Het behalen van hoge posities in de Google-zoekresultaten is een van de belangrijkste doelstellingen van positionering. Het verkrijgen van bevredigende resultaten is echter maar de helft van het succes – het is ook belangrijk om op te vallen tussen andere snippets (Engels: snippet – resultaat). Het toevoegen van gestructureerde gegevens stelt je in staat om op te vallen tussen concurrerende links, het aantal conversies te verhogen en uiteindelijk winst te maken.
Uitgelichte snippets en rijke snippets – inhoudsopgave:
- Google-gestructureerde gegevens – wat is het en waarvoor dient het?
- Uitgelichte snippets en rijke snippets
- Hoe zijn uitgelichte snippets verdeeld?
- Hoe verdien je een alinea binnen uitgelichte snippets?
- Afbeeldingen en foto’s als uitgebreide resultaten
- YouTube-video’s – een geschikte tutorial om het probleem van de gebruiker op te lossen
- Hoe maak je je resultaten in SERPs aantrekkelijker? Waar te beginnen?
Sterbeoordelingen, vragenlijsten, thumbnail-afbeeldingen – als je je pagina wilt verrijken met SERPs (Search Engine Results Pages), probeer dan de tips met betrekking tot uitgelichte snippets en rijke snippets te volgen.
Google-gestructureerde gegevens – wat is het en waarvoor dient het?
Dit zijn tools om de elementen van de broncode van de pagina te markeren. Dit zijn woorden, zinnen en andere elementen die zijn ontworpen om je pagina te laten opvallen in de zoekresultaten.
Wanneer Google de gemarkeerde string “leert” en de code “begrijpt”, kan het extra onderscheidingen in SERPs bieden.
Het gebruik van gestructureerde gegevens draagt niet direct bij aan hogere pagina-rangschikkingen. Toch maakt het de zichtbaarheid van een pagina voor Google aantrekkelijker, wat op zijn beurt het aantal klikken door gebruikers verhoogt.
Uitgelichte snippets en rijke snippets
Beide typen zijn voorbeelden van verbeterde resultaten. Rijke snippets hebben betrekking op de traditionele resultaten, gekenmerkt door langere beschrijvingsteksten samen met een thumbnail-afbeelding of gebruikersbeoordeling. Al een tijdje, wanneer je in Google zoekt naar de zin “wat is het + zoekzin” – als onderdeel van het antwoord krijgen we een beknopte tekst die basisinformatie over je vraag biedt. Dit is een stuk inhoud dat is genomen van de eerste pagina binnen de organische zoekresultaten.
De tekst met de uitleg verschijnt boven de rest van de resultaten in Google. En dat zijn uitgelichte snippets, ook wel positie 0 genoemd. Ze laten je het antwoord op je vraag weten zonder dat je een website binnen de resultaten hoeft te bezoeken.
Hoe zijn uitgelichte snippets verdeeld?
Het meest voorkomende type uitgelichte snippets zijn alinea’s, grafieken of afbeeldingen, lijsten, tabellen, video’s of kaarten.
Van de genoemde opties vormen alinea’s ongeveer 3/4 van de gevallen. Een eerlijk percentage van de gegevens komt van Wikipedia en bevat een afbeelding (niet noodzakelijk van dezelfde bron).
Uiteindelijk krijgt de gebruiker een beknopt antwoord op de vraag die op Google is gesteld zonder naar een website te hoeven gaan.
Hoe verdien je een alinea binnen uitgelichte snippets?
Als je zo’n effect wilt bereiken, moet je een kort antwoord op een vraag opnemen in de vorm van een tekst onder de kop van het ontwikkelde artikel.
Het is belangrijk dat het antwoord niet meer dan 300 tekens bevat – anders zal Google de inhoud inkorten. Het is ook een goede praktijk om volgens het schema te schrijven:
Wat is + zin?
Een zin is …
Zo’n encyclopedische structuur en het gebruik van een trefwoord aan het begin van de uitleg zou een gewoonte moeten worden bij het ontwikkelen van inhoud voor het internet.
Afbeeldingen en foto’s als uitgebreide resultaten
Google’s gestructureerde gegevens omvatten ook grafische elementen en deze zijn vooral wenselijk voor e-commerce.
Deze manier van presenteren van resultaten is een effectieve manier om klanten naar een online winkel te trekken. In dit geval is het noodzakelijk om de grafieken op de pagina goed te optimaliseren – we hebben het over consistente invulling van de “alt” en “title” attributen.
YouTube-video’s – een geschikte tutorial om het probleem van de gebruiker op te lossen
Als Google “beslist” dat de video het juiste antwoord is op de vraag van de gebruiker – zal het deze boven de rest van de organische zoekresultaten tonen. Vanuit het perspectief van de kanaaleigenaar – om dit te bereiken, is het noodzakelijk om zowel de titels als de video’s te optimaliseren. Dit zal extra verkeer van buiten het YouTube-platform genereren.
Hoe maak je je resultaten in SERPs aantrekkelijker? Waar te beginnen?
Het is noodzakelijk om het dataschema toe te passen binnen de gekozen methode.
Als de website op WordPress is gehost – is de taak hier gemakkelijker, dankzij de mogelijkheid om een van de beschikbare plugins te gebruiken om de juiste structuur te implementeren zonder geavanceerde kennis van HTML-code. Andere CMS’en worden ook ondersteund in de vorm van een aantal handige tools om alle noodzakelijke IT-hindernissen op te lossen.
Samenvattend, Google’s gestructureerde gegevens betekenen een interessantere presentatie van zoekresultaten, wat helpt om de gedragsindicatoren te verbeteren en zich vertaalt in hogere CTR’s. Dus, er is niets anders te doen dan een strategie te ontwikkelen om je site te optimaliseren en de concurrentie voor te blijven door op te vallen in de zoekresultaten met behulp van uitgelichte snippets en rijke snippets!
Je vindt het misschien ook leuk: SEO in tijden van pandemie. Belangrijke dingen om op te letten
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Kamil Jasiński
Een SEO-specialist die verliefd is op woorden. Constant anderen verrassen met manieren om ze in hun voordeel te gebruiken. Wek haar midden in de nacht en ze begint met je te praten over haar nieuwste SEO-positioneringsidee.