Thuiswerken is de afgelopen twee jaar de nieuwe norm geworden en steeds meer werkgevers schakelen over naar de thuiswerkmodus. Het is vermeldenswaard dat thuiswerken problematisch blijft, vooral in sectoren zoals HR. Hoe kun je effectief het werk van werknemers controleren, administratie bijhouden en sollicitatiegesprekken voeren? In onze review van vandaag willen we enkele handige tips en trucs voor HR-bureaus over thuiswerken geven.

Thuiswerktips voor HR-bureaus – inhoudsopgave:

  1. Kunnen thuiswerktips HR-bureaus helpen effectiever te werken?
  2. Het online bijhouden van werknemersadministratie
  3. Verkopersimmobiliteit – hoe om te gaan met werknemers die vanuit de thuiswerkplek werken?
  4. Thuiswerken van HR-bureaus – samenvatting

Kunnen thuiswerktips HR-bureaus helpen effectiever te werken?

Voorheen alleen van toepassing op bepaalde beroepen en freelancers, heeft de langdurige pandemie ons allemaal gedwongen om ons aan te passen aan thuiswerken. Vanwege de epidemische dreiging stonden plotseling bijna alle sectoren voor de uitdaging van die overstap. Hoewel het in eerste instantie in sommige gevallen bijna onrealistisch leek, heeft de praktijk aangetoond dat thuiswerken mogelijk is in bijna elke sector. HR-bureaus zijn zo’n voorbeeld, omdat hun aard draait om communicatie.

Het is goed om die factoren aan te wijzen die bijdragen aan het effectieve en efficiënte werk van een remote HR-bureau. Van een klein idee, de blauwdruk die zich vertakt in specifieke oplossingen en schema’s, tot de implementatie en het onderhoud met de hoogste normen en professionaliteit – het vormt allemaal een Herculeaanse taak. Het voeren van een online sollicitatiegesprek – is online werving effectief?

Een periode van pandemische sociale isolatie kenmerkt de afkeer van directe face-to-face sollicitatiegesprekken, naar het op afstand werven. In tegenstelling tot de populaire overtuiging is het mogelijk, gezien de twee jaar dat het al in gebruik is. Video-interviewtools zoals Teams, Skype, Google Meet, of zelfs WhatsApp of Messenger zijn geweldig voor sollicitatiegesprekken. Een van de onbetwiste voordelen van online interviews is dat ze minder stress met zich meebrengen voor sollicitanten. Het zorgt ervoor dat de antwoorden op de gestelde vragen precies zijn en vrij van de stress die gebruikelijk is tijdens een traditioneel interview.

Als het gaat om strikt technische adviezen over hoe je remote interviews moet voeren, moeten recruiters van HR-bureaus, ondanks de remote aard van zo’n bijeenkomst, volledig professioneel blijven. De aanvang van de wereldwijde lockdown heeft veel technologische gimmicks ontmaskerd, bijvoorbeeld het instellen van de achtergrond tijdens een video-interview of visueel kitscherige effecten, om er maar een paar te noemen. Ten tweede is de kwaliteit van het gesprek ook uiterst bepalend in dit geval – vergeet een smartphone die je in je hand houdt. Kies bij voorkeur voor een statief om het beeld te stabiliseren en om de kwaliteit en het gevoel van nabij contact zo veel mogelijk te imiteren.

Het online bijhouden van werknemersadministratie

Het digitaliseren van bedrijfsprocessen is extreem populair en gewoon praktisch geworden door de uitbraak van covid en sociale isolatie. HR-werk zou niet mogelijk zijn zonder e-documentatie. Het verlicht veel lasten, zoals het omgaan met kilo’s documenten om salarissen te berekenen of het continu aanvullen van werknemersdossiers.

Het is op dit punt de moeite waard om te benadrukken dat HR-bureaus over veel systemen beschikken voor volledige ondersteuning van werknemersdocumentatie en e-documenten. Een uitstekend voorbeeld is firmbee.com, dat toegang biedt tot alle noodzakelijke tools om de bedrijfsdocumentatie volledig te onderhouden – rekeningen, facturen, werknemersadministratie, loonadministratie, bedrijfsmiddelen, uitgaven, lijsten van opdrachtnemers.

