Hoe promoot je een klein bedrijf? Dat is een van de meest gestelde vragen die kleine ondernemers zowel zichzelf als websitebezoekers stellen. Het promoten van een bedrijf op het internet, vooral een klein bedrijf, wordt een steeds moeilijkere taak. Met een paar gratis of goedkope acties kun je echter de zichtbaarheid ervan op het web verbeteren. Hoe promoot je een klein bedrijf? Bekijk onze tips.
Hoe promoot je een klein bedrijf op het internet?
1. Bedrijfsblog, long tail en promotie van het bedrijf op het internet
Een manier om je kleine bedrijf op het internet te promoten is door een bedrijfsblog te starten (zolang je bedrijf een website heeft). Zoals verschillende onderzoekers aantonen, hebben bedrijven die bloggen ongeveer 55% meer bezoekers. En het verhogen van je blogfrequentie van 3-5 keer per maand naar 6-8 keer per maand zal je potentiële klanten verdubbelen. Google houdt van unieke content. En het is goed als deze wordt gemaakt in overeenstemming met SEO-principes.
Voor kleine bedrijven is het belangrijk om zich te richten op de positionering van long tail-zinnen (de long tail), of meerwoordzinnen, en dus minder populaire. Positioneren voor zeer algemene zinnen (één- of twee-woord) kan een halsbrekende taak blijken te zijn, omdat het doorbreken in de TOP10 van de zoekresultaten bijna een wonder zal zijn. Daarom is het beter om bij het proberen te promoten van een klein bedrijf op het internet in te zetten op de long-tail zin “ramen vervangen na isolatie van het gebouw” of “dames hardloopschoenen” dan alleen op algemene zoekwoorden: “Ramen vervangen” of “sportschoenen”.
Gratis zoektools voor zoekwoorden zijn onder andere Google Keyword Planner, Google Search Console, Ubersuggest, Keyword Tool of Answerthepublic. Als je geen tijd hebt om je eigen content te creëren, kun je het uitbesteden aan iemand anders. Hiervoor kun je speciale websites gebruiken waar je specifieke teksten kunt bestellen.
Voor meer nuttige tips zie ons artikel: SEO copywriting – 7 dingen om te onthouden bij het creëren van SEO-vriendelijke content.
2. Hoe promoot je een klein bedrijf op sociale media
De volgende manier om je bedrijf op het internet te adverteren is via sociale media, wat vandaag de dag niemand meer verrast. Voor het bedrijf is het hebben van een bedrijfsfanpagina niet zozeer een keuze als wel bijna een “heilige plicht”. Hoewel het de moeite waard is om te controleren of Facebook überhaupt wordt gebruikt door onze doelgroep, dat wil zeggen de groep waarop we ons product richten, voordat we een bedrijfsprofiel aanmaken. Als we ons aanbod richten op mensen van 65 jaar en ouder, zullen we ze waarschijnlijk niet op sociale media vinden. Maar als er millennials onder onze klanten zijn, is het de moeite waard om van dit feit gebruik te maken. De implementatie van een doordachte communicatiestrategie zal je in staat stellen een bredere groep potentiële klanten aan te trekken. Bij het beheren van een fanpagina is het de moeite waard om te zorgen voor onder andere visuele consistentie, de regelmaat van berichten, of het creëren van speciale promotionele campagnes voor fans.
De promotie van het bedrijf op sociale media zal effectiever zijn wanneer we, naast het Facebook-account van het bedrijf, ook een Instagram- of LinkedIn-profiel aanmaken – afhankelijk van het type bedrijf. Dit zal een positieve invloed hebben op het opbouwen van ons merk op het internet. Als we geven om het imago van een professional en expert in een bepaald vakgebied (bijvoorbeeld in de IT-sector), dan moeten we LinkedIn kiezen. De communicatie in dit medium moet echter verschillen van die op Facebook of Instagram. Hier is het de moeite waard om je te concentreren op waardevolle en professionele content, bijvoorbeeld door een link naar een interessant webinar of een branche-artikel te geven.
Zoals een Chinese spreuk zegt: “Één afbeelding zegt meer dan duizend woorden,” overweeg dan een bedrijfsaccount op Instagram. Het kan een geweldige manier zijn om je bedrijf op het web te adverteren. Het zal vooral werken in die bedrijven waar het gemakkelijk is om foto’s te vinden (bloemist, e-shop) die kunnen helpen bij het promoten van onze producten en hun waarden. Ook laat Instagram – dankzij de minder formele aard – je het bedrijf van een heel andere kant zien, “van achter de schermen”.
3. Google Mijn Bedrijf – gratis promotie op het netwerk
Hoe promoot je lokale bedrijven met Google Maps? Het is niet moeilijk, en het blijkt een manier te zijn voor gratis promotie van het bedrijf op het internet. Alles wat je hoeft te doen is een profiel aanmaken in Google Mijn Bedrijf en het zal zichtbaar zijn in de zoekmachine en Google Maps. Dit is op zijn beurt een eenvoudige manier om nieuwe klanten aan te trekken. Het aanmaken van zo’n profiel is vooral belangrijk voor bedrijven die hun eigen fysieke locaties hebben.
4. E-mailhandtekening en bedrijfspromotie op het internet
Het lijkt een compleet detail, maar de handtekening in de e-mail kan ook invloed hebben op de promotie van het bedrijf op het internet, vooral als ik veel van deze e-mails in mijn bedrijf verstuur. Daarom is het de moeite waard om ervoor te zorgen dat de handtekening zowel visueel als marketingtechnisch aantrekkelijk is, en moet deze de juiste link bevatten. Als ons aanbod verandert en we een speciale promotie of wedstrijd voor klanten hebben, is het ook de moeite waard om de handtekening regelmatig bij te werken.
5. Google Ads en Facebook Ads – betaalde online advertenties
Google Ads en Facebook Ads zijn de twee belangrijkste manieren om betaalde advertenties voor je bedrijf op het internet te krijgen. Elk van hen heeft zijn voor- en nadelen. Google bereikt een groter aantal mensen. Het voordeel is ook dat het “intuitiever” is in het weergeven van advertenties, waardoor het publiek op de juiste plaats en tijd wordt bereikt. De promotiekosten in Google Ads zijn echter over het algemeen ook hoger dan in Facebook Ads.
Daarom is het in het begin de moeite waard om een klein budget toe te wijzen en een campagne voor testdoeleinden te creëren in zowel Google Ads als Facebook Ads. Op deze manier ontdek je wat beter werkt voor jouw bedrijf. Je leert ook je klanten beter kennen, hun behoeften, evenals de nauwkeurigheid van de geselecteerde zoekwoorden en de concurrentie. Misschien blijkt dat het besteden van grote bedragen aan advertenties zinloos is, vooral als onze belangrijkste concurrent een merk met een groot budget is.
Hoe promoot je een klein bedrijf op het internet?
Er is veel geschreven over het promoten van het bedrijf op het internet. En zelfs als de bovenstaande 5 tips ervoor zorgen dat je bedrijf niet van de ene op de andere dag in de TOP10 van Google-zoekresultaten verschijnt, zal het zeker helpen bij het opbouwen van een merk en een positieve impact hebben op de online zichtbaarheid. De meeste van deze tips kunnen zelfstandig worden geïmplementeerd, met weinig of geen budget en, natuurlijk, “een beetje” werk en wilskracht.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.