Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten? Tegenwoordig kunnen niet alleen grote bedrijven de kracht van het internet gebruiken om hun diensten te promoten en klanten aan te trekken. Elke individu, met ten minste een klein budget, kan zijn carrière online een boost geven. Echter, omdat de instapdrempel uitzonderlijk laag is, is de concurrentie enorm. Op het web is er een overvloed aan ontwerpers, grafische kunstenaars, copywriters of webdesigners met prachtige, professionele portfolio’s.
Hoe breng je er een naar voren die je laat opvallen in de menigte en potentiële klanten aantrekt? In het artikel van vandaag zullen we voorstellen waar en hoe freelancers hun portfolio kunnen promoten en hoe zo’n portfolio eruit moet zien om effectief te verkopen. We zullen je ook enkele voorbeelden laten zien ter inspiratie.
Je kunt natuurlijk je werk op Facebook of Behance plaatsen (meer daarover in een moment), maar er is niets professioneler dan een freelance portfolio website. De website, die volgens een Photoshelter-rapport, door meer dan 60 procent van de fotografen wordt beheerd. Een website is de perfecte plek om een klant je vaardigheden te tonen en je beste projecten te presenteren, waardoor je jezelf bekendmaakt als een ontwerper met wie het de moeite waard is om samen te werken.
Wist je dat van de 1/3 van de fotografen die tussen de $26.000 en $50.000 per jaar verdienen, maar liefst 97 procent een eigen website heeft om hun werk te tonen?
Om effectief te zijn, moet het portfolio van een freelancer zowel mooi als nuttig zijn. Het moet zich richten op het benadrukken van het werk, terwijl het de meest vitale informatie over de ontwerper en hun projecten bevat. Daarom is het de moeite waard om even de tijd te nemen en te proberen te achterhalen waar je websitebezoekers naar op zoek zijn.
Kijk eens naar het portfolio van Daniel Horowitz, een in New York gevestigde illustrator die dagelijks samenwerkt met tijdschriften zoals de Wall Street Journal, Time Magazine, de New York Times, Business Week en The Harvard Business Review: www.daniel-horowitz.com
Daniel heeft een minimalistische en esthetisch aantrekkelijke site gecreëerd zonder afleidingen, die alles bevat wat er moet zijn.
De structuur van de site is puur en eenvoudig. Horowitz’s belangrijkste werken staan op de voorgrond, terwijl aan de linkerkant sociale media knoppen en een functioneel menu staan met geselecteerde stukken van de ontwerper, nieuws, d.w.z. recente foto’s die op Instagram zijn geplaatst, een sectie met een biografie, beoordelingen van tevreden klanten en persmateriaal, evenals een winkel en contact.
Daniel heeft duidelijk niet al zijn werk in zijn portfolio opgenomen – hij heeft alleen de werken getoond die hij het beste vindt. Jij zou hetzelfde moeten doen. Een ander slim idee is om verpakte persmaterialen op te nemen die gemakkelijk te downloaden zijn (dit is handig voor een klant die onderzoek doet) en een winkel waar je afgewerkte werken kunt bestellen, zoals posters. Vergeet ook de social media links niet.
Bij het maken van een portfolio moet je in gedachten houden dat eerste indrukken tellen, dus zorg ervoor dat je een opvallende lay-out hebt en toon je mooiste stukken direct op de homepage. Controleer hier dubbel of je niet gebonden bent aan een geheimhoudingsverklaring!
En als je op zoek bent naar voorbeelden van andere goede portfolio’s, ga dan naar ollygibbs.com, ciriljazbec.com of studioairport.nl.
Ondanks de vergelijkbare uitstraling, is het portfolio van een freelancer niet alleen een website, maar iets meer. Het is ook de activiteit van de ontwerper op sociale media of een e-mail die naar een klant is gestuurd.
Van de eerder genoemde 97 procent van de hoogverdienende fotografen die een eigen website hebben, besteedt de helft van hen nog steeds 4 uur per week aan marketing. Laten we daarom verder gaan met het bespreken van marketing.
Social media biedt veel geweldige mogelijkheden om je verhaal met je portfolio te vertellen en klanten aan te trekken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij de vraag hoe ze nieuwe klanten willen krijgen, 60 procent van de fotografen zei: via sociale media.
Meer dan 60 procent van hen gebruikt Facebook voor dit doel. Een Facebook-fanpagina stelt hen in staat om snel duizenden potentiële klanten te bereiken, een groep betrokken fans op te bouwen en direct te verkopen.
Minjae Lee, een Koreaanse illustrator, plaatst consequent foto’s van haar illustraties op haar Fanpage – inclusief die waar ze aan werkt. Ze probeert ook te interageren met haar fans door om hun mening te vragen.
