Heb je opgemerkt dat je de laatste tijd minder winst maakt, je klantenbestand niet groeit en je werknemers hun ontslag indienen? Misschien kun je andere moeilijkheden in je bedrijf opmerken? De oorzaken van de slechte toestand in een bedrijf zijn niet altijd voor de hand liggend, daarom is het Ishikawa-diagram ontwikkeld om te helpen deze te identificeren. In het volgende artikel leggen we uit hoe je een oorzaak-en-gevolg-analyse van de problemen van een bedrijf kunt uitvoeren!
Een Ishikawa-diagram is een hulpmiddel dat picturaal de oorzaken en effecten van een bepaalde moeilijkheid aangeeft. Hierdoor wordt het gemakkelijker om de processen van een bedrijf te analyseren, of het nu gaat om productie, marketingactiviteiten, toekomstige activiteiten of uitdagingen waarmee ondernemers worden geconfronteerd.
Er zijn verschillende manieren om een oorzaak-en-gevolg-analyse uit te voeren. De meest populaire is ongetwijfeld de zogenaamde 6M, maar de 3M, 8P, 4S-diagrammen zijn ook toepasbaar. De keuze voor een bepaald type hangt af van de kwestie die we aanpakken of de sector waarin we opereren.
6M staat voor de zes factoren die het bedoeld is te analyseren. Deze omvatten de volgende:
Een vereenvoudigde versie van de bovenstaande methode is 3M. Het is beperkt tot slechts 3 aspecten:
Het is nuttig voor minder complexe processen die niet zo vaak hoeven te worden geïnspecteerd en verfijnd.
Dit model is het meest uitgebreide van alle hier gepresenteerde. 8P is verantwoordelijk voor:
Het wordt typisch gebruikt in de dienstensector. Het omvat 4 elementen:
Om een Ishikawa-diagram te maken, volg je de onderstaande stappen. We zullen het illustreren met een voorbeeld uit de e-commerce-industrie (onze online winkel).
Of – wat zijn de merkbare gevolgen van de storing van het bedrijf? Dit kunnen problemen zijn die verband houden met slechte productkwaliteit, dalende winsten, lage winstgevendheid, enz. Het bepalen van het probleem zal niet altijd gemakkelijk zijn, dus het is de moeite waard om af en toe individuele elementen van de processen (bijv. verkoop) te analyseren en naar klantfeedback te luisteren, en werknemers aan te moedigen om fouten te melden, brainstormen.
Dit zijn de gebieden die we analyseren. Pas een van de bovenstaande classificaties toe – 6M, 3M, 8P of 4S – voor dit doel. Stem ze af op je behoeften en de sector waarin je opereert. In dit voorbeeld hebben we gekozen voor het 6M-model:
In deze fase herken je op welke aspecten je moet letten en bepaal je de oorzaken van de lage winstgevendheid van het bedrijf. Overweeg elk element van het 6M-model. De oorzaak zal niet altijd op het eerste gezicht duidelijk zijn – gebruik de techniek van het vijf keer vragen “waarom” een probleem zich voordoet om de hoofdreden te achterhalen.
Het zou er min of meer uit moeten zien als het onderstaande. Het begrijpen van de verbanden tussen effecten en oorzaken zou je in staat moeten stellen om passende oplossingen voor het probleem toe te passen. Dit kan het gebruik van specifieke hulpmiddelen voor de strategie van lean management omvatten.
Zoals bij elke analysemethode heeft het zijn sterke en zwakke punten. In dit geval onderscheiden we onder andere:
Het Ishikawa-diagram is een universeel analysetool dat kan worden toegepast in verschillende bedrijfstakken. Hiermee minimaliseer je het risico op kosten en verliezen binnen de processen, en als je preventieve maatregelen neemt – elimineer je fouten en verhoog je de efficiëntie en winst van het bedrijf.
Lees ook: Hoe Agile in je bedrijf te implementeren?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…
Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…
Het is een nachtmerrie voor veel potentiële ondernemers om te horen dat hun startup-idee al…
Elke ondernemer verwacht dat hun bedrijf zo goed mogelijk zal groeien, de verwachte financiële opbrengsten…
Er zijn veel vormen van financiering voor startups op de markt. Het ondersteunen van innovatieve…
Er is geen algemeen aanvaarde uitleg voor UX-ontwerp. Het vakgebied ontwikkelt zich dynamisch, en dat…