Vorig jaar hing het voorspellen van trends in de HR-industrie af van de post-pandemische stemming en sociale gewoonten. Tegenwoordig moeten we, naast dit, ook rekening houden met de stijgende inflatie in veel landen, die mensen dwingt hun gewoonten te veranderen en hun levensstijl te heroverwegen. Welke HR-trends wachten ons in 2023? Voor welke veranderingen moet de HR-afdeling zich voorbereiden?

HR-trends 2023 – inhoudsopgave:

  1. Hybride werk
  2. Werknemerservaring
  3. Welzijn van werknemers
  4. Constante ontwikkeling
  5. Interne mobiliteit
  6. Zachte vaardigheden
  7. Bedrijfscultuur
  8. AI en automatisering in werving
  9. Mobielvriendelijke werving
  10. Millennials en generatie Z
  11. HR-trends 2023 – samenvatting
  12. Bekijk onze video over HR-trends in 2023

Hybride werk

Vorig jaar schreven we over de populariteit van thuiswerken, dat in veel organisaties werd geïntroduceerd tijdens de COVID-19-pandemie. Tegenwoordig streven bedrijven ernaar een compromis te vinden tussen online en onsite werk door werknemers hybride werk aan te bieden.

Accenture heeft een rapport opgesteld waaruit blijkt dat 83% van de werknemers de voorkeur geeft aan een hybride werkomgeving. De weerstand van werkgevers tegen flexibele werkregelingen voor werknemers kan hen in een negatief daglicht stellen. Door deze voordelen niet te bieden, zullen kandidaten, evenals huidige werknemers, eerder solliciteren naar functies bij bedrijven die een flexibeler beleid hanteren voor het uitvoeren van taken.

Werknemerservaring

Je bent waarschijnlijk de term klantervaring tegengekomen, die verwijst naar de interactie van een consument met een merk. We kunnen werknemerservaring op een vergelijkbare manier definiëren. Elke interactie die een werknemer met een bedrijf heeft, is belangrijk, van het leren over een vacature tot werving, aanstelling en het verlaten van de organisatie. De hoeksteen van goede samenwerking is het vermogen om te luisteren en te reageren op de behoeften van werknemers.

Het goed zorgen voor de werknemerservaring kan tastbare voordelen voor een organisatie opleveren. Een tevreden werknemer is meer bereid zijn of haar taken uit te voeren, wat de kwaliteit van de aangeboden producten en diensten beïnvloedt en een sterk merk opbouwt.

HR-trends

Welzijn van werknemers

De afgelopen jaren hebben veel mensen gedwongen om te vertragen en hun leven te heroverwegen. Zorg dragen voor hun mentale comfort en welzijn is een prioriteit geworden. Sommige bedrijven hebben besloten hun werknemers hierin te ondersteunen door hen ruimte en mogelijkheden te bieden om voor hun gezondheid, zowel mentaal als fysiek, te zorgen. Het uitvoeren van regelmatige enquêtes waarin werknemers hun mening, zorgen of problemen kunnen uiten, het aanbieden van flexibele werkregelingen of de mogelijkheid om deel te nemen aan gezondheidsprogramma’s zijn populaire praktijken geworden.

Zorg dragen voor het welzijn van werknemers is ook voordelig voor werkgevers. Ten eerste stelt het hen in een gunstig daglicht, waardoor het personeelsverloop vermindert en het aantal sollicitanten voor de aangeboden functies toeneemt. Welzijn op de werkvloer heeft ook invloed op de kwaliteit van professionele taken, tevredenheid over samenwerking en loyaliteit.

Constante ontwikkeling

Steeds meer Millennials en Generatie Z betreden de arbeidsmarkt, voor wie persoonlijke ontwikkeling en het leren van nieuwe vaardigheden erg belangrijk is. Tijdens de COVID-19-pandemie was het deze groep die gedwongen werd online te leren. Deze methode bleek zo toegankelijk dat veel mensen ook thuisonderwijs zijn gaan gebruiken om hun professionele competenties te ontwikkelen.

Interne mobiliteit

We bevinden ons momenteel in een fase waarin de oudere generatie met pensioen gaat, en op deze manier bedrijven berooft van ervaren en loyale werknemers. Organisaties moeten dan omgaan met het opvullen van deze kloof. Het is geen gemakkelijke taak, aangezien veel jonge mensen, hoewel ze kennis hebben, praktische ervaring missen.

De oplossing is om te stoppen met het werven van nieuwe werknemers. In plaats daarvan is het de moeite waard om gebruik te maken van de mensen die al voor het bedrijf werken. Hun potentieel kan worden benut door hen een promotie, herplaatsing binnen of buiten de afdeling, of het toevertrouwen van extra projecten aan te bieden. Dit kan hen de kans bieden om nieuwe competenties te ontwikkelen en zich om te scholen.

