Volgens gegevens gedeeld door OneSpace gaf maar liefst 98% van de consumenten toe dat een gebrek aan productbeschrijving een belangrijke factor is in hun beslissing om een verkooppagina te verlaten. Hoe maak je productbeschrijvingen die mensen aanmoedigen om ze te kopen en tegelijkertijd – een positieve impact hebben op SEO? Lees verder en ontdek het!
Een productbeschrijving is een marketingtekst die – alsof het een gesprek met een verkoper vervangt – de waarde van een bepaald product zo volledig mogelijk moet presenteren. In online winkelen is dit cruciaal. Dit model biedt klanten niet alleen gedetailleerde informatie over de functies van een bepaald product, maar laat ook zien welke voordelen verbonden zijn aan het hebben ervan. Slechte productbeschrijvingen verminderen aanzienlijk de kans op een verkoop, net als een onbeleefde verkoper; de beste daarentegen helpen zelfs de meest sceptische consumenten van gedachten te veranderen.
Online winkelen elimineert de mogelijkheid om zowel met de verkoper te praten als het product fysiek te zien. Met andere woorden, je kunt het niet aanraken en met je eigen ogen zien wat het te bieden heeft. Je kunt alleen vertrouwen op visuele aanwijzingen en informatie in de beschrijving om je beslissing te nemen.
Maar om consumenten te overtuigen om te kopen, heb je meer nodig dan alleen een droge set technische gegevens gekopieerd van de website van de fabrikant. Een geweldige productbeschrijving geeft duidelijk de waarde en voordelen van het product aan, vertelt een verhaal en presenteert het product als een oplossing voor specifieke problemen.
Echter, de consequentie van slecht voorbereide productbeschrijvingen is niet alleen lage verkopen, maar ook – zoals de auteurs van het Shotfarm-rapport opmerken:
De verkoopaspect van productbeschrijvingen in e-commerce is echter slechts één kant van de medaille. De inhoud is ook van groot belang voor Google, dat dit meeneemt bij het rangschikken van zoekresultaten. En hoe hoger de positie in de zoekmachine, hoe groter de kans op verkopen, omdat de meeste klanten hun zoektocht naar een product op Google beginnen.
Google, maar ook elke andere zoekmachine, volgt duizenden websites voor bepaalde zoekwoorden. Om gebruikers te helpen de inhoud te vinden die het beste aansluit bij hun vragen, evalueert het algoritme de uniciteit van de inhoud, de originaliteit en relevantie. Om bovenaan de zoekresultaten van Google te staan, is een SEO-vriendelijke beschrijving dus absoluut essentieel. Maar wat betekent dat?
In het verleden was het anders, maar vandaag zijn de regels voor het voorbereiden van inhoud voor SEO duidelijk – je moet schrijven op een manier die het leven voor gebruikers gemakkelijker maakt. De beschrijvingen moeten voldoen aan hun behoeften, zowel qua inhoud als vorm. Schrijven voor de zoekmachine is niet meer nuttig en kan de leesbaarheid en betrokkenheid van gebruikers verminderen.
Waar te beginnen? Copywritingprofessionals raden aan eerst de mensen te definiëren die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in kopen, zodat de beschrijving overeenkomt met de exacte informatie die ze nodig hebben, en daarnaast:
Een productbeschrijving moet feitenlijk zijn, maar de informatie bieden die nodig is om een beslissing te nemen. Hoe maak je productbeschrijvingen voor een online winkel?
Er is geen universeel recept voor productbeschrijvingen. Sommige hebben een aspiratieve dimensie (bijv. modeproducten, cosmetica of interieurontwerp) en zullen er anders uitzien dan technische producten (bijv. software), waarvan de taak is een specifiek probleem op te lossen. En een andere stijl moet in overweging worden genomen bij het specificeren van basis huishoudelijke artikelen, bijvoorbeeld een gloeilamp.
Je kunt veel fouten maken bij het creëren van productbeschrijvingen, maar de fouten die we hieronder opsommen, zullen je het meest geld kosten.
Google verlaagt de positie van pagina’s die inhoud bevatten die ergens anders op het web is gekopieerd en geeft de voorkeur aan originele inhoud. Kopiëren, inclusief van de websites van fabrikanten, zal tegen je zichtbaarheid in Google werken, en stilistische inconsistentie zal een negatieve impact hebben op je merkidentiteit.
Het gebruik van de juiste zoekwoorden in je productbeschrijvingen helpt je een betere ranking te krijgen, maar je moet ze met verstand gebruiken. Inhoud die onnatuurlijk vol zit met zinnen is onleesbaar, en dit ontmoedigt gebruikers. Google, dat de ranking bepaalt, houdt ook rekening met het afwijspercentage en de tijd die op de pagina wordt doorgebracht, en analyseert dit ook.
De productbeschrijving in de online winkel, hoewel deze een informatieve rol moet vervullen, moet geschreven zijn in de taal van voordelen. Het gebruik van technische jargon helpt niet bij het aanmoedigen van aankopen of bij SEO. Als je echter producten verkoopt die meer precieze beschrijvingen vereisen, kijk dan wat goede technische copywriting inhoudt.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij de drukke bijengemeenschap!
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…
Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…
Het is een nachtmerrie voor veel potentiële ondernemers om te horen dat hun startup-idee al…
Elke ondernemer verwacht dat hun bedrijf zo goed mogelijk zal groeien, de verwachte financiële opbrengsten…
Er zijn veel vormen van financiering voor startups op de markt. Het ondersteunen van innovatieve…
Er is geen algemeen aanvaarde uitleg voor UX-ontwerp. Het vakgebied ontwikkelt zich dynamisch, en dat…