Verbale elementen, naast de visuele, spelen een even belangrijke rol in de brandingstrategie. Tenslotte zou de presentatie zelf, zelfs de meest aantrekkelijke, slechts een lege vorm zijn als deze werd beroofd van de daadwerkelijke inhoud erachter. Dit is de reden waarom merken veel aandacht besteden aan zaken zoals naamgeving, merkstem en storytelling. Dit zijn de manieren om in de hoofden van de ontvangers van de inhoud het bewustzijn van het bestaan, karakter, aanbod en onderscheidende kenmerken van een bepaald bedrijf te verankeren. Dit effect kan worden versterkt door deze elementen op de juiste manier te combineren met de visuele laag.
Hoe kies je een naam voor jouw merk zodat deze zijn doel dient? Wat en hoe kan een merk een boodschap communiceren en hoe maak je deze effectief weerklank? Wat is storytelling en hoe voer je het uit? Als je nieuwsgierig bent naar de antwoorden, lees dan verder!
Een naam kiezen voor jouw merk is een strategische beslissing. De klank ervan mag niet toevallig zijn, maar het resultaat van een grondige analyse — het merk zelf, de producten die het aanbiedt en de omgeving waarin het opereert. Dit maakt het mogelijk om herinnerd te worden door potentiële klanten en een langdurige relatie met hen op te bouwen.
Een goed gekozen naam zal je ook geld besparen op promotionele activiteiten, aangezien de uitnodigende formulering op zich het veel gemakkelijker maakt om de interesse en de gunst van klanten te winnen.
De naam kan ook een element zijn van jouw concurrentievoordeel ten opzichte van andere entiteiten op de markt.
Tenslotte zal een weloverwogen keuze helpen om rebranding te vermijden, wat extra kosten met zich meebrengt en verbonden is met het risico van “vervaging” van het netwerk van associaties dat tot nu toe rond het merk is opgebouwd.
Daarom moet je de creatie van de naam overlaten aan de professionals — copywriters of de contentmarketingafdeling. Bij het doen hiervan moeten zij rekening houden met contexten zoals het bedrijfsobject van het bedrijf en de doelgroep, samen met de stijl van zijn of haar zijn en de taal die hij of zij gebruikt.
De naam mag niet te lang zijn (de meest populaire merken gebruiken vier tot acht letters in hun namen — bijv. Nike, Lego, Apple, Sony), maar moet klankrijk, pakkend, uniek en tijdloos zijn. Als je de merkidentificatie wilt versterken, kun je de namen gebruiken van:
Merkstem, ook wel bekend als merktaal, verbale identiteit, merktaal, merkstem, verbale taal of verbale identiteit, komt neer op alle communicatieactiviteiten die specifiek zijn voor een merk, van die met betrekking tot zijn missie, visie en doelstellingen, tot die met betrekking tot operationele activiteiten, die het dagelijks leven van elk bedrijf vormen.
Een specifieke, unieke merktaal zal de opbouw van een netwerk van associaties eromheen mogelijk maken, maar ook langdurige relaties creëren, klanten waarde toevoegen, je publiek betrekken, en zelfs hen aanmoedigen om deel te nemen aan het proces van distributie van de gemaakte inhoud (via de zogenaamde virale marketing).
Deze dagen is echter alleen het karakter niet genoeg voor de stem van een merk om gehoord te worden – niet alleen gehoord. Dit komt omdat de ontvanger van de inhoud wederkerigheid in dit opzicht eist.
Ware communicatie zou niet eenzijdig moeten zijn, maar gericht op interactie. Daarom zou het creëren van een merkstem een proces moeten zijn dat onderhevig is aan constante controle in termen van hoe die stem wordt ontvangen. De mogelijkheid om feedback van het publiek van de inhoud te krijgen is een enorm potentieel en het zou een zonde zijn om dit niet te gebruiken.
Een merkstem die op deze manier is geconstrueerd, stelt je in staat om niet alleen op te vallen tussen de concurrentie, maar ook om je doelgroep te bereiken, verbeelding en emoties te creëren die tot actie aanzetten en je unieke imago op te bouwen.
De naam zelf onthult veel over de essentie van dit communicatiemiddel. Storytelling is niets anders dan het vertellen van verhalen. Het stelt je in staat om de ontvanger in het netwerk van contexten, wendingen en emoties te trekken, die de achtergrond vormen waardoor de waarden van het product op een overtuigende en tegelijkertijd niet opdringerige en aantrekkelijke manier zullen worden blootgesteld.
Storytelling wordt daardoor een vorm die aandacht trekt; die geloofwaardiger en begrijpelijker is voor de ontvanger; die hen in staat stelt om het merk en zijn producten vanuit een compleet ander perspectief te zien. Het stelt klanten in staat om zich bewust te worden van hun behoeften of zelfs nieuwe te creëren, en het kan een diepere boodschap achter het merk en zijn producten overbrengen.
Bovendien bouwt storytelling de identiteit van het merk op, gebaseerd op de emoties die ermee geassocieerd worden, en uiteindelijk creëert het een band tussen het merk en zijn klanten door hen waardevolle, concrete richtlijnen te bieden.
In het hart van storytelling zouden de thema’s moeten staan die belangrijk zijn voor de ontvanger – die waarmee hij of zij zich identificeert, die betekenis voor hem of haar hebben, die positieve emoties bij hem of haar oproepen, of die de beslissing die hij of zij maakt, beïnvloeden. Het merk en het product zelf, hoewel aanwezig in het verhaal, domineren het niet – de lezer is de stille protagonist.
Als je geniet van de inhoud die we publiceren, laat dan een reactie achter hieronder en sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap. Laten we in contact blijven!
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…
Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…
Het is een nachtmerrie voor veel potentiële ondernemers om te horen dat hun startup-idee al…
Elke ondernemer verwacht dat hun bedrijf zo goed mogelijk zal groeien, de verwachte financiële opbrengsten…
Er zijn veel vormen van financiering voor startups op de markt. Het ondersteunen van innovatieve…
Er is geen algemeen aanvaarde uitleg voor UX-ontwerp. Het vakgebied ontwikkelt zich dynamisch, en dat…