Amazon creëert een kans voor ondernemers om met hun producten buitenlandse markten te betreden, met de mogelijkheid om gebruik te maken van de reeds ontwikkelde marketingwaarden. Hoe word je onderdeel van dit systeem? Wat zijn de verkoopregels op Amazon? Hoe verhouden de boekhoudkundige kwesties zich tot dit type activiteit? Deze vragen zullen in het volgende artikel worden besproken.

Verkopen op Amazon – besproken onderwerpen:

Verkoopregels op Amazon

Dit zijn de basisverkoopregels op Amazon:

  • de verkoper biedt zijn producten op het platform aan;
  • de aangeboden producten worden geleverd aan de magazijnen van Amazon;
  • Amazon slaat de goederen op totdat ze interessant zijn voor klanten;
  • Amazon biedt aftersalesdiensten aan, waaronder retouren, ruilen en klachten;
  • Amazon levert producten aan de klant.

Hoe te beginnen met verkopen op Amazon?

amazon screenshot

Intuïtief is de eerste stap om te beginnen met verkopen op Amazon het aanmaken van een account op het platform. Voor een soepel verloop van dit proces is het goed om je goed voor te bereiden. En om dat te bereiken, is het raadzaam om de volgende documentatie en gegevens te verzamelen:

  • internationale betaalkaart,
  • actueel telefoonnummer,
  • gegevens van de contactpersoon,
  • bankrekeninggegevens waarop de fondsen worden overgemaakt (bij voorkeur gevestigd in het land van registratie),
  • gegevens met betrekking tot het bedrijf, voortkomend uit de inschrijving in het relevante register (inclusief type bedrijf, toegewezen registratienummer, datum van registratie, adres van de zetel),
  • BTW-EU registratie

In deze fase is het ook noodzakelijk om het type account te kiezen – professioneel of individueel.

Het eerste vereist een maandelijkse vergoeding van $ 39,99, maar geeft je de vrijheid om het aantal producten dat je per maand kunt verkopen te kiezen.

Aan de andere kant brengt het opzetten van een individueel account op zich geen vereiste met zich mee om “vooraf” kosten te betalen – deze worden in dit geval aan elke transactie toegevoegd. Dus als je denkt aan het ontwikkelen van je bedrijf, is het opzetten van een professioneel account essentieel.

Na het registreren van een account, moeten de volgende stappen worden genomen:

1. Selecteer producten en markten deze keuze wordt gemaakt op basis van de vraag naar specifieke goederen en concurrentieanalyse; ook kwesties van wettelijke aard, vooral belasting- en consumentenbeschermingsregels, zijn belangrijk.

2. Bereid productvermeldingen voor – dit punt komt neer op het creëren van een veiling die de aankoop van goederen aanmoedigt. Op dit punt is het de moeite waard om aantrekkelijke vermeldingen te maken die zich onderscheiden van de concurrentie.

3. Kies de voorkeur voor de verzendmethode van de goederen – hier kun je gebruikmaken van de Amazon Fulfillment (FBA) service, waarbij Amazon verantwoordelijk is voor de opslag, verpakking en levering van producten, of je kunt besluiten deze acties zelf uit te voeren.

Echter, het gebruik van het programma brengt veel voordelen met zich mee, zoals verhoogd klantvertrouwen, hun uitgebreide service en de mogelijkheid om het bedrijf op te schalen – alles tegen de prijs van twee standaardkosten: voor opslag en de uitvoering van verzending, en mogelijke incidentele kosten.

4. Gebruik aanvullende tools die door Amazon worden aangeboden – incl. bij het bepalen van optimale prijzen en optimale voorraden.

Verkoopbevordering op Amazon

sales on amazon example

Effectieve marketingactiviteiten zijn essentiële elementen van de activiteiten van Amazon-verkopers. De tools die door het platform zelf worden aangeboden, kunnen hierbij nuttig zijn, waaronder:

  • Gesponsorde producten, d.w.z. de positionering van goederen aan de boven- of onderkant van de productlijst. In dit geval is de facturering gebaseerd op de CPC-formule. Positionering zelf gebeurt met behulp van zoekwoorden.
  • Amazon Headline Search (Gesponsorde Merken), waarmee gelijktijdig drie producten kunnen worden gepromoot in de vorm van een banner met het merkembleem en de presentatie van drie producten met een specifieke titel en beoordeling.
  • Display-advertenties (Product Display Ads), gedeeld met Amazon Vendor-leden, worden weergegeven in product- en categoriekaarten – ook op basis van de eerdere acties van de gebruiker.

Verkopen en kosten op Amazon

Naast de eerder genoemde kosten voor het opzetten van een professioneel account, moet de Amazon-verkoper ook de vergoeding van het platform dekken van de totale verkopen na elke transactie afzonderlijk. Het bedrag varieert afhankelijk van de categorie en het type goederen, meestal binnen het bereik van 5-15% van het bruto bedrag.

Hierbij moet de vergoeding voor de verzending van de goederen worden opgeteld, die wordt betaald op basis van het aantal eenheden. Het presenteert zich ook anders, afhankelijk van de locatie, het type product, de grootte en het gewicht.

Uiteindelijk is de opslagvergoeding gebaseerd op de gemiddelde dagelijkse kubieke capaciteit, berekend in kubieke meters per maand, en varieert gedurende het jaar afhankelijk van het seizoen.

Amazon en belastingen

Een verkoper op Amazon, wanneer hij goederen naar een magazijn in de Europese Unie verzendt, maakt de zogenaamde intracommunautaire levering van goederen, en kan daarom profiteren van een belastingtarief van nul.

In overeenstemming met de nationale wetten inzake de belasting over de toegevoegde waarde (BTW) is de voorwaarde voor het gebruik ervan het feit dat de belastingplichtige een levering heeft gedaan aan de koper die een geldig identificatienummer voor intracommunautaire transacties heeft, uitgegeven door de lidstaat van de koper, dat de tweeletterige code bevat die wordt gebruikt voor de belasting op de toegevoegde waarde die de koper aan de belastingplichtige heeft verstrekt. Daarom is het de moeite waard om ervoor te zorgen dat de factuur gegevens bevat die je recht geven om deze oplossing te gebruiken.

Wil je verkopen op het Amazon FBA-platform? Bekijk ons artikel.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →