Hoe maak je een ebook? Essentiële aspecten van het proces. – Maak en verkoop digitale producten #8

Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een ebook-productieproces? Het proces van boekcreatie heeft verschillende stappen die je moet volgen. Weet je welke software het beste is om je tekst te formatteren en te bewerken? Lees het artikel en ontdek meer.

Hoe maak je een ebook? – inhoudsopgave:

  1. Hoe maak je een ebook?
  2. De inhoud van een e-book en e-book creatie
  3. Hoe maak je een e-book met geweldige afbeeldingen?
  4. Combineren van tekst en afbeeldingen
  5. Hoe publiceer en distribueer je een e-book?

Hoe maak je een ebook?

Toen e-books op de markt verschenen, werden ze alleen geassocieerd met de elektronische vorm van papieren boeken. Momenteel zijn niet alleen romans, handboeken en gidsen beschikbaar in elektronisch formaat – allerlei publicaties kunnen in deze vorm worden gemaakt en uitgegeven door iedereen. Het bewerken en publiceren van een e-book is niet langer moeilijk en je hoeft geen computerpro te zijn om er een te publiceren: vooral omdat er zoveel gratis te downloaden tools zijn om je bij het proces te helpen.

Het proces van het creëren van een e-book heeft verschillende stappen. De allereerste stap is creatie van inhoud, meestal in de vorm van tekst vergezeld van enkele graphics. De stappen in het e-book creatieproces zijn als volgt:

  • voorbereiding van een goed thematische, interessante omslag
  • tekstbewerking en opmaak (desktop publishing)
  • bestandsexport naar verschillende formaten zoals: PDF, EPUB, MOBI
  • gratis distributie of verkoop.

De kennis over goed ontworpen e-book creatie moet worden ondersteund door bekendheid met marketingtechnieken die nodig zijn voor de promotie van het project.

De inhoud van een e-book en e-book creatie

  1. Inhoud van een e-book
  2. Het belangrijkste onderdeel van een e-book is de inhoud. Het kan worden gemaakt in veel tekstverwerkingsprogramma’s die van internet kunnen worden gedownload of online beschikbaar zijn. De meest basale tools die worden gebruikt voor schrijven zijn programma’s van Microsoft Office en Google Doc-pakketten. Deze applicaties zijn bijzonder nuttig voor het creëren van e-books, omdat ze het mogelijk maken om je bestanden online te bewerken, vanaf elke plek en op elk moment.

    Andere applicaties die onze aandacht waard zijn, zijn Writers Blocks en Focus Writer. Beide programma’s hebben een eenvoudige en intuïtieve interface en stellen je in staat om je e-book constant te bekijken, wat helpt bij correcties in geval van fouten.

    Hoe schrijf je een ebook? Begin met je gekozen onderwerp. Denk na over wat interessant zou kunnen zijn voor je klanten. Wanneer je dit allemaal hebt uitgewerkt, plan dan de lay-out van je publicatie, denk na over hoofdstukken en subsections. Een goed geschreven, nauwkeurig plan zal je helpen om een solide werkplanning op te stellen om mee te werken bij het samenstellen van je e-book.

  3. Tekstbewerking
  4. De bewerking van een e-book vereist een goed kwaliteits tekstverwerkingsprogramma. Het is niet genoeg om te weten hoe je een e-book moet publiceren, maar enige kennis over het desktop publishing proces is ook noodzakelijk. Men moet niet alleen spelfouten of grammaticale fouten vermijden, maar ook bewust zijn van opmaakfouten. Het PDF-formaat, dat zo vaak wordt gebruikt voor e-books, is populair om een reden – het helpt om de tekst op een georganiseerde, goed gestructureerde manier te presenteren.

Hoe maak je een e-book met geweldige afbeeldingen?

Naast de geschreven inhoud, moet een e-book een goede kwaliteit omslag hebben. De omslag trekt de aandacht van potentiële klanten. Hoe maak je een omslag voor een e-book die met behulp van geweldige graphics de aandacht van velen zal trekken? De auteur die zich wil onderscheiden van de massa, moet professionele grafische tools gebruiken zoals: Coolors, Canva of Creative Market. Technisch meer gevorderde individuen kunnen de PhotoShop-applicatie gebruiken.

De juiste kleuren moeten worden geselecteerd en het contrast moet dienovereenkomstig worden aangepast. Als je geen eigen afbeeldingen hebt, gebruik dan de afbeeldingsbank, maar zorg ervoor dat de auteursrechten die voor je afbeelding zijn ingesteld, vrij gebruik toestaan. Om naar goede kwaliteit afbeeldingen te zoeken, ga naar: Pixabay, Pexels, Iconfinder of Librestock.

Combineren van tekst en afbeeldingen

Wanneer je omslag en geschreven inhoud klaar zijn, kun je beginnen met werken aan de opmaak en samenstelling van je stuk. In deze fase komen alle technische kwesties naar voren en moet je omgaan met: paginanummering, lettertypen en -groottes, indeling van afbeeldingen en marges.

Het opmaakproces van de elektronische versie van het boek kan worden vergemakkelijkt met speciaal ontworpen tools. De eerder in het artikel genoemde applicatie, Canva, kan een grote hulp zijn bij deze taak. Evenzo blijkt het bekende Microsoft PowerPoint nuttig te zijn voor het ontwerpen van e-books en het vervolgens exporteren van het e-bookbestand naar PDF-formaat.

Hoe publiceer en distribueer je een e-book?

Als je bestand klaar is in het vereiste formaat zoals: PDF, EPUB of MOBI, kun je beginnen met je distributie. Je kunt zelf beslissen om je e-book gratis te distribueren – zoals het geval is bij wetenschappelijke artikelen die door universiteiten en onderzoekscentra worden gepubliceerd. Je kunt ook besluiten om een vergoeding te vragen.

Vaak gebruiken auteurs mailinglijsten of contactlijsten om hun gratis e-books te distribueren. Gewoonlijk wordt een e-book met een nieuwsbrief naar alle personen op de contactlijst gestuurd. Het proces van betaalde e-bookdistributie is moeilijker en vereist meer van je aandacht – in dit geval moet je jezelf vertrouwd maken met verkoopautomatiseringsplug-ins zoals: Easy Digital Downloads of WooCommerce.

Nu weet je hoe je een ebook moet maken. Volg onze “Creëren en Verkopen van Digitale Producten” categorie om op de hoogte te blijven van meer artikelen in deze serie.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

Share
Published by
Robert Whitney

Recent Posts

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

1 hour ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

5 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

6 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

8 hours ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

10 hours ago

Digitale financiële administratie en online boekhouding | Digitaliseren van uw bedrijf #5

Digitale financiële administratie en online boekhouding zijn steeds populairder geworden in het bedrijfsleven. Volgens een…

12 hours ago