Wat is software? Wat zijn de types en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp van digitale producten kunnen we niet onverschillig zijn tegenover software. Zeker, je kent dit woord, maar weet je wat het betekent? Lees de tekst hieronder en ontdek de definitie van software evenals de meest populaire types en methoden van distributie.
Voordat we de vraag beantwoorden hoe software te verkopen, moeten we proberen de definitie ervan uit te leggen. Sommigen gebruiken de term “computerprogramma” synoniem, maar de betekenis van software is breder. De gemakkelijkste manier om het te schrijven is te stellen dat software instructies en procedures zijn geschreven in computercode, die het mogelijk maken om specifieke en concrete functies uit te voeren.
Bij software kunnen we opnemen: operationele systemen, commerciële programma’s (bijvoorbeeld Microsoft Word), applicaties, stuurprogramma’s, controllers, of zelfs kwaadaardige software zoals computervirussen.
Applicatiesoftware is waarschijnlijk het meest populaire type software omdat het is ontworpen voor eindgebruikers. Het doel van de software is om mensen te helpen bepaalde taken uit te voeren, wat het zo vaak gebruikt maakt door zoveel mensen. Voorbeelden van applicatiesoftware zijn:
Systeemsoftware is ontworpen om een platform te worden en de werking van andere software mogelijk te maken. Voorbeelden zijn:
Er zijn verschillende manieren om software te distribueren en te delen. De populaire types licenties worden hieronder besproken. Deze licenties reguleren wettelijk de voorwaarden en bepalingen van gebruik en de principes van vergoeding.
Dit type licentie staat gratis gebruik en distributie van de software toe. De maker staat gratis gebruik van de broncode toe, zonder deze openbaar te maken of te delen. De gebruikers kunnen financieel niet profiteren van dit type software. In sommige versies van licenties wordt aangegeven dat gratis software bedoeld is voor huishoudelijk gebruik. Bedrijven kunnen soms betaalde licenties vereisen. Voorbeelden van freeware zijn:
Net als freeware, staat shareware gratis gebruik van de software toe. Een gratis proefversie is alleen mogelijk voor een beperkte periode, waarna de eigenaar een specifieke vergoeding of aankoop van een licentie vereist. De gebruikers houden van dergelijke oplossingen, omdat ze programma’s gratis kunnen testen en beter leren kennen, voordat ze besluiten ze te kopen.
Er zijn verschillende types Shareware-licenties:
Onder de voorbeelden van Shareware zijn WinZip, Nero, Skype en Spotify.
In deze versie van de licentie, heeft de gebruiker toegang tot de software en de broncode die later kan worden gewijzigd, verbeterd en gecontroleerd volgens zijn voorkeuren. Open Source kan in betaalde en gratis versies bestaan. De populariteit van deze oplossing is verbonden met de mogelijkheid om meer controle over de software te krijgen, en voor beginnende programmeurs is het een ideale manier om te leren met behulp van de bestaande code.
Gesloten-source software wordt soms aangeduid als proprietary software. Het is onderworpen aan beperkingen die betrekking hebben op het gebruik, de wijziging en de distributie ervan. De naam is gerelateerd aan het feit dat software de broncode niet openbaar maakt, beschermd is door auteursrechten, en het product blijft eigendom van de maker (eigenaar). Het belangrijkste nadeel is de hoge kosten van dergelijke software, hoewel er aan de andere kant voordelen zijn zoals betrouwbaarheid, uniciteit en compatibiliteit. De meest populaire voorbeelden van proprietary software zijn besturingssystemen zoals Windows en Mac, evenals het kantoorpakket Microsoft Office.
Zoals we in de tekst hebben kunnen ontdekken, zijn er veel types software, evenals veel methoden van softwaredistributie. Je kunt de tekst gebruiken als inleiding tot het volgende onderwerp dat zich bezighoudt met de verkoop en marketing van je software. Volg onze blogcyclus om geen ander artikel over software te missen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…