Dagboekstudies in het UX-onderzoeksproces – wat zijn ze en welke informatie kunnen ze onderzoekers bieden? Lees ons artikel om erachter te komen wanneer je ze moet gebruiken en hoe je ze kunt uitvoeren en analyseren. In het artikel van vandaag presenteren we alle belangrijke kenmerken van de dagboekstudies.
Een dagboekstudie is een onderzoeksmethode die wordt gebruikt om kwalitatieve gegevens te verzamelen over de acties, gedragingen, ervaringen en emoties van onze gebruikers in de loop van de tijd. Gegevens worden verzameld over een langere periode, die kan variëren van een paar dagen tot zelfs een paar maanden. Tijdens een bepaalde rapportageperiode worden de deelnemers aan de studie gevraagd om een dagboek bij te houden en gedetailleerde informatie over de bestudeerde activiteiten op te schrijven.
De context van de enquête en de periode van het verzamelen van dagboekgegevens onderscheiden ze van andere gangbare onderzoeksmethoden in UX, zoals enquêtes, diepgaande interviews of gebruikerstests. Ze zijn een goedkopere versie van veldonderzoek, hoewel ze niet zulke rijke en gedetailleerde observaties bieden. Toch kunnen ze een waardevol alternatief worden.
Volgens de Nielsen Norman Group varieert de reikwijdte van het onderwerp van een dagboekstudie van zeer breed tot zeer gericht – meestal gericht op een van de volgende onderwerpgebieden:
Dagboekstudies helpen om langdurig gebruikersgedrag en ervaringen te begrijpen, zoals:
Dagboekonderzoek bestaat doorgaans uit vijf fasen:
In deze fase willen we beter begrijpen wat het doel van de studie en het langdurige gedrag is. Tijdens de voorbereidende fase is het ook noodzakelijk om de planning te definiëren en tools te selecteren voor het rapporteren van deelnemersgegevens en werving.
De tweede fase van de dagboekstudie omvat het nemen van tijd met de deelnemers en hen voorbereiden op de studie. Het is een goed idee om persoonlijke ontmoetingen of een telefoongesprek individueel met elke deelnemer te plannen om de studie en de details ervan te bespreken. Bespreek de tools die deelnemers zullen gebruiken en zorg ervoor dat iedereen bekend is met hoe ze deze moeten gebruiken. Vergeet ook niet om eventuele vragen te beantwoorden en eventuele zorgen van deelnemers aan te pakken. Dit is een zeer belangrijke fase die de latere soepele uitvoering van de enquête zal beïnvloeden.
Om effectieve activiteitregistratie te ondersteunen, bied een eenvoudige enquête-structuur aan. Specificeer zo nauwkeurig mogelijk welke informatie door deelnemers moet worden geregistreerd. Maak duidelijke en gedetailleerde loginstructies. Laat je onderwerpen voorbeeld logboekvermeldingen zien om hen te helpen het vereiste detailniveau te begrijpen. Onderzoekers passen meestal deze twee populaire technieken toe voor het verzamelen van dagboekgegevens van deelnemers:
Wanneer het onderzoek is voltooid, evalueer dan alle informatie die door de deelnemers is verstrekt op bruikbaarheid. Plan interviews om de dagboeken in detail met hen te bespreken. Stel tijdens het interview vragen die je in staat stellen om de details te onthullen die nodig zijn om het verhaal compleet te maken en de betrokken kwesties indien nodig te verduidelijken. Vraag de deelnemer om feedback over hun ervaring met deelname aan de studie, zodat je je processen in de toekomst kunt verbeteren.
Omdat dagboekonderzoek over een lange periode plaatsvindt, genereert het een zeer grote hoeveelheid kwalitatieve gegevens. Na het voltooien van het onderzoeksproces, herzie je je onderzoeksvragen en doelstellingen, en analyseer je vervolgens de inzichten die je hebt verzameld om antwoorden te vinden. Evalueer het bestudeerde gedrag – hoe het in de loop van de tijd verandert, wat het beïnvloedt, enz. Je kunt het nuttig vinden om een klantreiskaart voor te bereiden – die het pad van de klantreis illustreert en je in staat stelt bepaalde dingen vanuit het perspectief van de gebruiker te begrijpen.
Vergeet niet dat dagboekonderzoek slechts een deel is van het gehele UX-onderzoeksproces. De beste oplossing die vaak wordt toegepast, is om te kiezen voor verschillende onderzoeksmethoden – zowel kwalitatief als kwantitatief – om de gebruikers, hun bepaalde trends, gedragingen, motivaties en problemen te begrijpen. Dagboekonderzoek biedt een dieper inzicht in hun gevoelens en emoties ten opzichte van ons product. Hoewel het meer tijd en moeite kan kosten dan andere methoden, geloven we dat het de moeite waard is, omdat je onschatbare actuele gegevens over het gedrag en de houdingen van klanten verzamelt.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Er is geen algemeen aanvaarde uitleg voor UX-ontwerp. Het vakgebied ontwikkelt zich dynamisch, en dat…
De e-commerce sector beslaat een groot deel van de markt en breidt voortdurend zijn terrein…
We hebben al geschreven over de voordelen van een freelance managementsysteem in het artikel “Hoe…
Efficiënt beheer van een bedrijfsproject is een garantie voor de concurrentiekracht van een onderneming. De…
Het beheren van een team kan ingewikkeld worden, maar wat als we sommige van die…
Volgens gegevens gedeeld door OneSpace heeft maar liefst 98% van de consumenten toegegeven dat een…