Ze plaatst vaak video’s die laten zien hoe de illustraties zijn gemaakt en linkt ook naar haar online winkel. Daarnaast publiceert Minjae door fans ingediende foto’s en heeft ze een reguliere nieuwsbrief om in contact te blijven met haar fans. Op deze manier is het haar gelukt om meer dan 200.000 fans te verzamelen.
Lina Tesch, een Duitse fotograaf, plaatst ook regelmatig haar werk op Facebook, evenals foto’s en video’s van achter de schermen. Ze linkt haar berichten naar de fanpagina’s van modellen, kunstenaars en merken (bijv. mode) waarmee ze heeft samengewerkt, waardoor ze haar bereik vergroot. Van tijd tot tijd plaatst ze ook foto’s en video’s die haar volgers vragen.
bron: facebook.com/LinaTeschPhotography
Overduidelijk is Facebook niet alles. Er zijn andere kanalen zoals Tumblr, Twitter, Dribbble, Behance, Carbonmade, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Pixabay, Flickr of Forrst.
Een van de beste plaatsen om je grafische werk te tonen is Behance, een site die ontwerpers van allerlei soorten samenbrengt – van illustratoren tot webdesigners, fotografen en architecten. De Italiaanse illustrator Denis Medri, onder anderen, is ervan overtuigd dat publiceren op Behance hem enorm heeft geholpen.
Zijn stripboek “Steampunk Lady Spider” werd daar zo populair dat de kunstenaar zelf door Marvel werd benaderd. Nu creëert Medri een nieuw personage dat zal verschijnen in hun nieuwe graphic novel met Spider-Man.
Als je een profiel op Behance hebt, is een aantrekkelijke grafische vormgeving van de gepresenteerde projecten en goede kwaliteitsbeschrijvingen zeker een pluspunt. We raden ook aan om andere ontwerpers te volgen en actief commentaar te geven op hun werken. Veel verkeer op de profielen van kunstenaars wordt gegenereerd door reacties.
Een andere geweldige plek om het portfolio van een freelancer te tonen is Instagram. Momenteel heeft de dienst meer dan 200 miljoen gebruikers. Onder hen is er natuurlijk geen tekort aan grafische ontwerpers, fotografen en ontwerpers.
Een van de meest populaire is Brenton Clarke, een grafisch ontwerper die werkt voor Sony en Huffington Post, om er maar een paar te noemen. Brenton werkt regelmatig zijn profiel bij over de projecten waaraan hij werkt, uploadt verbluffende foto’s en video’s van achter de schermen en van zijn reizen, en praat over hoe het met hem gaat.
Te allen tijde probeert Brenton een leuke, vriendelijke relatie met zijn fans te onderhouden. Hij wordt momenteel door meer dan 200.000 mensen gevolgd.
Een beetje minder, maar nog steeds 75 duizend, volgen Darryll Jones. Darryll is beroemd geworden op Instagram vanwege zijn foto’s, waarin hij speels zijn speelgoed laat zien en ons vertelt hoe het met hem gaat. Om zijn bereik te vergroten, past Jones zijn foto’s aan met populaire tags.
bron: Instagram.com/darrylljones
Een goed idee is ook om Twitter in de gaten te houden, dat momenteel door 1/4 van de fotografen wordt gebruikt. De meest populaire, zoals Zack Arias of Eric Kim, delen hun nuttige tips evenals inspirerende foto’s en informatie van achter de schermen. Holly Booth, een fotograaf uit het VK, werkt regelmatig haar profiel bij over de projecten waaraan ze werkt en vraagt haar fans om hun mening.
Ze deelt vaak links naar interessante artikelen en tools waarvan ze denkt dat fans ze interessant zullen vinden. Ze neemt ook deel aan discussies en probeert in contact te blijven met populaire bloggers op Twitter. Op haar profiel vind je geen spam en saaie, niet-gerelateerde inhoud.
bron: twitter.com/hollyphotobooth
Zoals je kunt zien, zijn er behoorlijk wat kanalen en mogelijkheden om het portfolio van een freelancer te promoten. Bekijk enkele meer in het volgende deel!
Naast het onderhouden van sociale mediakanalen, is het ook de moeite waard om:
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…
Digitale financiële administratie en online boekhouding zijn steeds populairder geworden in het bedrijfsleven. Volgens een…
Projectcharters zijn de basis van projectmanagement. Ze bieden een duidelijk en beknopt overzicht van de…
Organisaties in verschillende sectoren bouwen elke dag relaties op met potentiële werknemers, leveranciers en partners.…
Er zijn meer dan genoeg managementtechnieken om uit te kiezen. Sommige lijken ingewikkeld, terwijl andere…
Weet je hoe je een NGO moet starten? Heb je erover nagedacht? Ben je je…