Google, dat informatie verzamelt over ons online gedrag, weet meer over ons dan we zouden willen toegeven, maar… historische gegevens van de afgelopen dagen illustreren onze huidige voorkeuren slecht. COVID-19 heeft onze mobiliteit, gewoonten en winkelmogelijkheden beïnvloed, wat het noodzakelijk maakt dat onze SEO-strategie verandert.

SEO in tijden van pandemie – inhoudsopgave:

  1. SEO in tijden van pandemie
  2. De wereld na COVID-19
  3. Dingen om te onthouden

SEO in tijden van pandemie

Marketingbudgetten worden verlaagd

Geconfronteerd met een ongekende lockdown, worstelen bedrijven met belangrijke beslissingen over hoe te reageren op de situatie. Degenen die moeten, verlagen al budgetten, maar de meesten vragen zich af hoe ze middelen (inclusief niet-financiële) kunnen toewijzen om verliezen op de lange termijn te minimaliseren. Momenteel verwacht 65% van de marketeers budgetten te verlagen.

bron: Impact van COVID-19 op Marketing Studie

Marketingkanalen die directe investeringen vereisen, zoals PPC, hebben al een verlaging van het budget gezien.

Toegenomen interesse in SEO

Google zoekadvertenties verloren 7% tussen 13 januari en 9 maart 2020, maar SEO – als een langetermijninspanningen die inhoud optimaliseert en UX verzorgt – is een heel ander verhaal. Volgens Google Trends hebben de zoektermen “SEO” en gerelateerde termen sinds februari 2020 een constante toename in interesse in de Verenigde Staten gezien. Dit beïnvloedt direct de staat van SEO in tijden van pandemie.

bron: Impact van COVID-19 op Marketing Studie

Waarom de plotselinge populariteit? Beperkt tot hun huizen vertrouwen mensen onvermijdelijk op online inhoud om hun weg te vinden in een nieuwe situatie. Dus je loopt potentieel elke keer iets mis als je niet op de eerste pagina van resultaten verschijnt die Google geeft in reactie op “jouw” zin.

Het hangt allemaal van de industrie af

De huidige omstandigheden laten geen illusies over dat de impact van COVID-19 op organisch verkeer van industrie tot industrie zal variëren.

Toerisme ervaart enorme dalingen en het optimaliseren van de SEO-strategie is daar geen remedie voor. Ja, je kunt er op de lange termijn van profiteren, maar voor nu zou het naïef zijn te denken dat het de situatie dramatisch zal veranderen.

Echter, als je in andere industrieën opereert, die minder gevoelig zijn voor de politiek van sociale afstand, zijn de zaken al geoptimaliseerd. De media- en financiële sectoren zien een toegenomen interesse, terwijl e-commerce tenminste gemengd is.

Wat is de conclusie hiervan?

Het is nog steeds de moeite waard om in inhoud te investeren. Het is de meest kosteneffectieve en toegankelijke manier om vandaag te overleven. Het vereist een kleine investering en betaalt zich lang daarna terug. Echter, gezien de huidige situatie, kan de inhoud niet hetzelfde zijn als een paar maanden geleden.

De wereld na COVID-19

Consumenten verwachten meer

Volgens onderzoek van Forrester voelen consumenten zich verdeeld, wantrouwend en geloven ze niet dat organisaties zich zullen gedragen zoals ze zouden moeten. Toch zijn ze op zoek naar een manier om de leegte op te vullen met zowel entertainment als leren, omdat ze helaas ook het gevoel hebben dat ze langzaam de controle verliezen.

Volgens de Conductor-studie zijn merken die educatieve inhoud bieden daarom betrouwbaarder dan ooit. Voorbeelden kunnen worden vermenigvuldigd. “The Washington Post” – hoewel dagelijks achter een betaalmuur gesloten – biedt coronavirus-gerelateerde inhoud gratis aan.

Mailchimp, dat een e-mailmarketingplatform biedt, biedt gratis accounts voor organisaties die informatie over de volksgezondheid verstrekken.

En Moz heeft al zijn cursussen gratis beschikbaar gesteld.

Gespecialiseerde, educatieve en geloofwaardige inhoud is de sleutel

Gespecialiseerde en educatieve inhoud is een van de belangrijkste manieren om het vertrouwen van klanten te winnen die tijdens deze moeilijke tijd op zoek zijn naar houvast. Echter, acties kunnen niet worden gemerkt. Noch gebruikers, noch Google, dat zijn E-A-T (Expertise, Authoritativeness, and Credibility) richtlijnen in 2018 heeft bijgewerkt, zal erin trappen.

Hoe geloofwaardiger je website is, hoe waarschijnlijker het is dat deze hoog in de zoekresultaten verschijnt. Echter, verouderde of inadequate informatie kan meer kwaad dan goed doen.

Dingen om te onthouden

Als je wilt opvallen met SEO in tijden van pandemie, zijn er een paar dingen die je moet onthouden.

Update gestructureerde gegevens

Gestructureerde gegevens helpen Google te begrijpen wat het “ziet” op een website en vertellen het wanneer het extra functies en verbeteringen moet inschakelen, zoals Knowledge Graph of Rich Snippets. Dit helpt Google precies weer te geven wat gebruikers verwachten.

Als je een e-commercebedrijf bent, update dan eerst en vooral je productbeschikbaarheidsdiagram, zodat ze geen tijd verspillen met het zoeken naar producten die je niet op voorraad hebt.

Update je informatie in Google Mijn Bedrijf

Laat klanten weten hoe de huidige situatie je huidige bedrijf heeft beïnvloed. Als je een traditionele winkel runt, houd dan rekening met veranderingen in openingstijden en – als je de optie hebt – probeer ze naar een ander verkoopkanaal te leiden.

Let op veranderingen in Google Search Console

De informatie die Google Search Console verzamelt, toont wat het belangrijkst wordt voor klanten. En als je aan SEO in tijden van pandemie denkt, zou dit binnenkort je reacties moeten bepalen.

seo in times of pandemic infographic

Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap

Kamil Jasiński

Een SEO-specialist die verliefd is op woorden. Constant anderen verrassen met manieren om ze in hun voordeel te gebruiken. Wek haar midden in de nacht en ze begint met je te praten over haar nieuwste SEO-positioneringsidee.

View all posts →