Google Analytics is de absolute basis voor alle activiteiten op het internet. In feite, dankzij de veelzijdigheid, wordt dit hulpmiddel veel gebruikt, of het nu gaat om het genereren van verkopen of paginaweergaven. Helaas kunnen novice e-sellers door hun veelzijdigheid problematisch zijn. Dus waar moet je op letten bij het gebruik van Google Analytics in e-commerce?
Google Analytics in e-commerce. Hoe gebruik je het?
Enerzijds presenteert het elke noodzakelijke informatie bijna binnen handbereik, anderzijds is het gemakkelijk om te verdrinken in de zee van onnodige informatie, zonder daar bindende conclusies uit te trekken. Het moet ook vooraf worden gezegd – data-analyse die niet leidt tot verbetering van de business is weinig meer waard dan doelloos scrollen door Facebook. Dus hoe verspil je daar je tijd niet aan? Het antwoord is eenvoudig: voordat je in het hulpmiddel inlogt, moet je jezelf enkele van de belangrijkste vragen stellen waarvan je het antwoord wilt weten. En zo – e-shop eigenaren – zullen aandacht besteden aan volkomen andere statistieken dan bijvoorbeeld bloggers. Waarom? De details worden hieronder gepresenteerd.
Welke statistieken in Google Analytics helpen de verkopen te verhogen?
Google Analytics biedt ons gedetailleerde kennis over de bron die we “leveren” aan onze website, maar in het geval van e-commerce, wanneer we geld verdienen door verkopen te genereren, is dit slechts een inleiding tot onze analytics. E-shop eigenaren moeten dieper graven om te weten welke activiteiten invloed hebben op de verkopen, welke inkomsten worden gegenereerd, hoeveel transacties worden afgesloten, en… meer.
In Google Analytics zijn e-commerce en transactiegegevens beschikbaar in de navigatiebalk aan de linkerkant (“Conversies”> “E-commerce”).
Vanuit het tabblad “e-commerce” in Google Analytics kun je veel leren over:
- transactietarieven en gebruikte coupons,
- nieuwe en terugkerende gebruikers,
- gebruikersgedrag “bij de kassa” (wat helpt om de oorzaak van verlaten winkelwagentjes te bepalen),
- inkomsten gegenereerd door individuele producten,
- individuele productbestellingen,
- de populariteit van individuele producten.
Dus we kunnen veel leren met Google Analytics voor e-commerce, maar eerst moeten we het rapport configureren om transactietracking te ondersteunen.
Hoe stel ik e-commerce tracking in?
Eerst moet je Google Analytics installeren.
Na het implementeren van de trackingcode, ga je naar de onderkant van de navigatiebalk, naar het tabblad “E-commerce-instellingen” in de sectie “Alle websitegegevens“. Vervolgens hoef je het alleen maar in te stellen op “Aan” om e-commerce tracking in te schakelen.
Na het inschakelen van deze module in Google Analytics, moet je een codefragment toevoegen aan de pixel die al op je website is geïnstalleerd. Nadat je de tracking hebt ingesteld, controleer je of alles werkt door een testtransactie uit te voeren.
Als je bekend bent met de basis, kun je ook in de verleiding komen om meer geavanceerde analytics zoals “Gerelateerde Producten” of “Verbeterde E-commerce Rapportage” op te nemen. Een groot voordeel van de uitgebreide rapporten is de mogelijkheid om gebruikersgroepen in specifieke segmenten te verdelen, wat de analyse van het gedrag van gebruikers mogelijk maakt die bijvoorbeeld alleen dankzij één specifieke campagne op de website zijn gekomen.
Als je basisinformatie over GA nodig hebt, zal ons artikel uitleggen wat Google Analytics is en hoe je ermee kunt beginnen
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.