Google Ads advertentiemogelijkheden – waarom zou je ze gebruiken? Het antwoord lijkt voor de hand liggend: in juli 2020 had de zoekmachine van Bing een marktaandeel van 6,43 procent van de wereldwijde zoekmarkt, Baidu 0,68 procent, terwijl Google 86,86 procent vertegenwoordigde. Dit betekent dat de meeste mensen via Google informatie op het internet zoeken. Tegenwoordig wordt het merendeel van de omzet van de gigant gegenereerd door advertenties, waar het bedrijf een heel ecosysteem omheen heeft gebouwd, met diensten die e-mail, messaging en analytische tools omvatten, enzovoort. Als gevolg hiervan wordt Google beschouwd als een van de meest waardevolle merken ter wereld, naast Apple en Amazon.

Vooral het laatste kan problematisch zijn voor Google. Want – hoewel de zoekadvertentiemarkt ongetwijfeld toebehoort aan Google – is Amazon de enige die het potentieel heeft om deze status quo te verstoren. EMarketer-analisten voorspellen dat het marktaandeel van Google in zoekadvertentie-inkomsten de komende twee jaar zal afnemen, terwijl het aandeel van Amazon – integendeel. Waarom? Google weet bijna alles over ons, maar Amazon weet wat we willen kopen, en het zijn de aankoopintenties die het gemakkelijkst te monetiseren zijn.

Google is zich bewust van de dreiging en is niet van plan het veld zonder strijd op te geven. Onlangs konden we de verscherpte Google Shopping-offensief waarnemen, dat langzaam een volwaardige marktplaats aan het worden is, evenals Google Afbeeldingen, dat de nog prille maar veelbelovende trend van visuele zoekopdrachten ondersteunt.

Er ligt echter nog een lange weg voor ons. Welke advertentiemogelijkheden biedt Google Ads hier en nu voor kleine en middelgrote bedrijven?

Wat is Google Ads en hoe gebruik je het?

Google Ads (voorheen: AdWords) is een Google-advertentieplatform dat op 20 oktober 2000 werd gelanceerd onder de naam Adwords. In 2018 veranderde het zijn naam in Ads om aan te geven dat tekstadvertenties niet langer de dominante vorm zijn op een moment dat gebruikers steeds vaker het internet op mobiele apparaten gebruiken. Mensen schakelen snel van het zoeken naar producten naar het bekijken van video’s, het doorbladeren van inhoud, het spelen van games en nog veel meer dat Google in persberichten heeft vertaald.

Google Ads stelt je in staat om advertenties weer te geven in:

google ads advertising opportunities

Dankzij advertenties op Google kunnen we – aan de ene kant, een zeer breed scala aan ontvangers bereiken, en aan de andere kant – ze segmenteren op geslacht, leeftijd of online gedrag. Dit stelt je in staat om je advertenties te richten op het publiek dat mogelijk het meest geïnteresseerd is in de aankoop van een bepaald product.

Hoe gebruik je de advertentiemogelijkheden van Google Ads?

Het hele systeem, hoewel het in het begin overweldigend kan lijken, is zeer democratisch ontworpen. Ten eerste – we betalen alleen voor het effect, dat wil zeggen per klik of impressie, zodat campagnes zelfs met minimale budgetten kunnen worden uitgevoerd.

Ten tweede heeft Google al enige tijd hard aangedrongen op automatische oplossingen om de campagne te optimaliseren zodat deze de beste resultaten oplevert. Dankzij dit is de instapdrempel voor Google Ads echt heel laag, omdat veel elementen (bijvoorbeeld tarieven voor klikken) automatisch worden geregeld op basis van informatie die in het systeem wordt ingevoerd.

Dit bespaart veel tijd en, volgens Google, ook geld. Volgens de interne gegevens van de gigant registreren adverteerders dankzij het gebruik van intelligente oplossingen een gemiddelde stijging van het aantal conversies van 30%.

Adverteren in zoekresultaten (Google Search Network – GSN)

Adverteren in zoekresultaten is het meest basale advertentieformaat in Google Search. Het omvat de zogenaamde betaalde (of gesponsorde) zoekresultaten die boven de organische resultaten verschijnen, dat wil zeggen diegenen die hun positie op natuurlijke wijze hebben verdiend.

Gesponsorde resultaten verschijnen als reactie op bepaalde zoekwoordzinnen die door gebruikers zijn ingevoerd, maar met targeting kun je specificeren wie ze moet zien. Je kunt het publiek beperken tot gebruikers met specifieke interesses en behoeften, evenals de apparaten selecteren waarop het moet worden weergegeven.

Advertenties op het zoeknetwerk (Google Display Network – GDN)

De advertentiemogelijkheden van Google Ads verschijnen niet alleen in zoekresultaten. Het kan ook worden weergegeven in het zogenaamde zoeknetwerk (Google Display Network – GDN). Honderden blogs, websites, forums en informatievoorzieningen zijn aan dit netwerk verbonden.

Advertenties op het zoeknetwerk verschillen van tekstadvertenties voornamelijk in vorm. Dit kunnen tekst-, grafische of multimedia-advertenties zijn, gericht op bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, interesses, maar ook de plaats van uitzending. Daarom stelt het netwerk ons in staat om het bereik van onze advertenties te vergroten, wat deze advertentievorm vooral geschikt maakt voor het opbouwen van merkbekendheid op het internet.

Gmail-advertenties

Gmail-advertenties verschijnen in je inbox op de tabbladen “Aanbiedingen” en “Sociaal”. Ze zijn gemarkeerd, maar wanneer je erop klikt, openen ze op dezelfde manier als e-mails. Ze kunnen grafieken, video’s of formulieren bevatten.

YouTube-advertenties

YouTube is het tweede – grootste internetzoekplatform (direct na Google) en biedt steeds meer advertentiemogelijkheden.

Afhankelijk van je doelen kun je gebruikmaken van:

  • Overslaande in-stream advertenties
  • In-stream advertenties die niet kunnen worden overgeslagen
  • Bumper-advertenties
  • Discovery-advertenties
  • Masthead-advertenties

YouTube-advertenties kunnen worden gericht met behulp van zoekwoorden, demografie zoals leeftijd, geslacht, of je kunt publiekssegmenten creëren op basis van je eigen richtlijnen. YouTube stelt je ook in staat om kijkers te bereiken op basis van hun eerdere interacties met geselecteerde video’s, TrueView-advertenties of een YouTube-kanaal.

Google Shopping

Google Shopping is een verkoopplatform dat – ooit verwaarloosd – vandaag de dag aan momentum wint en een steeds belangrijker kanaal voor e-commerce aan het worden is. Waarom? Het speelt in op de behoeften van de meest vastberaden gebruikers die al weten wat ze willen en ervoor willen betalen. In Google Shopping kunnen ze onmiddellijk zien hoeveel ze nodig hebben, wat hun pad naar conversie verkort.

Wees voorzichtig en maak geen van de 6 meest voorkomende fouten die ondernemers maken in Google Ads!

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →