Personalisatie in het tijdperk van AI

De tools om met klanten te communiceren op basis van AI maken het mogelijk om diep gepersonaliseerde berichten te creëren, het belangrijkste is:

  • Een productaanbod ontwerpen dat is afgestemd op de behoeften van de individuele klant,
  • De weergegeven inhoud afstemmen op het profiel van een persoon,
  • De voorkeuren voor communicatiekanalen met de klant analyseren en de manieren van campagnevoeren dienovereenkomstig aanpassen.

Maar hoe ziet personalisatie eruit in elk van deze gebieden en welke mogelijkheden heeft de AI om te communiceren met e-commerce klanten?

Personalisatie van productaanbiedingen

Een productaanbod dat is afgestemd op de behoeften van de klant en het perfecte moment raakt? Tools die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie stellen precies zulke doelen. Dankzij hen is het mogelijk om te creëren:

  • Gepersonaliseerde productaanbevelingen – AI kan de aankoopgeschiedenis en het gedrag van gebruikers op de site analyseren om producten voor te stellen die hen mogelijk interesseren.
  • Dynamic pricing – AI kan marktfactoren in real-time analyseren om productprijzen aan te passen aan de marktsituatie en het klantprofiel.

Personalisatie van inhoud in klantcommunicatie

Het tweede gebied van personalisatie heeft betrekking op het type inhoud dat aan de klant wordt weergegeven bij het betreden van een e-commerce site, in individuele e-mails, of zelfs bij het creëren van gepersonaliseerde e-mailcampagnes:

  • Personalisatie van inhoud op de site – AI kan het gedrag van gebruikers op de site analyseren om inhoud af te stemmen op hun voorkeuren,
  • Personalisatie van e-mailmarketing – klantgegevens stellen je in staat om berichten te genereren waarin de tekst, afbeelding en indeling zijn afgestemd op het apparaat,
  • Gepersonaliseerde campagnes creëren – AI helpt je beslissen of automatisch selecteren wie berichten te sturen, welke inhoud op te nemen of welk kanaal te kiezen om het beste met de klant te communiceren.

Personalisatie van communicatiekanalen voor e-commerce klanten

Het belangrijkste personalisatiekanaal voor e-commerce is de website van de winkel, waar het mogelijk is om niet alleen specifieke advertenties weer te geven die verband houden met de eerdere aankopen van de klant, maar ook productaanbevelingen en dynamische prijzen. Wanneer we een chatbot of virtuele assistent toevoegen die de klant herkent en het onderbroken gesprek voortzet, zal de klantervaring uniek zijn voor elke persoon die de website van onze winkel bezoekt.

3 e-commerce personalisatietools

Hoe te beginnen met AI bij het ontwikkelen van gepersonaliseerde communicatie met je e-commerce klant? De volgende tools zijn het proberen waard:

  • Clerk.io (https://www.clerk.io/) – uitgerust met ClerkCore™ technologie, kan deze app klantcommunicatie, productaanbevelingen personaliseren en gepersonaliseerde aanbiedingen creëren. ClerkCore™ past een op kennisgrafieken gebaseerd algoritme toe dat het gedrag en de interesses van gebruikers analyseert en vervolgens gepersonaliseerde productaanbevelingen levert op basis van hun voorkeuren. Het kan worden gebruikt om inhoud over meerdere kanalen te personaliseren, zoals e-mail, website en mobiele apps.
  • Personalisatie

    Bron: Clerk.io (https://www.clerk.io/)

  • OneSpot (https://onespot.pro/) – is een platform dat marketingautomatisering combineert, het genereren van gepersonaliseerde inhoud en productaanbevelingen voor e-commerce, het monitoren van klantfeedback en sentimentanalyse, het optimaliseren van campagneprestaties en het volgen van de voortgang met A/B-testen, analytics en rapportage.
  • Personalisatie

    Bron: OneSpot (https://onespot.pro/)

  • SalesManago (https://www.salesmanago.pl/) – dit krachtige hulpmiddel gebruikt kunstmatige intelligentie om gepersonaliseerde e-commerce productaanbevelingen te creëren. Het hulpmiddel biedt:
    • klantfeedbackmonitoring, sentimentanalyse en rapportage,
    • het genereren van e-mails, SMS-berichten of inhoud die op een website wordt weergegeven,
    • automatisch dynamische berichten naar klanten verzenden, die hen herinneren aan producten die ze willen kopen of waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn.

    De meest interessante modules van SalesManago op basis van kunstmatige intelligentie zijn AI Studio en Deep Behavioral Profiling. AI Studio is een inhoudgenerator op basis van oplossingen van OpenAI, de makers van ChatGPT. AI Studio stelt je in staat om gepersonaliseerde inhoud te creëren, zoals e-mailonderwerpen, productbeschrijvingen en slogans die zijn afgestemd op klantgedrag en voorkeuren.

    De module Deep Behavioural Profiling maakt het mogelijk om de interactie van de gebruiker met de site te volgen en kenmerken van de door de klant bekeken producten op basis hiervan te creëren.

Personalisatie

Bron: SalesManago (https://www.salesmanago.pl/info/deep-behavioural-profiling.htm)

Samenvatting

AI verandert de spelregels op het gebied van het personaliseren van klantcommunicatie in e-commerce. De rol ervan is niet alleen beperkt tot aangepaste aanbevelingen of dynamische prijzen, maar ook tot volledige personalisatie van inhoud en communicatiekanalen. Met tools zoals Clerk.io, OneSpot en SalesManago kun je de effectiviteit van je communicatie en verkoop aanzienlijk verbeteren.

Wat zal er in de toekomst gebeuren met de personalisatie van klantcommunicatie? Laten we ons overgeven aan een beetje sci-fi voorspelling. Stel je voor dat geavanceerde AI-algoritmen veranderingen in consumentengedrag kunnen voorspellen voordat ze zich voordoen. Dit opent de deur naar zogenaamde “preventieve personalisatie”, de mogelijkheid om aanbiedingen te ontwerpen die niet alleen zijn afgestemd op wat de klant nu wil, maar ook op wat ze in de toekomst leuk zullen vinden. In deze visie van de toekomst van personalisatie zal het reageren op klantbehoeften net zo belangrijk worden als het anticiperen daarop.

Personalisatie

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →