Categories: BlogManagement

Ishikawa-diagram – oorzaak-en-gevolg probleemanalyse

Heb je opgemerkt dat je de laatste tijd minder winst maakt, je klantenbestand niet groeit en je werknemers hun ontslag indienen? Misschien kun je andere moeilijkheden in je bedrijf opmerken? De oorzaken van de slechte toestand in een bedrijf zijn niet altijd voor de hand liggend, daarom is het Ishikawa-diagram ontwikkeld om te helpen deze te identificeren. In het volgende artikel leggen we uit hoe je een oorzaak-en-gevolg-analyse van de problemen van een bedrijf kunt uitvoeren!

Ishikawa-diagram – inhoudsopgave:

  1. Wat is een Ishikawa-diagram?
  2. Soorten Ishikawa-diagrammen
  3. Ishikawa-diagram – oorzaak-en-gevolg-analyse
  4. Voordelen en nadelen van het Ishikawa-diagram
  5. Samenvatting

Wat is een Ishikawa-diagram?

Een Ishikawa-diagram is een hulpmiddel dat picturaal de oorzaken en effecten van een bepaalde moeilijkheid aangeeft. Hierdoor wordt het gemakkelijker om de processen van een bedrijf te analyseren, of het nu gaat om productie, marketingactiviteiten, toekomstige activiteiten of uitdagingen waarmee ondernemers worden geconfronteerd.

Soorten Ishikawa-diagrammen

Er zijn verschillende manieren om een oorzaak-en-gevolg-analyse uit te voeren. De meest populaire is ongetwijfeld de zogenaamde 6M, maar de 3M, 8P, 4S-diagrammen zijn ook toepasbaar. De keuze voor een bepaald type hangt af van de kwestie die we aanpakken of de sector waarin we opereren.

6M-methode

6M staat voor de zes factoren die het bedoeld is te analyseren. Deze omvatten de volgende:

  • Personeel (mensen) – verwijst naar de mensen die betrokken zijn bij het proces, hun houdingen en competenties;
  • Materialen – omvat alle hulpmiddelen, middelen die nodig zijn voor de uitvoering van processen, of ze van voldoende kwaliteit zijn;
  • Machines (machines) – is gerelateerd aan technologische faciliteiten en apparatuur waarmee producten worden gemaakt en diensten worden uitgevoerd, die hun efficiëntie bepalen en reparaties uitvoeren;
  • Methoden (gebruikte methoden) – verwijst naar de procedures en methoden van productie, uitvoering van diensten, of de methoden van prestatiemeting betrouwbare en correcte informatie over de processen bieden, of er zogenaamde knelpunten zijn?;
  • Management (manier van beheren) – dat wil zeggen, beslissen over. stijl van communicatie, de delegatie van taken en planning van activiteiten binnen de onderneming;
  • Moeder Natuur of Milieu – omvat alle externe factoren die invloed hebben op het bedrijf, bijvoorbeeld regelgeving, geografische locatie, toevallige gebeurtenissen, enz.

3M-methode

Een vereenvoudigde versie van de bovenstaande methode is 3M. Het is beperkt tot slechts 3 aspecten:

  • Personeel (mensen);
  • Machines (machines);
  • Materialen.

Het is nuttig voor minder complexe processen die niet zo vaak hoeven te worden geïnspecteerd en verfijnd.

8P-methode

Dit model is het meest uitgebreide van alle hier gepresenteerde. 8P is verantwoordelijk voor:

  • Mensen – wie raakt betrokken bij het proces en hoe zijn ze betrokken?
  • Procedures (procedures) – wat zijn de aanbevelingen, regels voor de processen van het bedrijf? Vervullen ze hun functie?
  • Plaatsen (locatie) – waar vinden de bedrijfsactiviteiten plaats, zijn er betere plaatsen om ze uit te voeren?
  • Beleid (regels) – welke normen zijn er binnen het bedrijf of de faciliteit? Worden ze nageleefd?
  • Processen (processen) – wat zijn de stappen in het proces en zorgen ze voor productiviteit?
  • Prijs (prijs) – wat is de verhouding van de uitgaven van het bedrijf tot de gemaakte winsten?
  • Promotie (promotie) – wat is de marketingstrategie van het bedrijf? Hoe worden producten of diensten gepromoot?
  • Product (product) – welke goederen worden geproduceerd/welke diensten worden aangeboden? Hoe kunnen ze worden verbeterd?

4S-methode

Het wordt typisch gebruikt in de dienstensector. Het omvat 4 elementen:

  • Leveranciers (leveranciers) – van wie verkrijgen we goederen?
  • Systemen (systemen) – welke processen vinden plaats in het bedrijf en wat kan daarin worden verbeterd?
  • Vaardigheden – welke vaardigheden van het team zijn waardevol voor ons, en welke vaardigheden moeten we ontwikkelen?
  • Omgeving – wat is de ervaring van de klant met ons bedrijf, wat moet er veranderen om de service te verbeteren?

Ishikawa-diagram – oorzaak-en-gevolg-analyse

Om een Ishikawa-diagram te maken, volg je de onderstaande stappen. We zullen het illustreren met een voorbeeld uit de e-commerce-industrie (onze online winkel).

