO-tactieken kennen om ervoor te zorgen dat je teksten hoog in de zoekresultaten verschijnen.
Specificeer je doelen en behoeften. Voordat je een copywriter inhuurt, heroverweeg je eigen verwachtingen met betrekking tot de content die je wilt laten maken. Denk goed na over je tekst en de lengte ervan, evenals je doelen en je doelgroep. Hoe preciezer je je verwachtingen bepaalt, hoe gemakkelijker je de juiste persoon voor de taak kunt vinden.
Controleer altijd het portfolio en de referenties. Door het portfolio van je mogelijke copywriter te controleren, kun je ontdekken of de content die hij creëert overeenkomt met je verwachtingen. Als de schrijver geen teksten openbaar op zijn website plaatst, kun je besluiten om privé te schrijven met een verzoek om voorbeelden of portfolio’s.
Referenties stellen je in staat om te zien of andere bedrijven tevreden waren met de samenwerking met jouw gekozen copywriter. Werden al zijn taken op tijd uitgevoerd? Was de communicatie effectief? Sommige vragen moeten worden gesteld voordat belangrijke beslissingen en het inhuren worden genomen.
Een goede copywriter vinden die aan al je behoeften en verwachtingen voldoet, is niet gemakkelijk. Wees bereid om wat tijd te besteden aan zoeken en wees geduldig. Het inhuren van een goede copywriter zou op termijn resultaten moeten opleveren; je publiek zal waardevolle en boeiende content lezen.
Lees ook: 10 beste contentcreatietools
Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…