In de eenvoudigste termen houdt een duurzaam bedrijf niet alleen rekening met zijn welzijn, winst en groei tijdens zijn activiteiten, maar ook met de impact op de samenleving, de planeet en consumenten. Dit is een vrij breed concept, dat iedereen de kans geeft om zijn eigen manier te vinden om in te spelen op de heersende trend. Het is belangrijk dat het te maken heeft met het besparen van de natuurlijke hulpbronnen van de aarde. Tijdens alle processen moeten eigenaren die een duurzaam bedrijf volgen, worden geleid door het idee om de planeet in een zodanige staat te behouden dat toekomstige generaties er ook van kunnen profiteren.
Dit is tegenwoordig een groeiend probleem, voornamelijk omdat het spook van een milieucatastrofe zeer reëel is. Gelukkig benaderen steeds meer mensen dit probleem verantwoordelijk en denken ze niet alleen aan hun eigen belangen en wat hier en nu is, maar plannen ze hun acties zodat ze ook een positieve impact hebben op toekomstige generaties. Natuurlijk houdt verantwoordelijkheid niet alleen rekening met de bedrijfseigenaar, maar ook met de koper.
Veel merken maken de verkeerde aanname dat, aangezien de massa klanten al X aantal jaren loyaal is, hun benadering van het milieu dat niet zal veranderen. De mening van bedrijven is echter iets anders dan die van de consumenten zelf. Steeds meer mensen letten op wat de benadering van een merk ten aanzien van duurzaamheid is en welke beleidsmaatregelen het predikt. Velen kunnen hun eerdere gewoonten opgeven ten gunste van nieuwe producten waarvan de missie en visie beter aansluiten bij hun opvattingen.
Afhankelijk van de bedrijfstak zullen deze belangrijke kwesties verschillen. In het geval van kleding zullen samenstelling en materiaalkwaliteit belangrijker zijn dan een lage prijs en wegwerpeigenschappen, terwijl in het geval van cosmetica de afwezigheid van kunstmatige kleurstoffen en dierproeven zal winnen van eerdere gewoonten en merktrouw.
Natuurlijk zijn dit slechts voorbeelden, maar ze helpen om te illustreren wat we aan het begin hebben genoemd. De positie van een merk is niet onveranderlijk, en de verscheidenheid aan producten op de markt stelt consumenten in staat om keuzes te maken op basis van hun richtlijnen. Daarom zou elk e-commercebedrijf dat duurzaamheid nog niet in zijn activiteiten heeft geïmplementeerd, zo snel mogelijk een strategie moeten ontwikkelen. Dit is de enige kans om vandaag de dag op de markt te blijven.
Het lijkt veel beginnende ondernemers dat slogans van duurzaamheid en business niet hand in hand kunnen gaan. Tenslotte is het belangrijkste doel van elk bedrijf om zoveel mogelijk omzet te genereren. Is dit het geval? In zekere zin waarschijnlijk wel. Dit betekent echter niet dat het een het ander uitsluit. Een bedrijf kan een winstgevend bedrijf en een duurzaam bedrijf tegelijk zijn. Wat essentieel is, zijn de stappen die e-commerce-eigenaren zullen nemen om dit te bereiken. In het geval van dit bedrijf zijn de belangrijkste kwesties die echte milieuwinst kunnen opleveren:
Een van de grootste nadelen van e-commerce is verpakking. Het is een lastigheid, niet alleen voor de ontvanger, die het moet opslaan, sorteren en op de juiste plaats moet krijgen, maar ook voor onze planeet. Hoewel het misschien een beetje overdreven klinkt, is zorg voor het milieu niet alleen een voorbijgaande trend of een slogan van activisten. Voor velen is het een manier van leven en een belangrijke overweging bij het doen van aankopen. De keuze aan leveranciers is zo groot dat consumenten zich kunnen veroorloven om degene te kiezen die aan al hun eisen voldoet, inclusief een passende benadering van duurzaamheid. Zeker, het probleem van verpakking is niet de enige milieudreiging die e-commerce met zich meebrengt.
De eerste stap naar verandering betreft het opgeven van de overtuiging dat een individu machteloos is. Ongeacht de grootte van uw bedrijf of het veld waarin u kiest te opereren, zelfs een kleine verandering in de juiste richting maakt een verschil. Bovendien is het iets om trots op te zijn en anderen te inspireren. Daarom, als u van plan bent uw benadering te veranderen en een duurzaamheidsstrategie te implementeren – spreek dan uit.
De voordelen van deze acties die aan de planeet kunnen worden toegeschreven, zijn duidelijk. Maar door duurzaamheid in uw activiteiten te implementeren, kunt u ook iets voor uzelf en uw bedrijf winnen. Het is de best mogelijke combinatie van goed en nuttig.
Wat zal uw bedrijf winnen wanneer u zich bij de groene revolutie aansluit?
