Weet je wat UX-ontwerp betekent? Definities en betekenissen | De ultieme UX-gids #4

Er is geen algemeen aanvaarde uitleg voor UX-ontwerp. Het vakgebied ontwikkelt zich dynamisch, en dat geldt ook voor de definitie van dit concept. We zullen proberen te ontdekken wat UX-ontwerp betekent!

Weet je wat UX Design betekent? – inhoudsopgave:

  1. De betekenis achter gebruikerservaring (UX)
  2. Het ONTWERP-gedeelte van UX Design
  3. Componenten van het UX-ontwerpproces
  4. Misvattingen over de gebruikerservaring

Betekenis van UX-ontwerp

Gebruikerservaring is een groep van verschillende dingen die in één zin zijn samengevoegd. Welke betekenis kunnen we in deze groep vinden? Bijvoorbeeld:

  • alle interacties tussen gebruiker en product of dienst,
  • de interne ervaring van de gebruiker,
  • gevoelens, emoties, gedachten en indrukken van de gebruiker (die ontstaan tijdens het gebruik van het product).

Goede of slechte gebruikerservaring?

Over het algemeen is een goede gebruikerservaring wanneer de interactie eenvoudig, aangenaam, soepel en vreugdevol is. Een lange, frustrerende ervaring is een symptoom van slecht UX-ontwerp.

Je kunt ook geweldige of slechte gebruikerservaring meten aan de hand van de bedrijfsdoelen of succesindicatoren. Een goede gebruikerservaring zal de gebruiker aanmoedigen om het product vaker te gebruiken (en ervoor te betalen), terwijl een slechte gebruikerservaring hen ontmoedigt om het product te gebruiken en het vormt een risico om de gebruiker aan de concurrentie te verliezen.

Wanneer vindt de gebruikerservaring plaats?

De gebruikerservaring vindt plaats wanneer er een interactie is tussen de gebruiker en het product.

De gebruikerservaring tijdens het gebruik van een pen vindt plaats wanneer je iets schrijft of gewoon naar de pen kijkt of ermee friemelt. De vorm, kleur en het gevoel – al deze dingen creëren een gebruikerservaring.

Wanneer de schrijfervaring aangenaam en soepel is, heeft de ontwerper goed werk geleverd. Wanneer het schrijven een voortdurende pijn is, je blaren op je vingers geeft, de pen af en toe stopt met werken – dat is nu een slecht ontworpen ervaring (en product).

Al deze indicatoren kunnen worden toegepast op andere producten, diensten en virtuele producten (bijv. websites of apps).

Het ONTWERP-gedeelte van UX Design

Iedereen weet dat je niet de macht hebt om de ervaring te ontwerpen. De ontwerpers zijn niet volledig in staat om alle indrukken te beheersen. De gebruikerservaring, naast het product, hangt ook af van andere dingen, zoals herinneringen, de stemming of de houding – en dat kunnen we niet beheersen. Wat ontwerpen we dus tijdens het ontwerp van de gebruikerservaring?

We kunnen (en doen) voorwaarden ontwerpen die de beste kans bieden om de gebruiker een goede ervaring te geven. We kunnen het product, de functies, het uiterlijk en de geur ontwerpen, en we kunnen kleuren en stoffen kiezen om de gebruiker de beste ervaring te geven.

De korte geschiedenis van UX-ontwerp

Don Norman is de mede-oprichter van de Nielsen Norman Group en de auteur van de term gebruikerservaring (die hij in de jaren ’90 ontwikkelde).

Wat zegt de auteur van de term over de gebruikerservaring? Volgens hem bevat gebruikerservaring alle elementen van de interactie van eindgebruikers met het bedrijf, zijn diensten en zijn producten.

Componenten van het UX-ontwerpproces

UX-ontwerp gaat niet over één avond met pen en papier. Het UX-ontwerp is een doorlopend proces van ontwikkeling – en verbetering van de gebruikerservaring. Wat zijn dus voorbeelden van taken op de UX-ontwerperlijst?

  • Marktonderzoek – ontwerpers moeten weten voor wie ze ontwerpen.
  • Productontwikkeling – UX vindt plaats in de context van het bedrijfsleven, dus er moeten enkele bedrijfsdoelen, markten en producten zijn.
  • Het in kaart brengen van een gebruikersreis – ontwerpers denken na over alle verschillende stappen die gebruikers moeten doorlopen. Hoe soepeler het proces, hoe beter de ervaring.
  • Gebruikertests – alleen eindgebruikers kunnen de aannames van ontwerpers en bedrijfsleiders verifiëren. Dus UX-ontwerpers moeten het product testen op echte gebruikers en de ervaring verbeteren op basis van de feedback.

Misvattingen over de gebruikerservaring

UX en UX-ontwerp worden vaak verward met andere (meer of minder) gerelateerde termen. Laten we eens kijken naar de meest voorkomende misverstanden.

  1. Gebruikerservaring versus klantbeleving
  2. Deze twee termen zijn nauw met elkaar verbonden, dus het is niet verwonderlijk dat sommige mensen (vaak geen experts op het gebied) ze verwarren.

    Klantbeleving is een bredere term dan gebruikerservaring. De klantbeleving omvat gebruikerservaring (interactie met het product) en elke andere interactie met het merk (bijvoorbeeld: met verkopers, reclame of de ervaring van in de winkel zijn).

  3. Gebruikerservaring ontwerp versus gebruikersinterface ontwerp
  4. Deze termen zijn ook nauw met elkaar verbonden. De relatie tussen UX-ontwerp en UI-ontwerp is vergelijkbaar met de relatie tussen klantbeleving en gebruikerservaring. In dit geval is het UI-ontwerp een onderdeel van het algehele UX-ontwerp.

    De UX-ontwerper moet verder denken dan de visuele laag van het product. Functies en bruikbaarheid zijn de sleutels tot goede UX. Gebruikerservaring gaat niet alleen over hoe dingen eruitzien, maar ook over hoe dingen werken.

  5. Gebruikerservaring versus bruikbaarheid
  6. Hier hebben we een analoge situatie met de relatie tussen UX- en UI-ontwerpen. Bruikbaarheid is een cruciaal onderdeel van gebruikerservaring – maar er zijn nog veel andere.

Samenvatting

Het verschil tussen goed en slecht gebruikerservaring ontwerp kan zich direct vertalen in het verschil tussen het kopen of niet kopen van het product. De sleutel tot het begrijpen van UX-ontwerp is weten dat de term veel dingen bevat – en al deze dingen zijn belangrijk voor het creëren van goed UX-ontwerp.

Nu weet je wat UX-ontwerp betekent. Volg onze serie zodat je toekomstige artikelen niet mist.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

Wat is job crafting en wat zijn de voordelen ervan?

Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…

1 hour ago

Leiderschapsstijl van millennials

Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…

3 hours ago

Hoe ontdek je of je startup-idee al bestaat? 5 eenvoudige en gemakkelijke stappen

Het is een nachtmerrie voor veel potentiële ondernemers om te horen dat hun startup-idee al…

5 hours ago

3 redenen waarom bedrijven kiezen voor een aanstellingsstop

Elke ondernemer verwacht dat hun bedrijf zo goed mogelijk zal groeien, de verwachte financiële opbrengsten…

7 hours ago

Hoe vind je business angels en hoe begin je met samenwerken met hen?

Er zijn veel vormen van financiering voor startups op de markt. Het ondersteunen van innovatieve…

9 hours ago

4 tips om je online e-commercebedrijf duurzaam te maken

De e-commerce sector beslaat een groot deel van de markt en breidt voortdurend zijn terrein…

13 hours ago