Het is een nachtmerrie voor veel aspirant-ondernemers om te horen dat hun startup-idee al bestaat. Helaas kan het identificeren van nieuwe innovatiekansen op de markt behoorlijk pijnlijk zijn. Is jouw geweldige zakelijke idee al in gebruik? Lees verder en ontdek het.
Er wordt vaak gezegd dat het geen zin heeft om het wiel opnieuw uit te vinden. Volgens Mark Twain bestaat er niet zoiets als een origineel zakelijk idee, aangezien je altijd voortbouwt op iets dat al is uitgevonden. Ook al is het misschien een beetje overdreven, het is waar te zeggen dat het bedenken van een volkomen nieuw bedrijfsconcept extreem moeilijk is.
Verschillende bedrijven die vandaag als innovatief worden beschouwd waren helemaal niet gebaseerd op originele ideeën. Neem Instacart, bijvoorbeeld, dat gewaardeerd wordt op $8 miljard en on-demand voedselbezorgdiensten aanbiedt. Dit bedrijf kopieerde het idee van WebVan, dat enkele jaren eerder was gelanceerd en miserabel faalde. Hoewel Steve Jobs de computer niet heeft uitgevonden, slaagde Apple er toch in, net als Facebook en Google.
Dankzij het internet is het relatief snel en eenvoudig om te verifiëren of jouw startup-idee al is ontwikkeld. Google-zoekresultaten kunnen veel relevante informatie bieden. Je hoeft alleen maar de juiste zoekwoorden te gebruiken:
Een goede oplossing is om contact op te nemen met een bedrijfsadviseur. Bedrijfsadviseurs kennen de markt door en door. Ze adviseren en investeren geld in verschillende zakelijke ideeën en hebben daardoor een uitstekend begrip van welke ondernemingen momenteel worden gelanceerd.
Ze zullen niet alleen snel de originaliteit van jouw startup-idee verifiëren, maar ook helpen beoordelen of het enige kans van slagen heeft op de competitieve markt of niet. Een bedrijfsadviseur kan je ook helpen om fondsen te verkrijgen voor jouw bedrijf als het een hoog potentieel voor succes vertoont.
Het proces van het zoeken naar handelsmerken en patenten kan ook informatie bieden over of jouw startup-idee origineel is of of iemand jouw idee heeft gestolen. Dit is echter geen gemakkelijke taak. Je kunt verschillende websites gebruiken (bijv. Google Patents, Patentscope, Escapenet) door relevante zoekwoorden in te voeren. Het is ook de moeite waard om een professional in te huren die dagelijks met patentkwesties bezig is en precies weet hoe en waar informatie over hen te vinden.
Aan het begin van deze publicatie hebben we Instacart genoemd, dat succesvol was, ook al gebruikte het het idee van een bedrijf dat eerder op de markt was gefaald. Daarom, als jouw startup-idee al bestond en niet succesvol was, betekent dat niet dat je het moet opgeven. Het hangt immers allemaal af van de uitvoering.
Je zou contact moeten opnemen met je potentiële klanten en hen vragen of ze ooit een vergelijkbare dienst of product hebben gebruikt. Als ze dat hebben gedaan, moet je uitvinden waarom ze zijn gestopt met het gebruik ervan. Het is ook de moeite waard om te vragen of ze zo’n product zouden kopen als het verbeterd zou worden.
Het moet worden opgemerkt dat als hetzelfde idee al is geïmplementeerd, maar de markt er niets of weinig van weet, je nog steeds een kans op succes hebt. In professionele termen wordt dit een first-mover advantage (FMA) genoemd en draait het om het voorblijven van de concurrentie om klanten te krijgen.
Het valideren van je zakelijke idee kan je in staat stellen om redelijk te beoordelen of mensen jouw product of dienst zullen kopen, en of jouw bedrijf winstgevend zal zijn. Als de markt niet geïnteresseerd is in zo’n concept, maakt het niet echt uit of iemand anders het al nastreeft. Dit betekent dat het niet zal uitmonden in een zakelijk succes.
Tot slot moet je nog steeds de vraag beantwoorden of het echt een probleem is dat jouw startup-idee al bestaat. Doe je onderzoek en neem contact op met klanten van startups met hetzelfde concept als het jouwe. Het is de moeite waard om hen te vragen waarom ze hun diensten gebruiken en of ze alternatieven kennen. Dit zal je helpen te ontdekken hoe je ze van de concurrentie kunt afleiden en hen een beter product kunt aanbieden.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…
Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…
Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…
Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…
Elke ondernemer verwacht dat hun bedrijf zo goed mogelijk zal groeien, de verwachte financiële opbrengsten…