Het is het beste om te beginnen met het opstellen van een plan dat bij uw bedrijf past. Er is geen specifiek schema dat iedereen kan implementeren. De activiteiten zullen er altijd iets anders uitzien en verschillende reikwijdtes hebben. Vergeet echter niet dat, of het nu een kleine verandering of een grote metamorfose is, het cruciale is dat u begint met actie ondernemen. U hoeft niet meteen grote stappen te zetten; iedereen handelt op de schaal die zijn middelen toelaten. Geen idee waar te beginnen? We hopen dat de volgende tips u inspiratie zullen bieden!
Begin bij uzelf. Overweeg welke veranderingen u kunt aanbrengen in uw kantoor of magazijn om uw energieverbruik te verminderen.
Misschien wilt u gloeilampen vervangen door LED-lampen, die aanzienlijk minder elektriciteit verbruiken. Introduceer nieuwe regels en voorschriften die mensen aanmoedigen om lichten en elektrische apparaten uit te schakelen wanneer ze de kamer verlaten. Of misschien kunt u uw medewerkers een watertank geven om de hoeveelheid plastic te verminderen? Vergeet niet dat zelfs het kopen van milieuvriendelijke kantoorbenodigdheden een stap in de goede richting is. U hoeft niet meteen te besluiten om een alternatieve energiebron op te zetten die uw bedrijf energie-onafhankelijkheid zou geven (hoewel, als u dat kunt doen, dat een geweldig idee is).
Hoewel veel mensen geloven dat e-commerce winkels sterk bijdragen aan het produceren van een ecologische voetafdruk, wijzen onderzoeken uit dat het tegendeel waar is. Duurzaam ondernemen in e-commerce helpt deze te verlagen.
Dit is allemaal te danken aan het feit dat vanuit groothandelsmagazijnen pakketten in grotere hoeveelheden naar de magazijnen van het bedrijf worden gebracht, van waaruit ze rechtstreeks naar klanten gaan. In de dagen dat e-commerce nog niet zo wijdverspreid was, bestelden klanten hun producten in detailhoeveelheden rechtstreeks bij de fabrikant. Uiteindelijk reisden kleinere hoeveelheden pakketten langere afstanden. Lokale zendingen en distributiecentra helpen dus de ecologische voetafdruk te verminderen.
Welke veranderingen kunt u in uw bedrijf aanbrengen? Controleer of de vervoerder waarmee u een contract heeft aandacht besteedt aan milieukwesties – velen hebben elektrische voertuigen. U kunt ook uw klanten aanbieden om de verzending van alle producten te combineren. Dit is een spannende optie voor die bedrijven die hun goederen uit verschillende magazijnen halen of een tijdelijke voorraadtekort hebben. Een klant aan wie u zelfs een kleine korting aanbiedt, is eerder geneigd om iets langer te wachten.
De eerste verandering die u kunt aanbrengen, is kiezen voor biologisch afbreekbare materialen. Het is niet altijd mogelijk om ze te elimineren, maar zelfs een gedeeltelijke vermindering zal van groot voordeel zijn voor het milieu. U kunt ook overtollige verpakking elimineren door de juiste maat voor uw bestelling toe te passen. Natuurlijk is het belangrijk om de zending zorgvuldig te beveiligen zodat deze intact bij de consument aankomt, maar we weten heel goed dat vaak te veel opvulling wordt veroorzaakt door de verkeerde maat doos. U kunt uw klanten ook aanmoedigen om de verpakking opnieuw te gebruiken of deze op de juiste manier te recyclen.
Er zijn sectoren waar retouren onvermijdelijk zijn. Een daarvan is zeker de kledingindustrie. In dit geval is de meest voorkomende oorzaak van retouren maatverschil. Wat kunt u doen om dit aantal ten minste een beetje te verminderen?
Kies voor een duidelijke beschrijving, voeg video en foto’s toe die het artikel op verschillende soorten figuren tonen, en voeg een nauwkeurige maattabel toe. Bovendien moeten klanten weten of het artikel overeenkomt met de standaardmaten of iets groter of kleiner is. Hoewel deze veranderingen het aantal retouren enigszins zullen verminderen, zullen ze ze niet elimineren. U kunt dus ook een duidelijk retourbeleid ontwikkelen, inclusief gegenereerde codes om geprinte retourlabels te vervangen.
Zoals u kunt zien, zijn dit eenvoudige stappen om u te helpen een groene revolutie in uw bedrijf te starten. Dit zijn slechts enkele inspiratiebronnen voor een goede start. Terwijl u ze implementeert, zult u zeker zien dat uw denken verandert en er meer ideeën ontstaan. Misschien bent u de volgende groene leider? Vergeet niet om te spreken over uw metamorfose. In dit geval is er veel om over te pochen.
Lees ook: 4 manieren om uw veerkracht op het werk te vergroten
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…
Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…
Het is een nachtmerrie voor veel potentiële ondernemers om te horen dat hun startup-idee al…
Elke ondernemer verwacht dat hun bedrijf zo goed mogelijk zal groeien, de verwachte financiële opbrengsten…
Er zijn veel vormen van financiering voor startups op de markt. Het ondersteunen van innovatieve…
Er is geen algemeen aanvaarde uitleg voor UX-ontwerp. Het vakgebied ontwikkelt zich dynamisch, en dat…