  1. Identificeer het probleem
  2. Of – wat zijn de merkbare gevolgen van de storing van het bedrijf? Dit kunnen problemen zijn die verband houden met slechte productkwaliteit, dalende winsten, lage winstgevendheid, enz. Het bepalen van het probleem zal niet altijd gemakkelijk zijn, dus het is de moeite waard om af en toe individuele elementen van de processen (bijv. verkoop) te analyseren en naar klantfeedback te luisteren, en werknemers aan te moedigen om fouten te melden, brainstormen.

  3. Bepaal categorieën van oorzaken
  4. Dit zijn de gebieden die we analyseren. Pas een van de bovenstaande classificaties toe – 6M, 3M, 8P of 4S – voor dit doel. Stem ze af op je behoeften en de sector waarin je opereert. In dit voorbeeld hebben we gekozen voor het 6M-model:

  • Mensen – welke moeilijkheden merk je op binnen je personeel?
  • Management – welke fouten worden er gemaakt op managementniveau (kan onder andere omvatten hoe te communiceren met werknemers, controle van individuele processen)?
  • Milieu – voldoet het bedrijf aan de regelgeving? Hebben recente externe gebeurtenissen buiten onze controle de werking van de online winkel geschaad?
  • Methoden – welke tekortkomingen worden opgemerkt tijdens het koopproces van de klant?
  • Machines – draait de website soepel en is deze veilig voor de persoonlijke gegevens van gebruikers?
  • Materialen – heeft het bedrijf meerdere communicatiekanalen met de klant? Is het platform geïntegreerd met andere portals?
  • Identificeer de specifieke oorzaken van het probleem
  • In deze fase herken je op welke aspecten je moet letten en bepaal je de oorzaken van de lage winstgevendheid van het bedrijf. Overweeg elk element van het 6M-model. De oorzaak zal niet altijd op het eerste gezicht duidelijk zijn – gebruik de techniek van het vijf keer vragen “waarom” een probleem zich voordoet om de hoofdreden te achterhalen.

  • Maak een Ishikawa-diagram
  • Het zou er min of meer uit moeten zien als het onderstaande. Het begrijpen van de verbanden tussen effecten en oorzaken zou je in staat moeten stellen om passende oplossingen voor het probleem toe te passen. Dit kan het gebruik van specifieke hulpmiddelen voor de strategie van lean management omvatten.

    Figuur 1. Een voorbeeld van een Ishikawa-diagram voor een online winkel

    Voordelen en nadelen van het Ishikawa-diagram

    Zoals bij elke analysemethode heeft het zijn sterke en zwakke punten. In dit geval onderscheiden we onder andere:

    VOORDELEN

    • Het vergemakkelijkt het opsporen van de oorzaken van bestaande problemen en zwaktes in het bedrijf;
    • Het komt van pas tijdens teamvergaderingen, brainstormsessies;
    • Het verbetert de communicatie met het team;
    • Het helpt bij het formuleren van een nieuwe bedrijfsstrategie of het aanbrengen van aanpassingen;
    • Het is transparant en eenvoudig uit te voeren.

    TEGENVALLERS

    • Het vereist volledige inzet en oprechtheid van de teamleden;
    • Te veel focus op de verkeerde gebieden, waardoor belangrijke worden over het hoofd gezien;
    • Het kan soms tijdrovend zijn – het kan enige tijd duren om de oorzaken van een bepaalde situatie te vinden;
    • Bij complexere problemen is de oorzaak-en-gevolg-analyse mogelijk niet voldoende.

    Samenvatting

    Het Ishikawa-diagram is een universeel analysetool dat kan worden toegepast in verschillende bedrijfstakken. Hiermee minimaliseer je het risico op kosten en verliezen binnen de processen, en als je preventieve maatregelen neemt – elimineer je fouten en verhoog je de efficiëntie en winst van het bedrijf.

    Lees ook: Hoe Agile in je bedrijf te implementeren?

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

    Caroline Becker

    Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

    View all posts →

    Caroline Becker

    Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

    Share
    Published by
    Caroline Becker

    Recent Posts

    Wat is job crafting en wat zijn de voordelen ervan?

    Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…

    2 hours ago

    Leiderschapsstijl van millennials

    Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…

    3 hours ago

    Hoe ontdek je of je startup-idee al bestaat? 5 eenvoudige en gemakkelijke stappen

    Het is een nachtmerrie voor veel potentiële ondernemers om te horen dat hun startup-idee al…

    5 hours ago

    3 redenen waarom bedrijven kiezen voor een aanstellingsstop

    Elke ondernemer verwacht dat hun bedrijf zo goed mogelijk zal groeien, de verwachte financiële opbrengsten…

    8 hours ago

    Hoe vind je business angels en hoe begin je met samenwerken met hen?

    Er zijn veel vormen van financiering voor startups op de markt. Het ondersteunen van innovatieve…

    10 hours ago

    Weet je wat UX-ontwerp betekent? Definities en betekenissen | De ultieme UX-gids #4

    Er is geen algemeen aanvaarde uitleg voor UX-ontwerp. Het vakgebied ontwikkelt zich dynamisch, en dat…

    11 hours ago