Zachte vaardigheden

Tot voor kort werd gedacht dat harde vaardigheden de belangrijkste waren onder de competenties van de kandidaat. Echter, de dynamische ontwikkeling van de arbeidsmarkt heeft aangetoond dat zachte vaardigheden, die verband houden met karaktereigenschappen, interpersoonlijke vaardigheden of emotionele intelligentie, ook meetellen in het bedrijfsleven. Als gevolg hiervan tonen werknemers een grotere veerkracht tegen stress en het vermogen om de informatie te vinden die ze nodig hebben. Recruiters zullen dus moeten leren hoe ze kandidaten met zachte vaardigheden kunnen vinden en hoe ze hen naar het bedrijf kunnen aantrekken.

Bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur verwijst naar de visie, waarden, overtuigingen en gedragingen van het bedrijf. Het beïnvloedt de interactie tussen werknemers en management, wat zich vertaalt in de prestaties van het bedrijf en de loyaliteit en betrokkenheid van de werknemers. Tegenwoordig hechten kandidaten veel waarde aan de cultuur van een organisatie bij het solliciteren naar een baan.

Ze zijn op zoek naar een werkplek die vergelijkbare waarden respecteert als de hunne. Dus bedrijven moeten leren hoe ze hun merk kunnen presenteren en hoe de organisatie van binnenuit is – welke visie het heeft, hoe het werk is georganiseerd, wat voor soort werknemers ze zoeken en waarom hun vacature de moeite waard is om te kiezen.

AI en automatisering in werving

Kunstmatige intelligentie, dankzij het vermogen om veel gegevens te verzamelen en deze efficiënt te verwerken, kan HR-afdelingen ondersteunen in hun dagelijkse taken, waaronder het wervingsproces. Automatisering maakt het mogelijk om kandidaten snel en effectief te verifiëren en talent te zoeken dat waardevol is voor het bedrijf. Het gebruik van AI versnelt dus het wervingsproces, vermindert de bijbehorende kosten en verlicht recruiters van saaie, repetitieve taken.

Cloudgebaseerde programma’s die online ondersteuning bieden voor human capital en projectmanagement helpen ook om dagelijkse taken te automatiseren. In het wervingsproces zijn ATS-tools die sjablonen voor vacatures bieden, multiposting aanbieden en zijn geïntegreerd met instant messaging om interviews met kandidaten te voeren, nuttig.

HR-trends

Mobielvriendelijke werving

Recruiters worden steeds vaker geconfronteerd met de uitdaging om een mobielvriendelijke werving voor te bereiden. Kandidaten bekijken vacatures in hun vrije tijd, meestal op hun telefoon. Ze zijn ook meer bereid om hun sollicitaties vanaf dit apparaat te versturen. De ontwikkeling van deze trend hangt samen met het feit dat gebruikers nu op sociale media naar banen zoeken, die zelden op een desktop worden bekeken. De HR-afdeling moet daarom rekening houden met aspecten zoals: het voorbereiden van eenvoudige en begrijpelijke sollicitatieformulieren, het optimaliseren van het tabblad “Carrières” voor mobiele apparaten, of het vereenvoudigen van het sollicitatieproces.

Millennials en generatie Z

Zoals we al eerder hebben vermeld, zullen deze twee generaties de arbeidsmarkt domineren. Recruiters moeten daarom proberen mensen uit deze generaties te begrijpen, aangezien zij andere prioriteiten hebben dan Generatie X. Het leren over hun behoeften, interesses en waarden zal hen in staat stellen de functiebeschrijving beter af te stemmen en kandidaten efficiënter te bereiken. De HR-afdeling moet zich aanpassen aan deze nieuwe beroepsbevolking om de beste werknemers aan te trekken en te behouden. En een manier waarop ze dat kunnen doen, is door flexibele werkroosters, mogelijkheden voor thuiswerken en functies voor jobsharing aan te bieden.

HR-trends 2023 – samenvatting

Er zijn veel uitdagingen waarmee HR-afdelingen worden geconfronteerd als ze waardevolle werknemers willen bereiken en aantrekken. Trends in HRM en HR in 2023 leggen grote nadruk op het welzijn van werknemers, wat zich manifesteert in de noodzaak om te zorgen voor de mentale en fysieke gezondheid van mensen, hun professionele ontwikkeling, of hun vertrouwen in het bedrijf en het werken voor een organisatie die in lijn is met persoonlijke waarden.

Je hebt zojuist gelezen over HR-trends in 2023. Lees ook: Sociale media in werving. 1 belangrijke reden om ze te gebruiken.

Bekijk onze video over HR-trends in 2023:

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →