Tijdens tijden van dynamische concurrentie op de arbeidsmarkt moeten bedrijven in verschillende sectoren verschillende technieken gebruiken om wenselijke kandidaten aan te trekken. Tenslotte letten werkzoekenden tegenwoordig niet alleen op het bedrag van het voorgestelde salaris, maar ook op de aangeboden voordelen, uitgevoerde projecten, gebruikte tools, flexibele arbeidsvoorwaarden en de heersende organisatiecultuur in het bedrijf. Wat is organisatiecultuur en waarom is het vandaag de dag zo belangrijk?

Organisatiecultuur – inhoudsopgave:

  1. Wat is organisatiecultuur?
  2. Waarom is organisatiecultuur zo belangrijk?
  3. Samenvatting

Wat is organisatiecultuur?

Merkstrategie, bedrijfsstrategie, organisatiecultuur – sommige mensen stellen alle genoemde fenomenen gelijk, wat het belang van het besproken element bevestigt. In het geval van veel bedrijven is het de organisatiecultuur die hun succes of spectaculaire falen heeft beïnvloed. Waarom? Omdat organisatiecultuur wordt gevormd door mensen, en het zijn voornamelijk mensen die leiden tot de winst of het verlies van een bedrijf.

Wat is dus organisatiecultuur? Hoewel het concept sinds de jaren ’80 bestaat, is het nog steeds niet mogelijk om een enkele, universele definitie te geven. Het wordt echter waargenomen dat organisatiecultuur de normen en gedrags patronen omvat (voortkomend uit de waarden, visie en missie van het bedrijf) die door alle werknemers moeten worden gevolgd. Belangrijk is dat het zowel van toepassing is op het management als op elke werknemer op een lager niveau, en het manifesteert zich in externe zakelijke interacties, wat invloed heeft op hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd.

Zo is organisatiecultuur een uniek element voor een bepaalde entiteit, dat helpt om het ene bedrijf van het andere te onderscheiden (bijvoorbeeld van zijn directe concurrenten) en is zichtbaar in elk gebied van de bedrijfsvoering: van wervings sollicitatiegesprekken met kandidaten (bijvoorbeeld in de manier waarop het gesprek wordt gevoerd, de inhoud van de vacature of de uit te voeren taken), tot het dagelijkse functioneren van de werknemers (bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, de manier waarop projecten worden uitgevoerd, dresscode, behandeling van klanten, voordelen), en de manier waarop het bedrijf communiceert in sociale media en andere kanalen.

Waarom is organisatiecultuur zo belangrijk?

Een organisatiecultuur die in lijn is met de waarden, opvattingen en overtuigingen van een specifieke groep kandidaten stelt het bedrijf in staat om een concurrentievoordeel in hun ogen op te bouwen en succesvol werknemers aan te trekken die passen bij de heersende principes. Dit is echter niet de enige reden waarom organisatiecultuur belangrijk is voor elk bedrijf dat zich richt op het aantrekken van de beste werknemers van de markt. Welke argumenten kunnen worden gegeven?

organisatiecultuur

1. Organisatiecultuur integreert mensen met elkaar

Door gedrags patronen en normen te ontwikkelen die gemeenschappelijk zijn voor alle werknemers (ongeacht de hiërarchie in de organisatiestructuur), kunnen we al tijdens het wervingsproces de beste culturele fit voor nieuwe medewerkers waarborgen. Op deze manier vergemakkelijken we zowel de onboarding vanaf het begin als de latere integratie tussen nieuwe en oude werknemers. Tenslotte is het gemakkelijker om harmonie tussen individuen te behouden wanneer ze gemeenschappelijke waarden delen en naar hetzelfde doel werken.

Dankzij organisatiecultuur is het dus niet alleen gemakkelijker om de juiste kandidaat aan te trekken, maar ook om werknemers te behouden die een bepaalde waarde voor het bedrijf vertegenwoordigen. Iedereen zou graag willen werken op een plek die bij hen past qua waarden en waar ze zich deel van de gemeenschap kunnen voelen.

2. Organisatiecultuur bouwt het externe imago van een bedrijf

Organisatiecultuur definieert de manier waarop een bepaald bedrijf wordt waargenomen door werknemers en buitenstaanders. De manieren waarop zaken worden gedaan, hoe de workflow wordt beheerd, hoe teams met elkaar omgaan en hoe klanten worden behandeld – dit zijn slechts enkele elementen die extern zichtbaar zijn en het imago van een geschikte samenwerkingspartner opbouwen. Zo brengt cultuur niet alleen interne voordelen met zich mee, die helpen bij het aantrekken van werknemers, maar ook externe voordelen, die nieuwe groeiperspectieven openen.

3. Organisatiecultuur beïnvloedt het welzijn van werknemers

De juiste culturele fit kan ook een directe impact hebben op de efficiëntie van werknemers en hun dagelijkse welzijn (zowel fysiek als mentaal) op de werkplek. Een gezonde cultuur betekent onder andere zorg voor werknemers, evenals het geven van de mogelijkheid om zich uit te spreken en initiatief te tonen. Iedereen werkt beter in een dergelijke omgeving dan op een plek die de eerder genoemde kwaliteiten mist.

Samenvatting

Dit zijn slechts enkele van de redenen waarom elk bedrijf zorg moet dragen voor zijn organisatiecultuur. Het is cruciaal dat alle werknemers dezelfde bewustwording hebben van belangrijke waarden en de noodzaak accepteren om zich ernaar te gedragen. Pas dan kan worden gezegd dat een bedrijf een extern waarneembare organisatiecultuur heeft.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →