Categories: BlogHR

3 redenen waarom bedrijven kiezen voor een aanstellingsstop

Elke ondernemer verwacht dat hun bedrijf zo goed mogelijk zal groeien, met de verwachte financiële opbrengsten, het opbouwen van een marktpositie en het voorblijven op de concurrentie. Echter, een dergelijke situatie doet zich niet altijd voor (door zowel interne als externe factoren), in welk geval het noodzakelijk is om naar manieren te zoeken om door een slechtere periode heen te komen. Een van de oplossingen waar bedrijven voor kunnen kiezen, is de zogenaamde aanstellingsstop. Hieronder beschrijven we dit fenomeen in detail en leggen we de meest populaire redenen uit waarom bedrijven in verschillende sectoren besluiten om dat te doen

3 redenen waarom bedrijven kiezen voor een aanstellingsstop – inhoudsopgave:

  1. Wat is een aanstellingsstop?
  2. Wat zijn de redenen voor een aanstellingsstop in een organisatie?
  3. Aanstellingstop – samenvatting

Wat is een aanstellingsstop

De term “aanstellingsstop” verwijst naar een situatie waarin een bedrijf – om individuele redenen – besluit om te stoppen met het werven van nieuwe mensen, wat zowel tijdelijk als permanent kan zijn. In de praktijk betekent dit dat de organisatie zich onthoudt van het invullen van posities in het geval van ontslagen en geen nieuwe wervingen opent voor eerder niet-functionele posities. De gevolgen van een dergelijke beslissing worden gevoeld door werknemers, partners en andere belanghebbenden, evenals het bedrijf als geheel (aangezien dergelijke acties meestal leiden tot een stilstand in het ontwikkelingstempo), dus elke keer moet het goed worden doordacht en onderzocht in termen van de mogelijke resultaten die het op zowel korte als lange termijn zal opleveren.

Wat zijn de redenen voor een aanstellingsstop in een organisatie?

De beslissing om de aanwervingen in een bedrijf te bevriezen, zal altijd voornamelijk worden gedreven door individuele redenen die verband houden met de huidige toestand. Echter, het is mogelijk om de 3 meest typische situaties te identificeren waarin bedrijven waarschijnlijk een aanstellingsstop zullen implementeren, in de hoop op deze manier hun prestaties te verbeteren. We sommen ze hieronder op.

  1. De noodzaak om kosten te verlagen
  2. Het werven van nieuwe werknemers is ongetwijfeld een van de grootste kostenveroorzakende processen voor bedrijven in verschillende sectoren – dus wanneer er een begrotingstekort is, is het noodzakelijk om het op te schorten. Als een bedrijf zich in een benarde financiële situatie bevindt (bijvoorbeeld door een daling van de verkoop, verstoorde cashflow, slechte investeringen, enz.), zullen de managers verschillende manieren moeten zoeken om boven water te blijven – een aanstellingsstop om de situatie te verbeteren zal er slechts een van zijn. De aanstellingsstop is een alternatief voor het moeten ontslaan van sommige werknemers vanwege de precaire of ernstige financiële situatie van het bedrijf.

  3. Economische instabiliteit van de economie die onzekerheid veroorzaakt
  4. Wanneer de economie bloeit, zijn bedrijven gretig om te investeren, innoveren of plannen voor buitenlandse uitbreiding (dergelijke ontwikkelingsplannen vereisen meestal een verhoogde tewerkstelling), in de hoop optimaal gebruik te maken van gunstige marktomstandigheden. Het is dan ook geen verrassing dat bedrijven, in het licht van een duidelijke neergang in de sector of een economische crisis – zoals we nu zien door de gevolgen van de 2-jarige COVID-19-pandemie – besluiten een geheel andere strategie aan te nemen om kosten te besparen en bestaande werknemers in dienst te houden. Een van de oplossingen waar organisaties in een dergelijke situatie naar zullen grijpen, is precies het stoppen met werven, in de hoop op deze manier de negatieve gevolgen die gepaard gaan met de verandering in de bestaande marktomstandigheden te beheersen.

  5. Bereidheid om de huidige toestand van het bedrijf te onderzoeken en te verbeteren
  6. We hebben hierboven aangegeven dat bedrijven meestal besluiten om de aanwervingen te bevriezen in een situatie van interne of externe crisis – maar de redenen om dit te doen zijn niet altijd negatief. Ook in een stabiele situatie (zowel binnen het bedrijf als op de markt) kan het werven worden opgeschort. Om welke redenen? Om de huidige toestand van het bedrijf te onderzoeken, de werkelijke behoefte aan nieuwe werknemers te beoordelen, de taakverdeling in het team te heroverwegen, een financiële audit uit te voeren of de positie op de markt te bepalen en de ontwikkelingsplannen (zowel op korte als lange termijn) te verifiëren.

    In dergelijke situaties is de aanstellingsstop doorgaans tijdelijk, en de heropening van de wervingsprocessen vindt plaats na het analyseren van de situatie en het doorvoeren van veranderingen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Het kan van tijd tot tijd bij het bedrijf herhaald worden (bijvoorbeeld tijdens een periode van lagere belangstelling voor de aangeboden producten of diensten).

Aanstellingstop – samenvatting

Een aanstellingsstop klinkt ongetwijfeld zorgwekkend voor de werknemers van een bedrijf (vooral voor degenen op HR die dagelijks met werving bezig zijn), maar het hoeft niet altijd negatieve gevolgen aan te geven. We moeten echter benadrukken dat het nemen van een dergelijke beslissing duidelijk laat zien dat het bedrijf zich bewust is van de situatie waarin het zich momenteel bevindt, wat de behoeften zijn, en op zoek is naar strategieën om verbetering te waarborgen. Het bevriezen van de wervingen voor een kortere of langere periode moet daarom worden beschouwd als een oplossing voor een probleem dat verband houdt met interne of externe omstandigheden – en of het de verwachte resultaten oplevert, zal al afhangen van de individuele toestand van het bedrijf.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Hoe schrijf je een goede probleemstelling voor je startup?

De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…

1 hour ago

De rol van een chief innovation officer in een bedrijf

Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…

3 hours ago

2 efficiënte werkmodellen – hybride remote werk en remote werk – en hoe je ze voor jouw voordeel kunt aanpassen

Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…

5 hours ago

Wat is job crafting en wat zijn de voordelen ervan?

Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…

6 hours ago

Leiderschapsstijl van millennials

Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…

8 hours ago

Hoe ontdek je of je startup-idee al bestaat? 5 eenvoudige en gemakkelijke stappen

Het is een nachtmerrie voor veel potentiële ondernemers om te horen dat hun startup-idee al…

10 hours ago