Dat één en vele andere HR-bureaus toegang hebben tot moderne en intuïtieve CMR-strategieën om de nauwkeurigheid op het niveau van een groot kantoor te behouden. Het beheren van een bedrijf op het gebied van documentatie kan net zo effectief op afstand zijn als op locatie. Dit is vooral geruststellend vandaag de dag, wanneer het zo gebruikelijk is om onderweg te werken.

Verkopersimmobiliteit – hoe om te gaan met werknemers die vanuit de thuiswerkplek werken?

Een van de belangrijkste taken van de HR-afdeling is het controleren van de kwaliteit van het werk van werknemers en het controleren van hun effectiviteit. Toch hebben twee jaar covid-beperkingen veel obstakels aan het licht gebracht, zoals een gebrek aan motivatie en een toename van depressie onder werknemers, sommige voortkomend uit het gebrek aan directe communicatie. Thuiswerken wordt problematisch, vooral omdat er veel gezinsverplichtingen zijn om te jongleren, prioriteren en plannen. Daarom zou het bekendmaken van thuiswerktips een must moeten zijn.

Veel werknemers vonden het erg moeilijk, en gaven aan dat werk als faciliteit en locatie hen gemoedsrust gaf om zich te concentreren. Andere belangrijke hindernissen die samenhangen met de thuiswerkplek zijn hieronder opgesomd:

remote_working_tips

Het werk van verkopers houdt in de overgrote meerderheid van de gevallen in dat ze reizen en klanten ontmoeten, wat in het kader van epidemiologische beperkingen simpelweg niet raadzaam is. Dan moeten de verkopers overschakelen naar de volledig remote modus en contact opnemen met opdrachtnemers alleen via één telefoongesprek en videoconferenties. Het is vermeldenswaard dat deze manier van verkopen (op afstand) net zo effectief kan zijn als direct met de klant praten.

Op dit punt willen we een wetenschappelijke curiositeit delen – onderzoek uitgevoerd door wetenschappers op het gebied van cognitieve wetenschap heeft aangetoond dat de menselijke hersenen evenzeer reageren op prikkels uit de echte wereld als op beelden die door een computerscherm worden uitgezonden. Dit betekent dat met de juiste mentale houding de ervaring van het praten met een andere persoon via communicatiemiddelen zoals Skype of Teams bijna identiek kan zijn aan die van het praten met de persoon die tegenover je zit. Om deze reden kunnen klantonderhandelingen en verkoop via video-oproepen gewoon zeer effectief zijn.

Om de verkoopafdeling te introduceren in het werken op afstand, moeten HR-bureaus enkele trainingssessies organiseren om de ins en outs te introduceren, te waarschuwen en te trainen en de thuiswerktips te presenteren die een HR-bureau kunnen helpen effectief te blijven. Tijdens dergelijke trainingen (uitgevoerd in de vorm van een webinar, natuurlijk) effectieve manieren van het organiseren van werktijd op de thuiswerkplek.

Maar laten we de kansen en het comfort die thuiswerken biedt niet vergeten. De medewerkers van de verkoopafdeling zullen thuiswerken als doelgericht zien, omdat het met tools zoals e-mailen, berichten, onderzoek doen en videoconferenties mogelijk is om zeer effectieve verkopen te realiseren.

Thuiswerken van HR-bureaus – samenvatting

Het thuiswerk formaat is de norm geworden door sanitaire beperkingen, en alle tekenen wijzen erop dat de thuiswerkplek nog langer bij ons zal blijven. Het zijn natuurlijk niet alleen pandemische overwegingen, aangezien de beperkingen uiteindelijk zullen worden versoepeld en opgeheven, maar het gemak van thuiswerken en de mogelijkheid om officiële taken vanuit elke plek op aarde uit te voeren, toont een geheel nieuwe horizon. Het blijkt dat HR-bureaus net zo effectief online kunnen werken als in de traditionele, stationaire werkmodus.

De overgang naar online is uiteraard problematisch in het begin, maar de wereld gaat vooruit en dit werkmodel wordt gewoon de norm om zich aan aan te passen. We hopen dat we met deze korte gids je enkele handige thuiswerktips voor HR-bureaus hebben gegeven. Voel je vrij om door andere artikelen te bladeren die we hebben als je denkt dat deze het waard was.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →